Gå til innhold

Fungerer det med 2x 6pins PCI-e? eller må jeg ha 6+2

Anbefalte innlegg

Bygger for øyeblikket en ny pc med bare ny deler uten om  en PSU. Den er 850 w, men nærmere 6 år gammel.

Tenkte det skulle gå fint helt til jeg merket at GTX 1070 har en 6 pin og en 6+2 pin slot. Spørsmålet er om jeg kan bruke 2x 6 pins eller om jeg må kjøpe en 6 pin til 6+2 pins konverterer?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig bør du ha en 2x 6p til 8p overgang. Det er en grunn til at det er 8p - og en enkel 6p gir ikke nok effekt. Jeg sier ikke at det ikke fungerer (altså singel 6p til 8p), men hvis du overklokker kortet så kan du riskiere at det ikke får nok juice.

HTB1YbkHIpXXXXXFXVXXq6xXFXXXv.jpg

Du skal jo ha 2x 6+2p da, men hvis du ikker finner dem så ...

Har du bare 2x 6p totalt (som du finner)?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Er 1070 så sulten at det trenger 6+8 når man ikke overklokker?

Uansett så koster en bra PSU bare rett over tusenlappen, et system som er bygget rundt 1070 regner jeg med at kostet over 10K(?). De få kronene der er det liten vits å spare, eller de få %-ene. På 10K så er det bare snakk om 10%

https://www.komplett.no/product/839798/datautstyr/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-750-g2-750w-psu#

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg, to 6 pin til en 8 pin. Så da burde jeg evt ha 3x 6 pins.

Ja har foreløpig brukt 19k, men tusen kroner er forsatt en liten slant jeg gjerne ville ha spart. Tenker kanskje å prøve en 6 til 8 og se om det er noe tess, hvis ikke blir det ny ja.

Lenke til kommentar

Spare 5% av totalprisen og satse på at PSU'en fortsatt vil holde noen år? Du vet at PSU'er blir slitt over tid?

Jeg anbefaler å drite i å teste den gamle i det hele tatt. En PSU som ryker kan brått drepe de andre komponentene. Det er altfor mange som prøver å spare penger på PSU. En PSU er hjertet til maskinen, blodet som får den til å leve. Det minst viktige å legge penger i er faktisk kabinett, som folk med det budsjettet brått bruker opp mot 2.000,- på :p

Edit; Jeg har vel sagt mer eller mindre det samme ørten ganger nå. Skal gi meg jeg :)

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha sant, tenkte jeg det var greit å ta med noe fra den gammle pc:P

https://www.komplett.no/product/513004#

Ser det følte med en 6+2 men aner ikke hvor den ble av :hm:

Hadde egentlig håpt at det ville fungere med to 6pins, men etter en del google forsøk virker det ikke som det er mulig.

Som andre her påpeker så er PSU litt gammel, og kan sikkert med fordel byttes ut. Jeg ville gjort det til din nye PC, men PSU er nok av grei nok kvalitet til at jeg hadde brukt den i en maskin med eldre HW av mindre verdi som det ikke er fullt så viktig med.

Men for å ta en annen spesifikk ting som du faktisk spør om her. Så jo; du kan bruke en 6pin til 6+2pin, eller 6pin til 8pin kontakt. Det er jo det som egentlig følger med PSU som du har tustet bort.

På Kompletts side som du linker til, så angis det at det er 4stk. 12V railer som det kan gå inntil 18A i hver på. Så om disse spesifikasjonene er korrekt, og du hadde hatt kun skjermkort tilkoplet denne PSU'en. Så kunne du sendt 216W gjennom hver kontakt. Altså er f.eks. V1 og V2 utgangen til sammen god for minst 432W og burde holde i lange baner til et skjermkort som trekker ~150W.

Og selv om PSU driver hele systemet, og vi setter av ~250W til 3,3V og 5V. Så sitter man igjen med å trygt kunne trekke ~600W gjennom 12V kontaktene, eller ~150W per kontakt.

Grunnen til at du skal bruke en 6 til 8pins kontakt er for at skjermkortet på en av de 2 siste pin'ene på 8 pins kontakten har en sensor funksjon. Den kjenner om det er tilkoplet noe der. Og om den kjenner noe der, så "vet" skjermkortet at det er tilkoplet et uttak som tillater å trekke opp til 150W. Dersom den ikke kjenner noe i de 2 siste pin'ene, så antar skjermkortet at kabelen tilkoplet kun er dimensjonert for opp til 75W, og en regulator på skjermkortet blir da konfigurert slik at skjermkortet nekter å trekke mer enn 75W gjennom sine 6 første pin'er på 8pins kontakten. Om sensoren registrerer at det er 8pin'er tilkoplet, så tillater det altså opp til 150W, men de trekkes fremdeles igjennom de 6 første pin'ene.

Så altså; selv om du bare bruker en 6pins kabel til 8 pins kontakten. Vil skjermkortet regulere seg til å kun trekke 150W fra sine 2 kontakter til sammen. Men det kan fremdeles trekke 75W til fra PCI-e sporet på HK om driverne til kortet tillater det. GTX1070 har vel en TDP på 150W, og skal altså fint kunne drives selv uten overgang. Men da selvsagt uten noe mer å gå på til overklokking.

Så; 12V rail og kabler er dimensjonert så de fint kan trekke 150W i hver, og det er bare å bruke en 6-8pins kontakt om du ønsker det.

Men ikke gjør det, kjøp ny PSU nå. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ey takk for mye gode svar! Og ja nå er jeg overbevist, det blir ny psu. Har forsovet plan om å ha pc i en del år sa da kan jeg like godt kjøpe nye nå ;) skulle bare ønske jeg innså det før jeg demonterte den gamle pc.

Får håpe de har noe på digital impuls Oslo, har lyst å bli ferdig med bygget imorgen.

Men igjen, takk for mye Nice svar! Setter veldig pris på det

Lenke til kommentar

De har jo inne Corsair RM750x (de nye RMx)

Ellers er det mye Fortron Aurum i ulike størrelser (S Gold , og Platinum).

Bestille på komplett og hente bak Rådhuset er også en mulighet om det bestilles i kveld eller føre 0900.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

....den manglet en ledning til akuratt det hovedkortet jeg hadde .......

Skjønte ikke helt .Skal ikke mangle noe kabling muligheter på RM750x vel ?

DSC_3890.jpg

Er ikke sikkert der er sant, men den første omtalen på https://m.prisjakt.no/product/3330352/user-reviews/se1112928 står det at han måtte bestille en ledning fra USA til akkurat det hovedkortet jeg hadde.

"NEGATIVT: - Behöver du både 4-pin OCH 8-pin till moderskortet (som jag till ASUS x99-A II) så saknas 4-pin atx12v. Man får specialbeställa en extra sladd från USA eller köra med en konverterings-sladd. Behöver du bara 4-pin så delar du på 8-pin sladden."

Lenke til kommentar

Det er ikke normalt å kople til mere enn 8p EATX12V CPU om PSU er utstyrt med EPS kabel.

4Pin er vanligvis til stede for kompabilitet til PSUer som kun har P4 cable.

https://www.asus.com/support/faq/108933/

ATX 12V PSU Spesifikasjon 2.4

EPS12V[edit]

EPS12V is defined in Server System Infrastructure (SSI) and used primarily by SMP/multi-core systems such as Core 2Core i7Opteron and Xeon. It has a 24-pin main connector (same as ATX12V v2.x), an 8-pin secondary connector and an optional 4-pin tertiary connector. Rather than include the extra cable, many power supply makers implement the 8-pin connector as two combinable 4-pin connectors to ensure backwards compatibility with ATX12V motherboards.

https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#ATX12V_v2.4

Følger ikke Asus sitt X99 standardiseringene ?

Lenke til kommentar

Det er ikke normalt å kople til mere enn 8p EATX12V CPU om PSU er utstyrt med EPS kabel.

EPS12V[edit]

EPS12V is defined in Server System Infrastructure (SSI) and used primarily by SMP/multi-core systems such as Core 2Core i7Opteron and Xeon. It has a 24-pin main connector (same as ATX12V v2.x), an 8-pin secondary connector and an optional 4-pin tertiary connector. Rather than include the extra cable, many power supply makers implement the 8-pin connector as two combinable 4-pin connectors to ensure backwards compatibility with ATX12V motherboards.

Har ingenting med noe av det du sier å gjøre.

Den er der kun for å gi ekstra strøm og stabilitet for overklokking.

Så man trenger ikke koble til den i det hele tatt.

Lenke til kommentar

EPS12V[edit]

Har ingenting med noe av det du sier å gjøre.

Den er der kun for å gi ekstra strøm og stabilitet for overklokking.

Så man trenger ikke koble til den i det hele tatt.

Du bekrefter bare akkurat det jeg mener og prøver å vise til. At en RM750x har det nødvendige av kabler.

Det er også informert av ASUS på vip forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...