Redaksjonen. Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Tesla kjøper Solarcity. Skal tilby komplett energiløsning.Vil tilby totalløsning: Nå skal Tesla selge solceller Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 blir helt rått og så når tesla leverer alt vi trenger hjemme. batteri, solceller, lader og bil. når skal andre ta opp kampen tro? 1 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Tesla bekymrer ikke bare bilprodusentene, men hele næringskjeden som har sitt levebrød i leveranser av bensin og diesel (monopol i praksis) Med solceller på taket begynner vel energileverandørene av strøm å svette en smule de også. Som Spetalen sa. Elbil er ikke bærekraftig økonomisk, Hydrogen derimot er løsningen hevder han. Ja et nytt monopol. Ingen kan fylle bilen på egenprodusert strøm. Bærekraftig økonomisk for hvem? Det hører med til historien at Hydrogenbiler i praksis bruker 3-4 x mer energi enn biler ladet direkte på strøm. Bilprodusentene satser IKKE massivt på hydrogen, men elbiler og Spetalen har solgt nær sagt alle sine aksjer i NEL med god fortjeneste. Ville han ikke være med på "eventyret" likevel eller var det bare et kortvarig eventyr for han som investor ? 3 Lenke til kommentar
coffeeh Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Stilig! Blir spennende å se hvor lang tid det tar før Tesla tilbyr en "totalpakke" med bil, lader, solceller og powerwall ferdigmontert! Skulle vel tro det vil skje temmelig snart, med tanke på "Master plan part deux"? Så da er det vel prisen som står igjen som et stort spørsmålstegn..Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, men Solarcity er vel billigere enn konkurrentene i statene, med temmelig gode paneler? For hvis de klarer å øke produksjonen nok kan det bli veldig artig å se hva de gjør når de plutselig har tilgang til Teslas globale leveringsnettverk, for ikke å nevne den sterke merkevaren og pr'en de vil få "gratis" ved å lansere panelene sine globalt under navnet "Tesla" Som Øyvind Lunde sier over her - er vel flere bransjer som burde være nervøse for potensialet som ligger i den sammenslåinga her.. Men personlig synes jeg bare det lover godt for de av oss som ønsker å slippe unna olja 3 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 (endret) Men personlig synes jeg bare det lover godt for de av oss som ønsker å slippe unna olja Joda stilig, og spennende, men om du tror du slipper unna oljen av denne grunnen må du tro om igjen. Selv solcellepaneler hadde vanskelig kunne oppstått i det omfanget vi har i dag hadde det ikke vert for oljen. Bare emballasjen de pakkes i ved forsendelse vil mest sannsynlig inneholde produkter basert på olje for ikke å snakke om utvinning av råmaterialer og transport. Eller bygging av Musk's nye fabrikk. Men missforstå meg rett. Foruten fremtidig atomenergi i form av aneutrone fusjons reaktorer så er det nettopp solcelle som vil være den mest lovende energi kilden. Og muligheten for folk å produsere dette lokalt med egen inverter er veien og gå, selv om jeg dessverre er pessimistisk med tanke på at når dette blir utbredt så vil energibransjen slik vi kjenner den garantert sette kjepper i hjulene for folk flest. Mest sannsynlig basert på skremselspropaganda om at dette er fali'det og må kontrolleres statlig. Men oljen vil vi trenge i uoverskuelig fremtid. Ja, vi vil redusere forbruket når behovet for olje som drivstoff faller med tiden, men det vil ta mange mange år før alt av transport kan flyttes over på oljefrie løsninger. Og veien ditt er dekket av ingenting annet enn olje. Bokstavlig talt. Endret 4. august 2016 av EremittPåTur Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Måtte landet dekkes med solceller, på den måten vil både oljepris og strømpris gå ned, og olje vil etterhvert bli ulønnsomt å hente opp for deretter bli lagt ned. Slike ting kan skje mye raskere enn man tror, men jeg tror landet er helt avhengig av et nytt jernbanenett for å frakte gods med samt store terminaler der mindre lastebiler kjører lokalt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå