Gå til innhold

program til organisering av bilder

Anbefalte innlegg

noen som har tips til hvordan jeg kan får organisert noen tusen bilder,

etter 10års kaos på pc og diverse eksterne harddisker så fant jeg ut i dag at nå er det nok, jeg trenger å få ordna opp i rotet og må få organisert skikkelig, men ser ut til at dette kan ta et par dager, eller finnes det et program som kan ordne det for meg på et eller annet vis, 

jeg har ca 100K bilder men en del av disser finnes på både pc og ekstern HD, klarer ikke helt å finne ut hvor jeg skal begynne, mye jobb med 10 år med bilder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen som har tips til hvordan jeg kan får organisert noen tusen bilder,

Jeg tror ikke det finnes noen veldig enkel måte å gjøre det på, men har du råd (og ikke har det fra før) så kan en bra start være å få tak i en disk hvor du har plass til absolutt alt. Så kopierer du alt inn der og setter igang. Da jobber du på kopier og skulle du slette noe som ikke burde vært slettet er det ingen katastrofe da du kan kopiere inn på nytt.

Personlig ville jeg startet med en directory struktur basert på år, så kanskje måned som et undernivå hvis det trengs. Eller kanskje gå rett på datoer etter år. Nå finnes det program som kan hjelpe med organisering, men jeg liker å ha en directorystruktur i bunnen likevel for å ikke få alt for mange bilder i hver folder.

Har du en grov struktur på plass ville jeg valgt et program som er egnet for bildeorganisering. Mye å velge i. Jeg bruker Lightroom (LR) fra Adobe, men alt må importeres og det er ikke alle som liker den måten å jobbe på. Lightroom kan du laste ned 30-dager trial på , så kan du enten kjøpe det eller abonnere på det hvis du liker.

LR krever at bilder importeres inn i programmet, men så er det veldig raskt å søke på datoer osv som er til hjelp for organisering. Når bilder er importert har LR en peker til hvor bildet ligger på disken din, men all metadata ligger i en database. Når bildene først er importert bør all flytting (selve bildet ligger fortsatt der du la det på disken) gjøres innefra LR ellers mister programmet referansen til bildet. 

Men som sagt, masse alternativer og mange har gratis prøveversjoner som varer noen uker.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Lightroom har også gjenkjenning av personer så vil du tagge bildene er dette et verktøy som kan forenkle prosessen og det finnes tusener av videoer/tutorials til opplæring på nettet.

Det er 3 muligheter og skaffe seg LR på, kjøpe en cd-plate/nedlasting, student eller som en del av CC-pakka. Det er veldig knotete og finne riktig plass hos Adobe for og kjøpe LR som selvstendig pakke, jeg har kjøpt den hos Dustin.no istedenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...