G Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 (endret) Det er generalforsamlingen som bestemmer hva som skal skje i borettslaget. Styret er bare satt der til å forvalte daglig drift og slikt, noe som fordrer at styret har visse rettigheter til å ordne opp i en del ting som koster litt penger. Blir pengebruken for stor så må de hente et Ja i en generalforsamling først. Jeg husker fra når jeg bodde i borettslag, så var det et styremedlem som trakk seg, og de skulle egentlig ha vært forpliktet til å erstatte det styremedlemmet snarest mulig (Eks.generalforsamling - nyvalg på styremedlemmet). Dette fant vi ut etterpå. Det styret i borettslaget i fra Hælvete som jeg bodde i, var veldig inkompetente på mye forskjellig. Brukte for mye midler, de ga balla i brannsikkerheten. Selv om de tegnet opp et glansbilde av seg selv. De hadde aldri jevnlige brannøvelser som er påbudt. Og selv flere år etter jeg flyttet derfra så tror jeg neppe de har hatt en brannøvelse enda. Men, det var pengebruken som irriterte meg mest. Jeg var tross alt andelseier med de rettigheter det gir til en rettferdig forvaltning av min eiendom og interesser. Endret 4. august 2016 av G Lenke til kommentar
Gudmunns Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Jeg har fått ett firma som driver med muggsoppsanering til å komme i morgen for å sjekke opp å skrive en rapport. Jeg har også time hos advokat på mandag. Etter å ha etterspurt litt hos styreleder så merker jeg ikke orker å ta denne kampen på egenhånd. Tror også det er lettere å få gjennomslag hvis kravene blir stilt av en advokat. Eller hva tenker dere? Nja. Egentlig ikke. Les forrige post. Det advokaten kan hjelpe med, det er å være din rådgiver. Mest sannsynlig så vil du møte et rådgivende svar om at det ikke er så enkelt, og at den enkleste veien er dersom du klarer å påvirke generalforsamlingen til å avlegge en stemme som går i din favør. Om du skal gå til egenhendig søksmål alene, så vet du hvor tungt det kan være. Også på det økonomiske. Styret kan bruke av borettslagets midler til å forsvare seg. Den fordelen har ikke du. Så dersom du skal engasjere advokat, så bør du kanskje tenke deg om 7 ganger. Helst ha med så mange andre beboere som mulig til å dele på advokatregningene. Nå er du muligens alene om den der muggsopp utfordringen. Men, du nevnte at styret tenkte at det var flere som hadde fuktproblemer? Ellers vil det som regel være andre som kan være misfornøyde med et eller annet, så du får jo aliere deg med de du kan aliere deg med. Spesiellt med hensyn på å få en utskiftning av styret. Mitt problem i denne saken er jo den soppen som haster og pga helsefare så kan det ikke vente på generalforsamling. Det skal holdes ekstraordinær GF i oktober, der vedlikehold skal tas opp. Samt mistillit til styre. Det er flere som har fuktproblemer i laget, men ingen som har utviklet sopp enda. Mitt problem bunner ut i at borettslaget utførte en drenering for 3 år siden, som ikke ble utført riktig. De har nå gått med på å utbedre deler av den, men ikke alt. Men på disse årene har jeg etterspurt og påpekt at det fortsatt er fukt. Styreleder har vært på flere befaringer og har vist om dette i lang tid. Hele prosessen med dreneringen går ut på at styreleder har gjort en dårlig jobb med valg av entrepenør og har godkjent en uferdig jobb. Men siden soppen går utover helsen min, kan jeg ikke vente mye lenger på å få fjernet soppen og kilden til fukten. Men slik jeg har forstått det så vil jeg ha mulighet til å få refundert utgifter hvis ikke borettslaget utbedrer skaden? Jeg vil bare å denne saken ut av verden så raskt som mulig Lenke til kommentar
Gudmunns Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Det er generalforsamlingen som bestemmer hva som skal skje i borettslaget. Styret er bare satt der til å forvalte daglig drift og slikt, noe som fordrer at styret har visse rettigheter til å ordne opp i en del ting som koster litt penger. Blir pengebruken for stor så må de hente et Ja i en generalforsamling først. Jeg husker fra når jeg bodde i borettslag, så var det et styremedlem som trakk seg, og de skulle egentlig ha vært forpliktet til å erstatte det styremedlemmet snarest mulig (Eks.generalforsamling - nyvalg på styremedlemmet). Dette fant vi ut etterpå. Det styret i borettslaget i fra Hælvete som jeg bodde i, var veldig inkompetente på mye forskjellig. Brukte for mye midler, de ga balla i brannsikkerheten. Selv om de tegnet opp et glansbilde av seg selv. De hadde aldri jevnlige brannøvelser som er påbudt. Og selv flere år etter jeg flyttet derfra så tror jeg neppe de har hatt en brannøvelse enda. Men, det var pengebruken som irriterte meg mest. Jeg var tross alt andelseier med de rettigheter det gir til en rettferdig forvaltning av min eiendom og interesser. Jeg regner med at styret har mulighet til å fikse opp i problemet som har oppstått i denne saken, det trenger de ikke generalforsamlingens samtykke til. Det høres ut som samme type styre som sitter i dette borettslaget. Pengebruken er veldig irriterende. Jeg fikk beskjed i dag om at de skal fjerne en hekk og bygge opp et gjerde, som koster ca 100 k. Dette er noe som ikke haster eller må gjøres akkurat nå, men de gjør som de vil. Jeg blir bare mer og mer irritert når jeg har sagt i fra flere ganger og styreleder har vært på befaring flere ganger, hvor vi har funnet ut at det er muggsopp og alt for høy fuktighet. Ut i fra det som har blitt skrevet tidligere i posten, med borettslagets vedlikeholdsplikt, så må de vell utbedre dette raskt? Vil det ikke hjelpe at en advokat sender ett brev å sier at de må utbedre hvis ikke tar vi saken videre? evnt bare utbedre selv, med dokumentasjon om at det er mugg i huset og at styreleder har vist om dette men ikke utbedret det? Jeg kan betale utbedring av skadene selv og utbedre kilden til fukten, men jeg vil ikke betale 100 k for noe som borettslaget skal fikse. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Folk har en tendens til å våkne når de får brev fra et advokatfirma og virkeligheten siger inn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå