Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Barnebidrag og unnvikende far med formue, men lav inntekt

Auduuuun

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at forelder i dette tilfellet kan være bidragsudyktig i følge Nav, fordi han har sluttet i vanlig jobb og starter sin egen bedrift sammen med ny samboer. Mor sliter med å bli tatt seriøst av far. Hun har barnet 80 prosent og får tilfeldige og små bidrag fra far, men får ikke avtalt fast bidrag med ham. Han sier at han ikke har lønn, og at bidraget kommer til å bli forsvinnende lite. Han har eiendom/formue på 1,5 millioner +, og er i stand til å ha en vanlig lønn, men kan også tenkes å utnytte at han har en bedrift med samboeren, og ta ut inntekten gjennom henne, og på ulike måter få det til å se ut som han har lav inntekt.

Er det mulig å kreve barnebidrag i denne situasjonen, hvor han har svært lav inntekt, eller vil han kunne sno seg unna ansvar?

Hun har inntekt på 420 000. Hun vurderer advokathjelp hvis det kan hjelpe.

Endret av Auduuuun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike situasjoner reguleres av bidragsforskriften § 4 sjette ledd (mine uthevinger): 

Inntekta skal fastsetjast etter skjønn når ein av foreldra ikkje legg fram etterspurd dokumentasjon, eller dersom det er grunn til å tru at forelderen held tilbake opplysningar som kan ha noko å seie for avgjerda. Det same gjeld når ein av foreldra er utan inntekt, eller inntekta er vesentleg lågare enn det han eller ho burde oppnå ut frå utdanning og evner, utan at forelderen kan gi ein rimeleg grunn til at han eller ho ikkje har inntekt eller at inntekta ikkje er høgare. Inntekta blir ikkje rekna for å vere vesentleg lågare dersom forelderen har ei inntekt som er opp til 20 prosent lågare enn det han eller ho elles burde kunne oppnå.

Flere saker fra Sivilombudsmannen berører dette spørsmålet. I sakene SOMB-2007-43 og SOMB-2008-43 ble det fremhevet at dersom bidragspliktige er lønnsmottaker i et aksjeselskap han eier selv, og derfor kan kontrollere hvor mye lønn som tas ut eller om vederlag i stedet skal tas ut som utbytte, vil dette kunne være grunnlag for inntektsfastsetting etter skjønn. I SOMB-2009-2069 presiserer Sivilombudsmannen at skjønnsbestemmelsen er en unntaksbestemmelse, den er ikke et uttrykk for at man plikter å skaffe eller beholde det høyest mulig lønnede arbeidet man kan få. 

Formuesposisjon påvirker ikke barnebidraget, kun inntekt. 

Slik saken er beskrevet er det vanskelig å si noe den ene eller den andre veien. Det å starte egen bedrift betyr ikke automatisk at NAV kan skjønnsfastsette inntekt, og i en oppstartsperiode er det både vanlig og legitimt å ta ut et minimum av lønn fra foretaket av fornuftige forretningsmessige hensyn. 

Som regel vil advokathjelp ikke være nødvendig i bidragssaker (NAV har plikt til å gjøre til dels omfattende utredninger avhengig av hvor godt bidragsmottaker kan underbygge mistankene sine), men problemet i slike saker er at det er vanskelig å bevise at bidragspliktige underslår inntektsopplysninger før det er gått en del tid. Her vil det kunne være aktuelt å titte på offentlige regnskapstall for bedriften, og disse publiseres først langt ut i året etter regnskapsåret. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Mange takk for detaljert svar! Håper det kan hjelpe en venn i nøden, og kanskje andre i lignende situasjoner. Det er en utfordring å dra i gang prosesser med barnebidrag der den ene parten stadig lover å dele på, unnlater å gjøre noe, og motsetter seg fast avtale under ulne påstander om usannsynlig lav lønn. Litt spesielt at ikke formue betyr noe som helst, i grunn.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen anelse om rettigheter innenfor dette. Men eksen betaler meg 2000/3000 kr i måneden i bidrag. Jeg mener at han ikke behøver å gjøre dette men dette ønsker han selv fordi han tjener langt mer enn meg. Yngstebarnet er 15. Jeg kan ikke annet å si enn at jeg har en hyggelig far til mine barn som gjør dette gledelig.

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

Jeg har ingen anelse om rettigheter innenfor dette. Men eksen betaler meg 2000/3000 kr i måneden i bidrag. Jeg mener at han ikke behøver å gjøre dette men dette ønsker han selv fordi han tjener langt mer enn meg. Yngstebarnet er 15. Jeg kan ikke annet å si enn at jeg har en hyggelig far til mine barn som gjør dette gledelig.

ugh

håper disse pengene går til barna i form av nødvendigheter eller i sparekonto, og ikke til deg som er mor. 

frysning*

Lenke til kommentar

ugh

håper disse pengene går til barna i form av nødvendigheter eller i sparekonto, og ikke til deg som er mor. 

frysning*

Om pengene fra eksen går til barnet eller til mor blir vel strengt tatt likegyldig, da mor (som jeg antar har omsorg for barnet) uansett må dekke barnets nødvendigheter fra egen lomme.

• Liker 4
Lenke til kommentar

ugh

frysning*

Om pengene fra eksen går til barnet eller til mor blir vel strengt tatt likegyldig, da mor (som jeg antar har omsorg for barnet) uansett må dekke barnets nødvendigheter fra egen lomme.
Pengene går selvsagt ikke bare til meg som du sier. Jeg har litt trang økonomi. Pengene går til husleie som er på ca 9000 i måneden , mat, ferier, fritidsinteresser osv og alt dette er felles for ungene og meg. Stemmer helt hva du sier. Takk for din deltakelse i tråden ;) Endret av Sportylady
  • Liker 2
Lenke til kommentar

ugh

frysning*

Det innlegget var det rimelig lav pH-verdi på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ugh

frysning*

Det innlegget var det rimelig lav pH-verdi på.

Takk for ditt bidrag. Enig i den. Den som har skrevet det innlegget om at de 2000 - 3000 kronene jeg får av faren i måneden blir brukt egoistisk av meg som mor til meg selv er helt feil. Dersom det var rett så hadde jo jeg bodd gratis på jenterommet til min mor og de ( altså barnas besteforeldre) med barna ;).. Jeg hadde levd på foreldrene mine. Jeg hadde gått egoistisk å brukt penger kun på meg selv, reist på ferier uten barna, kjøpt dyre moteklær til meg selv, men slik er det ikke. Jeg er ikke noe egoistisk. Jeg er glad i barna mine og barna vet at jeg er raus med å bruke penger. Far til barna og jeg er veldig like der. Vi bruker ikke penger på oss selv bare. Vi tenker på alle rundt, og den største gleden man kan ha er å hjelpe andre som trenger det når det trengs. 

Helt sant som du sier. De fleste forstår at jeg bruker langt mer penger til barnas beste enn 2000 - 3000 kroner i måneden. Det sier seg selv når jeg har en husleie, utgifter, betaler barnas fritidsinteresser osv. Men jeg setter veldig pris på pengene faren gir meg for han har ingen plikt etter loven å betale meg det. Synes at det er veldig omtenksomt av han å gjøre det. Men han tenker på at han har en høy stilling, tjener minst 3 - 4 ganger så mye som meg. Snillt og enestående. Og ikke minst viser han en god støtte til at barna skal leve så bra som mulig hos meg også. 

Ønsker ikke å ta imot pengene av han, men han sier at rett skal være rett, og at barna hans lever best mulig på det grunnlaget at han gjør som han gjør. Alle er tjent med det. 

Men det er noe som heter lov og rett om slike bidrag og, men dette er kun en privat avtale som han ønsker å bidra med selv. Ingen jus i bildet her. 

Endret av Sportylady
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...