Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksoppsett lite hotell


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bare lurer på om noen kan komme med gode tips til løsning her...

 

Bor for tiden på et lite hotell i utlandet (så lite at jeg kan spørre eieren om hvordan nettverket er satt opp og få "vet ikke" svar tilbake), men nettverket er litt merkelig.

 

Min Mac kobler til tålelig greit, men min Nexus 5X nekter. Får utropstegn på wifi ikonet i toppen.

 

Nettverket er satt opp med en ruter fra ISP, som er koblet til en switch. Fra denne switchen er det 6 trådløse rutere som deler wifi-signal fordelt over tre etasjer. Kun 2.4GHz signaler. Det jeg stusset mest på er at alle ruterne har forskjellig SSID (typ etasje én og ruter én, etasje én og ruter to osv), én i nesten hver ende av en korridor i etasjen OG alle bruker samme kanal (6). *facepalm*

 

Hvor gamle må enhetene være for å ikke støtte 5GHz? Det er en del nettverk på 2.4GHz rundt om her, men kan bare se to stk på 5GHz.

 

Utover dette kan jeg se alle ruterne fra mitt hotellrom. Tolker det som at de så absolutt ikke behøver å sende på full signalstyrke. Regner med det ikke er noen store ulemper ved å sette ned signalstyrken litt?

 

Samtidig er jeg usikker på om ruterne fungerer som ehbe rutere eller bare aksesspunkt. Jeg ser jeg får ip i 192.168.0.* range, men har ikke sjekket om jeg får sånne ip uansett hvilket trådløst nett jeg kobler til. Det kan kanskje gi svar på spørsmålet...eller misforstår jeg forskjellen mellom ruter og aksesspunkt funksjonalitet?

 

Så, hvordan ville dere satt opp nettverket her?

 

Inn i huset kommer en linje og den distribueres av en ruter. Denne videreformidler internett via en switch og Til denne switchen skal det kobles 6 rutere/aksesspunkt som da skal ha 6 ulike SSIDer (de vil ha det sånn for å kunne se hvilken ruter det er problemer med om de mister dekning i et område (ville det ikke vært bedre å hatt bare en SSID? Vil ikke enhetene uansett bytte AP om de ikke får kontakt eller internett på den de er tilkoblet?)).

 

 

Noen som har tips og erfaringer og kan komme med fordeler/ulemper her?

 

Selv ville jeg brukt samme navn på alle SSIDer og brukt den første ruteren som DHCP-server. De andre 6 ville fått adresser .11, .12, .21, .22, .31 og .32. DHCP range fra 192.168.0.50-250 og lease tid på 4 timer.

 

Hovedruter - 192.168.0.1

Ruter 1 i 1. Etasje - 192.168.0.11

Ruter 2 i 1. Etasje - 192.168.0.12

Ruter 1 i 2. Etasje - 192.168.0.21

Osv osv.

 

 

Diskuter!

 

Takker for alle fornuftige innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nokså enkle bokser og støtter ikke noe fancy som felles admin o.l kan det se ut som, veldig primitive POE-løsning men det er hvertfall langt bedre enn en haug med routere som jeg ofte ser på mindre steder i Norge, man stikker på elkjøp og handler, setter opp noe ræl som knapt fungerer, og når man snakker med de som har bestillt jobben har de gjerne betalt uhorvelige summer for både søppelutstyr og innstallasjoner som ser ut som rene griseriet.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at de ikke har noen elegant måte og flytte klienter seg i mellom, noen har jo en enkel mekanisme som kutter forbindelsen når signalet blir dårlig og på den måten vil klienten søke opp ett nytt AP med samme navn men det ser ikke ut som denne har slike muligheter.

Lenke til kommentar

Nei, den er nok ikke ment for "business"-bruk, og det er vel forståelig. Begrenset med kunnskap/fremtidsvisjon i et land som dette, tror jeg. Bare se på det faktum at de har satt alle nettene til å operere på samme kanal. Det er vel ikke så veldig smart i seg selv... (?)

 

Så, burde man bruke 802.11 a, b, g eller n eller en kombinasjon av dette?

- Jevn stabil fart er viktigere enn maks hastighet.

 

Er det noen tungtveiende grunn til at man ikke bare burde gå for 5GHz med en gang og bare det?

- Hvor gammel må en mobil dings være for å ikke støtte 5GHz? Det er ingen andre trådløse nett på 5GHz i umiddelbar nærhet. Usikker på om kanalspekteret er bredere her?

 

Tenkte å foreslå at de setter opp de 6 aksesspunktene de har som dette;

 

 

#1 på kanal 5, #2 på kanal 11

#3 på kanal 9, #4 på kanal 1

#5 på kanal 3, #6 på kanal 7

 

Da får man iallfall litt spredning på nettverkene og hvis man i tillegg unngår at man ser nettverkene i første etasje helt opp i tredje etasje, vil de ikke forstyrre hverandre nevneverdig.

 

 

Jeg kjenner jeg har utrolig lite detaljkunnskap om dette, nå som jeg faktisk ser det er en del faktorer man må ta høyde for her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...