Mariusgud Skrevet 30. juli 2016 Del Skrevet 30. juli 2016 (endret) Hei dere. Jeg er nybegynner i kameraverden og trenger hjelp til hvem videokamera jeg skal kjøpe. Ønsker et proff lignende kamera med en god mikrofon som kan brukes til å filme bilkjøring både utenfra og inni bilen.Gjerne også tips til gode og enkle redigeringsprogrammer ☺ Endret 30. juli 2016 av Gavekort Fjernet emnetittel i kun store bokstaver Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. juli 2016 Del Skrevet 30. juli 2016 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2660873http://www.prisjakt.no/product.php?p=458547http://www.prisjakt.no/product.php?p=2795592Og så må det vel til en deadcat til mic'en som du kobler i bærbaren og tar opp med f.eks audacity. Ellers kan du se på Hero4 Black. Du vil trenge å filtrere lyden ellers blir noen av lydopptakene dine fulle av vind. Sjekk f.eks denne: https://www.amazon.com/Micover-Stickover-Windscreen-GoPro-Silver/dp/B00533YQVI Synes Sony Movie studio er bra til redigering, men du har også gratisprogrammer som Blender (mest for avanserte brukere), Kdenlive (linux) og HitFilm 4 express (med vfx) Movie studio krever ikke så mye av skjermkortet og er enkelt å bruke, mens de andre stort sett vil ha OpenGL. Lenke til kommentar
Mariusgud Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 Tusen takk for et kjemmpebra svar:) Men ser de kameraene du har foreslått for meg er det jeg kaller fotoapparater som også kan filme. Tviler ikke på at lyd og bildekvalitet er bra, men hvordan er det med muligheter for sånn steadycam rigg eller hva man kaller det til sånne kameraer? For jeg ønsker at hvis jeg går rundt en parkert bil og filmer den skal det være helt stødig og ikke bære preg av at noen PRØVER å holde det stødig hvis du skjønner Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Du kan gjøre ganske mye i software så lenge det ikke er for mye motionblur i bildet. Skal du ha en mobil stabilisator må du sjekke at den lave vekten på utstyret kan motbalanseres. Produsenten går ut med at Merlin 2 må ha minimum 230 gram for å motbalansere rett, men du kommer nok best ut med å planlegge og ligge over det. Er jo mulig å legge på ekstra vekt ved f.eks å bruke en batteripakke med integrert fotoskrue-system i topp og bunn som du bare skrur fast i mellom base og kamera på riggen. Du trenger egentlig ikke både H4N og USB-MIC, så den mest fleksible riggen er med bare H4N. Det å bruke glidecam eller steadycam er noe du må øve en del på. Det tar tid å lære seg å bruke dette ordentlig. Patience and practice. Videoen er fra 2013 da, så markedet og prisene er litt forskjellig i dag. Merlin 2 f.eks får du ned i US$200 brukt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Hvorfor har man egentlig vekter på sånne stativ? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Hele poenget er å skape likevekt med kameraet for å få det hele i balanse. Dette eliminerer rystelser og stabiliserer bildet på en glidene måte. Driftinger i bilde er mye enklere å stabilisere i post så lenge man har nok materiale å ta av. Denne videoen viser det bra Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Det er først i sommer jeg har filmet en del, både med kompaktkameraet (FujiFilm X20) og speilrefleks (Pentax K-5 II). stort sett har jeg stått stille når jeg har filmet men tror jeg skal gå til innkjøp av dette slik at jeg får enda rolige bevegelser. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 de vanlige og rimelige stabilizerne er for inntil 1 kg kamera inkl objektiv.... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 For min del vil jeg ha noe som tar minst 4-5 kilo. Selve kompaktkameraet veier litt under 1 kilo hvis jeg ikke husker helt feil. Skal jeg ha på videolys, mikrofon, objektiv kan det fort bli et par kilo til sammen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Mange løsninger på markedet. Du har jo også de kroppsmonterte for litt større rigger. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Sånn kan det se ut om det er for mye motionblur når man deshaker opptak med rystelser. Når bildet ser unaturlig ut er det fordi det er kompensert med for mye blur.Det er en 1280*624 avi som er pakket ned med zip fordi boardet ikke vil ha avi-filer Dette er en enkel test med håndholdt superzoom med original oppløsning på 1920*1080birdief.zip Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Ønsker et proff lignende kamera med en god mikrofon som kan brukes til å filme bilkjøring både utenfra og inni bilen. Gjerne også tips til gode og enkle redigeringsprogrammer ☺ Legger ved et eksempel på håndholdt video rett fra kamera, lastet opp til youtube og redigert litt med youtube. Billig kamera - billig redigeringsprogram - bra nok? Et eksempel på håndholdt filming UTEN noen form for stabilisering og rett fra kamera UTEN noen form for redigering Endret 8. august 2016 av flageborg Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Er vel liten tvil om at det første videoen ser bedre ut. Når man får kamera til å forvinne så blir det bedre å se på detaljer i bildet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Ved nærmere ettersyn ser jeg jo at det er noe rart med bevegelsene i sykkelen i første videoen. Tenkte først det bare var fjæringen og kroppsbevegelser, men ser nå at det skjer på faste flater også. Antar det er softwarestabiliseringen som gjør dette ? Endret 8. august 2016 av vidor Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 youtube stabilisering vrenger litt på innholdet, men så er det helt gratis å bruke.... :-) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 The price is right. De fleste legger nok ikke så mye merke til det. Hadde eagle eyes når jeg sjekket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå