Gå til innhold

Regjeringen åpner for å gi EU grensemakt.

Anbefalte innlegg

zeebra, Jeg så ikke et eneste løsningsforslag i hele innlegget. At folk med utdanning skal hjelpe u-land er hva vi allerede gjør i dag.

Problemet er at du kan bygge skoler og brønner i landsbyer mens de blir rasert av krigsherrer kort tid etterpå.

Jeg tror også på at verden kan bli et bedre sted for alle, men den norske modellen er ikke løsningen. Alle land kan ikke ha en veldig liten befolkning og enorme oljeressurser.

Det blir som om lottomillionæren skal anbefale alle fattige til å vinne i lotto.

Det fattige land trenger er å bli befridd fra gjeldsslaveriet til banker. Da vil de få mulighet til å leve i fred. De trenger også en form for befolkningskontroll siden overbefolkning fører til sult og krig.

Kan forresten anbefale å arbeide litt med migranter og komme tettere på dem. Jeg har møtt flere og det er desverre ikke alle jeg ville hatt som nabo. 

Noen av menneskene er en belastning på samfunnet, f.eks. på grunn av krigsskader eller uførhet, de vil ikke kunne forsørge seg selv men må leve på penger fra staten. Andre tar plasser ved høyskoler og universiteter i landet mens de har jobber som venter på dem i utlandet. Dette har jeg ingen problemer med, det jeg har problemer med er kriminelle mennesker. Det har ikke noe å si om de er norsk eller ikke, de må holdes unna samfunnet. Og det er bedre å nekte de adgang til landet, enn å vente til de dreper noen før de kastes i fengsel.

Jeg er sterkt imot kriminalitet, jeg mener at retten til å delta i samfunnet innbefatter at man ikke prøver å ødelegge det.

Selv i verdens beste land å leve i trenger vi låser, alarmer, politi og fengsel. Det er realiteten, desverre :)

Det var ikke lenge siden det ikke var nødvendig å låse dører og politiet ikke trengte å ha våpen. Dessverre er utviklingen i Norge negativ og har begynt å bli svæt negativ, ikke fordi folk flst vil det, men fordi maktsyke monstre har diktert på oss utviklingen.

Jeg fatter ikke hvorfor du absolutt skal lese ting jeg ikke har sagt ut fra det jeg skriver. Du får bli litt bedre til å lese det jeg faktisk skriver og_ slutteå gjette hva som står mellom linjene. Faktisk basert på det du skriver ser vi ting likt på de områdene som nevnes. Jeg anser bank og finans for å være et av verdens allr største problemer, og ansvarlig for refordeling fra fattige til rike og refordeling fra den produktive klassen folk til kapitalister. Ja, vi må gjøre noe slik at de fattige ikke står i slaveri til oss gjennom lån.

Jeg er heller mot immigrasjon enn for forresten. Jeg anser imigrasjon for å være en av de tingene som har og fortsetter å ødelegge blant annet Norge. Dessuten trenger vi ikke immigranter her, iallefall ikke nå som automatisert produsjon virkelig begynner å ta av. Da vil vi ha en krise med altfor mange folk og altfor lite arbeid. Da vil folk tigge om jobb som gatefeiere med mindre vi gjør noe med systemet slik at kaptalismen ikke tar livet av folk flest når automatisering virkelig er en del av hverdagen.

Problemet med utvandring og problemer med konflikt er i bunn og grunn akkurat det samme problemet. Folk har ikke det de trenger og/eller folk er for dumme. Alt roter i det, også kriminalitet. Det er begrenset hvor mye som har rot i grådighet og ønske om overdådig luksus.

Når jeg snakkeom moderne misjon snakker jeg ikke om det tafatte vi holder på med i dag og i så begrenset utstrekning. Jeg snakker om at ALLE i hele verden må ha grunnutdanning slik at vi kan bli kvitt dumhet og at ALLE må ha tilgang og mulighet til å produsere den maten og det rene vannet de trenger der de er. Først når det skjer vil grunnlage for konflikt være nesten helt nøytralisert. ALLE må ha tilgang til moderne medisin, alle samfunn må ha tilgang på alt som trengs for å tilfredstille grunnleggende behov. Først da kan vi få kontroll over sykdom, krig, konflikt, migrasjon, sult osv i verden. Uansett hvor mye vi forsøker å isoler oss fra resten av verden vil det ikke v/ære mulig å unngå disse tingene med mindre vi håndterer de der de er. Og som jeg sa har vi en unik mulighet i dagens verden til å gjennomføre noe slik. Og nei, jeg snakker ikke om alle utdannede, kun spesifikke grupper, hovedsaklig de jeg har nevnt for å bygge denendige infrastrukturen og kunnskapen i samfunn som mangler dette til å bygge et gunnlag slik at alle samfunn kan håndtere grunnl:eggend behov.

Jeg snakker millioner av moderne misjonærer, kanskje opp til et titalls million som kontinuerlig jobber rundt i verden for å oppnå målet om at alle samfunn har det som trengs av menneskelige resurser og infrastruktur til å tilfredstille alle grunnleggende behov og ha mulighet til å ta kontroll over eget samfunn og rette innsatsen mot å forbedre eget samfunn og bidra på en positiv måte i verden. Da vil krig og konflikter forsvinne. Opptil et titalls million mennesker og en global så vil vi kunne oppnå en hel del på et tiår og kanskje sluttgjøre et slikt prosjekt på 2-3 tiår.

Hva trengs for det? Jo, ett nytt rammeverk for internasjonalt samarbeid, uten tvang, hvor vi rett og slett hjelper alle sober om det og alle som følger menneskerett og lar folket ha makt i egne land, så vil nok andre land automatisk følge med etterhvert når folk får øynene opp for hvor bra de kan få det og hvor fort det kan skje hvis verden samarbeider og forholdene ligger til rette for det.

Kostaden vil ikke være større for utviklede land enn at det er gjennomførbart og bærekraftig, men kostnaden vil være så stor at det vil kreve en konsensus og forståelse for det i samfunnet, for alle vil måtte bidra for å støtte de som faktisk gjennomfører dette arbeidet i landene som trenger det. Det vil være et samfunnsprosjekt hvor folk ikke må bidra direkte men iallefa indirekte og vi må velge å gjøre det sammen som samfunn, det kan ikke gjennomføres uten moderate omveltninger og refokusering i vårt eget samfunn. Men tatt i betraktning automatisering vil det faktisk være riktig tidspunkt å gjøre det på nå og vil hjelpe oss å beholde kompetanse i eget samfunn, kompetanse som ellers ville gått tapt og gjøre et slikt misjonsprosjekt mindre gjennomførbart i fremtiden.

Ikke bare vil fattige land tjene på det, den største vinneren vil sannsynligvis være oss selv siden vi kan drive handel, utveksling og akvitet med disse landene i fremtiden heller enn krig og desperat redningsarbeid. Vi vil kunne hjelpe disse landene å få kontroll på egen befolkningsvekst, bli kvitt unødvedige sykdommer og løfte sanitærforhold og dermed redusere den globale rsikoen for sykdom betraktelig, også for oss selv.

Det er faktisk gjennomførbart, men som sagt må samfunnet gjøre et bevisst valg og velge det som er godt og ta et oppgjør med onskapen og velge bort den. Det betyr også nødvendig reform av vårt eget samfunn på en hel rekke områder uten at det er særs relevant for å kunne hjelpe andre samfunn som jeg har beskrevet over.

Mvh,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste måten å ivareta fred er å ha maktbalanse og gjensidig avhengighet gjennom handel. Blir en nasjon for svak eller en annen for mektig da er krigen aldri langt unna. Det samme gjelder om to nasjoner ikke trenger hverandre.

Befolkningsvekst i et varm århundre blir etterfulgt av sult og krig når det kommer en kjølig periode, slik har det alltid vært og ingen samfunn i dag lever heller i pakt med naturen på en bærekraftig måte. Det er som om alle mennesker bosetter seg rundt vulkaner og når det går bra over lengre tid skyldes det kun flaks.

Siden du skriver norsk tilhører du en minoritet, det finnes mange jøder men nordmenn er faktisk utrydningstruet. Det er ingen selvfølge at dine barnebarn har et land å vokse opp i, det er 5-6 millioner nordmenn og resten av verden er 7 milliarder.

For å sammenligne, du er nordmannen, utenfor huset ditt står en gruppe mennesker som er omverden. De teller totalt 1400 mennesker mens du er alene. Hvordan skal du forhindre at de kommer inn i huset ditt og sover i sengen din og tar mat fra kjøleskapet ditt?
Det kan du ikke, du er heldig som får leve - sålenge du ikke stiller deg i veien.
Slik er det også for norske politikere. Og det tror jeg forklarer hvorfor over halvparten av alle land i verden mottar bistand fra Norge, vi kjøper venner :)
Og hvorfor norske politikere kan finne på så mye dumt, de kjenner godt til konsekvensene men de har bare ikke noe valg.

Snart vil du forresten måtte betale mer for vannet ditt. I dag drives vannverkene kommunalt med en vannavgift, denne avgiften dekker alle kommunens utgifter med vedlikehold og rensing av vannet. Kommunen verker taper eller tjener penger på vannet.
Det er et problem at du får vannet så billig så vannverkene skal privatiseres. Du vil måtte betale stadig dyrere for vannet når dette skjer. Du vil kunne få flere regninger, f.eks. en for vannforbruk, en for rensing og en for leie av vannledningene frem til huset ditt.
I forkant vil du bli skremt av nyhetsartikler som forteller om dårlig vannkvalitet og du vil måtte koke vannet. Til slutt vil du bli lettet når noen "løser problemet" ved å privatisere vannforsyningen.
Dette skjer fordi myndighetene trenger penger, ikke fordi vannet er farlig.

Jeg tror det er lurt å skaffe seg venner i andre land og lære seg flere språk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er siste mulighet for våre samfunn. Vi står ved et veiskille

zeebra snakker som en dommedagsprofet  :p

Og jeg synes argumentene/ideene er mest interessante. Show - don't tell ! :-)

Rene påstander og synsing er vel helst bare å sende viidere til glemmeboken? :-)

Lenke til kommentar

Dette er siste mulighet for våre samfunn. Vi står ved et veiskille

zeebra snakker som en dommedagsprofet  :p

Og jeg synes argumentene/ideene er mest interessante. Show - don't tell ! :-)

Rene påstander og synsing er vel helst bare å sende viidere til glemmeboken? :-)

Hadde vært et kjedelig og primitivt samfunn hvis folk ikke synes noe om noe som helst og ikke har meninger. Lett for diktatorer å utnytte et samfunn hvor folk ikke syns noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...