Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veldig sliten. Utslitt av ingenting

Anbefalte innlegg

God dag 

Mann på 22 år her. Jeg opplever at jeg blir veldig fort sliten psykisk. Jeg har sommerjobb nå, siden jeg har sommerferie fra studier, og jeg klarer nesten ikke å jobbe. Opplevd at jeg er sliten på skolen også, men ikke så sliten som nå. Det verste er at jeg utdanner meg til det jeg jobber med i sommer. Ikke noe kult når jeg føler at jeg ikke er flink.

Jeg har ganske mange kolleger, og de har lagt merke til at jeg er sliten. Det var en kveld 3 stk! spurte meg om det gikk bra med meg. En av kollegene luret på hva jeg utdannet meg som, og jeg følte en skikkelig skamfølelse da jeg fortalte hva det var. Jeg har null energi, blir irritert for nesten alt, orker nesten ingen ting, og det fører til at min jobb innsats noen ganger er dårlig.  Dette tærer veldig på psyken.

Har vært hos legen, får svar på blodprøvene i morgen. Hun ville sette meg på antidepressiva fordi jeg er deprimert. Fungerer ikke å trene, så jeg tenker det kanskje er noe mer alvorlig en bare depresjon. Håper jeg har mangel på b12, og at det er grunnen til at jeg ikke har det noe bra nå.  

Noen som har noen råd og tips? Vet det er vanskelig før jeg får svar på blodprøvene, men jeg er 96% sikker på at de er helt fine. Har tatt blodprøver før for annet, og de har alltid vært bra. Dette har uansett vært en problem siden puberteten. Ikke så ille som det er nå, men har stort sett vært nedstemt, og aldri klart å jobbe fult. 

Bare det at noen leser dette, hjelper litt. 

takk for svar. Noen som kjenner seg igjen?

Anonymous poster hash: 72f6a...2db
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Me?

En venninne tenkte det samme, men jeg tror ikke det er ME.  Kan den komme fra intet? Jeg er ikke var for lys eller lyd, men hvis jeg er sliten blir jeg det for lyd. 

Hørt folk har fått det fra kyssesyken og flåttbitt. Jeg har hatt flåttbitt, men flåtten ble fjernet veldig fort, ble ikke noe utslett. Aldri hatt kyssesyken. Vet ikke om det er andre årsaker til ME. 

Men, hjertelig takk for svar. Skal ha det i bakhodet :) Kan lese meg litt opp på det og. 

Lenke til kommentar

Jeg leste det og føler med deg hvertfall. Ikke spekuler for mye, vent på resultatene fra prøvene og ta det derfra :)

Så fint. Tusen takk :)  Hvis prøvene er fine, var det snakk om å snakke med en psykiater. Jeg studerer i en annen by, så må finne noen der. Hadde vært fint å få en løsning på problemet veldig fort, men er redd det ikke skjer. 

Jeg kan gi dere en update i morgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Noen hevder at vitaminmangel kan forsterke en depresjon. Håper du får i deg nok mat og næring, samt. at du får vært tilstrekkelig ute i finvær denne sommeren.

Lenke til kommentar

Dystymi er kronisk (mild) depresjon, mens cyklotymi brukes ikke så mye lengre, men er at du svinger sterkt i humøret flere ganger om dagen, men ikke så sterkt at du får diagnosen bipolar.

Blir du veeeelig sliten selv etter alminnelige aktiviteter? 

Lenke til kommentar

Dystymi er kronisk (mild) depresjon, mens cyklotymi brukes ikke så mye lengre, men er at du svinger sterkt i humøret flere ganger om dagen, men ikke så sterkt at du får diagnosen bipolar.

Blir du veeeelig sliten selv etter alminnelige aktiviteter? 

Hei Dag :)

Ok, takk for informasjonen :)

Ganske sliten, ja. Veldig irritert på venner når jeg er sliten.

Legen sa at blodprøvene var fine. Ble sendt til dps. Hun mente det var angst og depresjon. Mye tanker, bekymringer osv, og at det gjorde meg sliten. Fylte ut ett HAD-skjema.

Lenke til kommentar

Irritasjon når en er deprimert, er nesten like vanlig som tristhet. Det styrker mistanken om at dette er depressivt. 

Ved ME blir en ofte urimelig sliten av selv små fysiske anstrengelser. Slitenheten kan typisk komme en god stund etter selve aktiviteten. Håper du får en skikkelig utredning ved DPS-et, og at de finner ut hva dette er.

Hva er et HAD-skjema?

Lenke til kommentar

Irritasjon når en er deprimert, er nesten like vanlig som tristhet. Det styrker mistanken om at dette er depressivt. 

Ved ME blir en ofte urimelig sliten av selv små fysiske anstrengelser. Slitenheten kan typisk komme en god stund etter selve aktiviteten. Håper du får en skikkelig utredning ved DPS-et, og at de finner ut hva dette er.

Hva er et HAD-skjema?

En gang, så jeg på flisene på veggen også forsvant depersjonen, så det er en depresjon som kommer og går. Ikke første gang jeg har opplevd dette, men det kommer alltid tilbake, og jeg er mer deprimert enn ikke. 

Et skjema som lege ga meg. Det er 12 spørsmål som du krysser av. De går på temaer som nervøsitet, uro, og tristhet. Så får man score for depresjon og angst. Hadde større score på angst, men en del score på depresjon også. 

Legen mente jeg hadde generalisert angstlidelse. Det har garantert, men jeg tror noe jeg lider av noe annet også.

Jeg er ikke meg selv. Jeg føler heller ikke bekyrmingene er roten til problemet. De er ikke så ille, eller så irrelevante. Føler meg bekymrer meg mer for ting som er sunt å bekymre seg over. 

Lenke til kommentar

Sover du ordentlig, har du en bra døgnrytme? Spiser du sunne måltider i løpet av dagen, frokost, lunsj, middag, kvelds, frukt som snacks osv? Trener du? Kommer du deg ut? Har du et godt sosialt liv? 

Anonymous poster hash: 358ff...ac5

Sliter med søvnen, sover veldig lett. Bra døgnrytme. Spiser sunt, trener, er mye ute, godt sosialt liv :)

Lenke til kommentar

Sover du ordentlig, har du en bra døgnrytme? Spiser du sunne måltider i løpet av dagen, frokost, lunsj, middag, kvelds, frukt som snacks osv? Trener du? Kommer du deg ut? Har du et godt sosialt liv? 

Sliter med søvnen, sover veldig lett. Bra døgnrytme. Spiser sunt, trener, er mye ute, godt sosialt liv :)

må bare nevne at jeg er drit sliten etter jeg har vært sosial. Jeg opplever også at jeg bare fungerer godt sosialt med de jeg kjenner, ikke med de jeg ikke kjenne.r Aldri hatt det problemet før.

Lenke til kommentar

må bare nevne at jeg er drit sliten etter jeg har vært sosial. Jeg opplever også at jeg bare fungerer godt sosialt med de jeg kjenner, ikke med de jeg ikke kjenne.r Aldri hatt det problemet før.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg veldig igjen med trådstarter. 

Jeg blir også veldig fort utslitt, etter jobb orker jeg sjeldent å gjøre noe mer. Jeg er svært urolig i kroppen, og er svært rastløs samtidig som jeg ikke orker å gjøre noen ting. Jeg får nesten ingen glede av å se på TV eller spille som jeg hadde før, og det er sjeldent jeg gidder å se en hel film. Jeg har liten appetitt og må ofte nærmest tvinge i meg mat. Jeg er også på mange måter blitt "følelsesløs", jeg tiltrekkes ikke på samme måte av kvinner lenger, drev på med ei her om dagen og det ga meg egentlig ingenting - litt som vin blir til vann. 

Jeg har en godt betalt jobb og et sosialt liv der jeg er mye ute med venner, så ikke helt der problemet ligger heller - selvom jeg jobbmessig ikke er der jeg ønsker. Fikk veldig høy score på HAD skjema så får vel også vurdere å dra til lege ..  :confused:

Anonymous poster hash: 083b1...16a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...