Gå til innhold

Regjeringen åpner for å gi EU grensemakt.

Anbefalte innlegg

Nei, ikke bare det. Jeg har ikke noe imot at Europeere som har samme kultur som oss kommer hit. Det er en million ganger bedre enn tullinger fra midt østen eller nord afrika. Dessuten er de ofte vel utdannede og gjør nytte for seg. Selv om man er fra et EU land har man ikke full frihet til bevegelse, man behandles ikke som en lokal. Vanligvis må man ha en jobb for i det nye landet for at det skal være så enkelt som det sies, og det er ofte det Europeere flytter på seg for. Jeg anser ikke Europeere som en fare for vår trygghet, den faren kommer fra ikke vestlig innvandring.

Fri bevegelse er det egentlig ikke. "Forenklet bevegelse og økte rettigheter" blir et mer presist utrykk å bruke.

Jeg anser heller ikke europeere som en fare for vår trygghet og heller snakket jeg ikke om kultur eller arbeid. Jeg snakket om følelse av trygghet ved at Norge får bestemme selv med passkontroll på grensen, et land skal jo kunne vokte sine grenser og identifisere de som reiser inn. 

Ok, godt poeng. Er du da for fri bevegelse så lenge det er passkontroll? Og hva tror du passkontroll vil løse?

Selv ser jeg heller at vi kontrollerer de som allerede er i landet litt bedre og sender tilbake ikke-vestlge innvandrere til egne land om vi ikke trenger dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke noen mulighet til å få alle de som sitter i regjeringen nå sparket?

En god del av dem ser jo ut til å være kåt på EU, selv om EU de siste 20 årene har hatt fiasko og problemer gang på gang.

Hellas er på vei inn i enda en finanskrise. Er vel maks 2-3 år før vi ser enda en "bailout" for Hellas. Er ikke akkurat overraskende med 25% arbeidsledighet.

Er noe som kalles Riksrett:

https://no.wikipedia.org/wiki/Riksrett_(Norge)

Men, den utøves jo av andre stortingsrepresentanter, så da er det jo godt mulig at den ikke er helt upartisk da. Først må de jo ha begått noen overtramp som noen på Stortinget kan ta dem for.

Loven sier dette:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1932-02-05-2

En annen ordning for å få regjeringsmedlemmenes makt fjernet fra den daglige driften av Norge, er å stille mistillitsforslag:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=mistillitsvotum

Dette er også noe som foregår på Stortinget. Så folket har svært lite de kan gjøre for å påvirke det. Men, regjeringsmedlemmene mister ikke sitt sete på Stortinget, så de kan være med å bestemme gjennom avstemming og å stemme for nye lover for det. Siden politikere er kåte etter makten, men ikke for en hver pris, så stiller de gladelig mistillitsforslag dersom de har anledning til å få det igjennom. Men, det skjer nok ganske sjelden for det om. Så regjeringen blir nok holdt litt i ørene likevel. Sånn sett så er nok Stortinget og regjering rimelig samkjørte, selv om de andre på Stortinget som ikke sitter i regjering da ikke får styre med den daglige driften.

Endret av G
Lenke til kommentar

EU grensevakt kan jo begrunnes med at en vil beholde EU som det er og da forsøke å ha en effektiv felles grensevakt.

Å beholde status quo i EU betyr at trygde-systemene ikke er standardisert og er bare en "nasjonal greie".

Sosial trygghet og forutsigbarhet er ikke EU-politikk :-) EU er for eliten.

Nasjonal grensevakt henger jo ikke på greip sammen med fri bevegelse innen EU. Jeg tipper at myndighetspersoner

i f.eks. Italia, Hellas og flere Øst-Europeiske land er med på organisert menneske-smugling der "forretningsideen"

er å melke innvandrere for penger ved å slippe dem inn så de kan dra videre inn i EU (spesielt Nord-Europa).

Slik melker en i siste instans trygde-systemene der. For EU har jo ikke noe felles trygdesystem - det er "nasjonalt værna" :-)

F.eks. Spania og Italia har lite ansvar for å ta vare på sine innbyggere - så kommer noen til Norge fra Italia eller Spania så kan man ikke lett sende dem tilbake - mens det er lett å sende noen fra Spania til Norge :-)

En annen sak er om Italienske grensevakter (flaska opp med juks og korrupsjon) i Norge vil se sitt snitt

til å bli rik på å slippe inn innvandrere.  Dette kan bli som dørvakter på populære nattklubber :-)  De kan tjene godt

på å slippe inn folk til fylla innafor :-) Så felles EU grensevakt kan være skumle greier.

Slikt som ovenfor kan en enda ikke si på Stortingets talerstol :-) Men det kommer sikkert. Så slipper en angsten for uærlighet i forsamlingen :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig på om et hvilket som helst land da kan etterpå kreve å få sendt sin nasjons oppsynsmann med grensekontrollen. Slik at man får en "EU-kontroll" av effektiviteten til en hver tid? Gjerne også etterretningstjeneste fra et land inn i et annet, for å "hjelpe" med oppgavene?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Ok, godt poeng. Er du da for fri bevegelse så lenge det er passkontroll? Og hva tror du passkontroll vil løse?

Selv ser jeg heller at vi kontrollerer de som allerede er i landet litt bedre og sender tilbake ikke-vestlge innvandrere til egne land om vi ikke trenger dem.

Nei jeg er ikke for fri bevegelse, jeg er for et kontrollert tall av personer som kommer inn i landet som blir identifisert. Passkontroll vil løse problemet man har ved at de som reiser inn ikke blir identifisert.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Nei jeg er ikke for fri bevegelse, jeg er for et kontrollert tall av personer som kommer inn i landet som blir identifisert. Passkontroll vil løse problemet man har ved at de som reiser inn ikke blir identifisert.

Hva slags problem? De fleste problematiske innvandrere i Norge er registrert og har identifikasjon. De som ikke har identifikasjon er ikke-Europeiske innvandrere som aldri skulle ha kommet til Europa i utgangspunktet.

Det er mye viktigere å få kontroll med Europas yttergrenser og sende tilbake så mange ikke-Europeiske innvandrere til egne land som overhode mulig, med mindre de er nyttige for vårt samfunn, og da snakker vi ikke om kebabsjapper eller lavbetaltjobber, men ingenører og leger. De burde vi også vurdere om er etisk å beholde siden vi da frarøver andre land kompetanse hver gang vi akeptere velutdannede folk.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Hva slags problem? De fleste problematiske innvandrere i Norge er registrert og har identifikasjon. De som ikke har identifikasjon er ikke-Europeiske innvandrere som aldri skulle ha kommet til Europa i utgangspunktet.

Det er mye viktigere å få kontroll med Europas yttergrenser og sende tilbake så mange ikke-Europeiske innvandrere til egne land som overhode mulig, med mindre de er nyttige for vårt samfunn, og da snakker vi ikke om kebabsjapper eller lavbetaltjobber, men ingenører og leger. De burde vi også vurdere om er etisk å beholde siden vi da frarøver andre land kompetanse hver gang vi akeptere velutdannede folk.

Helt enig, EU må og skal sikre sine yttergrenser men før den tid er Norge nødt til å få i gang permanent grensekontroll for å kontrollere personer uten ID. Selv om det er de fleste som kommer inn har ID så betyr ikke det at de få som ikke har ID skal få slippe igjennom uten kontroll.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Så du er villig å ofre tryggheten og kontrollen på hvem som kommer inn for at du kan nyte å krysse grensen uten å gidde å finne frem et pass hvor det står at du er fra Norge? Er du ikke stolt over passet du er gitt?

Jeg glemte å svare skikkelig på dette, den andre delen av spørsmålet.

Nei, jeg er ikke stolt over mitt Norske pass. Faktisk skammer jeg meg over å være Norsk slik som mitt hjemland har utviklet seg. Folk har blitt dumme i hodet generelt sett. Landet har blitt en aggressiv krigsmakt som herjer i verden på vegne av USA sitt ønske om verdensdominans. Mediene er rene hjernevasking, de som styrer landet er monstre og folk flest har blitt til megaegoister. Det er nesten bare en ting som betyr noe i samfunnet.. Penger..

En trist utvikling som gjør at jeg skammer meg over samfunnet generelt sett. Det gjelder dog ikke bare Norge, selv om vi er blant de mest dustete i vesten, etter USA, Storbrittania og omtrent likt med Frankrike. Vi er en del av ondskapens akse, og det skammer jeg meg grundig over. At folk er så slappe i hodet at de ikke bryr seg og lar seg lure er rett og slett bare nitrist. Informasjonen vi får gjennom media er tragisk..

Det er alikevel ikke alt som er helt forferdelig, det er mange bra ting med samfunnet generelt sett, men jeg ser at de begynner å forsvinne sakte men sikkert og hvis ting fortsetter som nå uten at folket reagerer så vil alle positive ting med samfunnet forsvinne på rundt en generasjons tid.

Skal vi løse det må folk flest våkne opp og endre de tingene jeg nevner i begynnelsen av dette innlegget. Det er ingen umulighet, men jeg holder ikke pusten mens jeg venter akkurat.

Dette er siste mulighet for våre samfunn. Vi står ved et veiskille. Skal vi få evig ondskap og tyranni eller skal vi velge godheten som egentlig ligger i oss, men som vi har glemt å utøve og har sluttet å bry oss om som samfunn? Vi har en unik mulighet til å si nei til ondskapen, kvitte oss med tyrannene, bygge et folkelig samfunn med folkestyre og en verden som fungerer for alle, men da må vi velge det.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Helt enig, EU må og skal sikre sine yttergrenser men før den tid er Norge nødt til å få i gang permanent grensekontroll for å kontrollere personer uten ID. Selv om det er de fleste som kommer inn har ID så betyr ikke det at de få som ikke har ID skal få slippe igjennom uten kontroll.

Hva hjelper det å stenge grensene når vi ikke engang bryr oss om de problematiske som allerede er her? Isåfall må vi ha en helhetlig tankegang og sende hjem igjen de som allerede er her, vi må slutte å krige med USA og vi må si opp avtalene med FN som sier vi må ta imot flyktninger her heller enn å løse slike problem på en intelligent måte.

Lenke til kommentar

Dette er siste mulighet for våre samfunn. Vi står ved et veiskille. Skal vi få evig ondskap og tyranni eller skal vi velge godheten som egentlig ligger i oss, men som vi har glemt å utøve og har sluttet å bry oss om som samfunn? Vi har en unik mulighet til å si nei til ondskapen, kvitte oss med tyrannene, bygge et folkelig samfunn med folkestyre og en verden som fungerer for alle, men da må vi velge det.

Du har en unik mulighet til å gjøre et eksperiment som i hele menneskehetens historie aldri har lyktes noensinne :)

Hitler snakket mye om dette, det tredje rike, heldigvis ble galningen stanset :)

Hvorfor vil du at hele verden skal erobres og tvinges under samme flagg? Hva om folk vil at du lar de være i fred? 

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har en unik mulighet til å gjøre et eksperiment som i hele menneskehetens historie aldri har lyktes noensinne :)

Hitler snakket mye om dette, det tredje rike, heldigvis ble galningen stanset :)

Hvorfor vil du at hele verden skal erobres og tvinges under samme flagg? Hva om folk vil at du lar de være i fred? 

Du har en livlig fantasi som klarer å lese det tullet ut av forskjellen på en verden hvor syke folk styrer og hvor grådighet og egoisme er verdiene og et samfunn hvor folket styrer og hvor verden sammarbeider for at alle skal ha det bra. Det er dagens samfunn om noe som minner om Hitler sin drøm.

Forskjellen på meg og deg er at du gir blaffen og ikke har tro på at denne verden kan bli bedre, jeg ha troen på at verden kan bli bedre.

Lenke til kommentar

Dette er siste mulighet for våre samfunn. Vi står ved et veiskille

zeebra snakker som en dommedagsprofet  :p

Ja, med god grunn. Dommedagsprofeter i Hitler sitt Tyskland ble nok også hakket på, mens folk flest lot jævelskapen skje.

Lenke til kommentar

Jo, du skal jo få poeng for den med "dommedagsprofeter i Hitler sitt Tyskland ble nok også hakket på"..

Men sammenlikningene med vår dagens framtid må likevel være gode for å holde vann.

Det er mye jævelskap i denne verdenen som jeg ikke får gjort noe med.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du har en livlig fantasi som klarer å lese det tullet ut av forskjellen på en verden hvor syke folk styrer og hvor grådighet og egoisme er verdiene og et samfunn hvor folket styrer og hvor verden sammarbeider for at alle skal ha det bra. Det er dagens samfunn om noe som minner om Hitler sin drøm.

Forskjellen på meg og deg er at du gir blaffen og ikke har tro på at denne verden kan bli bedre, jeg ha troen på at verden kan bli bedre.

Den eneste grunnen til at du mener det du gjør er fordi du ikke vet bedre :)

Du vil prøve på noe som er blitt forsøkt utallige ganger før og endt med krig og utallige dødsfall hver gang.

Om slike som deg bestemmer går det mot en ny krig, en ny lærepenge og enda en befolkningsreduksjon.

Gode intensjoner og mangel på kunnskap kan føre til uendelig ondskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mye jævelskap i denne verdenen som jeg ikke får gjort noe med.

Om alle tenker slik er det rimelig sikkert at verden iallefall ikke vil bli bedre med et første og rimelig sikkert at vi ikke vil oppleve noe fremgang. Heldigvis tenker ikke alle på den måten. Mange tror verden kan bli et bedre sted og noen få vet også hvordan de kan bidra til at det blir slik.

Om det er nok til å veie opp for alle som gjør verden til et verre sted vet jeg ikke. Men om ting fortsetter som nå vil det ikke være nok, da vil onskapen vokse eksponensielt og gjøre hele verden til et ondskapens tyranni, enten folk er klar over sannheten eller ikke.

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at du mener det du gjør er fordi du ikke vet bedre :)

Du vil prøve på noe som er blitt forsøkt utallige ganger før og endt med krig og utallige dødsfall hver gang.

Om slike som deg bestemmer går det mot en ny krig, en ny lærepenge og enda en befolkningsreduksjon.

Gode intensjoner og mangel på kunnskap kan føre til uendelig ondskap.

Jeg vet ikke bedre fordi jeg har troen på at verden kan bli et bedre sted? Jeg vet ikke bedre fordi jeg har tro på at folket kan bestemme i vårt samfunn og ha innflytelse på politikken? Jeg vet ikke bedre fordi jeg ikke aksepterer at narissistiske psykopater styrer våre samfunn? Jeg vet ikke bedre fordi jeg ikke tror at halve verden må sulte slik at 1 prosent kan dø av overspising? Jeg vet ikke bedre fordi jeg ikke tror på et system som oppfordrer til egoisme og grådighet?

Neivel, men jeg synes din argumentasjon og ditt synspunkt isåfall er rimelig pinlig.

Jeg mener ikke at noen individer skal bestemme, jeg mener folket skal bestemme. Da kan vi unngå at individuelle sinnsyke leder oss ut i krig og ondskap slik som er tilfeller idag og slik som var tilfellet med f.eks Hitler.

Jeg har faktisk en hel del kunnskap om en hel del forskjellige ting, så det siste budnskapet får du dra lenger ut på landet med. Det5 ervel heller mangel på tro på det gode, mangel på vilje, mangel på intelligens og mangel på positivitet som fører til uendelig ondskap.

Lenke til kommentar

Zeebra, Du vet ikke bedre fordi du baserer alle dine ideer på følelser, ikke kunnskap eller erfaring.

Hadde du styrt et land ville det gått rett i grøften, som om en blind mann skulle kjørt bil.

Men siden du sier du har så mye kunnskap, hvilke løsninger foreslår du?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Zeebra, Du vet ikke bedre fordi du baserer alle dine ideer på følelser, ikke kunnskap eller erfaring.

Hadde du styrt et land ville det gått rett i grøften, som om en blind mann skulle kjørt bil.

Men siden du sier du har så mye kunnskap, hvilke løsninger foreslår du?

For noe tøv. I dette tilfellet baserer jeg ideen om en bedre verden på fornuft og optimisme. Fornuft fordi det er fornuftig å ønske en bedre verden og optimisme fordi det er optimistisk å håpe på i en såpass syk verden. Men jeg vil heller være optimist og tro på fornuften heller enn å være en kynisk drittsekk som bidrar til å gjøre verden syk.

Du vet ingenting om hvordan det hadde gått om jeg hadde styrt et land, det vet ikke jeg heller. Heldigvis har jeg ikke noe ønske om å styre et land, det overlater jeg til folket selv.

Jeg foreslår at folk i vestlige land får mer innsikt og blir bedre på selvransakelse og innser at vi har mulighet, tid og resurser til å hjelpe andre land. Det kan vi gjøre med moderne misjonsarbeid, lærere, agromoner, ingenører, byggfolk, leger osv osv som kan dra verden rundt og hjelpe hvor det er nødvendig.

Men slikt bryr ikke vårt samfunn seg om når de tråkker på resten av verden, raner deres resurser og dreper deres folk for å oppnå maksimal luksus for seg selv og eget samfunn. Passende for grådighets og egosamfunnet egentlig. Men det regner jeg med du driter i, for du er nok en av de som villig hadde knust andre og ødelagt for hundrevis slik at du kunne maksimere din profitt.

Eller hva?

Lenke til kommentar

zeebra, Jeg så ikke et eneste løsningsforslag i hele innlegget. At folk med utdanning skal hjelpe u-land er hva vi allerede gjør i dag.
Problemet er at du kan bygge skoler og brønner i landsbyer mens de blir rasert av krigsherrer kort tid etterpå.

Jeg tror også på at verden kan bli et bedre sted for alle, men den norske modellen er ikke løsningen. Alle land kan ikke ha en veldig liten befolkning og enorme oljeressurser.

Det blir som om lottomillionæren skal anbefale alle fattige til å vinne i lotto.

Det fattige land trenger er å bli befridd fra gjeldsslaveriet til banker. Da vil de få mulighet til å leve i fred. De trenger også en form for befolkningskontroll siden overbefolkning fører til sult og krig.

Kan forresten anbefale å arbeide litt med migranter og komme tettere på dem. Jeg har møtt flere og det er desverre ikke alle jeg ville hatt som nabo. 
Noen av menneskene er en belastning på samfunnet, f.eks. på grunn av krigsskader eller uførhet, de vil ikke kunne forsørge seg selv men må leve på penger fra staten. Andre tar plasser ved høyskoler og universiteter i landet mens de har jobber som venter på dem i utlandet. Dette har jeg ingen problemer med, det jeg har problemer med er kriminelle mennesker. Det har ikke noe å si om de er norsk eller ikke, de må holdes unna samfunnet. Og det er bedre å nekte de adgang til landet, enn å vente til de dreper noen før de kastes i fengsel.

Jeg er sterkt imot kriminalitet, jeg mener at retten til å delta i samfunnet innbefatter at man ikke prøver å ødelegge det.

Selv i verdens beste land å leve i trenger vi låser, alarmer, politi og fengsel. Det er realiteten, desverre :)

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...