Bruker-308643 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Hei, nå sitter jeg å regner ut hva jeg vil tjene på sommerjobben. Og i år har jeg fått skattekort siden jeg vet jeg kommer til å tjene over 50k. Som er frikort grensa. Men jeg lurer på om jeg taper penger nå?Burde jeg bestilt frikort først, og deretter når jeg har tjent over 50k bestilt skattekort? Fordi jeg tjener kanskje rund 60-70k i år. Hva tror dere? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Du har ikke gjort noen tabbe. Skatten blir den samme til slutt uavhengig hva skattekortet sier. Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Du har ikke gjort noen tabbe. Skatten blir den samme til slutt uavhengig hva skattekortet sier. Men i fjor tjente jeg rund 61k og jeg ble trukket bare 2,5k i skatt. Endret 31. juli 2016 av Vettikke Lenke til kommentar
HildrandeDu Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Du taper ingenting. Skatten for i år beregnes etter skatteoppgjøret neste år. Du må betale det samme til slutt uansett. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Ikke noe "men". Et frikort er ikke noe magisk som gjør at man betaler mindre skatt selv om man tjener noe over frikortgrensen. Du vil uansett betale det samme i skatt selv om du hadde hatt frikort. Evt for mye betalt skatt tilbakebetales neste år. 1 Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 Du taper ingenting. Skatten for i år beregnes etter skatteoppgjøret neste år. Du må betale det samme til slutt uansett. Men hvorfor betalte jeg så lite i fjor? Lenke til kommentar
HildrandeDu Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Du taper ingenting. Skatten for i år beregnes etter skatteoppgjøret neste år. Du må betale det samme til slutt uansett. Men hvorfor betalte jeg så lite i fjor? Er det skattetrekket i fjor du mener, eller skatteoppgjøret du fikk i år (for i fjor)? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Sakset rett fra Skatteetaten sine sider: Uansett om du først har hatt frikort eller ikke vil den totale skatten bli den samme. Hvis du ikke bestiller nytt skattekort vil arbeidsgiver trekke 50% skatt av inntekten du tjener ut over frikortet. Så det spiller ingen rolle om du gjør det i en spesiell rekkefølge. Det eneste du oppnår hvis du bestiller frikort når du vet at du overstiger 50 000 er at du må fikse skattekort og vente på selvangivelsen før du får igjen det du eventuelt har betalt for mye. Du taper ingenting. Skatten for i år beregnes etter skatteoppgjøret neste år. Du må betale det samme til slutt uansett.Men hvorfor betalte jeg så lite i fjor? Fordi det er et minstefradrag på lønnsinntekt. Altså grunnlaget for skatt på lønnen din blir redusert. Du skatter bare av ~29k hvis du tjente 61k. Samt andre fradrag, et trinnsystem osv. I grunn ganske komplisert å forklare uten å bruke mye tid på sette seg inn i det. Hvis du må vite dette, så finnes det noe som heter lignings ABC, samt en utfyllende liste over skattesatser og fribeløp. Det absolutt enkleste er å bruke kalkulatoren til Skatteetaten. Her er link til 2015-versjonen. Det finnes en 2016-versjon også, som du naturligvis bruker på det du tjener i 2016. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Avansert-skatteberegning/skatteberegning-for-selvangivelsen-inntektsaret-2015/ Jeg anbefaler den. Den bruker jeg et par ganger i året for å kontrollere at jeg trekkes for lite eller alt for mye skatt. Endret 31. juli 2016 av Nedward Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Je Du taper ingenting. Skatten for i år beregnes etter skatteoppgjøret neste år. Du må betale det samme til slutt uansett. Men hvorfor betalte jeg så lite i fjor? Er det skattetrekket i fjor du mener, eller skatteoppgjøret du fikk i år (for i fjor)? Jeg ser på sammenstilling inntekt for 2015. Der står lønnsinntekt og forskuddstrekk Endret 31. juli 2016 av Vettikke Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 Hvorfor har jeg betalt neste mer i skatt til nå enn det jeg betalte i fjor? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Hvorfor har jeg betalt neste mer i skatt til nå enn det jeg betalte i fjor?Fordi du hadde frikort i fjor sannsynligvis. Men hvis du leser det jeg postet lengre opp så ser du at det må bli slik, og det blir ikke å spille noen rolle om du gjør det ene eller det andre, så lenge du tjener over 50 000. Uansett får du igjen det du betaler for mye. Endret 31. juli 2016 av Nedward Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Du må skille mellom forskuddsskatt (forskuddstrekk) og skatt (endelig skatteoppgjør): Forskuddsskatt (forskuddstrekk) er det beløpet som trekkes fra lønnen din før du får det utbetalt hver måned i løpet av året. Skatten (endelig skatteoppgjør) er det beløpet som staten kommer frem til at du skal betale i skatt for inntekt i år, etter at du har levert selvangivelsen din neste år. Hvis du har betalt for mye eller for lite i forskuddsskatt (forskuddstrekk) i løpet av året, så vil det føre til at du enten får et krav på restskatt eller en tilbakebetaling av for mye betalt forskuddsskatt (forskuddstrekk) etter det endelige skatteoppgjøret neste år. Frikort og skattekort forteller ikke hvor mye skatt (endelig skatteoppgjør) du skal betale, de forteller bare hvor mye forskuddsskatt (forskuddstrekk) arbeidsgiver skal trekke fra lønnen din før han utbetaler lønnen din. Tilsvarende er et frikort ikke et kort som fritar deg fra å betale skatt, det bare fritar arbeidsgiver fra å trekke forskuddsskatt (forskuddstrekk) fra lønnen din. Hvis en person bestiller et vanlig skattekort, fordi han tror at han kommer til å tjene mer enn 50 000 kroner i løpet av året, men likevel ikke greier å jobbe så mye, så vil ha få tilbakebetalt all innbetalt forskuddsskatt (forskuddstrekk) etter det endelige skatteoppgjøret. Endret 31. juli 2016 av what_no2000 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå