AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Jeg og datter mi er registrert boende i lag i Norge på samme adresse. Dama mi og bor her òg, men er ikke registrert innflyttet enda (hun er fra England og der er datter mi og født). Jeg er i bunn og grunn drit lei av dama mi og vurderer sterkt å gjøre det slutt. Problemet er bare at det vil bli vanskelig for meg å reise til England for å se min datter hele tiden, da vi begge kommer til å ønske å bli boende med hun. Jeg antar at vi begge er registrert som foreldre for hun her i Norge siden vi begge skrev under når hun fikk pass. Så jeg ønsker altså å ha datter mi boende her i Norge med meg, og samtidig gjøre det slutt med dama mi. Hva er mine muligheter? Anonymous poster hash: 35f06...7ed Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Det følger av barnelova § 84a at dersom barnet har hatt fast bosted i England vil foreldreansvar etter engelsk rett være bestemmende for hvem som har foreldreansvaret i Norge. Etter britisk rett har fedre ikke automatisk del i foreldreansvaret, men de fleste fedre vil ha del i foreldreansvaret som følge av at de er oppgitt som far i barnets fødselsmelding. Hvis barnet ikke har oppholdt seg i England lenge nok til å ha fast bosted der vil norsk rett styre. Dere er forutsetningsvis ikke gift. Etter norsk rett vil felles foreldreansvar bli registrert når barnet og begge foreldrene er bosatt på samme adresse, jf. barnelova §§ 35 og 39. Uregistrert felles foreldreansvar er ugyldig, og i slike tilfeller regnes mor for å ha foreldreansvaret alene. Hva som er registrert i folkeregisteret vil derfor være en nokså sikker pekepinn på om dere har felles foreldreansvar. Når dere har felles foreldreansvar kan barnet ikke flytte ut av landet uten begge foreldrenes samtykke, jf. barnelova § 40. Det vil si at dersom barnet skal flytte til England må du enten samtykke, ellers må barnets mor gå til domstolene for å få rettens avgjørelse om at barnet skal flytte. Slike avgjørelser treffes gjennomgående etter rettens vurdering av hva som er barnets beste. At det vil bli vanskelig for deg å besøke dattteren i England vektlegges i utgangspunktet lavt dersom det ellers er best for henne å bo i England. Her vil sentrale vurderingsmomenter være hennes alder nå, hvor gammel hun var da hun flyttet til Norge, hennes tilknytning hit gjennom ex. skole og barnehage, språk, mors og fars nettverk, evnen til å gi forsvarlig omsorg, mv. Hvis barnet er gammelt nok til å gi uttrykk for en mening vil dette også bli vektlagt. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Hva kan han gjøre hvis moren bestemmer seg for å ''stikke'' til england med barnet deres sånn plutselig? Kan han få hjelp av det norske rettsvesen for å bli gjenforenet med sin datter? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 Det følger av barnelova § 84a at dersom barnet har hatt fast bosted i England vil foreldreansvar etter engelsk rett være bestemmende for hvem som har foreldreansvaret i Norge. Etter britisk rett har fedre ikke automatisk del i foreldreansvaret, men de fleste fedre vil ha del i foreldreansvaret som følge av at de er oppgitt som far i barnets fødselsmelding. Hvis barnet ikke har oppholdt seg i England lenge nok til å ha fast bosted der vil norsk rett styre. Dere er forutsetningsvis ikke gift. Etter norsk rett vil felles foreldreansvar bli registrert når barnet og begge foreldrene er bosatt på samme adresse, jf. barnelova §§ 35 og 39. Uregistrert felles foreldreansvar er ugyldig, og i slike tilfeller regnes mor for å ha foreldreansvaret alene. Hva som er registrert i folkeregisteret vil derfor være en nokså sikker pekepinn på om dere har felles foreldreansvar. Når dere har felles foreldreansvar kan barnet ikke flytte ut av landet uten begge foreldrenes samtykke, jf. barnelova § 40. Det vil si at dersom barnet skal flytte til England må du enten samtykke, ellers må barnets mor gå til domstolene for å få rettens avgjørelse om at barnet skal flytte. Slike avgjørelser treffes gjennomgående etter rettens vurdering av hva som er barnets beste. At det vil bli vanskelig for deg å besøke dattteren