Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Inkluderer det å få amputerte lemmer tilbake?

Hva om en kristen ber om å få statistisk og vitenskapelig bevist at Gud eksisterer? Hvorfor har aldri den bønnen blitt innvilget?

Hvorfor skulle en kristen be om det ? Jesus Kristus er en historisk person.

For å frelse ikke-troende. Og nei, det er aldri bevist av Jesus eksisterte - det burde du virkelig vite.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å frelse ikke-troende. Og nei, det er aldri bevist av Jesus eksisterte - det burde du virkelig vite.

Det er bare Gud som kan frelse (redde) mennesker og Jesus Kristus er en historisk person.

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus

Så hvorfor i alle dager klarer han ikke restaurere et amputert lem? Ikke en gang gjennom 4-5000 år har han klart å gjøre det!

Fra din egen kilde: There is no physical or archaeological evidence for Jesus. All sources are documentary, mainly Christian writings, such as the gospels and the purported letters of the apostles. The authenticity and reliability of these sources has been questioned by many scholars, and few events mentioned in the gospels are universally accepted.[39]

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra din egen kilde: There is no physical or archaeological evidence for Jesus. All sources are documentary, mainly Christian writings, such as the gospels and the purported letters of the apostles. The authenticity and reliability of these sources has been questioned by many scholars, and few events mentioned in the gospels are universally accepted.[39]

og

"The vast majority of scholars who write on the subject agree that Jesus existed"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

og

"The vast majority of scholars who write on the subject agree that Jesus existed"

Og? Jeg sa at det ikke lot seg bevise, det er det vi debatterer. 

Og selvsagt den sjokkerende mangelen på nye lem rundt omkring i den kristne verden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Merkelig at IHS regner tilslaget på et hus som svar på en bønn til gud, noe han kunne fått av andre grunner også eller av ren tilfeldighet mens en person som har mista armen sin ikke får invilget ny arm om personen ber om det.

Ei sjøstjerne derimot trenger ikke å be om ny arm om den mister en, den gror ut igjen helt av seg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

IHS, som bor i verdens rikeset land, for alt han ber om av denne guden, lille Zambo i Mosambiq derimot får ingenting av denne guden, hans lodd i livet var å sulte ihjel før han var fylt fem år.... Joda, en kjærlig og rettferdig gud det... Lille Zambo hadde sikkert fortjent det, ikke sant? 

Kristne her i landet som påstår bønn virker kan ikke være annet enn selvgode drittsekker... 

That's... racist...?

Hva har det med rase å gjøre når jeg påpeker at det er flere som sulter ihjel i afrika enn andre steder? Jeg brukte norske IHS og Zambo fra Mosambiq som eksempel over to som tror på den kristne guden, men der den kristne guden kun hjelper slike som IHS med fedmen og liggesårene deres mens lille Zambo, som faktisk trenger sårt til hjelp fra denne guden, blir neglisjert .... Hvor er rasismen i det når det ikke finnes raser i arten homo sapiens sapiens?

Lenke til kommentar

IHS, som bor i verdens rikeset land, for alt han ber om av denne guden, lille Zambo i Mosambiq derimot får ingenting av denne guden, hans lodd i livet var å sulte ihjel før han var fylt fem år.... Joda, en kjærlig og rettferdig gud det... Lille Zambo hadde sikkert fortjent det, ikke sant? 

Kristne her i landet som påstår bønn virker kan ikke være annet enn selvgode drittsekker... 

That's... racist...?

Hva har det med rase å gjøre når jeg påpeker at det er flere som sulter ihjel i afrika enn andre steder? Jeg brukte norske IHS og Zambo fra Mosambiq som eksempel over to som tror på den kristne guden, men der den kristne guden kun hjelper slike som IHS med fedmen og liggesårene deres mens lille Zambo, som faktisk trenger sårt til hjelp fra denne guden, blir neglisjert .... Hvor er rasismen i det når det ikke finnes raser i arten homo sapiens sapiens?

Dude, jeg mente at gud var rasistisk. Schlappa!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen kristen Zambo i Mosambiq som sulter ihjel

Lenke til kommentar

For en nedverdigende tone. De barna som sulter prøver bare ikke hardt nok? De ber enten på feil måte eller til feil gud? Om jeg sto i posisjon til å fôre et sultent barn, og hørte at barnet ba en annen mann om mat men ikke fikk, hvilket rasshøl hadde jeg ikke vært om jeg da hvertfall ikke skulle gitt barnet mat?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ingen kristen Zambo i Mosambiq som sulter ihjel

Nei, fortsett å tro det du... Det er dere kristne gode på... Alt som tilfaller dere er selvsagt guds vilje, ikke sant... At noe ikke tilfaller andre... Vel, synd for dem, de skulle ha tilbedt hardere eller bedt mer sikkert... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, fortsett å tro det du... Det er dere kristne gode på... Alt som tilfaller dere er selvsagt guds vilje, ikke sant... At noe ikke tilfaller andre... Vel, synd for dem, de skulle ha tilbedt hardere eller bedt mer sikkert... 

Hvis folk ikke vil, så vil de ikke, RWS Du kan ikke tvinge et bedre liv, på folk som ikke vil ha det.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ber du riktig ?

Forklar meg kva det er å be riktig? Er det å skvette rundt med vievatn? Er det å påkalle daudingar? Er det å seie 777 Hail Marys? De katolikkar er jo så flinke med slike religiøse ritual.

Det seier eg deg, du kan anstrenge deg ihjel, men viss ikkje Gud vil høyre eller svare, hjelp det ingenting. Gud er ikkje ein automat, men ein levande person. Han velsignar dei han vil velsigne og forbannar dei han vil forbanne. Eg er diverre i den sistnemnde gruppa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De katolikkar er jo så flinke med slike religiøse ritual.

En interessant sak i forhold til katolisisme og frelse, er opprettelsen av de evangeliske Mariasøstre i Darmstadt. Ytre sett et paradisisk sted, med en slags lutherske(?) og glade søstre.

Etter å ha lest mesteparten av boka til Jansson og Lemmetyinen, må jeg konkludere med at Mariasøstrene er mye mer katolske enn hva jeg først hadde trodd.

Og hvorfor skulle de ikke være det? Luther var jo for avskaffelsen av klostervesenet, var han ikke?

Jansson og L. ble utestengt fra Mariasøstrene etter at de skrev brev om at kristendomsformen var for streng. Det var alltid krav om å gjøre bot, og lite plass til nåde og glede. (Se boka: "Boten, det salige liv")

Og faktisk også lite tid til å lese i Bibelen, siden hvert minutt på døgnet var fastlagt og resten gikk med til å høre på Basilea Schlink sine taler.

Merker også på meg selv at Basilea Schlink sine bøker virker mer fristende å lese i enn i selve Bibelen. Selv om bøkene kan sies å være oppbyggelige og av den gode sjeldne, gammeldagse sorten, er det grunn til å være bevisst på hva som hindrer en i å lese i Bibelen.

Men etter først å ha oppdaget Schlink sine bøker i boksamlingen til en bibelskole, ble jeg nok for ukritisk i forhold til disse bøkene og senere kjøpte alle jeg kunne finne i antikvariater og bruktbutikker.

Hvis Jansson og Lemmetyinen skriver sannheten, trodde Schlink på den katolske skjærsilden, og hun besøkte paven, og hun trodde åpenbart på klosterlivet. Og hun forutså en stor katastrofe i 1980, som ikke skjedde. Men som ble bortforklart med at nådetiden var blitt forlenget.

I forkant av denne ventede katastrofen ble det gravd ned kriselagre ulike steder, også i Norge. Disse lagrene inneholdt korn og Basilea Schlink sine skrifter.

På den annen side burde Jansson og L. ha visst at de ville bli kontrollerte på alle bauger og kanter da de flyttet til et kloster. De burde vært forberedt på å miste sin frihet.

Endret av Porcius Festus
Lenke til kommentar

Ber du riktig ?

Forklar meg kva det er å be riktig? Er det å skvette rundt med vievatn? Er det å påkalle daudingar? Er det å seie 777 Hail Marys? De katolikkar er jo så flinke med slike religiøse ritual.

Det seier eg deg, du kan anstrenge deg ihjel, men viss ikkje Gud vil høyre eller svare, hjelp det ingenting. Gud er ikkje ein automat, men ein levande person. Han velsignar dei han vil velsigne og forbannar dei han vil forbanne. Eg er diverre i den sistnemnde gruppa.

Som du vet, så hører Faderen sin Sønn Jesu Kristi bønn og gir ham alt det han ber om. Følgelig må du være Jesus Kristus, for å 100% sikkert bli hørt av Gud. Og det kan du bli, hvis du er i Kristus og Kristus er i deg, dvs. hvis du og Kristus er ett. Da vil Faderen svare deg som sin Sønn.

I denne kirken du er så negativ til, kan du bli ett med Kristus.

Joh 15,7 "Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, be da om hva dere vil, og dere skal få det"

Joh 6,56 "Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham"

Joh 15,4 "Bli i meg, så blir jeg i dere"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Om du er overbevist om at gud har forlatt deg på grunn av en utilgivelig synd og har forbannet deg, hva har du å tape på å forlate gud?

Du må fortsatt leve livet ditt, det livet du faktisk har for der er ingen etterliv for deg.

Se seg litt rundt utenfor kristenheten, studer gjerne religion men fra både innsiden og utsiden eller bare forlat gud helt og lev et normalt liv uten religion.

Så lenge du går og gnager på deg selv og er redd kan du ende opp med kronisk angst som kan ruinere det livet du allerede har.

Når du enten har funnet ut at din gud er bare tullball eller infunnet deg med at dette livet er det eneste du får på grunn av en utilgivelig synd, da først er du fri til å nyte livet slik det er.

Inntil da er det angst og redsel som kommer til å rå.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Om du er overbevist om at gud har forlatt deg på grunn av en utilgivelig synd og har forbannet deg, hva har du å tape på å forlate gud?

Du må fortsatt leve livet ditt, det livet du faktisk har for der er ingen etterliv for deg.

Se seg litt rundt utenfor kristenheten, studer gjerne religion men fra både innsiden og utsiden eller bare forlat gud helt og lev et normalt liv uten religion.

Så lenge du går og gnager på deg selv og er redd kan du ende opp med kronisk angst som kan ruinere det livet du allerede har.

Når du enten har funnet ut at din gud er bare tullball eller infunnet deg med at dette livet er det eneste du får på grunn av en utilgivelig synd, da først er du fri til å nyte livet slik det er.

Eg veit ikkje kva bakgrunn du har, men eg har vore djupt inne i den vestlandske bedehuskristendommen. Eg veit ikkje om du kan forstå korleis det følest å miste ein Gudsrelasjon, korleis det følest når bøn går frå å vere intimt fellesskap med Gud til å bli tome ord som ingen høyrer på, korleis det følest når inkluderande åndeleg fellesskap går over til å bli ekskluderande og du føler deg som ein fisk på land, korleis gjensynshåpet overfor avdøde slektningar blir snudd til sorgtung nostalgi, korleis Jesu lidingshistorie blir snudd frå å ei historie om kjærleik og nåde til eit groteskt scenario av blod, vald og død, korleis eit liv med meining vert snudd til eit liv utan meining. For å nemne noko. Viss det var ein av/på-brytar og eg kunne velje at Gud ikkje fanst og at dette livet var det einaste, hadde eg sjølvsagt trykt på den. Dessverre har eg ei hjerne, som seier meg at ateismen er fullstendig ulogisk. At menneskeleg intelligens skulle oppstå ex nihilo gir for meg inga meining. Evolusjonsteorien framstår for meg som eventyr for vaksne. Ein har ikkje funne eit einaste missing link. Det er dessutan umogleg for meg å avvise den åndelege røyndomen, fordi eg har opplevd den sjølv. Eg forstår ikkje korleis alt heng i hop, men eg ser veldig tydeleg kampen mellom det gode og det vonde og eg veit vi er skapt med eit større føremål enn å leve for våre eigne egositiske interesser. Dette er ein grunn til at eg har vanskeleg for å forlate Gud. Eg trur framleis på alt saman teoretisk, men eg har mista livet i Gud. Den andre grunnen er at eg djupast sett inni meg ønskjer å kome tilbake til ein god og sunn Gudsrelasjon, fordi eg veit kor godt det er og at alt anna er tomhet. Eg har framleis ingenting å anklage Jesus for, han var berre god. Samstundes føler eg ei avskykjensle for mange av mine medkristne, som eg ikkje kan forklare med ord. Når alt kjem til alt er tru noko som vert skapt i oss. Vi vert overbevist, det er ikkje slik at vi vel sjølve kva vi skal tru på. Eg er difor usamd i din påstand om at eg vel eit liv i angst og redsel, fordi det er umogleg for meg å la vere å tru på det eg trur på. Og det eg trur på inneber eit skrekkeleg inferno av gråt og tenners gnissel i ein sjø av eld og svovel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

utilgivelig synd ? finnes ikke noe sånt ! Gud er kjærlighet og tilgir alle dem som i anger kommer til ham og bekjenner sin synd. 

Lenke til kommentar

Som du vet, så hører Faderen sin Sønn Jesu Kristi bønn og gir ham alt det han ber om. Følgelig må du være Jesus Kristus, for å 100% sikkert bli hørt av Gud. Og det kan du bli, hvis du er i Kristus og Kristus er i deg, dvs. hvis du og Kristus er ett. Da vil Faderen svare deg som sin Sønn.

Joh 15,7 "Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, be da om hva dere vil, og dere skal få det"

Joh 6,56 "Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham"

Kven har sagt at alt som står i Bibelen er gyldig for ALLE menneske til ALLE tider?

Du har jo flust av gammaltestamentlege forordningar som vert sagt er oppfylt eller var gjeldande i dåtidas teokratiske system.

Kvifor kan vi ikkje tolke dine vers frå Johannes-evangeliet på same måten? Dei var gjeldande for ei tid, i nådens tidshushaldning, då Jesus hadde døra opa.

Per kjem med ein bursdagsinvitasjon til Ole, og ber han kome til fest neste laurdag. Søndag kjem Ole og ringer på, han viser til det som står i invitasjonen. Per seier at festen er slutt og ber Ole dra heim igjen.

I forhold til den utilgivelege synd:

Mark 3:29 - "Men den som spottar Den Heilage Ande, får i all æve ikkje tilgjeving; han er skuldig i ei evig synd.»"

Hebr 6:4-6 - "Det er uråd at dei som ein gong har fått ljoset, har smaka den himmelske gåva og fått del i Den Heilage Ande,  har smaka Guds gode ord og kreftene som høyrer den komande verda til,  og så fell frå, atter kan fornyast til omvending. Dei krossfester sjølve Guds Son på nytt og gjer han til spott."

2. Pet 2:20-22 - "For når nokon har lært å kjenna vår Herre og frelsar Jesus Kristus og har kome fri frå det ureine i verda, og dei så atter lèt seg fanga av dette og ligg under for det, då er dei verre farne enn før. Det hadde vore betre for dei om dei aldri hadde lært rettferds veg å kjenna, enn at dei fyrst kjende han og så vende seg bort frå det heilage bodet dei hadde fått overlate. Då har det gått med dei som det så råkande heiter i ordtaket: Hunden snur seg til sitt eige spy, og: Ikkje før er grisen vaska, så velter han seg i søla."

Endret av Cair Paravel
Lenke til kommentar

Kven har sagt at alt som står i Bibelen er gyldig for ALLE menneske til ALLE tider?

Du har jo flust av gammaltestamentlege forordningar som vert sagt er oppfylt eller var gjeldande i dåtidas teokratiske system.

Kvifor kan vi ikkje tolke dine vers frå Johannes-evangeliet på same måten? Dei var gjeldande for ei tid, i nådens tidshushaldning, då Jesus hadde døra opa.

Per kjem med ein bursdagsinvitasjon til Ole, og ber han kome til fest neste laurdag. Søndag kjem Ole og ringer på, han viser til det som står i invitasjonen. Per seier at festen er slutt og ber Ole dra heim igjen.

Himmelrkets port er åpen dag og natt, du må bare i anger bekjenne din synd for presten, så blir du tilgitt og kommer inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...