Gå til innhold

Sveriges Framtid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å bidra til å integrere innvandrere i stedet for å stigmatisere de?

 

Nå vet jeg ingenting om deg og dine erfaringer i sak. Men mine erfaringer er at man støter på en rekke problemer som må løses før integreringen blir reell.

 

For det første, innvandrerne må selv være villig til å integrere seg. Det er det heller så som så med etter mine erfaringer. Jeg har snakket med en del innvandrere i løpet av noen tiår, og noen ting går igjen. Jo større forskjell i kultur, oppvekstmiljø og ikke minst verdisyn fra det man finner i Norge/vesten, jo vanskeligere blir (villigheten til) integreringen.

 

Så kan man jo si at jammen, det norske/vestlige samfunnet må møte innvandrerne på halvvegen, og kunne akseptere/tolerere at andre har en annen kultur og andre verdisyn. Jo da, men vi må på ingen måte akseptere/tolerere urett og overgrep. En urett, et overgrep blir ikke mindre feil bare ved å bortforklare det med at jammen det er deres kultur, deres verdisyn. Og i så måte står mange muslimer i en særstilling.

 

Har du noen gang snakket med en muslim på tomannshånd? Det er mye merkelig og kritikkverdig som kan komme for dagen da. Enten så forfekter de urett og overgrep, eller så forteller de om å være offer for det. Men det er kun på tomannshånd de våger å fortelle om sistnevnte. Tvang, vold eller trusler om vold, utfrysing, diskriminering, og under overflaten ser man tydelig indoktrineringen. Er man født inn i en muslimsk familie, så er man muslim, enten man vil eller ikke. Det at noen muslimer sier at nei, mine barn kan velge seg bort fra Islam, og i min familie skjer ingen tvang eller overgrep, endrer ikke på at mange ikke er i den situasjonen.

 

Debatten rundt Islam og muslimer har altfor mye blitt ødelagt av polariserende og usanne påstander og argumentasjon. På den ene siden de som beskylder muslimer generelt for ting et fåtall muslimer gjør seg skyldige i. På den andre siden har du de som prøver å tåkelegge de reelle problemene ved å bruke nevnte påstander og argumenter som stråmenn mot mer moderate og faktabaserte påstander og argumentasjon. PK- og rasismekort er noe som ofte blir nevnt i den ganske debatt. Noen ganger med rette, andre ganger tatt ut av det blå.

 

Med dette sagt. Selvfølgelig er ikke norske/vestlige verdisyn (hva nå det er?) en studie i rettferdighet eller harmonisk perfekthet. Langt der i fra. For å sette det på spissen, et "ryddig hjem" fjerner ikke skjelettene i skapet. Og jeg har da sett mange norske hjem som sliter mer enn å holde skjelettene låst inne i skapet. Så ja, vi skal ikke sitte for høyt og for godt og trampe for hardt på "alle" andre, men våre egne feil og problemer må heller ikke bli en unnskyldning for å tie om andres feil eller problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med å bidra til å integrere innvandrere i stedet for å stigmatisere de?

 

Nå vet jeg ingenting om deg og dine erfaringer i sak. Men mine erfaringer er at man støter på en rekke problemer som må løses før integreringen blir reell.

 

For det første, innvandrerne må selv være villig til å integrere seg. Det er det heller så som så med etter mine erfaringer. Jeg har snakket med en del innvandrere i løpet av noen tiår, og noen ting går igjen. Jo større forskjell i kultur, oppvekstmiljø og ikke minst verdisyn fra det man finner i Norge/vesten, jo vanskeligere blir (villigheten til) integreringen.

 

Så kan man jo si at jammen, det norske/vestlige samfunnet må møte innvandrerne på halvvegen, og kunne akseptere/tolerere at andre har en annen kultur og andre verdisyn. Jo da, men vi må på ingen måte akseptere/tolerere urett og overgrep. En urett, et overgrep blir ikke mindre feil bare ved å bortforklare det med at jammen det er deres kultur, deres verdisyn. Og i så måte står mange muslimer i en særstilling.

 

Har du noen gang snakket med en muslim på tomannshånd? Det er mye merkelig og kritikkverdig som kan komme for dagen da. Enten så forfekter de urett og overgrep, eller så forteller de om å være offer for det. Men det er kun på tomannshånd de våger å fortelle om sistnevnte. Tvang, vold eller trusler om vold, utfrysing, diskriminering, og under overflaten ser man tydelig indoktrineringen. Er man født inn i en muslimsk familie, så er man muslim, enten man vil eller ikke. Det at noen muslimer sier at nei, mine barn kan velge seg bort fra Islam, og i min familie skjer ingen tvang eller overgrep, endrer ikke på at mange ikke er i den situasjonen.

 

Debatten rundt Islam og muslimer har altfor mye blitt ødelagt av polariserende og usanne påstander og argumentasjon. På den ene siden de som beskylder muslimer generelt for ting et fåtall muslimer gjør seg skyldige i. På den andre siden har du de som prøver å tåkelegge de reelle problemene ved å bruke nevnte påstander og argumenter som stråmenn mot mer moderate og faktabaserte påstander og argumentasjon. PK- og rasismekort er noe som ofte blir nevnt i den ganske debatt. Noen ganger med rette, andre ganger tatt ut av det blå.

 

Med dette sagt. Selvfølgelig er ikke norske/vestlige verdisyn (hva nå det er?) en studie i rettferdighet eller harmonisk perfekthet. Langt der i fra. For å sette det på spissen, et "ryddig hjem" fjerner ikke skjelettene i skapet. Og jeg har da sett mange norske hjem som sliter mer enn å holde skjelettene låst inne i skapet. Så ja, vi skal ikke sitte for høyt og for godt og trampe for hardt på "alle" andre, men våre egne feil og problemer må heller ikke bli en unnskyldning for å tie om andres feil eller problemer.

 

Og dette tror du sikkert var logisk og troverdig :)

Jeg diskuterer ikke med folk som hinter i stedet for å komme med argumenter.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å bidra til å integrere innvandrere i stedet for å stigmatisere de?

 

Nå vet jeg ingenting om deg og dine erfaringer i sak. Men mine erfaringer er at man støter på en rekke problemer som må løses før integreringen blir reell.

 

For det første, innvandrerne må selv være villig til å integrere seg. Det er det heller så som så med etter mine erfaringer. Jeg har snakket med en del innvandrere i løpet av noen tiår, og noen ting går igjen. Jo større forskjell i kultur, oppvekstmiljø og ikke minst verdisyn fra det man finner i Norge/vesten, jo vanskeligere blir (villigheten til) integreringen.

 

Så kan man jo si at jammen, det norske/vestlige samfunnet må møte innvandrerne på halvvegen, og kunne akseptere/tolerere at andre har en annen kultur og andre verdisyn. Jo da, men vi må på ingen måte akseptere/tolerere urett og overgrep. En urett, et overgrep blir ikke mindre feil bare ved å bortforklare det med at jammen det er deres kultur, deres verdisyn. Og i så måte står mange muslimer i en særstilling.

 

Har du noen gang snakket med en muslim på tomannshånd? Det er mye merkelig og kritikkverdig som kan komme for dagen da. Enten så forfekter de urett og overgrep, eller så forteller de om å være offer for det. Men det er kun på tomannshånd de våger å fortelle om sistnevnte. Tvang, vold eller trusler om vold, utfrysing, diskriminering, og under overflaten ser man tydelig indoktrineringen. Er man født inn i en muslimsk familie, så er man muslim, enten man vil eller ikke. Det at noen muslimer sier at nei, mine barn kan velge seg bort fra Islam, og i min familie skjer ingen tvang eller overgrep, endrer ikke på at mange ikke er i den situasjonen.

 

Debatten rundt Islam og muslimer har altfor mye blitt ødelagt av polariserende og usanne påstander og argumentasjon. På den ene siden de som beskylder muslimer generelt for ting et fåtall muslimer gjør seg skyldige i. På den andre siden har du de som prøver å tåkelegge de reelle problemene ved å bruke nevnte påstander og argumenter som stråmenn mot mer moderate og faktabaserte påstander og argumentasjon. PK- og rasismekort er noe som ofte blir nevnt i den ganske debatt. Noen ganger med rette, andre ganger tatt ut av det blå.

 

Med dette sagt. Selvfølgelig er ikke norske/vestlige verdisyn (hva nå det er?) en studie i rettferdighet eller harmonisk perfekthet. Langt der i fra. For å sette det på spissen, et "ryddig hjem" fjerner ikke skjelettene i skapet. Og jeg har da sett mange norske hjem som sliter mer enn å holde skjelettene låst inne i skapet. Så ja, vi skal ikke sitte for høyt og for godt og trampe for hardt på "alle" andre, men våre egne feil og problemer må heller ikke bli en unnskyldning for å tie om andres feil eller problemer.

 

Og dette tror du sikkert var logisk og troverdig :)

Jeg diskuterer ikke med folk som hinter i stedet for å komme med argumenter.

 

 

Du verden ...

 

Snakker om å felle ben på seg selv. Jeg "hinter" og du kommer med hva for noe ...? To korte linjer med intetsigende beskyldninger.

 

Jeg kunne selvfølgelig legge ut om konkrete problemer og konkrete eksempler jeg selv har sett og erfart, men her prøvde jeg først og fremst å belyse at integrering ikke nødvendigvis var så enkelt som du ville ha det til. Svaret ditt ga null til debatten annet enn å beskylde meg for ting du selv feilet så uendelig mye mer i selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sukk... Har du hørt om det matematiske utsagnet "ikke engang feil?". 

Det du sier er ikke en gang feil. Du hinter og kommer med ting som "noen gjør X". 

 

Noen fra Frogner er dømt for massemordet på Utøya. Dette har INGENTING med Frogner å gjøre, og alt med individet som utførte massemordet å gjøre.

 

Ingenting av det du sier er debatterbart. Det er intetsigende mumbojumbo som DU tror er logisk og troverdig, men som alle som prøver å faktisk føre en debatt ikke en gang gidder å lese fordi det ikke inneholder kjøtt og bein, men bare består av spikersuppe og rasisme.

 

Lykke til videre i verden.

Lenke til kommentar

Sukk... Har du hørt om det matematiske utsagnet "ikke engang feil?". 

Det du sier er ikke en gang feil. Du hinter og kommer med ting som "noen gjør X". 

 

 

Du kom selv med en kort linje hvor du bare spurte;

 

"Hva med å bidra til å integrere innvandrere i stedet for å stigmatisere de?"

 

Jeg svarte da på dette mer utfyllende enn det du har gjort på noe som helst her inne i tråden. Jeg tok opp der problemer jeg selv hadde sett/erfart, da uten å komme med konkrete eksempler akkurat i den kommentaren fordi jeg delvis syntes kommentaren min ble lang nok, delvis fordi at hvis man ønsker eksempler, spør man i stedet for å være nedlatende og avspisende, og der av ikke bidra med noe som helst konstruktivt..

 

Du etterlyser argumenter (som jeg faktisk kom med selv om du måtte mene noe annet), men kommer med null selv til svar. Er ikke det dobbeltmoralsk?

 

Noen fra Frogner er dømt for massemordet på Utøya. Dette har INGENTING med Frogner å gjøre, og alt med individet som utførte massemordet å gjøre.

 

... og poenget ditt var ...? Hva har geografisk tilhørighet å gjøre med væremåte? Jeg skrev ikke at folk fra Pakistan gjorde ditten eller datten. Jeg skrev om hva en del muslimer gjorde seg skyldige i.

 

 

Ingenting av det du sier er debatterbart. Det er intetsigende mumbojumbo som DU tror er logisk og troverdig, men som alle som prøver å faktisk føre en debatt ikke en gang gidder å lese fordi det ikke inneholder kjøtt og bein, men bare består av spikersuppe og rasisme.

 

Det må du selvfølgelig få lov til å mene. Og jeg må selvfølgelig få lov til å mene noe annet. Og apropos "mumbojumbo", var din kommentar her noe annet enn nettopp det?

 

Hvor har jeg kommet med rasisme? Jeg har kritisert en religion og væremåte hos mange muslimer, ikke alle. Og det er ikke hudfarge, etnisitet eller personlige egenskaper generelt jeg har kritisert, men oppførselen hos flere eller mange (altså ikke alle), i dette tilfellet relatert til en religion og/eller kulturer.

 

Faktisk bryr jeg meg døyten om hvor folk kommer fra, hva de tror på eller hva de har på brødskiva. Jeg kritiserer ideologier og DE som måtte gjøre seg skyldige i ulike former for urett, uansett hvor de måtte komme fra, uansett religiøs- ikke-religiøs tilhørighet, uansett hudfarge. Hadde det vært en etnisk norsk som i "Allahs navn" (eller i en hvilken som helst ideologi sitt navn) hadde gjort urett, tror du jeg hadde holdt kjeft da? I så fall får du bare lese deg gjennom noe av det jeg har skrevet i andre tråder her inne.

 

De som ikke har noen grunn til å føle seg truffet i det jeg skriver, behøver heller ikke å gjøre det. Jeg sikter til DE som måtte gjøre seg skyldige i de påstander jeg kommer med. Ikke alle muslimer. Å rope rasisme med en gang noen helt legitimt kritiserer mennesker for RELIGIØST eller KULTURELT betinget oppførsel, er rett og slett en uting. Det blir som å rope ulv, ulv. Til slutt mister ordet rasisme sin mening og styrke fordi du og andre ikke vet å bruke det riktig.

 

At du ikke tror på meg får være din sak. Jeg vet hva jeg selv har opplevd/erfart (og bare til opplysning, jeg har faktisk skrevet om nettopp dette før og da gitt konkrete eksempler). Du kaller det jeg skriver for lite logisk og troverdig uten å ha noe mer legitim grunn til det enn at jeg skulle beskylde deg og dine påstander for det samme. Hva er det i min første kommentar som virker så lite logisk eller troverdig? Og, hvorfor kan du ikke ta utfordringen min om å snakke med muslimer på tomannshånd? Selvfølgelig må du innfri tillit, og ikke minst, gjøre deg fortjent til den. Der av kommer jeg ikke med opplysninger rundt slike ting som er så konkrete at folk kan nøste seg fram til bestemte personer, da dette kan være til skade for dem.

 

Men værsågod, du må bare spørre, og jeg skal gjerne gjenta noen av de eksemplene jeg har erfart, og som jeg har nevnt her inne på forumet før. Velger du igjen å være nedlatende og avspisende, ikke forvent svar ...

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt overblikk gir meg nøyaktig det samme inntrykket jeg allerede har av deg, så jeg gidder ikke fortsette diskusjonen. Jeg har faktisk prøvd å avslutte den flere ganger.

 

Ergo, du velger å ikke følge opp din egen nedlatenhet eller avspising med noe annet, men velger heller å fortsette den arrogante linjen hvor du faktisk ikke gidder å bidra med noe konstruktivt, og ei heller sjekke opp ting før du utaler deg. Du har altså bidratt med null, nada, zero i dine svar til meg.

 

Hva var det du skrev til meg i forrige kommentar? Jo "Lykke til videre i verden."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...