Lorddollars Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Det har seg sånn at jeg brukte litt i overkant tid på BA ved universitet og har klart å rote til et ganske greit studielån. Jeg har nå kommet inn på årsstudie på et annet fag og har da tenkt å sanke flest mulig studiepoeng per semester (tenkt ca 40p, har klart 50p før ved 80% stilling og fikk C i snitt) mens jeg jobber. Problemet er da at dette studiet er innenfor et helt nytt område ( dog fortsatt på samme universitet), så lurer jeg bare på om jeg kan bruke disse poengene på å "nedbetale" lånet fra forrige bachelor? Mener å huske jeg leste noe om det skulle være mulig på Lånekassa, at det bare er poengene som teller, uansett om de er tatt som enkeltstudent, gjennom BA, master w/e, men finner ikke noe info om dette nå.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Nedbetale lån med studiepoeng? Nei? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Å få omgjort til stipend tenker du, med andre studiepoeng? Det tror jeg er mulig. Det er selvsagt begrenset hvor meget du kan få omgjort, om lag 40 prosent av den totale utbetalingen hvis jeg husker rett. Om du ringer eller skriver til Lånekassen vil du nok få et mer sikrere svar. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Nedbetale lån med studiepoeng? Nei? Jo. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Nedbetale lån med studiepoeng? Nei? Jo. Dette må du nesten utdype. Altså omgjøre fra lån til stipend er vell mulig om en tar igjen det en har strøket. Men direkte nedbetaling? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Ja, innenfor den tidsbegrensningen som fremkommer av tildelingsforskriften § 27-6: § 27-6.Tidsbegrensning for omgjøring av lån til utdanningsstipend for tidligere perioder Lån kan bli gjort om til utdanningsstipend etter kapittel 26 og 27 i opptil fire år tilbake i tid, regnet fra det kalenderåret hvor Lånekassen mottar de endelige eksamensresultatene fra søkeren. Se § 27-4 første ledd. Det er ikke krav om nivå eller fagområde. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Nedbetale lån med studiepoeng? Nei? Jo. Dette må du nesten utdype. Altså omgjøre fra lån til stipend er vell mulig om en tar igjen det en har strøket. Men direkte nedbetaling? Hva er forskjellen på de to? Den økonomiske effekten er akkurat den samme. Omgjøring fra lån til stipend = sletting av gjeld. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Hva er forskjellen på de to? Den økonomiske effekten er akkurat den samme. Omgjøring fra lån til stipend = sletting av gjeld. Jo absolutt, altså at det er en form for nedbetaling. Men for at det skal gå så må en jo ha strøket på fag og derfor har 100% gjeld i det faget. Men, slik jeg forstår det på TS så har han/hun brukt lang tid og derfor har opparbeidet seg stor gjeld. Mulig jeg missforstår TS, men jeg tok det ikke slik at han/hun har 100% gjeld og lurer på hvordan han/hun kan omgjøre 40% til stipend. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Du har ikke misforstått TS, men du har misforstått regelverket. Om du bruker for lang tid på bachelor så har du jo fortsatt bare oppnådd en bachelor, altså 180 studiepoeng. Typisk fordi du har utsatt fag, ikke strøket i dem, men det kan jo også skje ved stryk. Da kan du senere ta nye, urelaterte fag uten å få støtte (eller ta flere fag enn 30 stp i semesteret), og på den måten få omgjort tidligere lån til stipend. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Du har ikke misforstått TS, men du har misforstått regelverket. Om du bruker for lang tid på bachelor så har du jo fortsatt bare oppnådd en bachelor, altså 180 studiepoeng. Typisk fordi du har utsatt fag, ikke strøket i dem, men det kan jo også skje ved stryk. Da kan du senere ta nye, urelaterte fag uten å få støtte (eller ta flere fag enn 30 stp i semesteret), og på den måten få omgjort tidligere lån til stipend. Ok, men da er jeg med Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Jeg har selv gjort dette og kan bekrefte det herr brun sier. I mitt eksempel slettet jeg gjeld/fikk omgjort lån til stipend fra vgs ved å ta fag på høgskole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå