TheyStoleMyName Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Heisann! Et eksempel: Leieboer har siden 2013 betalt 7500 kr, jeg tenker nå å øke leia og lurer på hvor mye jeg kan øke det til. Kan jeg f.eks øke det opp til 8.500kr eller mer? Tusen takk! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Husleie%C3%B8kning.aspx Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Du kan justere leiga til gjengs leige etter tre år. Dette betyr at du kan endre husleiga i år. Men det er eit par viktige moment som du må få med, fyrst og fremst må du gi tilstrekkelig varsel, som etter husleigelova er 6 månedar. Dette betyr at dersom du varsler huseligeendring denne måneden så vil fyrste dato med ny husleige bli 1 april 2017. Stridens kjerne kan ofte være om den nye husleiga er innanfor gjengs leige eller ikkje. Boligprisane har nok auka ein del på dei tre åra som har gått, men du må likevell sjekke opp kva leigepris liknande boligar blir leigd ut for i ditt område. Ved fortsatt ueinigheit så kan partane kreve at den nye husleiga blir fastsatt av ei takstnemnd. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Husleie%C3%B8kning.aspx Du kan justere leiga til gjengs leige etter tre år. Dette betyr at du kan endre husleiga i år. Men det er eit par viktige moment som du må få med, fyrst og fremst må du gi tilstrekkelig varsel, som etter husleigelova er 6 månedar. Dette betyr at dersom du varsler huseligeendring denne måneden så vil fyrste dato med ny husleige bli 1 april 2017. Stridens kjerne kan ofte være om den nye husleiga er innanfor gjengs leige eller ikkje. Boligprisane har nok auka ein del på dei tre åra som har gått, men du må likevell sjekke opp kva leigepris liknande boligar blir leigd ut for i ditt område. Ved fortsatt ueinigheit så kan partane kreve at den nye husleiga blir fastsatt av ei takstnemnd. Kan jeg f.eks. Øke leia etter indeks først fra og med september 2016 og deretter fra og med 1. januar 2017 kreve gjengsleie? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Nei, det må gå minst 1 år etter forrige endring av leien. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Heisann! Et eksempel: Leieboer har siden 2013 betalt 7500 kr, jeg tenker nå å øke leia og lurer på hvor mye jeg kan øke det til. Kan jeg f.eks øke det opp til 8.500kr eller mer? Tusen takk! Kan jeg spørre om noe Hvorfor må/vil du øke leien Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Nei, det må gå minst 1 år etter forrige endring av leien. Aha, ok :-) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Du kan auke husleiga tilsvarande konsumprisindeksen med ein måneds varsel. Men dersom du gjer dette så kan du ikkje endre husleiga igjen, hverken indeksregulerere eller tilpasse til gjengs leige før det har gått 12 månedar. Dette betyr at dersom du varsler indeksregulering no denne måneden så kan du kreve 8114,75 kr per måned frå 1 november. Dette basert på dagens verdi av 7500 2013 kroner, noke som betyr at verdien av 1 krone i 2013 har auka med 8,2% fram til og med juni i år (som er siste måneden SSB har oppdatert statistikk på. Konsumprisindeksen kan du enkelt berekne her: http://www.ssb.no/kpi/ Du får sikkert meir nøyaktige tall siden eg måtte ta utgangspunkt i den gjennomsnittlige prisindeksen frå 2013 sidan eg ikkje veit kva måned leigeavtalen blei inngått. Som du ser så har verdiaukninga vært forholdsvis høg siste åra. Du bør derfor samanlikne aukninga i konsumprisindeksen med aukninga i boligmarkedet før du bestemmer deg for kva alternativ du vil få for. Dersom differansen mellom konsumprisindeksen og boligprisane er liten, så kan det godt være at det lønner seg å indeksregulere slik at du kan kreve inn ekstra husleige frå 1 november, kontra å vente heilt til 1 april neste år med å kreve inn husleige som er tilpassa gjengs leige. Eg vil også oppfordre til at du gjer ei vurdering av kor lett det er å få tak i gode leigetakarar som er villige til å betale den nye husleiga. Dersom husleigeendringa fører til at nåværande leigetakar flyttar ut, så er det ikkje mange månedane med lediggang, annonsering og visningar som skal til før du potensielt taper meir enn du tjener inn. I alle fall dersom nåværande leigetakar alikevell hadde flytta i løpet av forholdsvis kort tid. Men dersom det er lett å få tak i nye leigetakarar så er det ikkje dette eit problem sidan du ikkje får lediggang på boligen. Tenk også på det å ha ein leigetakar som du veit er rolig og er ein sikker betalar også har ein verdi, så det kan være fornuftig å justere husleiga litt, men ikkje så mykje at nåværande leigetakar seier opp leigeavtalen. 1 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Heisann! Et eksempel: Leieboer har siden 2013 betalt 7500 kr, jeg tenker nå å øke leia og lurer på hvor mye jeg kan øke det til. Kan jeg f.eks øke det opp til 8.500kr eller mer? Tusen takk! Kan jeg spørre om noe Hvorfor må/vil du øke leien Selvfølgelig kan du det! :-) Blant annet fordi jeg har noe store utgifter/lån o.l, samt at jeg nylig pusset opp denne leiligheten som kostet MYE og har aldri økt leien de siste 5 årene. Det er en stor leilighet som ligger 5 min fra sentrum og jeg ser lignende leiligheter i området er leid ut for ca 1.500-2.000kr mer enn det jeg leier den ut for, for de siste årene. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå