Gå til innhold

5400 rpm / 7200 rpm harddisk i bærbar

grueng

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut 30gb disken i min Compaq Armada E500 med Hitachi 80 GB 5400 rpm eller Hitachi 60gb 7200rpm - begge er 2,5'' for laptop.

Hovedårsaken til at jeg ønsker dette er at jeg synest harddisken er den største flaskehalsen på maskinen.

Regner med at jeg vil merke stor forskjell på min eksiterende 4200 rpm og 5400 rpm, men er det vits i å gå opp til 7400rpm?

Vil det kunne oppstå problem med varmgang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Hitachi sin 7200 rpm 60GB i maskinen min, merker ikke at den er noe mer eller mindre varm enn harddisker i andre laptopper.

Dog ytelsesmessig så er det himmel og hav... Disken min er også veldig tynn, så tynn som man får 2,5" antar jeg.

Lenke til kommentar
Vurderer å bytte ut 30gb disken i min Compaq Armada E500 med Hitachi 80 GB 5400 rpm eller Hitachi 60gb 7200rpm - begge er 2,5'' for laptop.

Jeg har 80GB 5400rpm hitachi disk. den støyer litte grann mer enn min gamle 4200 rpm disk og er litt raskere, men det er ikke snakk om noen revoluisjon. I PCmark 2002 fikk jeg på den gamle disken 377 poeng og den nye fikk litt over 600.

I prasis er den største forskjellen kapasiteten. Den blir forresten ikke varmere enn den gamle disken min heller.

Lenke til kommentar

Ein 7200-disk vil nok vera ein god del raskare ja, spesielt ein slik med 8 MB buffer. Farten åleine er 71% raskare, og i tillegg får du større kapasitet og (truleg) større buffer. Hadde eg hatt pengar, ville eg nok kjøpt ein slik sjølv.

(Hadde eg hatt mykje pengar, ville eg kjøpt to diskar og ein ekstra harddiskhaldar til diskettstasjonplassen. 120 GB raid-0 med to 7200-diskar hadde vore konge! :) )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
(Hadde eg hatt mykje pengar, ville eg kjøpt to diskar og ein ekstra harddiskhaldar til diskettstasjonplassen. 120 GB raid-0 med to 7200-diskar hadde vore konge! :) )

I en laptop?

Lenke til kommentar

Hvor finner du 120GB 2,5" disker? Eller tenker du på eksternt diskkabinett? Da får du jo gode firewire løsninger som kjører raid5.

RAID0 er for de fleste lite interessant da sikkerheten til dataen er for dårlig. RAID5 kombinerer ytelse og sikkerhet, og er for meg et klart bedre valg :)

Lenke til kommentar
Hvor finner du 120GB 2,5" disker? Eller tenker du på eksternt diskkabinett? Da får du jo gode firewire løsninger som kjører raid5.

RAID0 er for de fleste lite interessant da sikkerheten til dataen er for dårlig. RAID5 kombinerer ytelse og sikkerhet, og er for meg et klart bedre valg :)

Mannen skrev vitterlig at han skulle stappe disk #2 der diskettstasjonen er(var). Altså 2 x 60GB disker, som han sier ender på hver sin ide kanal etc. Trøtt eller? :p

Kim

edit: diskettstasjon ikke cdrom

Endret av Equinox
Lenke til kommentar
Hvor finner du 120GB 2,5" disker?

2x60 GB, altså.

RAID0 er for de fleste lite interessant da sikkerheten til dataen er for dårlig.

"For de fleste", ja ;) Ikkje for dei som vil tyna mest mogleg ut av gamle bærbare. Backup er forresten kjekt å ha.

RAID5 kombinerer ytelse og sikkerhet, og er for meg et klart bedre valg :)

Jammenjammen, tre diskar har eg ikkje plass til i maskina...

Lenke til kommentar

Det hadde vært mer presist å skrive 2 x 60GB i RAID-0.

Trodde du mente 2 x 120GB i RAID0, så jeg som leifet. Husk at 7200 rpm disker drar en del mer strøm, så når du har to av dem er nok strømforbruket betydelig høyere enn ved en 4200 rpm disk.

RAID5 tenkte jeg på eksternt diskkabinett som går på firewire, godt alternativ for sikker lagring :) Personen lurte jo på om han ville tjene noe på 7200 kontra 5400, og der vil jeg si JA! Gå for 7200 rpm disken.

*anbefales*

Lenke til kommentar

Nei, eigentleg ikkje. "120 GB raid-0 med to diskar" er heilt eintydig, spesielt når du reknar med dei implisitte føresetnadene om at det ikkje finst så store enkeltdiskar og at den største 7200-disken i sal er på 60 GB. Dessutan var dette halvegs off-topic-tankespinn i parentes, og då set eg ikkje så høge krav til presisjon :)

Litt ekstra batteribruk kan eg fint leva med, for maskina er gammaldags nok til å klara 4-5 timar på ei opplading.

Lenke til kommentar

Trodde du mente 2 x 120GB i RAID0, så jeg som leifet. Husk at 7200 rpm disker drar en del mer strøm, så når du har to av dem er nok strømforbruket betydelig høyere enn ved en 4200 rpm disk.

Kunne ikke unngå å påpeke at 7200 rpm disker ikke drar særlig mye mer strøm. Jeg er så herlig snill i dag :p

http://www6.tomshardware.com/mobile/20031031/index.html

Lenke til kommentar

Nå for dere slutte å skrive hva dere tror og ikke vet sikkert! Flere tester viser at Hitachi 7K60 drar mindre strøm, blir mindre varm og støyer mindre enn de fleste 4200 disker. Men fakta er at den er ikke så mye raskere enn en 5400 rpm disk desverre.

Å sette to slike disker i RAID0 er noe også jeg har pønsket lenge på. USB 2.0 og firewire er så utrolig treigt i praksis (ikke i teorien). Eneste som funker er å koble diskene direkte med ATA100. Da må jeg ofre DVD-rom'en og putte en hdd inn der.

Har også fundert på å koble til en desktop harddisk direkte på IDE kontrolleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...