Redaksjonen. Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Det var stor interesse for elbiler allerede for 50 år siden.Denne elbilen ble laget i Norge på 70-tallet Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Fin oppsummering. Lithium-batterier har revolusjonert mye. Istedenfor praktiske og simple biler kan vi i dag lage sportslige og luksuriøse biler med batteridrift. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Elektromotorer burde være det foretrukne, både i forhold til lokal luft og lyd-forurensning, og den stadige forurensningen vi ser under produksjon av olje w.w. Også i forhold til enkelhet i produksjon og livslengde. At batterier alene skal klare dette når vi nå forlanger større kjørelengde er tvilsomt. At Hydrogen er mindre effektivt enn batteri som lagring burde spille mindre rolle nå . Utviklingen av varierende fornybar energi-produksjon har også hatt en formidabel utvikling, både når det gjelder sol og vind. Og fornybar energi , og Hydrogen, er det nok av bare man kan samle og distribuere det. Like så utviklingen av brenselcellene. Endret 31. juli 2016 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Bra artikkel! Får ellers inntrykk av at TU var betydelig mer teknisk i hine hårde dager? Kom gjerne tilbake dit Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Joda, jeg husker selvsagt varebilen fra Elbil A/S. Karosseriet var laget av glassfiberarmert polyester, tak og sider ble støpt i samme formverktøy, det ble bare lagt inn delingslister på strategiske steder for å få skjermåpninger, dører, vinduer og lignende. Selv front og hekk ble støpt i samme form. Egentlig glupt hvis man bare skulle lage noen få biler, men ikke like egnet for masseproduksjon. Men til tross for et lett plastkarosseri fikk bilen en høy egenvekt, ikke bare på grunn av blybatteriene, men ikke minst på grunn av at rammeskonstruksjonen ble overlatt til togkonstruktører på Strømmen verksted. Ramma var enormt grov og overdimensjonert, den kunne tålt mange tonn nyttelast, man kunne nesten fylt varerommet med bly uten at ramma knelte. Man bygger da ikke biler som man bygger tog! 5 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Det var stor interesse for elbiler allerede for 50 år siden. Definer 'stor interesse'. Det er ingenting i artikkelen (eller noe annet sted) som forsvarer et slikt utsagn dersom man legger den vanlige betydningen av 'stor interesse' til grunn. Har man så dårlig tid når man skriver sånt at man bare tar det første og beste som passerer stavekontrollen? Eller er det 'bots' som har tatt over? I så fall trengs det bedre 'bots'. Lenke til kommentar
Sivert Sæterbø Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Det var i bilens barndom det virkelig var interesse for elbiler. Og man utviklet elbiler pga at man trudde drivstoff ville bli mangelvare. Har man hørt det før ? http://www.lowtechmagazine.com/overview-of-early-electric-cars.html 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 [...] man utviklet elbiler pga at man trudde drivstoff ville bli mangelvare. [...] Den første elbilen (Robert Davidson 1837) ble laget lenge før den første bensinbilen (Benz 1885), så begrunnelsen din høres usannsynlig ut. Hvis man skal dra dette videre, hvorfor ble den første dampbilen (Cugnot 1769) bygget før både elbiler, bensinbiler og den første personbilen med dieselmotor (Citroën 1933)? 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Det var i bilens barndom det virkelig var interesse for elbiler. Og man utviklet elbiler pga at man trudde drivstoff ville bli mangelvare. Har man hørt det før ? Drivstoff for Otto-motoren var mangelvare til å begynne med, og de elektriske bilene hadde - som nevnt - kjørt rundt i lang tid før biler med Otto-motor kom på markedet. Behovet for lengre rekkevidde drev etterspørselen etter bensin, som igjen gjorde at raffineringskapasiteten økte og distribusjonsnettet (=bensinstasjoner) ble bygget ut. Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Det er fortsatt fælt få som bytter til elbil av miljøgrunner, det er nok penga og lokale begrensninger som får folk til å bytte. Der prisen ikke er subsidiert og man ikke har utslippsproblemer (som i dag med moderne motorer like gjerne kommer fra veistøv eller lokal fyring) er elbilsalg kun en parentes. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Elektromotorer burde være det foretrukne... Elektromotorer er det foretrukne. Kun når det blir vanskelig...umulig å få frem strøm til motoren velger man noe annet. Men selv da går man i mange situasjoner omveien med lokal fossilmotor og generator for heller å produserer strøm til en elektromotor istedenfor å bruke fossilmotoren direkte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå