Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kilometerstand på Audi A4 (2005 og videre), hvor viktig er dette ved bilkjøp?


Oly

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er for tiden på jakt etter bruktbil. Har en Audi 80 '94-modell som jeg har hatt i over 8 år nå, som jeg nå vurderer sterkt å bytte ut. Jeg har rett og slett det siste året blitt brukt for mye penger på verksted (EU-godkjenning og to tur innom verkstedet senere) i forhold til bilens verdi, så jeg har kommet til et punkt hvor jeg både har penger til bil og vurderer å selge Audi 80'en. Audi 80'en er godkjent frem til April 2018, så tiden løper ikke akkurat i fra meg.

 

Jeg sikter meg på å bruke maks 80 000 kr på bil, og jeg har kommet frem til at det er Audi A4 jeg vil ha nå. Jeg så på en del andre bilmerker (VW, Skoda, Toyota osv), men jeg er nok svakest for både utseende og interiøret til Audi kontra de andre merkene.

 

Jeg har noen kriterier; bilen må være 2005 modell eller nyere (pga det var i 2005 redesignet til Audi kom), helst sort (har en sær innbilning av at Audi passer best i den fargen), stasjonsvogn, manuell gir og bensin.  Per i dag så er det ikke mange Audi'er jeg får tak i med disse kriteriene, og de jeg finner er ofte kjørt en god del kilometer. Da snakker jeg om 200 000 kilometer eller kanskje til og med litt over.

 

Audi 80'en min har per i dag bikket 240 000 kilometer, men nå vet jeg ikke hvor holdbar "nyere" A4 serie er kontra Audi 80.

 

Fra gammelt av hørte jeg at det var litt bob-bob å kjøpe bilen som er kjørt såpass mye, men er 200 000 kilometer allverdens når det gjelder Audi? Jeg har tidligere sett Audi'er på finn.no som er kjørt nærmere 400 000 kilometer om ikke lenger, så det jeg lurer på er deres forhold til antall kjørte kilometer på bruktbiler, og da når det gjelder tyske biler som VW, Audi og Skoda (Skoda er vel tysk nå for tiden?)

 

Jeg kan bare si med en gang at jeg ikke er noen bilmann, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med regelmessig service så kan enhver bil holde 200.000km, men ja audi motormessig har vel blitt en del bedre. forhåndsregler bør allikevel følges:

- rust

- oppheng og understell er veldig ofte noe som bør sjekkes har byttet på audi.

- svetting av olje og ujevn tomgang på motor er dårlig tegn.

 

det som ligger ute av stasjonsvogner enheten over eller under 200.000km er jo 1,6, etter min mening lite spenstig og fort kjedelig og kjøre med tanke på at du vil ha stasjonsvogn. med unntak av en bil som av denne:http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77919186

 

Årsmodellen du sikter etter også er den perioden hvor det var forferdelig å kjøre bensin bil og heller bedre å kjøre Diesel, noe som har påvirket bruktmarkedet på bensinbiler på en negativ måte og lave motorvolumer ble helst solgt. Allikevel er det noen som har import bensinbiler eller totalt motstander av diesel. 

 

Om du kan bevege deg litt ut av komfortsonen finner du mye flotte japsebiler også, de har kanskje ikke like elegante interiør design, men holdbarheten og slitestyrke på de fleste er upåklagelige.

Disse bilene bør du ta i betraktning:

- Subaru legacy

- Mazda 6, vær obs på rust, og at en periode Mazda hadde en garantisjekk på div biler.

- Honda Accord

 

 

Skoda er datterselskap til VW men bygges i tsjekkia, du finner mye vw deler på audi o.

 

Du som ikke er så bilmann har større behov for få andre til utføre bytte av slitedeler og da blir det fort mye mer kostbart. 

Endret av hølands_gutt
Lenke til kommentar

Kjenner til en B5 A4 Avant som nylig ble gitt opp etter EU kontroll etter 240000km (støtdempere foran, multilink, bærearmer foran og diverse annet understells-plukk, billigste verksted skulle ha ca 25000,- ...). Bilen solg for vekslepenger til en "flipper" som sikkert skrur selv og tyner ut 5000-10000,- av den.

 

Når når den er gått 200.000+ så er jo plutselig "alt" utenfor tiltenkt levetid og nesten ingenting av reperasjoner er unormalt lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kjenner til en B5 A4 Avant som nylig ble gitt opp etter EU kontroll etter 240000km 

B5 ble lansert i 1994, og kan være 22 år gammel nå, ikke urimelig at den "gis opp". TS spør etter en B7 som ble lansert 11 år senere (2005-2008).

 

Viktig å se an bilen og vedlikehold, uansett modell, men selv om alt ser bra ut, begynner også B7 å bli gammel, og uforutsette feil er snarere regelen enn unntaket. Valget med bensinmotor for B7 står mellom 1.6 og 1.8T. 1.6 er i underkant, men er kanskje et bedre valg enn en ofte hardt kjørt 1.8T, som i tillegg vil være vesentlig dyrere å forsikre. Manuell er nok riktig valg for en såpass gammel bil, gammel automat kan fort gi dyrt vedlikehold.

Lenke til kommentar

Bilen var 14-15 år gammel. (førstegangsregistrert i 2002, eier trodde det var en 2002-modell til kjøperen sa noe annet.)

 

Klart, en litt nyere bil så liker man å tro at den er i bedre stand, og viljen til å "svelge" en regning på ca 20' er jo også større på en bil som fremdeles er verdt noen kroner.

 

Men det er jo etter min mening større problemet med litt nyere biler med mange kilometer. En bil til 20-30' som er gått 250000 kan være et greit kjøp. Kanskje kan man ha den et år eller to med problemene den har og så selge den billig igjen. Nedsiden er litt lettere å begrense der. En bil til 80-90' som har de samme problemene er ikke like enkel.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Når en bil begynner å bikke 200.000 så er en som regel i grenseland for hvor langt dyre saker som motor, gearkasse etc er konstruert for å holde. Her blir det store utslag etter hvor flink eieren har vært med oljeskift etc. Slitedeler går det jo en del av uansett. Andre ting som ryker varierer mye med konstruksjon og bruk.

 

Auto Motor und Sport analyserte for et par år siden motoren til en Golf og en Astra som hadde gått 200.000 hvor alle servicer og vedlikehold var fulgt etter boka. De konkluderte med at motoren i Golfen var såpass slitt at den var på ca 80% av sin livslengde, Astraen hadde noe mer igjen men ikke vesentlig.

 

Da er det bare å regne selv hvordan det ser ut i en bil hvor det er slurvet med oljetype og oljeskift.  :-)

Lenke til kommentar

Hei, takk for alle innspill i denne tråden!

 

Jeg bør kanskje holde meg til nærmere +-150 000 km på bruktbil. Jeg googler nå for harde livet for å finne ut om Audi A4 B7 er noe å satse på, og til nå har mesteparten av det jeg har lest vært positivt.

 

Jeg prøver hardt å finne negative ting om denne serien av Audi, virker som så lenge jeg holder meg til bensin, manuell og dropper turboen så er det ikke verdens dårligeste bil. Det er bare synd at da denne bilen var ny, så var du miljøversting om du kjørte bensin og miljøfrelser om du kjørte diesel. Ting har forandret seg gitt :wee:

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Noe er det jo. Men legger man på bitte litt til blir det mere utvalg.

 

Audi A4 Stv 1.6 2006, 134 000 km, kr 89 000,- (forhandler)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74857749

 

Audi A4 Stv 1,8 T 2006, 149 612 km, kr 85 000,- (privat)(Solgt)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78072451

 

Audi A4 Stv 1.6 2007 143 067 km, kr 105 000,- (privat)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79338972

 

Audi A4 Stv 1,6 2006, 142 407 km, kr 119 000,- (forhandler)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77110989

 

Audi A4 1,6 S-Line Avant sport skinn 2007, 153 000 km, kr 96 000,- (privat)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79086193

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

A4 2005 Stasjonsvogn, kun framvinduene er elektriske, 1.6 liters bensinmotor, manuell girkasse, forhjulsdrift. Har ikke hengerfeste, standard 1-DIN bilradio, dvs Audi Concert 2 (skal nok byttes ut).

 

Jeg kan komme med en oppdatering om ca 2 måneder, for da har jeg hatt den en stund :)

Endret av Oly
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ikke el bakvinduer? Trodde dette var standard i Norge. Er den bruktimportert? Hva med 2-sone klima?

 

Concert 2 finnes i 3 utgaver, standard, semi-forsterket og Bose. Ved Bose står det BOSE i displayet når du slår den på. Både Bose og semiforsterket har forsterker og sub i bagasjerommet høyre side. Ved Bose drar forsterkeren alle høyttalerne, ved semi-forsterket drar spilleren høyttalerne i fordørene mens forsterkeren bak drar høyttalerne i bakdørene og suben. Ved standard drar spiller alle høytalerne, og du har ikke sub.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei igjen; jeg skulle liksom komme med en oppdatering om bilen etter å ha hatt denne i 2 måneder, men jeg kom aldri så langt.

 

Jeg hadde litt uflaks i starten; termostat til motoren tok kveld et par dager etter at jeg overtok bilen, så her måtte den inn på verksted og settes inn en ny en. Dette er vel tross alt en slitedel, noe som ryker før eller senere på alle biler vil jeg tro.

 

Jeg hadde litt penger til overs forrige måned, så jeg tok like så greit å fikk tatt en NAF driftstest på bilen bare for å få en tilstandsrapport på den (i og med at dette var et privatkjøp). Var visstnok en fjør bak som var knekt (merket en stund etter jeg fikk bilen at bilen begynte å riste litt mer enn normalt), så jeg fikk byttet begge fjørene bak for å få det parallelt. Var også to såkalte stabilisatorstag som måtte byttes (var utslitt) og midtre bremselys bak var gåen (ny pære).

 

Ellers er bilen god, og nå er tilstanden på bilen ganske så bra. Jeg mener å ha hørt at det blir saltet ekstra godt på veiene på Østlandet hvor jeg kjøpte bilen, så jeg skal ikke se vekk i fra at rester av veisaltet kan ha spist seg gjennom den ene fjøren på bilen min.

 

Jeg lurer på om bilen var bruktimportert fra Tyskland, siden jeg har bensin-varianten. Den har ikke Bose høyttaler-systemet, så jeg liker å si at jeg har den aller billigste stasjonsvogn utgaven av B7 serien til Audi. Lyden i bilen er i mine ører meget god, jeg har aldri før hatt en bil med så god lyd.

 

Jeg ble selv litt overrasket over at den ikke hadde elektriske vinduer bak da jeg skulle kjøpe den, men i praksis betyr det lite for min egen del om ikke alle vinduene er elektriske.

 

Litt småknask har det nå blitt, men dette er en (etter mitt syn) pen bil som er god å kjøre, og det var deilig å ha bil med sentrallås som virker trådløst via nøkkelringen. Nå slipper jeg å komme for sent til jobb på vinterstiden pga frossen dørlås.

 

2-sone klima-anlegg? Hvis det betyr at den har egne innstillinger for både fører og passasjer? Det har den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...