Gå til innhold

Forlenge temp. sensor til en raspberry pi?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en bil som mangler et termometer til å vise temperaturen utendørs. Tenkte bruke en raspberry pi jeg har liggende og har googlet litt rundt nå. Funnet noen tutorials som ser ganske greie ut, men alle kobler bare temperatursensoren breadbordet. 

 

Er det mulig å lage et opplegg så jeg for eksempel kan montere sensoren ~5m unna raspberry'n? Hva trenger jeg evt for å få dette til å funke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på sensoren. Dersom den bruker en type signaloverføring som sender informasjon (eksempelvis I2C) istedet for en måleverdi (eksemplevis måling av resistans, spenning eller tilsvarende) så er det vanligvis ikke noe problem å forlenge kablene (du må dog sørge for at den er skjermet nok i forhold til miljøet. En bil har systemer som kan støye mye).

Lenke til kommentar

Ok, gir mening så langt.

 

Jeg har funnet en sensor som heter db18b20:

https://www.maximintegrated.com/en/products/analog/sensors-and-sensor-interface/DS18B20.html

 

Står den trenger en 'data line' + jord. Her er jeg litt usikker på hva jeg kan bruke av kabel for å forlenge den? Jeg har masse plass på den ene siden av motorrommet, hvor det er et tomt rom. Kan man evt bruke en form for strømpe som man legger rundt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...