Gå til innhold

Slakter en av Danmarks største anleggsprosjekter: Fant 290 feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan ser CO2-regnestykket ut? 83 elementer a 73 000 tonn som jeg antar er hovedasaklig betong, gir jo en del CO2-utslipp i forbindelse med sementproduksjonen. Pluss en del anleggstrafikk selvsagt. Hvilket årstall regner de med utslippene går i null?

 

Ellers så er det ofte sånn at prosjekter med byggestart tidligst tre år frem i tid sjelden er ferdig detaljprosjektert allerede nå. Mange/alle de 290 feilene og manglene pluss noen flere, vil antagelig bli fikset enten mellom nå og byggestart eller mellom byggestart og ferdigstillelse, uavhengig av denne rapporten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og så det innovative "tubeformede elementer" da. Flatklemt i den ene enden og en skrukork i den andre? :-)

 

Du er humoristisk, men det viser at å bruke engelske uttrykk direkte kan gi misforståelser. Sannsynlig er "tube" brukt i en internasjonal artikkel. Å beskrive det som tubeformet blir noe sært på norsk. Jeg tolket som de fleste dette som "rørformet", men for meg er nok også en tube noe å oppbevare pålegg og liknende i.

Ellers forklarer Norsk ordbok at det kan være en eggleder, forbindelsen fra svelg til øre eller et instrument til å bedrive kikkhullsoperasjoner med.

 

Spørsmålet er om vi skal henge oss opp i det. Dette er jo ikke et språkforum. Likevel har noen av oss glede av å kverulere.

Lenke til kommentar

Antall kjørebaner på E47 sier kanskje noe om viktigheten av denne tunellen for hvert land. På Dansk side har den to kjørebaner i hver retning. På Tysk side bare en. Å doble den er ikke bare-bare, da må Tyskland bygge ny bro over Fehmarnsundet.

 

Så enten blir den totale regningen en god del dyrere for Tyskland enn for Dankmark, eller så er dobbeltsporet gjennom tunellen litt "bortkastet" -- med mindre danskene bare skal gjennom for å handle taks fritt på BorderShop i Puttgarden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antall kjørebaner på E47 sier kanskje noe om viktigheten av denne tunellen for hvert land. På Dansk side har den to kjørebaner i hver retning. På Tysk side bare en. Å doble den er ikke bare-bare, da må Tyskland bygge ny bro over Fehmarnsundet.

 

Så enten blir den totale regningen en god del dyrere for Tyskland enn for Dankmark, eller så er dobbeltsporet gjennom tunellen litt "bortkastet" -- med mindre danskene bare skal gjennom for å handle taks fritt på BorderShop i Puttgarden.

 

Kan tenkes at dette blir interessant for svensker og nordmenn også, når de kan kjøre tørrskodd helt til Tyskland via København-forbindelsen. Da må nok tyskerne bygge ut i Puttgarden.

 

På samme måte så vil nok tyskerne strømme enda lettere til Norge for å fiske og ta med seg godt over kvota av selvfisket fangst. Da vil nok interessen for å bygge ut strekningen det er snakk om øke for tyskernes del.

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...