Bolivar Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Hei, driver å ser etter en driftsikker bil som skal brukes nå og da. Bor i by og nærme jobb så den skal ikke brukes på daglig basis, men må tåle en langtur på 8 timer om det måtte oppstå, samt småkjøring hit og dit. Den skal stå i by i soneparkering. Jeg har ingen formeninger om bilmerker, men har hørt mye godt om japanske biler iforhold til lite vedlikehold på bilene. I den her prisklassen så har jeg falt litt for Mazda 3 og Mazda 6 om man finner modeller uten rust og ødelagte bremseskiver. Er dette en god bil? Er gjerne åpen for andre tips og triks angående biler og kjøp, samt i forhold til forsikring. Takker for svar Lenke til kommentar
toffo Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Regner med driftskostnader er høy pri, så jeg har utelatt en del gode biler som har over gjennomsnittet med feil. Hold deg forøvrig unna alt som lukter av premium, de ryker minst like ofte som 'vanlige' biler (mer avansert teknikk og utstyr) og er til dels mye dyrere å skru på... Mazda 6 i den prisklassen får du ikke uten rust. Synd, for det er en ganske god og driftssikker bil ellers. Mazda 3 er vel hakket bedre rust-messig men de råtner bort ganske raskt de også iflg div forum. Noen tips: Er du helt fri for snobbefaktor er Citroen Berlingo personbil en sikker vinner for billig bilhold. De er solide - konstruert for å være varebil, enkel å skru på, ruster ikke, er ganske så komfortable på langtur og ekstremt praktiske. Ford Focus, 2.gen er et temmelig trygt kjøp. God driftssikkerhet, særlig på bensinutgaven, og atskillig mindre rust en 1.gen Focus. Evt, Mondeo. Men den er større og dyrere i drift og til den prisen har de gått vesentlig lengre enn Focus. Jeg ser det finnes en del Mitsubishi Outlander i den prisklassen. Det bør nok være et godt kjøp, men sjekk for rust her også selvfølgelig. Nissan Primera er det 'ingen' som vil ha og er tilsvarende lave i pris. De ser litt snåle ut og fikk litt pepp for merkelig kjørestilling og relativt mye støy, men det er nå bare å prøvekjøre en for å se om det er akseptabelt. Peugeot 406 (etter facelift /2001). Stor, behagelig og driftssikker og temmelig fri for rust. Men som Mondeo litt stor å håndtere i byen. Toyota Corolla. Ikke fullt så skuddsikker som tidligere modeller men fremdeles kvalitet over gjennomsnittet og greit rustbeskyttet. Fullstendig kjedelig, men som 'commuter' er vel ikke det så nøye. Toyota Avensis. Komfortabel og grei bil. Tåler mange km, men sjekk nøøøøye for rust under. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Uansett: I den prisklassen er det stoooore forskjeller på en godt og dårlig vedlikeholdt bil av samme type. Ta gjerne med en venn eller to med erfaring og kunnskap om bil og prøver kjør hver enkelt kandidat nøye. Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 foreslår denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79875161 Honest John om MK1 Focus. http://classics.honestjohn.co.uk/reviews/ford/focus-mk1/ Inspirasjons video. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 foreslår denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79875161 Honest John om MK1 Focus. http://classics.honestjohn.co.uk/reviews/ford/focus-mk1/ Inspirasjons video. Nah. De salter ikke så mye i England. Sjekk rust i kanaler - de har lett for å bli kjeks innenifra pga dårlig drenering og rustbeskyttelse, dørkanter, skjermbuer. De fleste slike går dessverre til huggeren pga rust. (inkl den jeg hadde) Greier du å finne en rustfri en er det fin bil til en rimelig penge. Spesielt hvis du kan finne en 2.0, morsommere å kjøre pga godt bunndrag, og bruker knapt mer bensin enn 1.6 :-) Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 18. august 2016 Forfatter Del Skrevet 18. august 2016 Endte på en Mazda 6 2.0l bensin med 147hk 2008 modell. Strålelnde fornøyd foreløpig, tenkte det var bedre å legge på 100 000 og heller ta en månedssum på nedbetaling enn å bruke 40 000 nå og kanskje 20 000 neste år pga. reperasjoner på en "slitt" bil. Greit å få med 1 år bruktbilgaranti og overhaling fra verksted. Men en ting. Burde kanskje lage en ny tråd men kan spørre her likevell. Virker som dere har peiling på bil her. Når jeg bikker 80km/t så begynner bilen å vagle litt. Hva kan dette være? Skjeiv hjulstilling? Feil hastighetsklasse på dekkene? Takker for svar. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Endte på en Mazda 6 2.0l bensin med 147hk 2008 modell. Strålelnde fornøyd foreløpig, tenkte det var bedre å legge på 100 000 og heller ta en månedssum på nedbetaling enn å bruke 40 000 nå og kanskje 20 000 neste år pga. reperasjoner på en "slitt" bil. Greit å få med 1 år bruktbilgaranti og overhaling fra verksted. Men en ting. Burde kanskje lage en ny tråd men kan spørre her likevell. Virker som dere har peiling på bil her. Når jeg bikker 80km/t så begynner bilen å vagle litt. Hva kan dette være? Skjeiv hjulstilling? Feil hastighetsklasse på dekkene? Takker for svar. Det høres klokt ut. Gammel/billig bil er ofte bingo og en må gjerne ha både kunnskap og flaks for å gjøre et godt kjøp. Hva mener du med vagle? Vibrasjon i rattet/bilen, eller at den blir ustabil/upresis på styringen? Vibrasjon skyldes gjerne ubalanse/skade i dekk eller felg, typisk etter et hardt møte med fortauskant e.l. Upresis styring skyldes gjerne slitasje i forstilling. Hastighetsklasse på dekk har ingen betydning ved norske fartsgrenser (Men hvis hastighetsklassen er for lav i forhold til vognkort kan du bli pålagt å bytte dekk ved EU-kontroll e.l.) I alle tilfelle bør du ta kontakt med bilforhandler snarest og gi beskjed, slik at det ikke kan bli tvil om feilen var der ved kjøpstidspunktet. Endret 18. august 2016 av toffo Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Reiste innom verksted og sjekket vektingen i dekkene. Mellom 10 og 20g på fremhjulene og ene bakhjulet. 75g på det andre bakre hjulet. Stor forskjell på bilen nå Rart at under 200g kan tippe en bil på 1.4 tonn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå