Gå til innhold

Nissan laget en Leaf med 48 kilowattimer batteri


Anbefalte innlegg

 

30 KW Leaf skal gå 250 km i følge Nissan.

Prototype med 48 KW går 235 km...

 

250 km er rekkevidde etter NEDC standarden. Alle bør vite at den er uoppnåeleg under normal køyring.

 

235 km på 48 kW er heilt OK viss det er snakk om køyring i spansk motorvegfart.

Ja, jeg vet AKKURAT hvor langt både Leaf og e-NV200 går. Og det er ikke i nærheten av IDIOTIET NEDC. Som Nissan bruker som grunnlag for tomt skryt.

Men diesel/bensin er jo også HINSIDES feil også i forhold til idiottestene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ja, jeg vet AKKURAT hvor langt både Leaf og e-NV200 går. Og det er ikke i nærheten av IDIOTIET NEDC. Som Nissan bruker som grunnlag for tomt skryt.

Men diesel/bensin er jo også HINSIDES feil også i forhold til idiottestene.

 

 

Ja forbruk på diesel/bensin er også ofte fra NEDC, burde skrinlegges hele greiene. EPA er jo greit nok nøyaktig på en perfekt dag.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den mest alvorleg mangelen med dagens elbilar er at dei ikkje er konstruert for å dra ein tilhengar, ein tilhengar der det står ekstrabatteri og eit fossildreve aggregat.

 

Det er ikke en alvorlig mangel, de færreste har bruk for dette. Men klart det er en fordel å ha muligheten, model X har jo dette nå og det blir nok flere fremover. Men om man skal kjøre mye med henger er nok ikke elektrisk veien å gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har null tro på den bilen til den faktisk er på veien. Det er en bil som er laget med den største motvilje og i praksis under tvang. Det er ikke en bil GM ønsker å lage, det er en bil GM er TVUNGET til å lage. Så kvaliteten på batteri, lastekapasitet, rekkevidde, sikkerhet med mer er jeg avventende til. Tesla viser en enorm motivasjon og vilje til å hele tiden forbedre seg og lage stadig bedre og billigere full-elektriske biler.

GM kan lage biler, ikke noe å frykte. Jeg gleder meg til Ampera-E i alle fall, og ser ingen grunn til å frykte det du frykter.

Jeg betviler ikke GM sin evne til å lage biler, men jeg er veldig skeptisk til GM sin vilje til å lage rene el-biler.
GMs elbiler er nok ikke nok ikke noe mindre rene enn konkurrentenes :p Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Jeg er ikke veldig imponert over dette siden amatører allerede har lekt seg med dette i flere år. Hadde de derimot fått til en jevn vektfordeling og beholdt baksetene, uten at totalvekten økte så mye så hadde jeg vært langt mer imponert.

Lenke til kommentar

 

Den mest alvorleg mangelen med dagens elbilar er at dei ikkje er konstruert for å dra ein tilhengar, ein tilhengar der det står ekstrabatteri og eit fossildreve aggregat.

 

Det er ikke en alvorlig mangel, de færreste har bruk for dette. Men klart det er en fordel å ha muligheten, model X har jo dette nå og det blir nok flere fremover. Men om man skal kjøre mye med henger er nok ikke elektrisk veien å gå. 

Det er helgeturane på fjellet som eg tenker på. Det er eg ikkje aleine om.

Lenke til kommentar

 

 

 

At de kan bil er det vell ingen tvil om, men kan de batteri, elmotor, BMS osv? Det vill jo vise seg. I utgangspunktet er jeg positiv til Ampera, men også spent på hvordan den bil. 

Du får ta en titt på batteri/el-motor på Volt/Ampera da, så finner du svaret på hvordan deres 6-7 år gamle teknologi har fungert.

 

 

Dette er vell PHEV om jeg ikke tar heilt feil, så det blir litt vanskelig å sammenligne. 

I USA er de klassifisert som "elbil med rekkeviddeforlenger" av den enkle grunn at bensinmotoren ikke driver hjulene. Den kun produserer strøm til batteri/forbruk.

Så teknologien er nok mye den samme, som er videreutviklet (minus bensinaggregatet).

Lenke til kommentar

 

 

Det er helgeturane på fjellet som eg tenker på. Det er eg ikkje aleine om.

 

 

De aller fleste elbilene i dag er ikke noen fjellbiler nei, men det finnes unntak, jeg ser ikke noe problem med å dra på fjellet med min bil. Var der faktisk flere ganger i vinter, noe som er svært uvanlig for meg. 

 

I fremtiden ser det også ut til å bli flere biler som kan bli fjellbiler, da det kommer SUV'er og større batteripakker. 

Lenke til kommentar

 

 

I USA er de klassifisert som "elbil med rekkeviddeforlenger" av den enkle grunn at bensinmotoren ikke driver hjulene. Den kun produserer strøm til batteri/forbruk.

Så teknologien er nok mye den samme, som er videreutviklet (minus bensinaggregatet).

 

 

Aha det var jeg ikke klar over. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, jeg vet AKKURAT hvor langt både Leaf og e-NV200 går. Og det er ikke i nærheten av IDIOTIET NEDC. Som Nissan bruker som grunnlag for tomt skryt.

Men diesel/bensin er jo også HINSIDES feil også i forhold til idiottestene.

 

 

Ja forbruk på diesel/bensin er også ofte fra NEDC, burde skrinlegges hele greiene. EPA er jo greit nok nøyaktig på en perfekt dag.. 

Ja, virker som om EPA er ganske realistisk.

Tror jeg kanskje kunne klare 199 km på Leaf'en og 175 km på e-200'n på flatmark i 50 km/t uten stopp, men med normal kjøring? Ikke sjans...

Nei, eneste realistiske testmetode er å kjøre bilene på veien i noen tusen kilometer, med måleinstrumenter ombord, under forskjellige forhold/temperaturer og regne ut gjennomsnitt på forbruk/rekkevidde/utslipp.

Da blir det kanskje slutt på jukset.

Lenke til kommentar

For en fantastisk kommentar, regner med at du jobber for Tesla. GM produserer 10 millioner biler i året og vet hva de driver med. Tesla er en svært fersk bilprodusent som sliter både med kvaliteten og med store forsinkelser på nye modeller.

 

Ingen vet når Modell 3 kommer, GM har startet produksjonen. Det lureste man kan gjøre er nok å avbestille Modell 3 og satse på Ampera. Modell 3 er nok ikke i Norge før tidligst 2019, men den kan trolig fort ta lengre tid.

 

Eg har hatt fire Oplar og ein Tesla, og er ikkje i tvil om kva eg ville valt reint kvalitetsmessig.

 

Model 3 er billigare, har Tesla-kvalitet og har tilgong til superladarnettverket. Superladarnettverket er det som gjer at eg kan reise på bilferie gjennom Europa kvart år utan å uroe meg over om ladestasjonar er oppe, om dei framleis er der, om alle dei ulike betalingsløysingane, osv.

 

GM har liten produksjonskapasitet samanlikna med Tesla, og kan ikkje enkelt auke produksjonstakta pga mangel på batteri. Tesla produserer fleire Model S kvar år enn det GM har tenkt å produsere av Bolt/Ampera-e, og har sett i drift gigafabrikken i desse dagar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det der må være en hoax. De har hatt tilgang på batteri med samme volum, litt høyere vekt og dobbel kapasitet i prototyper i minst 5 år. De siste to av dem er det markedsstrategene som har bestemt hva de skal levere. Smart nok for de må jo svare når Ampera E og Tesla Modell tre med ca 60kWh til samme pris. Vil tro at tusenvis av forskere ikke har vært på latsiden de siste 5 åra og at det nå ruller prototyper vi vil se om 3-5år i butikken. 2017/18 er nok året elbilene går langt nok for alle som ikke skal dagpendle 50 mil med campingvogn til og fra jobb...

Lenke til kommentar

Prisen på Ampera-e kommer nok til å ligge på under 300k kr. Å prise den 100k kr høyere enn e-Golf, i3 og Leaf vil være helt idiotisk av Opel.

 

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28884.0.html

 

Tesla = kvalitet? Tja. Spør heller de som jobber med service og reparasjon i Norge, ev. Consumer Reports. Enkelttilfeller er uansett sjeldent interessante.

 

http://www.consumerreports.org/cars/tesla-reliability-doesnt-match-its-high-performance/

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Prisen på Ampera-e kommer nok til å ligge på under 300k kr. Å prise den 100k kr høyere enn e-Golf, i3 og Leaf vil være helt idiotisk av Opel.

 

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28884.0.html

 

Tesla = kvalitet? Tja. Spør heller de som jobber med service og reparasjon i Norge, ev. Consumer Reports. Enkelttilfeller er uansett sjeldent interessante.

 

http://www.consumerreports.org/cars/tesla-reliability-doesnt-match-its-high-performance/

 

Tja den har jo vesentlig større batteri enn e-golf og leaf, selv etter oppgraderingen deres. Dette koster penger, så at de legger seg en god del over er ikke så rart? Men prisen er vell bare klar for GM sin versjon om jeg har forstått det rett. 

 

Kvaliteten er ikke best, men langt i fra verst. CR sin artikkel er jo for gamle biler, da var det galematias. I dag er det noen småting men sjeldent store saker, men det finnes enkelttilfeller som du nevner :) 

Lenke til kommentar

 

Prisen på Ampera-e kommer nok til å ligge på under 300k kr. Å prise den 100k kr høyere enn e-Golf, i3 og Leaf vil være helt idiotisk av Opel.http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28884.0.html

Tesla = kvalitet? Tja. Spør heller de som jobber med service og reparasjon i Norge, ev. Consumer Reports. Enkelttilfeller er uansett sjeldent interessante.http://www.consumerreports.org/cars/tesla-reliability-doesnt-match-its-high-performance/

 

 

Tja den har jo vesentlig større batteri enn e-golf og leaf, selv etter oppgraderingen deres. Dette koster penger, så at de legger seg en god del over er ikke så rart? Men prisen er vell bare klar for GM sin versjon om jeg har forstått det rett. 

 

Kvaliteten er ikke best, men langt i fra verst. CR sin artikkel er jo for gamle biler, da var det galematias. I dag er det noen småting men sjeldent store saker, men det finnes enkelttilfeller som du nevner :)

Opel i Tyskland har uttalt at den vil koste mindre enn i3. Opel i Norge har sagt at den kommer til å få en svært konkurransedyktig pris. Det vil neppe si en pris som ligger nesten 40 % over i3, Leaf og e-Golf. Kunder i prisklassen rundt 300k kr er (naturlig nok) veldig prisbevisste. Norge er også et av hovedmarkedene for bilen, og blir derfor prioritert av Opel (GM).

 

Vil nok si at Tesla fortsatt er noe under gjennomsnittet hva angår kvalitet og driftssikkerhet.

Lenke til kommentar

 

 

 
Opel i Tyskland har uttalt at den vil koste mindre enn i3. Opel i Norge har sagt at den kommer til å få en svært konkurransedyktig pris. Det vil neppe si en pris som ligger nesten 40 % over i3, Leaf og e-Golf. Kunder i prisklassen rundt 300k kr er (naturlig nok) veldig prisbevisste. Norge er også et av hovedmarkedene for bilen, og blir derfor prioritert av Opel (GM).

 

Vil nok si at Tesla fortsatt er noe under gjennomsnittet hva angår kvalitet og driftssikkerhet.

 

 

Godt mulig, har ikke hørt så veldig mye om Opel versjonen. Men om de skal legge seg rundt i3 så sluker de jo markedet til i3. De kommer vell med 33kWh batteri nå? Da er det jo en enorm forskjell fra de to bilene, det er jo en BMW men allikevel.

 

Jeg vil si omvendt, det er ikke ofte jeg setter meg i biler med like god kvalitet som Tesla men så er det ikke så ofte jeg setter meg i biler som i realiteten skulle kostet 1,5 million+ og det er lite biler som har driftsproblemer om dagen, det hører en fort. Men de har en del småting som fukt i lykter. 

Lenke til kommentar

Opel i Tyskland har uttalt at den vil koste mindre enn i3. Opel i Norge har sagt at den kommer til å få en svært konkurransedyktig pris. Det vil neppe si en pris som ligger nesten 40 % over i3, Leaf og e-Golf. Kunder i prisklassen rundt 300k kr er (naturlig nok) veldig prisbevisste. Norge er også et av hovedmarkedene for bilen, og blir derfor prioritert av Opel (GM).

I USA er prisen satt til 37.500 USD. Det er 317.000 kroner med dagens kurs. Da er den greit utstyrt, men den har ikke aktivert hurtiglading.

 

Det de skal selge i Europa er egentlig samme bilen, men med litt annerledes utseende, og trolig noen forskjeller på utstyrssiden. Pluss at det er større fraktkostnader. Om den skal koste mindre enn 94 Ah i3 i Tyskland, så er det altså under 30.400 Euro, eller 287.000 kroner. Om dette stemmer så lurer jeg på hva de har gjort med utstyrspakkene. Er ratt ekstrautstyr?

Lenke til kommentar

Tesla = kvalitet? Tja. Spør heller de som jobber med service og reparasjon i Norge, ev. Consumer Reports. Enkelttilfeller er uansett sjeldent interessante.

 

http://www.consumerreports.org/cars/tesla-reliability-doesnt-match-its-high-performance/

 

Consumer Reports meinar at kvaliteten, i alle fall på tidlege utgåver, ikkje samsvarte med prisen. Det kan hende, men no samanliknar vi med Opel, ikkje til luksusbilar i millionklassen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...