i England vektlegges i utgangspunktet lavt dersom det ellers er best for henne å bo i England. Her vil sentrale vurderingsmomenter være hennes alder nå, hvor gammel hun var da hun flyttet til Norge, hennes tilknytning hit gjennom ex. skole og barnehage, språk, mors og fars nettverk, evnen til å gi forsvarlig omsorg, mv. Hvis barnet er gammelt nok til å gi uttrykk for en mening vil dette også bli vektlagt. Barnet var i England de tre første månedene av hennes liv, etter det ble hun registrert bosatt med meg i Norge. Dama mi er registrert bosatt i England. Siden bare jeg og datter mi er registrert boende i lag burde vel være til min fordel? Jeg har sendt inn søknad om å få dokumentert foreldreansvar for å se om både mitt og dama mi sitt navn er der. Men hvis det bare er mitt navn har hun ikke noe hun skulle ha sagt da uten å gå til retten? Anonymous poster hash: 35f06...7ed Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Hva kan han gjøre hvis moren bestemmer seg for å ''stikke'' til england med barnet deres sånn plutselig? Kan han få hjelp av det norske rettsvesen for å bli gjenforenet med sin datter? Det blir en sak om barnebortføring, og han kan kreve at britiske myndigheter tvangsreturnerer datteren til Norge. Barnet var i England de tre første månedene av hennes liv, etter det ble hun registrert bosatt med meg i Norge. Dama mi er registrert bosatt i England. Siden bare jeg og datter mi er registrert boende i lag burde vel være til min fordel? Jeg har sendt inn søknad om å få dokumentert foreldreansvar for å se om både mitt og dama mi sitt navn er der. Men hvis det bare er mitt navn har hun ikke noe hun skulle ha sagt da uten å gå til retten? Unntatt i spørsmålet om foreldreansvar har registrering ingen betydning. Det er ingen fordel for deg at mor ikke er folkeregistrert som boende sammen med deg og datteren deres så lenge hun rent faktisk bor sammen med dere. Det er praktisk talt umulig at kun ditt navn står oppført med foreldreansvar. Men dersom du har foreldreansvaret alene har mor ingen rett til å flytte med barnet i det hele tatt, hverken innenlands eller utenlands. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 Unntatt i spørsmålet om foreldreansvar har registrering ingen betydning. Det er ingen fordel for deg at mor ikke er folkeregistrert som boende sammen med deg og datteren deres så lenge hun rent faktisk bor sammen med dere. Sikkert litt på kanten, men siden mor ikke er registrert boende i Norge i det hele tatt, hvordan ville det blitt hvis hun hadde oppholdt seg i Norge for lenge og blitt bedt om å forlate landet? Ville datter mi blitt værende her med meg da? Anonymous poster hash: 35f06...7ed Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Barnet er norsk statsborger og kan ikke pålegges å forlate riket. Mor kan pålegges å forlate riket hvis hun ikke har et oppholdsgrunnlag (som EØS-borger vil mor antagelig ha et oppholdsgrunnlag). Hvorvidt barnet forlater riket sammen med mor kommer an på om mor har grunnlag i barnelova for å ta barnet med seg. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Hva kan han gjøre hvis moren bestemmer seg for å ''stikke'' til england med barnet deres sånn plutselig? Kan han få hjelp av det norske rettsvesen for å bli gjenforenet med sin datter? Det blir en sak om barnebortføring, og han kan kreve at britiske myndigheter tvangsreturnerer datteren til Norge. Etter min oppfattelse og erfaring blir slike saker tatt veldig alvorlig i nord-/vesteuropeiske land. Når en slik begjæring først blir utstedt skal det mange rettsrunder til for å gjøre om på det. Det er litt anderledes med østeuropeiske land, da de ikke har det historiske samarbeidet og de kulturelle røttene. Storbritania vil etter all sannsynlighet føye seg etter en norsk rettsordre og heller kreve en "gjentilbakeføring" eller hva man skal kalle det.Men jeg baserer dette kun på et par eksempler jeg kjenner til fra det virkelige liv. Dette er selvsagt ikke noen garanti. Anonymous poster hash: 5102c...2c5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Det er praktisk talt umulig at kun ditt navn står oppført med foreldreansvar. Men dersom du har foreldreansvaret alene har mor ingen rett til å flytte med barnet i det hele tatt, hverken innenlands eller utenlands. Jeg fikk nettopp svar på foreldreansvar og det sto av barnet var registrert med ukjent foreldreansvar. Er dette noe som burde endres eller har det ikke noe å si om det står ukjent? Anonymous poster hash: 35f06...7ed Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Jeg fikk nettopp svar på foreldreansvar og det sto av barnet var registrert med ukjent foreldreansvar. Er dette noe som burde endres eller har det ikke noe å si om det står ukjent?Ref; Etter norsk rett vil felles foreldreansvar bli registrert når barnet og begge foreldrene er bosatt på samme adresse, jf. barnelova §§ 35 og 39. Uregistrert felles foreldreansvar er ugyldig, og i slike tilfeller regnes mor for å ha foreldreansvaret alene.TS bør fremskaffe/undersøke barnets fødselsmelding; Etter britisk rett har fedre ikke automatisk del i foreldreansvaret, men de fleste fedre vil ha del i foreldreansvaret som følge av at de er oppgitt som far i barnets fødselsmelding. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Jeg fikk nettopp svar på foreldreansvar og det sto av barnet var registrert med ukjent foreldreansvar. Er dette noe som burde endres eller har det ikke noe å si om det står ukjent?Ref;Etter norsk rett vil felles foreldreansvar bli registrert når barnet og begge foreldrene er bosatt på samme adresse, jf. barnelova §§ 35 og 39. Uregistrert felles foreldreansvar er ugyldig, og i slike tilfeller regnes mor for å ha foreldreansvaret alene.TS bør fremskaffe/undersøke barnets fødselsmelding;Etter britisk rett har fedre ikke automatisk del i foreldreansvaret, men de fleste fedre vil ha del i foreldreansvaret som følge av at de er oppgitt som far i barnets fødselsmelding. Både mitt og mors navn er på den britiske fødselsattesten Anonymous poster hash: 35f06...7ed Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Jeg fikk nettopp svar på foreldreansvar og det sto av barnet var registrert med ukjent foreldreansvar. Er dette noe som burde endres eller har det ikke noe å si om det står ukjent? Det er ikke til din gunst at det står ukjent. Da risikerer du at mor påstår at dere ikke bodde sammen (hun er jo ikke folkeregistrert her, så selvfølgelig bor ikke dere sammen...), og da har hun foreldreansvaret alene når dere er ugift. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 Jeg fikk nettopp svar på foreldreansvar og det sto av barnet var registrert med ukjent foreldreansvar. Er dette noe som burde endres eller har det ikke noe å si om det står ukjent? Det er ikke til din gunst at det står ukjent. Da risikerer du at mor påstår at dere ikke bodde sammen (hun er jo ikke folkeregistrert her, så selvfølgelig bor ikke dere sammen...), og da har hun foreldreansvaret alene når dere er ugift. Jeg får prøve å fikse de papirene da. Egentlig så er det en tåpelig regel at mor at ansvar hvis det ikke er registert, det burde vært den personen barnet bor med som hadde ansvar. Hva hvis vi ikke hadde kontakt med mora i det hele tatt og barnet bodde med og ble oppdratt av far, så finner plutselig mora ut at hun vil være jævlig og krever å få barnet uten å ha hatt noe med det å gjøre tidligere, ville far da ha hatt noe han skulle ha sagt? Anonymous poster hash: 35f06...7ed Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Mulig regelen er tåpelig, men alle som har barn har et ansvar for å kjenne til den. Foreldreretten handler om hvem som har rett til å ta avgjørelser på barnets vegne. Hvis barnet ikke har hatt kontakt med mor i det hele tatt, og far er så tett at han ikke sørger for å ha foreldrerett til eget barn, da bør ikke far ha barn. Uten foreldreansvar har han ikke noen rett til å ta avgjørelser for barnet ("daglig omsorg"-retten gjelder bare når foreldrene har felles foreldreansvar), så mor ville juridisk sett hatt rett til å flytte barnet uavhengig av fars ønske. Far måtte da krevd at domstolene ga ham del i foreldreansvaret (eller foreldreansvaret alene) for å forhindre en slik flytting. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå