Gå til innhold

[Løst] Installasjon av Windows 10 har låst meg ut av PC'en- HJELP?!

Anbefalte innlegg

Bakgrunnsinformasjon:

Jeg installerte Windows 10 for 3 dagen siden da jeg oppgraderte automatisk fra Windows 7 Home Premium. Jeg merket ikke noen problemer den dagen eller dagen etter, men gårsdagen utviklet seg til å bli et mareritt for meg. Jeg logget meg på den stasjonære PCen min på morgenen, og den begynte å gå tregt når jeg hadde kommet meg inn på skrivebordet. Det var rett og slett som om ikke alt fikk til å laste seg selv in, så jeg måtte skru av PCen etter at den hadde vært fastfrosset en god stund.

Når jeg restartet PCen, så fikk jeg en blåskjerm som sa "Datamaskinen støtte på et problem, og må startes på nytt. Vi samler inn feilinformasjon, og deretter starter vi på nytt for deg. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du søke etter denne koden på nettet senere: BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO".

Akkurat nå så har jeg ingen peiling på hva problemet er eller hvorfor PCen nekter å laste inn skrivebordet, men det virker som om ingenting fungerer.  Jeg får følgende beskjeder når jeg prøver ulike metoder: under menyen "Automatisk reparasjon":

• Tilbakestill PCen: "BootAppWindow: RecEnv.Exe - Programfeil      --> Instruksjonen i 0x00007FF92C7B2BA6 refererte minne ved adressen 0x00000482C72784A8. Minnet kunne ikke være read."

• Gjennopprett systemfiler og -innstillinger: "Ingen gjennopprettingspunkter er opprettet på datamaskinens systemstasjon." (Noe som muligens stemmer.. >.<)

• Gjennoppretting fra en systemavbilding: --> Har en mulighet til å velge ett punkt fra 07.10.2012

• Oppstartsreparasjon: "Oppstartsreparasjon kan ikke reparere PCen".

• Gå tilbake til forrige build: "Det oppstod et problem, og vi kan ikke gå tilbake til den forrige builden."

Hva jeg har gjort så langt:

Jeg ble fortalt på reddit at noe har gått galt med installasjonen, og det ble foreslått at jeg skulle bruke Windows Media Creation Tool og legge over Windows 10 fra denne laptopen til en USB (brukte en 16 GB pinne med mer en nok plass), og det gjorde jeg. Men når jeg har USB pinnen i stasjonær PCen, så aner jeg ikke hvordan jeg skal gjennopprette Windows 10. Hva er fremgangsmåten på norsk? Jeg forstår ikke hvordan jeg skal gå frem her. :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har laget en windows 10 minnepinne vba media creation tool og du vet at windows 10 installasjonen du hadde var aktivert (noe den mest sansynlig var/er siden du oppgraderte fra windows 7) så kan du boote på denne og kjøre en clean installasjon. OBS OBS da mister du alle personlige filer - har du backup?

Uansett her er hva jeg foreslår:

- Slå av maskinen, og koble vekk alle andre SSD/HDD som du ikke skal ha windows på. Hvis du bare har en SSD/HDD så trenger du ikke gjøre noe.

- Sett inn minnepinnen og slå på maskinen. Nå må du enten inn i BIOS eller få frem "Boot Menu". Poenget er at du må "fortelle" PC'n din at du skal boote på minnepinnen. Hos meg er dette F11, så jeg spammer bare F11 akkurat idet maskinen starter. Da kan jeg velge minnepinnen, og windows 10 installasjonen starter. Hvis du går inn i BIOS (hos meg er dette Delete knappen) så sørg for at SSD/HDD du skal ha windows på står som primær boot device (det gjør den nok per default) og så kan du muligens velge "Force Boot" på minnepinne. Men det enkleste er nok å få frem "Boot Menu", uten å blande inn BIOS. Hvilket hovedkort har du?

- Klarer du å boote på minnepinnen er det rimelig rett frem. Følg veiviseren.. Når du kommer frem til hvor du skal velge hvor Windows skal installeres så ser det noe slik ut

650x381xscreenshot.12.jpg.pagespeed.gp+j

Hvis du gjorde som jeg sa først, altså sørget for at du KUN har SSD/HDD du skal ha windows installert på i maskinen, så kan du trygt slette alt her. Opprett så ny og følg anvisningene på skjermen. Da har du slettet alt og opprettet ny partisjon (og system reserve opprettes automatisk).

- Når du får beskjed om windows key så velg "i dont have". Siden windows allerede var aktivert på din maskin så aktiverer den automatisk: Du trenger ikke legge inn serial på nytt.

Forhåptenligvis går dette helt smooth. Kom deg inn i windows, kjør alle windows oppdateringen og se til slutt om du trenger noe fler drivere. Sist gang jeg installerte win 10 (kjørte 2 maskiner like før helgen) så kom ALT inn, inkl nvidia control panel med sine drivere f.eks.

Dette var en kjapp gjennomgang av "clean install". Det burde gjøre susen for deg. Men igjen:

1. Du mister ALT.

2. Windows 10 MÅ ha være aktivert fra før for at det jeg skisserer skal fungere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei Kyrre S! 

Jeg skal prøve å svare så godt som mulig.

Hvis du har laget en windows 10 minnepinne vba media creation tool og du vet at windows 10 installasjonen du hadde var aktivert (noe den mest sansynlig var/er siden du oppgraderte fra windows 7) så kan du boote på denne og kjøre en clean installasjon. OBS OBS da mister du alle personlige filer - har du backup?

Jeg kunne kjøre Windows 10 på den Stasjonære PCen i litt over en dag (maks 1.5 dager), så ja, den var aktivert. Jeg renset USB nøkkelen min og holder nå på å laste Windows 10 nok en gang med å bruke guiden din i tilfelle jeg gjorde noe feil.

Jeg har ikke backup på alt. Jeg kommer til å miste en del greier, men det får jeg leve med. Det er ingen katastrofe, men det betyr bare at jeg må bruke en del tid på oppryddingen av dette.  :hm:

Uansett her er hva jeg foreslår:

- Slå av maskinen, og koble vekk alle andre SSD/HDD som du ikke skal ha windows på. Hvis du bare har en SSD/HDD så trenger du ikke gjøre noe.

Jeg har en SSD og en HDD, men null kunnskap om hvordan jeg kobler vekk HDD'n, og ikke helt sikker på om jeg bør begynne å rote med slikt siden jeg har lite teknisk kompetanse.  :ninja:

- Sett inn minnepinnen og slå på maskinen. Nå må du enten inn i BIOS eller få frem "Boot Menu". Poenget er at du må "fortelle" PC'n din at du skal boote på minnepinnen. Hos meg er dette F11, så jeg spammer bare F11 akkurat idet maskinen starter. Da kan jeg velge minnepinnen, og windows 10 installasjonen starter. Hvis du går inn i BIOS (hos meg er dette Delete knappen) så sørg for at SSD/HDD du skal ha windows på står som primær boot device (det gjør den nok per default) og så kan du muligens velge "Force Boot" på minnepinne. Men det enkleste er nok å få frem "Boot Menu", uten å blande inn BIOS. Hvilket hovedkort har du?

Jeg ble fortalt på reddit at Boot menyen kom man inn i ved å spamme F8, så når det ikke skjedde, så antok jeg bare at reparasjonsmenyen var der man gjorde dette fra nå for tiden i Windows 10. Dette oppklarer en del ting. Takk for det tipset! :p

Hovedkortet mitt er en MSI Z77A-G45 Z77, om jeg ikke tar helt feil (måtte sjekke det opp).

Hvis du gjorde som jeg sa først, altså sørget for at du KUN har SSD/HDD du skal ha windows installert på i maskinen, så kan du trygt slette alt her. Opprett så ny og følg anvisningene på skjermen. Da har du slettet alt og opprettet ny partisjon (og system reserve opprettes automatisk).

- Når du får beskjed om windows key så velg "i dont have". Siden windows allerede var aktivert på din maskin så aktiverer den automatisk: Du trenger ikke legge inn serial på nytt.

Forhåptenligvis går dette helt smooth. Kom deg inn i windows, kjør alle windows oppdateringen og se til slutt om du trenger noe fler drivere. Sist gang jeg installerte win 10 (kjørte 2 maskiner like før helgen) så kom ALT inn, inkl nvidia control panel med sine drivere f.eks.

Dette var en kjapp gjennomgang av "clean install". Det burde gjøre susen for deg. Men igjen:

1. Du mister ALT.

2. Windows 10 MÅ ha være aktivert fra før for at det jeg skisserer skal fungere.

Skal prøve dette når jeg får lastet ned Windows 10 igjen på USB-pinnen min. Hvor livsnødvendig er det at jeg har bare SSD'n gående? 

Endret av Vandringsferd
Lenke til kommentar

Jamfør manualen din er boot menu F11 på ditt hovedkort også. Så spam F11 som en gæring idet du starter maskinen :)

Jeg vil anbefale deg å koble vekk harddisken. For det første så betyr jo dette at alle filer du har her er safe - da kan du ikke kødde med disse på noen måte. I tillegg risikerer du ikke at filer fra windowsinstallasjonen havner på HDD. Det er egentlig bare å åpne kassa di, se etter harddisken og ta ut 1 av kablene. Det går to kabler til den, en for strøm fra strømforsyning og 1 for kommunikasjonen med hovedkortet. Napp ut 1 av dem, samme hvilken. Det er veldig enkelt og som sagt er det anbefalt (signalkabelen kan ha en liten "lås" på seg, så ta strømkabelen den kan du bare dra rett ut). Når du er helt ferdig kan du koble den på igjen (husk å slå av maskinen først). Deretter må du muligens inn i computer management --> disk management for å aktivere den ("import foreing disk").

Edit:

Når du får bootet på windows 10 usb'n så kan du vel forsøke en "repair" der også. Kanskje verd et forsøk før du reinstaller, så kanskje du ikke mister filene dine.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jamfør manualen din er boot menu F11 på ditt hovedkort også. Så spam F11 som en gæring idet du starter maskinen :)

Jeg vil anbefale deg å koble vekk harddisken. For det første så betyr jo dette at alle filer du har her er safe - da kan du ikke kødde med disse på noen måte. I tillegg risikerer du ikke at filer fra windowsinstallasjonen havner på HDD. Det er egentlig bare å åpne kassa di, se etter harddisken og ta ut 1 av kablene. Det går to kabler til den, en for strøm fra strømforsyning og 1 for kommunikasjonen med hovedkortet. Napp ut 1 av dem, samme hvilken. Det er veldig enkelt og som sagt er det anbefalt (signalkabelen kan ha en liten "lås" på seg, så ta strømkabelen den kan du bare dra rett ut). Når du er helt ferdig kan du koble den på igjen (husk å slå av maskinen først). Deretter må du muligens inn i computer management --> disk management for å aktivere den ("import foreing disk").

Edit:

Når du får bootet på windows 10 usb'n så kan du vel forsøke en "repair" der også. Kanskje verd et forsøk før du reinstaller, så kanskje du ikke mister filene dine.

Er det noen mulighet til at Windows 10 installerte noen filer der? Jeg vet at jeg måtte frigjøre plass på SSD'n (C:) min for å kunne laste ned Windows 10, men blir alt lokalisert til en stasjon, eller ble de spredt på 2?

Lenke til kommentar

Det kan bli spredt. Derfor anbefales det å kun ha 1 SSD i maskinen når du installerer windows. Kall det et gammalt kjerringråd, eller kall det hva du vil. Jeg anbefaler det uansett.

Kommer det til å skape problemer om jeg kobler ut HDD'en og installerer? Det høres jo logisk ut at man da kan reinstallere ved hjelp av USB nøkkelen de filene som lå på stasjonen D:.

Lenke til kommentar

..

Det høres jo logisk ut at man da kan reinstallere ved hjelp av USB nøkkelen de filene som lå på stasjonen D:.

Dette skjønte jeg ikke, hva tenker du på?

La oss si at Windows 10 installerte circa 90% av filene på stasjon C:, og 10% av filene på stasjon D:

Hvis jeg kobler fra stasjon D: (HDD), så vil jo bare circa 90% av filene være tilgjengelige, ikke sant? Derfor spurte jeg om disse tapte 10% ville bli reinstallert fra USB nøkkelen med Windows 10 versjonen fra Windows Media Creation Tool. Jeg hadde en horribel setningssyntaks, derfor ble det forrige innlegget veldig rotete :p

Lenke til kommentar

Hmm .. Det er ikke helt sånn det foregår. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du tar opp dette, du ønsker jo ikke dette.

SSD'n din vil du ha windows på, og de mest brukte programmene, spille o.l. Selvsagt avhengig av hvor stor SSD'n din er (hvor stor har du?). HDD'n legger du filer, musikk, kanskje spill-bibliotek (steam) osv. Alt som installeres på HDD, og så re-installerer du windows på SSD så må du sansynligvis re-installere programmene på HDD også. Iallfall "repair" dem.

Men uansett .. Du ønsker selvsagt kun ha windowsinstallasjonen din på SSD.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det snakk om å miste filer her? Han har jo tilgang til mer enn én PC, slik at han kan ta ut diskene fra PC-en og koble til en annen og slik hente ut filene. Enten i en annen stasjonær eller via USB-adapter til den bærbare.

Han kan også boote en eller annen Linux-distro / recovery OS på PC-en med problemet og hente ut filene på den måten.

Hvis du ikke kan / vil fikle med diskene selv, så har du sikkert en kompis eller familiemedlem som kan hjelpe deg :)

Men jeg vet jo ikke hvor viktige disse filene er.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Edit:

Koblet av HDD'en, started i Boot Mode med å spamme F11, valgte USB pinnen og får beskjeden "Det ser ut til at du har startet en oppgradering og statet opp fra installasjonsmediet. Hvis du vil fortsette med oppgraderingen, fjerner du mediet fra PC-en og klikker Ja. Hvis du vil utføre en ren installasjon i stedet, klikker du Nei".

Hvilken bør jeg velge? Aner ikke om dette er en reinstallasjon fra da jeg oppgraderte automatisk, eller om dette er en oppgradering av mangel på filer. :/

Endret av Vandringsferd
Lenke til kommentar

Jeg velger Nei der.

Men sikker på at du ikke vil forsøke å redde filene dine, eller gir du F?

Har generelt ingenting på SSD stasjonen C: utenom Windows, annet enn eksterne programmer som jeg glemmer å installere til D:. Alt av verdi (og størrelse) ligger på HDD stasjon D:

Siden jeg trakk ut den ene kontakten av HDDen (D:) min, så vil vel ikke HDDen min miste filene?

Endret av Vandringsferd
Lenke til kommentar

Neida så lenge den er frakoblet så er du SAFE

Tok nettopp å installerte Windows 10 på måten du beskrev og ved hjelp av en Youtube link som dekket opp noen av hullene. PCen starter på nytt nå, og kan starte av og på uten problemer. Hurra!  :w00t: 

Mine to nye problemer er:

• Jeg bruker ett micro-USB WiFi adapter (N300MA micro USB Wifi adapter). Dette ser ikke ut til å virke på stasjonær PCen.
  • Jeg får ikke maskinen til å oppdage HDDen min etter at jeg har satt i kontakten igjen. Jeg har gått gjennom Enhetsbehanding --> Diskbehandling, men jeg vet ikke hvordan jeg finner igjen den fremmede disken siden jeg kun har (C:) tilgjengelig. :S

Når det gjelder USB adapteret mitt, så tenker jeg å se om jeg finner noen installasjonsfiler på nett og overføre ved hjelp av minnepinnen min, men jeg har ikke peiling i det hele tatt på hva jeg skal gjøre da jeg ikke oppdager HDD'n.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare slenge opp en midlertidig kabel til hovedkortet da? Tipper den driveren er inne. Ellers finner du den på laptopen ja, det går bra.

Vedr HDD'n din: Du har koblet den tilbake nå? Da skal den finnes i Kontrollpanel ---> Administrative verktøy --> Datamaskinbehandling --> Diskbehandling (eller noe slikt, jeg bruker engelsk windows så heter jo litt annerledes her). Der skal den stå som "foreign" altså "fremmed" eller noe slikt, igjen norsk/engelsk. Da skal man høyreklikke og "importere" eller "aktivere" noe i den duren.

DynamicDisk1.jpg

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vedr HDD'n din: Du har koblet den tilbake nå? Da skal den finnes i Kontrollpanel ---> Administrative verktøy --> Datamaskinbehandling --> Diskbehandling (eller noe slikt, jeg bruker engelsk windows så heter jo litt annerledes her). Der skal den stå som "foreign" altså "fremmed" eller noe slikt, igjen norsk/engelsk. Da skal man høyreklikke og "importere" eller "aktivere" noe i den duren.

Jeg trakk ut en kabel fra HDD'n, og etter at jeg hadde reinstallert, så skrudde jeg den av og satte den tilbake der den stod. Diskbehandlingen min ser slik ut:

2emjs7n.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...