BuffyAnneSummers Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Jeg fant denne babyfuglen på bakken før kattene i nabolaget gjorde det!Tar gjerne imot forslag på hvordan jeg skal ta vare på karen. Det å drepe den er IKKE ett valg. Den skal få bli mer voksen og så settes fri. Endret 28. juli 2016 av BuffyAnneSummers 3 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Du burde ikke ha plukket den opp i det hele tatt. Sannsynligheten for at den bare har falt ut av redet, og at fuglemor er på vei er mye større enn at den har blitt forlatt. Søk litt rundt på nettet. Så og si alle eksperter fraråder deg i fra å ta de med hjem. Enten vokter du over den til mor kommer, eller så putter du den opp i et tre eller et buskas i nærheten. Det å ta den med hjem er aller siste mulighet og anbefales egentlig kun om fuglen er skadet. Beklager. Endret 28. juli 2016 av Skurupu 7 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Du leste ikke hva jeg skrev? Det er sinnsykt mange katter her i området, og spesielt rett utenfor der jeg fant den. Hadde jeg ikke plukket den opp hadde den blitt mat. 2 Lenke til kommentar
MR SPEED Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Du leste ikke hva jeg skrev? Det er sinnsykt mange katter her i området, og spesielt rett utenfor der jeg fant den. Hadde jeg ikke plukket den opp hadde den blitt mat. Etter du har tatt opp fugle ungen hvil ikke mora ha noe med den å gjøre mer dessverre, jeg tuller ikke med det. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Selvsagt leste jeg hva du skrev. Frykt for rovdyr er hovedgrunnen til at folk er kjappe med å plukke de opp og ta de med hjem. Det er veldig uheldig for en fugleunge som bare har falt ut av redet mens mor er ute på jakt. Jeg hadde heller tatt sjansen på at den overlevde en stund på bakken, enn at jeg hadde klart å fostre den opp. Det beste hadde vært om du plasserte den på et relativt trygt sted, og så voktet over den i en liten periode. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Du leste ikke hva jeg skrev? Det er sinnsykt mange katter her i området, og spesielt rett utenfor der jeg fant den. Hadde jeg ikke plukket den opp hadde den blitt mat.Etter du har tatt opp fugle ungen hvil ikke mora ha noe med den å gjøre mer dessverre, jeg tuller ikke med det. Myte. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Selvsagt leste jeg hva du skrev. Frykt for rovdyr er hovedgrunnen til at folk er kjappe med å plukke de opp og ta de med hjem. Det er veldig uheldig for en fugleunge som bare har falt ut av redet mens mor er ute på jakt. Jeg hadde heller tatt sjansen på at den overlevde en stund på bakken, enn at jeg hadde klart å fostre den opp. Det beste hadde vært om du plasserte den på et relativt trygt sted, og så voktet over den i en liten periode. Det var ikke ett alternativ. Det er hvorfor jeg tok han med hjem. Var allerede ganske sent og begynt å bli mørkt, jeg hadde ikke kunnet vokte over en dritt, spesielt ikke en fuglunge som blender inn i miljøet. Edit: Han var også ganske svak når jeg fant han. Matet han med litt moste frø og peanøtter for småfugler og den lille har kviknet til. Dette passer så sinnsykt dårlig da jeg har 3 katter, men jeg kunne ikke gå fra den med god samvittighet. Nå ligger den i brystlomma på skjorta og chiller. Endret 28. juli 2016 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Tror ikke det lett å verne en sånn mot katter uten å ta den opp. De vil pile fram og ta den når de ser den.Hvis det går an å se redet, kan den legges opp i det. Hvis ikke kan den få mat. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Tror ikke det lett å verne en sånn mot katter uten å ta den opp. De vil pile fram og ta den når de ser den. Hvis det går an å se redet, kan den legges opp i det. Hvis ikke kan den få mat. Det var trær i nærheten, som er sånn 7 meter høye eller noe sånt. Var ikke sjangs. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 (...) Dette passer så sinnsykt dårlig da jeg har 3 katter, men jeg kunne ikke gå fra den med god samvittighet. Nå ligger den i brystlomma på skjorta og chiller. Det skjønner jeg veldig godt. Folk gjør slikt ut av deres hjertes gohet, uten å se at de gjør mer skade enn nytte. Man løper bort å plukker den opp så fort man kan for å beskytte den. Jeg trur fremdeles du gjorde feil valg, men håper det har en lykkelig slutt. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Skjønner at mange vil si at jeg tok feil valg og at naturen burde gå sin gang, men jeg kunne ikke levd med meg selv ved å snu ryggen til en baby i nød. Jeg vil prøve å gi den en sjangse.Edit: Noen som vet hva slags fugl det er? Har fått høre både trost og spurv, men har ingen aning selv. Endret 28. juli 2016 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Skjønner at mange vil si at jeg tok feil valg og at naturen burde gå sin gang, men jeg kunne ikke levd med meg selv ved å snu ryggen til en baby i nød. Jeg vil prøve å gi den en sjangse. Edit: Noen som vet hva slags fugl det er? Har fått høre både trost og spurv, men har ingen aning selv. Poenget er ikke at "naturen burde gå sin gang", poenget er at den mest sannsynlig hadde hatt en bedre sjanse om du bare hadde latt den være. For å sette det veldig på spissen: du drepte nettopp en fugl for å ikke få dårlig samvittighet. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Nei ikke på et sted så sentralt med så mange katter. Er ingen mulighet for at den hadde overlevd noe særlig på bakken i ett tungt befolket område. Hadde ikke en katt tatt den så hadde enten en hund tatt den (folk går tur der med hunder konstant) eller så hadde noen tråkket på den, noe jeg nesten gjorde. 3 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) BuffyAnneSummers: Jeg spurte etter forgivelse for at jeg prøvde å poste på mobilen. Det gikk ikke så bra. Det jeg skulle si var at jeg forsøkte å redde en spurv en gang, men den hadde en brukket fot, så det gikk ikke. Endret 29. juli 2016 av BadCat Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Går det ikke an å fixe en brukket fot på en fugl? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Det går det vel, men ikke når man er 5 år gammel Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Veterinæren tok med den lille fuglen, og jeg håpet den skulle bli frisk. Innså etter hvert at det ikke kom til å skje. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Funnet ut av at det beste å gi dem er kattemat eller hundemat som er bløtgjort i vann og blandet litt så det ligner oppkast. Fuglen må mates hver 1-2 time, men man har lov til å sove i 6-8 timer om natten. Jeg sovna ved ett punkt og forsov foringen med ett par timer, det var rart å våkne av bittesmå fuglerop etter mat! Så fort han fikk mat så holdt han kjeft igjen Han har også allerede sittet på fingeren min og bare tittet rundt uten å prøve å komme seg i sikkerhet (noe han har gjort hele tiden ellers, forståelig). Har fikset han en liten pappeske med kjøkkentørkepapir i bunnen og en singlet for å simulere ett rede (vurderte å bruke håndkle med sånne ting er visst veldig farlig for småfugler da de lett kan sette føttene og neglene fast i fibrene og sånt, og da kan det lett føre til brukket både ditten og datten).Sliten. Så verdt det. 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Den må vel ha vann også? Men det får den vel. Håper vi kan få oppdatert bilde etter hvert. Spent på hvordan det går med den. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) Det er vann i foret allerede (da man bløtgjør kattematen) men jeg tilbyr han litt vann også fra en bitteliten sprøyte, og det virket som om han drakk litt av det tidligere. Skal nok holde dere oppdatert, så kan vi lære sammen, hahha. Edit: angående vann så er det en ekstremt dårlig idé å la den ha en Skål liggende eller noe sånt, uansett hvor grunn den er så er visst faren høy for at ungen kan drukne ved ett uhell. Endret 29. juli 2016 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå