Husam Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Det er håpløst å diskutere om det finnes menneskeraser uten å definere akkurat hva man mener med rasebegrepet. Begrepet brukes vidt forskjellig av for eksempel biologer, antropologer og ikke-akademikere, og også forskjellig i ulike land innenfor de samme fagfeltene. Ikke at den diskusjonen har så mye å gjøre i en tråd for grensemakt i Europa uansett. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Det å overgi grensemakten Norge nå holder til et utenlandsk organisasjon er da vel forbudt i følge grunnloven? Norges befolkning sa nei til EF og EU og forsatt legger regjeringen og stortinget etter hva EU ønsker og vil. Vi er faen meg ikke med i EU så nå må regjeringen slutte å føre folket bak lyset og oppføre seg som om vi er faktisk ute. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Hvorfor skulle det være forbudt? I verste fall er det antageligvis et forslag som vil kunne kreve 3/4 flertall i Stortinget, om dette regnes som en suverenitetsoverføring der grunnlovens § 115 gjelder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Hvorfor skulle det være forbudt? I verste fall er det antageligvis et forslag som vil kunne kreve 3/4 flertall i Stortinget, om dette regnes som en suverenitetsoverføring der grunnlovens § 115 gjelder. Hvorfor det skulle være forbudt kan jeg ikke svare helt konkret på men det kommer jo et tidspunkt hvor en må spørre seg selv om det stortinget og regjeringen gjør er greit og i tråd med hva nordmenn stemte for da folkeavstemningen om EF og EU var holdt. Ved alle disse avtalene regjeringen har gjort med EU så kan man jo lure på om man i det hele tatt er ute av EU. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Man kan gjerne spørre seg selv om det er greit at EU skal ta over makten på et så stort og politisk viktig felt for Norge, det er jeg også i utgangspunktet skeptisk til. Men i et konstitusjonelt demokrati er det grunnloven og ikke rådgivende folkeavstemninger som legger begrensninger på hva folkevalgte politikere kan vedta. Jeg ser altså ingen grunn til at dette skal være forbudt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Man kan gjerne spørre seg selv om det er greit at EU skal ta over makten på et så stort og politisk viktig felt for Norge, det er jeg også i utgangspunktet skeptisk til. Men i et konstitusjonelt demokrati er det grunnloven og ikke rådgivende folkeavstemninger som legger begrensninger på hva folkevalgte politikere kan vedta. Jeg ser altså ingen grunn til at dette skal være forbudt. Man kan også lure på om stortinget faktisk respekterer grunnloven med alle disse endringene og suverenitetsavståelsene. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Nei, jeg synes egentlig ikke det er så mye å lure på. Så lenge du ikke kan svare helt konkret på hvilke deler av grunnloven de ikke respekterer, regner jeg med at ting foregår som de skal. 1 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 (endret) Dette handler vel om land som ikke oppfyller pliktene sine mot yttergrensen til EU? og slipper inn folk uten kontroll. Schengen er en bra ting som norge ikke kunne klart alene uten å ha vesentlig større pengesluk i forskjellige orginasjoner som CIA, FBI, NSA osv.. England klarer det siden de har alle disse orginasjonene til å overvåke innbyggerene og andre som kommer inn i landet. Mens vi sitter her å klager på at dem overvåker oss. Schengen er en sammarbeidsorginasjon som deler disse opplysningene og kostnadene over flere land, ikke bare å gi passfrie som mange tror grenser. Endret 1. august 2016 av bigggan Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Denne saken handler vel ikke om grensekontroll for hunder? Men hvis det blir nødvendig med grensekontroll for hunder da forsvinner rasene? 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Det eneste riktige er å avvikle hele Schengen-avtalen og gjenopprette nasjonal grensekontroll. Ja, da får du jo be nordmenn å ikke glemme visa og besøk til hvert eneste konsulat og ambassade hver gang de skal reise i Europa. Prisen blir mye høyere også hver gang du skal betale for visa. Du er vel imot Euroen også du slik at vi må veksle til møkkapenger hver gang vi skal reise til et land og betale i ultrahøye inflasjonspriser med svindel og tull pluss alle ekstra kostnadene vi må betale for at selskaper skal regnskapsføre i alle valutaene om de overhode gidder å drive i andre land når de tar i betraktning alt ekstra arbeid og alle ekstra kostader ønsker til folk som deg vil medføre. Si heller nei til innvandring fra utenfor EU og si opp FN sin flyktningavtale slik at Europa forblir Europeiske. Da er det ikke problem med åpne grenser. Og krev skikkelig demokrati slik at tullinger som AP, Stoltenberg, Merkel og Co ikke trykker ukonstruktiv innvandring over hodene på alle. Da kan du jo like godt også be Stoltenberg og NATO å slutte å ødelegge andre land med alle fascistkrigene sine slik at vi slipper å ødelegge så mange andre land og skape slik en enorm megde flyktninger kun for å prøve å gi USA sitt ønske om verdensdominans og globalt USA ledet diktatur og tyranni. Men nei. Alt det tipper jeg du ikke bryr deg om, enten fordi du er for dum til å se sammenhenger. eller fordi norske medier og politikere har fortalt deg det eller fordi du egenlig kun er en drittsekk som ønsker å frata folk rettigheter og gode ordninger og/eller fordi du er en ny fascist som støtter USA sitt ønske om verdensdominans, diktatur og tyranni. Uansett får du en fuck you som hilsen fra meg. Ps. Det er ingen unnskyldning å være fra øst Europa og støtte et annet tyranni bare fordi du ble undertrykket av Russland. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Det eneste riktige er å avvikle hele Schengen-avtalen og gjenopprette nasjonal grensekontroll. Ja, da får du jo be nordmenn å ikke glemme visa og besøk til hvert eneste konsulat og ambassade hver gang de skal reise i Europa. Prisen blir mye høyere også hver gang du skal betale for visa. Du er vel imot Euroen også du slik at vi må veksle til møkkapenger hver gang vi skal reise til et land og betale i ultrahøye inflasjonspriser med svindel og tull pluss alle ekstra kostnadene vi må betale for at selskaper skal regnskapsføre i alle valutaene om de overhode gidder å drive i andre land når de tar i betraktning alt ekstra arbeid og alle ekstra kostader ønsker til folk som deg vil medføre. Si heller nei til innvandring fra utenfor EU og si opp FN sin flyktningavtale slik at Europa forblir Europeiske. Da er det ikke problem med åpne grenser. Og krev skikkelig demokrati slik at tullinger som AP, Stoltenberg, Merkel og Co ikke trykker ukonstruktiv innvandring over hodene på alle. Da kan du jo like godt også be Stoltenberg og NATO å slutte å ødelegge andre land med alle fascistkrigene sine slik at vi slipper å ødelegge så mange andre land og skape slik en enorm megde flyktninger kun for å prøve å gi USA sitt ønske om verdensdominans og globalt USA ledet diktatur og tyranni. Men nei. Alt det tipper jeg du ikke bryr deg om, enten fordi du er for dum til å se sammenhenger. eller fordi norske medier og politikere har fortalt deg det eller fordi du egenlig kun er en drittsekk som ønsker å frata folk rettigheter og gode ordninger og/eller fordi du er en ny fascist som støtter USA sitt ønske om verdensdominans, diktatur og tyranni. Uansett får du en fuck you som hilsen fra meg. Ps. Det er ingen unnskyldning å være fra øst Europa og støtte et annet tyranni bare fordi du ble undertrykket av Russland. Jeg husker ferie på 70- og 80-tallet. Da vi stod i passkø på hver eneste grenseovergang i hele Europa. Om jeg vil tilbake dit? JA! Og så fort som mulig. Hva EU gjør med Euroen driter jeg i store trekk i, men å få tilbake grensekontrollene og krav om pass for å reise over grensene er jeg FOR. Hvorfor? fordi en da igjen blir herre i eget hus og kan bestemme hvem en vil ha på besøk og når. Fri flyt av mennesker er en veldig dårlig ide. Økningen i kriminalitet, menneskesmugling og utnyttelse av svake har vært enorm. Og i renholds- og byggebransjen er vi bare få år vekke fra å få Sicilianske tilstander. Jippi... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Jeg husker ferie på 70- og 80-tallet. Da vi stod i passkø på hver eneste grenseovergang i hele Europa. Om jeg vil tilbake dit? JA! Og så fort som mulig. Hva EU gjør med Euroen driter jeg i store trekk i, men å få tilbake grensekontrollene og krav om pass for å reise over grensene er jeg FOR. Hvorfor? fordi en da igjen blir herre i eget hus og kan bestemme hvem en vil ha på besøk og når. Fri flyt av mennesker er en veldig dårlig ide. Økningen i kriminalitet, menneskesmugling og utnyttelse av svake har vært enorm. Og i renholds- og byggebransjen er vi bare få år vekke fra å få Sicilianske tilstander. Jippi... Helt enig, hvorfor skal Norge la hvem som helst komme innom grensen uten noen identifikasjon på seg? For alt vi vet kan disse være terrorister, narkosmuglere og ha andre kriminelle hensikter. Jeg kan godt leve med 1 time kø ved grensen for innreise til Sverige dersom Norge har passkontroll på hvem som kommer inn, da føler jeg meg tryggere. Endret 2. august 2016 av Slettet-aj7hPT Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Er det ikke noen mulighet til å få alle de som sitter i regjeringen nå sparket? En god del av dem ser jo ut til å være kåt på EU, selv om EU de siste 20 årene har hatt fiasko og problemer gang på gang. Hellas er på vei inn i enda en finanskrise. Er vel maks 2-3 år før vi ser enda en "bailout" for Hellas. Er ikke akkurat overraskende med 25% arbeidsledighet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Fiasko? De ble jo tildelt Nobels fredspris! (/sarkasme) edit: Det var nok lurt at Nobelkomiteen gjorde det i 2012. I årene etter det hadde det vel blitt litt vel vanskelig å rettferdiggjøre, selv for Jagland. Endret 2. august 2016 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Fiasko? De ble jo tildelt Nobels fredspris! (/sarkasme) edit: Det var nok lurt at Nobelkomiteen gjorde det i 2012. I årene etter det hadde det vel blitt litt vel vanskelig å rettferdiggjøre, selv for Jagland. Jagland? Han med det Norske hus og som nå skal godsnakke med Erdogan sånn at Tyrkia blir en skinnende stjerne på demokratiets himmel? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Jeg husker ferie på 70- og 80-tallet. Da vi stod i passkø på hver eneste grenseovergang i hele Europa. Om jeg vil tilbake dit? JA! Og så fort som mulig. Hva EU gjør med Euroen driter jeg i store trekk i, men å få tilbake grensekontrollene og krav om pass for å reise over grensene er jeg FOR. Hvorfor? fordi en da igjen blir herre i eget hus og kan bestemme hvem en vil ha på besøk og når. Fri flyt av mennesker er en veldig dårlig ide. Økningen i kriminalitet, menneskesmugling og utnyttelse av svake har vært enorm. Og i renholds- og byggebransjen er vi bare få år vekke fra å få Sicilianske tilstander. Jippi... Ok, fair enough. Da beklager jeg forhåndsfordømmelsen. Dog er jeg imot isolasjon og å låses inn i eget land, så jeg er for fri bevegelse og nyter godt av det selv, og ser langt mer fordeler enn ulemper med det. Utenfor EU invandring er et mye større problem i min oppfatning. Alfa Omega faktisk. Det er det som er det virkelige problemet. Jeg er faktisk også prinsipielt for global fri bevegelse, selv om det på nåværende tidspunkt ikke er mulig å gjennomføre. Men da må vi gjennomføre politikk som kan få oss der. F.eks utdanning til alle og bedre fordeling av godene som følge av produksjon, globalt. Vi kan uansett ikke bestemme hvem som kommer her som du påstår. Vi tar tross alt imot haugevis av ikke Europeiske mennesker uten at du snakker noe om det. Faktisk er vi jo forpliktet til det uten at dusier du er imot FN avtaen som påtvinger oss det. Du sier heller ikke at du er imot NATO sine kriger som skaper flyktningbølgene. Endret 2. august 2016 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Er det ikke noen mulighet til å få alle de som sitter i regjeringen nå sparket? En god del av dem ser jo ut til å være kåt på EU, selv om EU de siste 20 årene har hatt fiasko og problemer gang på gang. Hellas er på vei inn i enda en finanskrise. Er vel maks 2-3 år før vi ser enda en "bailout" for Hellas. Er ikke akkurat overraskende med 25% arbeidsledighet. Det å overgi grensemakten Norge nå holder til et utenlandsk organisasjon er da vel forbudt i følge grunnloven? Norges befolkning sa nei til EF og EU og forsatt legger regjeringen og stortinget etter hva EU ønsker og vil. Vi er faen meg ikke med i EU så nå må regjeringen slutte å føre folket bak lyset og oppføre seg som om vi er faktisk ute. EU er ikke det eneste området hvor regjeringene fører folket bak lyset. Det gjør de stort sett hele tiden uten at jeg hører EU motstandere klage på det. De fleste EU motstandere evner ikke å se ting i sammenheng. Da blir det hele litt tåpelig. Ja, rejeringen burde sparkes og folk flest burde kjempe for folkestyre (demokrati). Endret 2. august 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Jeg husker ferie på 70- og 80-tallet. Da vi stod i passkø på hver eneste grenseovergang i hele Europa. Om jeg vil tilbake dit? JA! Og så fort som mulig. Hva EU gjør med Euroen driter jeg i store trekk i, men å få tilbake grensekontrollene og krav om pass for å reise over grensene er jeg FOR. Hvorfor? fordi en da igjen blir herre i eget hus og kan bestemme hvem en vil ha på besøk og når. Fri flyt av mennesker er en veldig dårlig ide. Økningen i kriminalitet, menneskesmugling og utnyttelse av svake har vært enorm. Og i renholds- og byggebransjen er vi bare få år vekke fra å få Sicilianske tilstander. Jippi... Ok, fair enough. Da beklager jeg forhåndsfordømmelsen. Dog er jeg imot isolasjon og å låses inn i eget land, så jeg er for fri bevegelse og nyter godt av det selv, og ser langt mer fordeler enn ulemper med det. Utenfor EU invandring er et mye større problem i min oppfatning. Alfa Omega faktisk. Det er det som er det virkelige problemet. Jeg er faktisk også prinsipielt for global fri bevegelse, selv om det på nåværende tidspunkt ikke er mulig å gjennomføre. Men da må vi gjennomføre politikk som kan få oss der. F.eks utdanning til alle og bedre fordeling av godene som følge av produksjon, globalt. Vi kan uansett ikke bestemme hvem som kommer her som du påstår. Vi tar tross alt imot haugevis av ikke Europeiske mennesker uten at du snakker noe om det. Faktisk er vi jo forpliktet til det uten at dusier du er imot FN avtaen som påtvinger oss det. Du sier heller ikke at du er imot NATO sine kriger som skaper flyktningbølgene. Så du er villig å ofre tryggheten og kontrollen på hvem som kommer inn for at du kan nyte å krysse grensen uten å gidde å finne frem et pass hvor det står at du er fra Norge? Er du ikke stolt over passet du er gitt? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Jeg husker ferie på 70- og 80-tallet. Da vi stod i passkø på hver eneste grenseovergang i hele Europa. Om jeg vil tilbake dit? JA! Og så fort som mulig. Hva EU gjør med Euroen driter jeg i store trekk i, men å få tilbake grensekontrollene og krav om pass for å reise over grensene er jeg FOR. Hvorfor? fordi en da igjen blir herre i eget hus og kan bestemme hvem en vil ha på besøk og når. Fri flyt av mennesker er en veldig dårlig ide. Økningen i kriminalitet, menneskesmugling og utnyttelse av svake har vært enorm. Og i renholds- og byggebransjen er vi bare få år vekke fra å få Sicilianske tilstander. Jippi... Ok, fair enough. Da beklager jeg forhåndsfordømmelsen. Dog er jeg imot isolasjon og å låses inn i eget land, så jeg er for fri bevegelse og nyter godt av det selv, og ser langt mer fordeler enn ulemper med det. Utenfor EU invandring er et mye større problem i min oppfatning. Alfa Omega faktisk. Det er det som er det virkelige problemet. Jeg er faktisk også prinsipielt for global fri bevegelse, selv om det på nåværende tidspunkt ikke er mulig å gjennomføre. Men da må vi gjennomføre politikk som kan få oss der. F.eks utdanning til alle og bedre fordeling av godene som følge av produksjon, globalt. Vi kan uansett ikke bestemme hvem som kommer her som du påstår. Vi tar tross alt imot haugevis av ikke Europeiske mennesker uten at du snakker noe om det. Faktisk er vi jo forpliktet til det uten at dusier du er imot FN avtaen som påtvinger oss det. Du sier heller ikke at du er imot NATO sine kriger som skaper flyktningbølgene. Så du er villig å ofre tryggheten og kontrollen på hvem som kommer inn for at du kan nyte å krysse grensen uten å gidde å finne frem et pass hvor det står at du er fra Norge? Er du ikke stolt over passet du er gitt? Nei, ikke bare det. Jeg har ikke noe imot at Europeere som har samme kultur som oss kommer hit. Det er en million ganger bedre enn tullinger fra midt østen eller nord afrika. Dessuten er de ofte vel utdannede og gjør nytte for seg. Selv om man er fra et EU land har man ikke full frihet til bevegelse, man behandles ikke som en lokal. Vanligvis må man ha en jobb for i det nye landet for at det skal være så enkelt som det sies, og det er ofte det Europeere flytter på seg for. Jeg anser ikke Europeere som en fare for vår trygghet, den faren kommer fra ikke vestlig innvandring. Fri bevegelse er det egentlig ikke. "Forenklet bevegelse og økte rettigheter" blir et mer presist utrykk å bruke. Endret 2. august 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Nei, ikke bare det. Jeg har ikke noe imot at Europeere som har samme kultur som oss kommer hit. Det er en million ganger bedre enn tullinger fra midt østen eller nord afrika. Dessuten er de ofte vel utdannede og gjør nytte for seg. Selv om man er fra et EU land har man ikke full frihet til bevegelse, man behandles ikke som en lokal. Vanligvis må man ha en jobb for i det nye landet for at det skal være så enkelt som det sies, og det er ofte det Europeere flytter på seg for. Jeg anser ikke Europeere som en fare for vår trygghet, den faren kommer fra ikke vestlig innvandring. Fri bevegelse er det egentlig ikke. "Forenklet bevegelse og økte rettigheter" blir et mer presist utrykk å bruke. Jeg anser heller ikke europeere som en fare for vår trygghet og heller snakket jeg ikke om kultur eller arbeid. Jeg snakket om følelse av trygghet ved at Norge får bestemme selv med passkontroll på grensen, et land skal jo kunne vokte sine grenser og identifisere de som reiser inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå