Sportylady Skrevet 3. august 2016 Forfatter Del Skrevet 3. august 2016 (endret) Nå finnes det vel knapt noe som en eller annen forsker ikke har funnet ut at kan gi kreft - mye av nøkkelen til et godt og passe bekymringsfritt liv er å fullstendig ignorere alle disse tabloidiseringene av ymse forsker-resultater. Når Dagbladet kjører sine ukentlige "dette gir deg kreft/hjertestans/hjerneslag!!!"-artikler, så er det bare å la være å klikke inn. Det finnes ingenting av verdi i slike artikler. Tvert om, så er den konstante frykten/uroen mange går rundt med fordi "ingenting" er trygt her i samfunnet langt verre i det lange løp. Alkohol er, som det meste annet, helt greit så lenge det nytes i fornuftige mengder. Enkelte har lett for å slite med å styre seg når det gjelder sånt, men de mengdene som du beskriver er helt harmløse, både på kort og lang sikt. Altfor mye god vin til at man skal nekte seg det om man liker sånt - noen glass vin en fredag- og lørdagskveld er det ingen fare med Akkurat nå har jeg kjøpt inn to bokser med pærecidere og vurderte å innta en av dem, men får vente til helgen. Kan ikke drikke midt i uken og . Skal ikke bli avhengig men skal vel litt til. Endret 3. august 2016 av Sportylady Lenke til kommentar
Zork Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Nå finnes det vel knapt noe som en eller annen forsker ikke har funnet ut at kan gi kreft - mye av nøkkelen til et godt og passe bekymringsfritt liv er å fullstendig ignorere alle disse tabloidiseringene av ymse forsker-resultater. Når Dagbladet kjører sine ukentlige "dette gir deg kreft/hjertestans/hjerneslag!!!"-artikler, så er det bare å la være å klikke inn. Det finnes ingenting av verdi i slike artikler. Tvert om, så er den konstante frykten/uroen mange går rundt med fordi "ingenting" er trygt her i samfunnet langt verre i det lange løp. Alkohol er, som det meste annet, helt greit så lenge det nytes i fornuftige mengder. Enkelte har lett for å slite med å styre seg når det gjelder sånt, men de mengdene som du beskriver er helt harmløse, både på kort og lang sikt. Altfor mye god vin til at man skal nekte seg det om man liker sånt - noen glass vin en fredag- og lørdagskveld er det ingen fare med Akkurat nå har jeg kjøpt inn to bokser med pærecidere og vurderte å innta en av dem, men får vente til helgen. Kan ikke drikke midt i uken og . Skal ikke bli avhengig men skal vel litt til. Høres ikke ut som det er noen fare for avhengighet for deg så forsiktig som du er Lenke til kommentar
Sportylady Skrevet 4. august 2016 Forfatter Del Skrevet 4. august 2016 Nå finnes det vel knapt noe som en eller annen forsker ikke har funnet ut at kan gi kreft - mye av nøkkelen til et godt og passe bekymringsfritt liv er å fullstendig ignorere alle disse tabloidiseringene av ymse forsker-resultater. Når Dagbladet kjører sine ukentlige "dette gir deg kreft/hjertestans/hjerneslag!!!"-artikler, så er det bare å la være å klikke inn. Det finnes ingenting av verdi i slike artikler. Tvert om, så er den konstante frykten/uroen mange går rundt med fordi "ingenting" er trygt her i samfunnet langt verre i det lange løp. Alkohol er, som det meste annet, helt greit så lenge det nytes i fornuftige mengder. Enkelte har lett for å slite med å styre seg når det gjelder sånt, men de mengdene som du beskriver er helt harmløse, både på kort og lang sikt. Altfor mye god vin til at man skal nekte seg det om man liker sånt - noen glass vin en fredag- og lørdagskveld er det ingen fare med Akkurat nå har jeg kjøpt inn to bokser med pærecidere og vurderte å innta en av dem, men får vente til helgen. Kan ikke drikke midt i uken og . Skal ikke bli avhengig men skal vel litt til. Høres ikke ut som det er noen fare for avhengighet for deg så forsiktig som du er Er redd for å bli avhengig. Men jeg er flink å begrenser meg. En boks pærecider får meg til å føle meg både glad og avslappet i hele meg. Samt blir jeg tøffere. Det er nok derfor noen blir alkoholavhengig fordi de liker rusen. Jeg tror ikke det er fare med meg fordi jeg er streng med meg selv Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Har alltid vært et avholdsmenneske helt til nå. I sommer var jeg på ferie i Italia. Det var så kokende varmt der nede at jeg faktisk fikk lyst å drikke både kald øl og Italias fantastiske gode rødvin. Jeg følte meg utrolig avslappet og det ga en velfølelse å drikke ett eller to glass. Men drakk ikke mer. Håper det er sunt å drikke det. For nå drikker jeg plutselig en pærecider hver helg. Noen som har hørt disse frem og tilbake artiklene der det plutselig står at et glass alkohol er sunt for blodårene, for så at det sto forleden at det kunne lettere gi kreft i indre organer? Alkohol er ikke sunt og bør bannlyses. Jeg drakk hardt i over 30 år , men har nå vært avholdsmann i 12 år. Livet er så mye bedre uten. Alkohol er gift. Og det fører til mye elendighet. Styr unna!! Smart kommentar. Man kan ha et bra liv uten alkohol. Leser på nettet at det er når man drikker man føler en slags rus, og herlighet med at man mister sperrer som er deilig å miste, samt at man føler seg veldig avslappet. Men når man slutter å drikke så får man negative og uheldige virkninger. Nå har jeg ikke drukket mye når jeg har drukket. Kun en boks pærecider med 0,47 prosent alkohol. Men jeg kjente meg ganske påvirket og det var skremmende på sett og vis med tanke på at det virket så lite. Mulig fordi jeg drakk den ganske kjappt. Hellte den i meg. Dersom det blir mer alkohol nå så blir det neste helg. Men er enig med deg at livet kan sikkert være bedre uten. Du får det igjen i dobbel dose dagen etter. Da er det nerver og anger, og dårlig form. Er ikke verd det. Styr unna svineriet. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Har alltid vært et avholdsmenneske helt til nå. I sommer var jeg på ferie i Italia. Det var så kokende varmt der nede at jeg faktisk fikk lyst å drikke både kald øl og Italias fantastiske gode rødvin. Jeg følte meg utrolig avslappet og det ga en velfølelse å drikke ett eller to glass. Men drakk ikke mer. Håper det er sunt å drikke det. For nå drikker jeg plutselig en pærecider hver helg. Noen som har hørt disse frem og tilbake artiklene der det plutselig står at et glass alkohol er sunt for blodårene, for så at det sto forleden at det kunne lettere gi kreft i indre organer? Alkohol er ikke sunt og bør bannlyses. Jeg drakk hardt i over 30 år , men har nå vært avholdsmann i 12 år. Livet er så mye bedre uten. Alkohol er gift. Og det fører til mye elendighet. Styr unna!! Smart kommentar. Man kan ha et bra liv uten alkohol. Leser på nettet at det er når man drikker man føler en slags rus, og herlighet med at man mister sperrer som er deilig å miste, samt at man føler seg veldig avslappet. Men når man slutter å drikke så får man negative og uheldige virkninger. Nå har jeg ikke drukket mye når jeg har drukket. Kun en boks pærecider med 0,47 prosent alkohol. Men jeg kjente meg ganske påvirket og det var skremmende på sett og vis med tanke på at det virket så lite. Mulig fordi jeg drakk den ganske kjappt. Hellte den i meg. Dersom det blir mer alkohol nå så blir det neste helg. Men er enig med deg at livet kan sikkert være bedre uten. Du får det igjen i dobbel dose dagen etter. Da er det nerver og anger, og dårlig form. Er ikke verd det. Styr unna svineriet. Det er helt kurant å være negativ til alkohol, men du gjør ikke din egen sak noen tjeneste ved å fremstå som en svovelpredikant som overdramatiserer og svartmaler helt uten grunnlag i virkeligheten. Det er ingen som får fylleangst, bakrus og dårlig form dagen etter av noen pærecider en fredagskveld. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Hehe, +1 for den. Vedkommende snakker om nerver og angst? Jeg har ikke det om jeg tar 3 vin, eller 3 jeger, eller sider. Igår ble det 3 liter med sider Jeg vil si at alkoholen er ikke problemet, du er. Håper dere skjønner. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Har alltid vært et avholdsmenneske helt til nå. I sommer var jeg på ferie i Italia. Det var så kokende varmt der nede at jeg faktisk fikk lyst å drikke både kald øl og Italias fantastiske gode rødvin. Jeg følte meg utrolig avslappet og det ga en velfølelse å drikke ett eller to glass. Men drakk ikke mer. Håper det er sunt å drikke det. For nå drikker jeg plutselig en pærecider hver helg. Noen som har hørt disse frem og tilbake artiklene der det plutselig står at et glass alkohol er sunt for blodårene, for så at det sto forleden at det kunne lettere gi kreft i indre organer? Alkohol er ikke sunt og bør bannlyses. Jeg drakk hardt i over 30 år , men har nå vært avholdsmann i 12 år. Livet er så mye bedre uten. Alkohol er gift. Og det fører til mye elendighet. Styr unna!! Smart kommentar. Man kan ha et bra liv uten alkohol. Leser på nettet at det er når man drikker man føler en slags rus, og herlighet med at man mister sperrer som er deilig å miste, samt at man føler seg veldig avslappet. Men når man slutter å drikke så får man negative og uheldige virkninger. Nå har jeg ikke drukket mye når jeg har drukket. Kun en boks pærecider med 0,47 prosent alkohol. Men jeg kjente meg ganske påvirket og det var skremmende på sett og vis med tanke på at det virket så lite. Mulig fordi jeg drakk den ganske kjappt. Hellte den i meg. Dersom det blir mer alkohol nå så blir det neste helg. Men er enig med deg at livet kan sikkert være bedre uten. Du får det igjen i dobbel dose dagen etter. Da er det nerver og anger, og dårlig form. Er ikke verd det. Styr unna svineriet. Det er helt kurant å være negativ til alkohol, men du gjør ikke din egen sak noen tjeneste ved å fremstå som en svovelpredikant som overdramatiserer og svartmaler helt uten grunnlag i virkeligheten. Det er ingen som får fylleangst, bakrus og dårlig form dagen etter av noen pærecider en fredagskveld. Det har jeg heller ikke sagt. Jeg har mer erfaring med alkohol en deg. Jeg er tørrlagt alkoholiker og vet hva faenskapet fører til . Og du som var så frekk å si at det var jeg som var problemet. Du har ikke skjønt mye. Jeg har 40 års erfaring med drikking, så ikke kom her. Ja man får fylleangst og nerver av å drikke hardt over flere dager. Alkohol er noe svineri. En profet her inne mente at alkohol ikke er så farlig. Snakk om å være trang i nøtta. Du bør leve livet før du uttaler deg. Vær avholdsmann! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Du skriver: Alkohol er ikke sunt og bør bannlyses. Jeg drakk hardt i over 30 år , men har nå vært avholdsmann i 12 år. Livet er så mye bedre uten. Alkohol er gift. Og det fører til mye elendighet. Styr unna!! I små mengder er det ikke farlig, hvor mye må jeg/vi drikke før du sier vi er alkoholiker? Du skriver dette: Og du som var så frekk å si at det var jeg som var problemet. DU er, du klarte ikke å si nei. Sorry, er ikke alkoholiker, kan si nok er nok, og poenget er at det er ikke alkoholen som er problmet, Du er og jeg er, alle som ikke kan si "jeg vil ikke ha mere" er problemet, ikke ølet/vinen. osv Lenke til kommentar
Zork Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Det har jeg heller ikke sagt. Jeg har mer erfaring med alkohol en deg. Jeg er tørrlagt alkoholiker og vet hva faenskapet fører til . Og du som var så frekk å si at det var jeg som var problemet. Du har ikke skjønt mye. Jeg har 40 års erfaring med drikking, så ikke kom her. Ja man får fylleangst og nerver av å drikke hardt over flere dager. Alkohol er noe svineri. En profet her inne mente at alkohol ikke er så farlig. Snakk om å være trang i nøtta. Du bør leve livet før du uttaler deg. Vær avholdsmann! Du har mer erfaring med noen sider av alkoholen, men det betyr ikke at din erfaring gjelder samtlige andre mennesker. Alkohol kan gi fryktelige konsekvenser, både for den som drikker og, ikke minst, for de rundt ham/henne, men det er også mulig å bruke alkohol fornuftig. Ikke for alle - men for noen. Om det var slik at en ved å avstå fra alkohol hjalp alle de som sliter med det, så hadde jeg vært enig med deg i at vi alle burde forsøke å bli avholdsmenn- og kvinner. Men det fungerer jo ikke slik. Det hjelper ingen om jeg lar være å drikke noen glass vin en lørdagskveld - å bli kvitt alkoholen her i verden er utopi. Det vil aldri skje - ihvertfall ikke før teknologien finner et eller annet substitutt. Mennesket har ruset seg så lenge det har vært mulig - vi vet at forbud ikke fungerer og det er ikke mulig å få menneskeheten til å glemme at rusmidler finnes. Så det er realiteten vi må forholde oss til - da er det bedre å forsøke å oppfordre til fornuftig bruk av rusmidler fremfor å argumentere for at en bør ha en verden som uansett aldri kan eksistere. Uansett er saklighet og fakta veien å gå - naturligvis gir hard drikking over flere dager/uker/månder/år fylleangst og nerver, men i denne tråden snakker vi altså om noen som drikker noen få pærecider en dag eller to i uken. Å dra frem de grusomste skremslene og tegne opp katastrofescenarioer basert på det hjelper ingen. 1 Lenke til kommentar
Sportylady Skrevet 6. august 2016 Forfatter Del Skrevet 6. august 2016 Man har nok delte meninger om alkohol. Men jeg velger å ta meg en pærecider en dag i løpet av uken, og ikke mer. Viktigste er at en har vilje til å begrense seg. Og det har jeg absolutt. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Helt riktig, Er ikke pæresider som er problemet, du er. en + Lenke til kommentar
Zork Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Det blir feil å si 'du er problemet' - selv om jeg skjønner hva du mener. Vi er alle skrudd sammen forskjellig og avhengighet er et komplisert spørsmål med veldig mange komponenter. Det er naturlig at en som sliter, eller har slitt, med et slikt problem mener at det beste og tryggeste er å holde seg helt unna og ikke ta noen sjanser. Det er forsåvidt riktig nok - det er bare ikke særlig realistisk. Uansett er det aldri så enkelt som at 'X er problemet og dermed basta'. Vi er alle produkter av vår arv, miljø og opplevelser. Det som fungerer for noen, er en katastrofe for andre. Enhver må finne den beste veien for seg selv. 2 Lenke til kommentar
Sportylady Skrevet 6. august 2016 Forfatter Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Enig. Enhver må finne den beste vei for seg selv i livet. Vi må nyte livet men ta avgjørelser som er best for oss selv. En pærecider eller to i uken er ikke alvorlig etter min mening. Hadde jeg trodd det var farlig så hadde jeg kuttet det ut. Endret 6. august 2016 av Sportylady 2 Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Du blir ikke alkoholiker av en boks eplecider. Jeg snakker om mye større mengder og drikking hver dag + piller. Da er problemet stort. Jeg har prøvd alt og har god kunnskap til faenskapet. Men en øl en gang i blant er helt greit. Det må vises måtehold og vise at man har karakter. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Helt riktig, Er ikke pæresider som er problemet, du er. en + Det er et mobbesvar, og sier mye om en figur som deg. Mobbing hører ikke hjemme her inne. Skjerp deg! Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 ifølge illustrert vitenskap gir alkohol deg kreft Dersom det virlelig har stått i et ukeblad, ville jeg sjekke hvilket forhold utgiver har til alkohol. I England skyldes Ca. 4% av kreft tilfeldene alkohol. Det er ikke det samme som:""Alkohol gir deg kreft". Alkohol kan gi deg kreft. F.eks kan overforbrukbruk av alkohol føre til leverkreft. Overforbruk av meieriprodukter kan føre til hjertekar sykdommer. Litt under halve befolkningen dør av hjertekarsykdommer. Tro og totalavhold er de to største årsakene til feilinformasjon om alkohol. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Helt riktig, Er ikke pæresider som er problemet, du er. en + Det er et mobbesvar, og sier mye om en figur som deg. Mobbing hører ikke hjemme her inne. Skjerp deg! Sorry, var ikke meningen at du skulle tolke det som mobbing Jeg mobber ingen, sier bare min mening 1 Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 ifølge illustrert vitenskap gir alkohol deg kreft Dersom det virlelig har stått i et ukeblad, ville jeg sjekke hvilket forhold utgiver har til alkohol. I England skyldes Ca. 4% av kreft tilfeldene alkohol. Det er ikke det samme som:""Alkohol gir deg kreft". Alkohol kan gi deg kreft. F.eks kan overforbrukbruk av alkohol føre til leverkreft. Overforbruk av meieriprodukter kan føre til hjertekar sykdommer. Litt under halve befolkningen dør av hjertekarsykdommer. Tro og totalavhold er de to største årsakene til feilinformasjon om alkohol. Totalavhold er det beste virkemiddel mot alkohol. Du får et mye bedre liv. Det har jeg erfart. Alkohol løser ingen problemer. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Nå finnes det vel knapt noe som en eller annen forsker ikke har funnet ut at kan gi kreft - mye av nøkkelen til et godt og passe bekymringsfritt liv er å fullstendig ignorere alle disse tabloidiseringene av ymse forsker-resultater. Når Dagbladet kjører sine ukentlige "dette gir deg kreft/hjertestans/hjerneslag!!!"-artikler, så er det bare å la være å klikke inn. Det finnes ingenting av verdi i slike artikler. Tvert om, så er den konstante frykten/uroen mange går rundt med fordi "ingenting" er trygt her i samfunnet langt verre i det lange løp. Alkohol er, som det meste annet, helt greit så lenge det nytes i fornuftige mengder. Enkelte har lett for å slite med å styre seg når det gjelder sånt, men de mengdene som du beskriver er helt harmløse, både på kort og lang sikt. Altfor mye god vin til at man skal nekte seg det om man liker sånt - noen glass vin en fredag- og lørdagskveld er det ingen fare med Alkohol er mye farligere en du tror, det skal ikke mye til for å få skader. Tenk på all fylla og alle ungene som lider under foreldrenes alkoholkonsum. Å glorifisere alkohol er langt bak mål. Jeg har følt på kroppen hva alkohol kan føre til. Stort sett bare elendighet. Hvorfor må folk drikke? Eier de ikke ryggrad? Jeg har levd i alkoholhelvete i 30 år, og har masse erfaring. Rart, jeg har drukket langt over kvota i flere år uten å merke noen ting. De værste konsekvensene jeg har møtt er uggenhet dagen derpå. Jeg bruker alkohol som en slags terapi, men mange misbruker alkohol. Det er forskjell på bruk og misbruk, alt kan misbrukes. Jeg synes ikke media glorifiserer alkohol, med riktig bruk er det et hjelpemiddel. Men for helsa si skyld vil jeg ikke anbefale å drikke mye, og så klart er det mange som ikke greier å oppføre seg under rus, så det er ikke alle som har godt av det. At du har levd under et helvete skyldes nok misbruk, men tenk på de som misbruker f.eks mat, og spiser seg sykelig overvektige, de lever også i et helvete. Men god mat øker livskvaliteten, og for mye god mat ødelegger liv. Fordi du har opplevd et helvete, betyr ikke at alle andre har gjort det. Som tidligere sagt så skal man jo leve litt og, hvis man synes alkohol er noe godt og positivt så må man kunne drikke som man vil. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 I utgangspunktet er alkohol eit giftstoff som kroppen prøver å kvitte seg med, men som med mange andre typar gift så vil også alkohol kunne fungere som medisin for enkelte personar. Menn over 50 år som er familiært belasta med hjerte og karsjukdomar vil f.eks. kunne ha positiv helseeffekt ved å drikke ein einheit med alkohol per dag, samtidig vil den positive effekten forsvinne dersom inntaket blir større. For vanlige folk er spørsmålet vanligvis ikkje om alkohol er sunt eller ikkje, spørsmålet er vanligvis kor usunt det er og kor store mengder med alkohol ein kan unne seg før det får særlig merkbar påvirkning av helsa. Det er aldri sunt med alkohol, men det er nok også mange som kan drikke ganske ofte og ganske mykje utan at det påvirker helsesituasjonen, men dette kan det være vanskelig å vite på forhånd. Sjølv om du ikkje merker at helsa blir dårligare av å drikke i dag, så kan det være det dukker opp sjukdomstegn når du blir eldre. Har ein drukket på seg ein varig nedsatt nyrefunksjon så er det ikkje sikkert det er plagsomt i dag når du ellers er frisk, men når du blir eldre og ikkje lenger tåler smertestillande tablettar så vil det kunne gi utslag i kor lett det er å håndtere diverse andre sjukdommar som ikkje er alkoholrellaterte, men som pga alkoholen no er vanskelig å håndtere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå