Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1. Korleis kom du deg ut av helvetesangsten?

Litt av dette har ildsint svart på men jeg vil suplere med et skriftsted som forklarer det enda litt til.

Forkynneren 9, 5 sier følgende.

"5 De levende vet at de skal dø,

men de døde vet ingen ting.

De har ingen lønn i vente,

for minnet om dem er glemt."

Når da syndens lønn er døden og de døde vet slettes ingen ting så er det ingen helvete å spore innen JV, bare evig tilintetgjørelse som i deres betydning ikke betyr noe mere en at du ikke eksisterer lengere.

Videre tenker jeg litt med humor på Jonas Darnell sin skikkelse Herman Hedning når han overtar helvete.

De sliter med at sjelene blir imune mot helvetes evige pinsler med tanke på tidsperspektivet.

Om noe slikt som et brennende helvete skulle eksistere så kan det ikke være problemfritt å skulle ha alle i en tilstand der de holdt på å brenne opp i all evighet.

Når mennesker brenner så brennes nervene i huden fort opp og når nerveendene er oppbrent kan de ikke lengere overføre noe smertesignaler til hjernen.

Dette scenariet skal altså gjennskapes i helvete for all evighet, noe jeg sliter med å tro skal fungere nettop med tanke på tidsperspektivet.

Når man så tenker på det er det jo en grotesk tanke at du skal pines i all evighet for noe du gjorde i et kort liv her på jorden så blir det hele latterlig.

Jeg har lest en beskrivelse av evig tid en gang, laget for å få folk til å forstå hvor lenge det egentlig er.

Om du ser for deg et himmellegeme laget av bronse på størrelse med solen.

Hvert år flyr det en fugl forbi.

Hvert 1000. år stryker den vingen borti himmellegemet.

Når himmellegemet er slitt helt bort av denne berøringen har første dag av evigheten gått.

Alle steder man putter inn evig tid så dukker det opp problemer fordi alt er mulig med evig tid.

Husk at bibelhistorein der Adam syndet bare skjedde for rundt 6000 år siden.

Med evigheten som perspektiv kan du ha mange engler som gjør opprør og mange fullkomne mennesker som kan synde.

Med evig tid som perspektiv kan alle mennesker ha vært på alle stedene på alle planetene i hele universet mange ganger og fortsatt går tiden.

Så evig tid er et konsept som ikke vil fungere.

2. Korleis skapte du ein ny identitet?

For min del var det ikke så vanskelig for på grunn av at jeg hadde flytte mye og bodd på mange små steder hadde jeg ikke noe stort nettverk, men jeg hadde også noen få venner utenfor trossamfunnet.

Kombiner dette med reisejobbing så gikk det relativt greit.

I den tiden fant jeg også min store kjærlighet som ikke var noe vitne og vi giftet oss på sorenskriverkontoret der vi bodde med de vennene og familie jeg hadde.

Senere flyttet vi til en annen by og etablerte oss der på nytt.

Men i hele unngdomstiden min var religion en altopslukende aktivitet der alt handlet om religiøse aktiviteter der det ikke var tid til så mye annet.

3. Korleis responderte omgivnadene dine på at du gjekk bort frå trua? Det er verkeleg ikkje lett å vere familiens svarte får, når dei fleste i familien er kristne.

Måten jeg trakk meg på gjorde at jeg ikke vet så mye om hvordan mine omgivelser tok det.

Jeg har en familie som er spredt runtom i landet der alle mine besteforeldre med unntak av en ikke var vitner.

Jeg slapp også relativt billig unna ettersom jeg aldri blei et døpt vitne og derfor ikke kunne utstøtes.

Jeg vet det var knusende for min mor, men jeg føler at mitt ve og vel er viktigere en henens oppfatning av det jeg gjorde.

Kun halve familien er vitner mens resten er ikke det.

Jeg føler dåg at de av mine søsken som er vitner holder en trygg avstand og kontakten holdes til et minimum samtidig som de må gjøre små forsøk på forkynnelse når anledningen byr seg.

Uten å vite hva du jobber med så kan det kanskje på sikt lønne seg å flytte til et nytt sted der jobben er stabil og du kan etablere deg på nytt.

Det skaper også litt distanse til ditt gamle liv.

Men for min del var det ikke jeg som ville flytte men kona mi på grunn av jobben, men utfallet av det blei veldig bra.

Håper du får noe fornuftig ut av alt dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men igjen du beviser poenget jeg trakk fram med at trossamfunn forsøker å diskreditere hverandre. 

Merkelig nok bryr dette ikke IHS noe når antallet kristne skal nevnes, da er de fremdeles 2 milliarder....  :whistle:

Det er minst 100 millioner falske kristne utenfor disse 2 milliarder ekte kristne, RWS

Hvor ekte er noen når de tror på løgn alle som en egentlig? ''min påstand er at all religiøse er uærlige, det må de være for å tro på en gud... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min skybert har større penis enn din skybert.

Alle versjonene av kristendom har jo i alle år målt penis størrelen på gude fantasien akkurat de har opp mot de andre kristen gude versjoners peniser...  og hundre tusenvis har mistet livet mens guden sikkert sitter og ler seg i hjel over hvor dumme hans tilbedere faktisk er... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvilket falskt premiss er jehovas vitner "in it" for?

Penger, berømmelse eller luxus?

Watchtower Bible and Tract Society of New York, Inc (Vakttårnet AS)

fra første stund "the money"

Her må vi skille snørr og barter for det selskapet vakttårnet holder på med vet ikke de vanlige vitnene, de vet bare det de blir fortalt, ikke ulikt slik katolikkene gjør det.
Lenke til kommentar

Her må vi skille snørr og barter for det selskapet vakttårnet holder på med vet ikke de vanlige vitnene, de vet bare det de blir fortalt, ikke ulikt slik katolikkene gjør det.

Det er riktig, de vanlige vitnene gir penger til de uvanlige vitnene (ledelsen) som lever i sus og dus.

Lenke til kommentar

Det er riktig, de vanlige vitnene gir penger til de uvanlige vitnene (ledelsen) som lever i sus og dus.

Kirken som du representerer ordner vel antageligvis økonomien ved hjelp av å lyve om medlemmstallet, er vel ikke så mye bedre det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kirken som du representerer ordner vel antageligvis økonomien ved hjelp av å lyve om medlemmstallet, er vel ikke så mye bedre det?

Skulle ikke være nødvendig det, det er to milliarder kristne i verden.

To milliarder kristne, det vil ifølge dine tidligere uttalelser si at det er to milliarder gode mennesker og ca. fem milliarder onde mennesker i verden?

Lenke til kommentar

To milliarder kristne, det vil ifølge dine tidligere uttalelser si at det er to milliarder gode mennesker og ca. fem milliarder onde mennesker i verden?

Alle 7 milliarder synder, zero dawn

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du vil gjerne telle med alle kristne når det gagner deg (fordi dere er så mange), men du tar avstand fra brorparten av de som kaller seg kristne når du ikke vil stå for det de vil stå for, da er de ikke ekte kristne. Vil du si det finnes 2 milliarder ekte kristne i verden?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...