Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norge og Bredbånd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange av de innleggene som er sendt inn, får meg til å tenke på følgende:

 

Vil Norge satse på en spredt befolkning. Og ikke en få en industriell revolusjon som i gamle dager, der hele eller store deler av Norges befolkning flyttet til de største byene. Vil Norge få en reprise på dette i nær framtid? Årsaken da var at byene hadde tilbud om jobb til folket. Og for å sammenligne dette med nåtid begynner byene å få seg skikkelig bredbånd, mens bygdene henger etter. Siden vi har et behov for en utvikling både i det private og i industrien, vil da flere bedrifter og privat personer flytte til byene for å tilfredsstille behovene sine.

 

Som jeg kan huske er ikke dette staten ønsker. Så hvorfor kan ikke da Norge begynne å satse og utvikle seg? følge tiden og tenke langsiktig. Det er også nevnt tidligere at dette er framtidsrettet og Norge vil ikke tape i de lange løp på et slikt prosjekt. Kanskje de går litt med underskudd på starten, men da kan staten støtte litt og de forskjellige bedriftene kan betale tilbake når underskuddet er tjent inn ved nye produkter og kunder. Tenkt på også hvordan markedet vil utvikle seg. Vi får nye områder og vi kan arbeide helt annerledes enn det vi gjør idag. Dessuten vil sykefravær minske ved en slik løsning i det aller fleste områder. F.eks du jobber i et regnskapsfirma og er syk en dag. Du kan jobbe hjemmefra i sengen din via en laptop som er connected til jobben. Mulighetene er mange og jeg synes ikke at vi skal henge igjen på dette området.

 

En slik nasjon som Norge burde være mer liberal og satse litt mer. Vi kan ikke være passiv og tenke på penger. Som jeg nevnte tidligere i tråden her, vil de bedriftene som satser på et slik prosjekt gå med underskudd på starten, men de tjener inn dette + mye mer når det har blitt skikkelig utviket her til lands. Og derfra kan vi utvikle Norge til helt andre nivåer enn det som er per idag..

Lenke til kommentar
Vil Norge satse på en spredt befolkning. Og ikke en få en industriell revolusjon som i gamle dager, der hele eller store deler av Norges befolkning flyttet til de største byene. Vil Norge få en reprise på dette i nær framtid? Årsaken da var at byene hadde tilbud om jobb til folket. Og for å sammenligne dette med nåtid begynner byene å få seg skikkelig bredbånd, mens bygdene henger etter. Siden vi har et behov for en utvikling både i det private og i industrien, vil da flere bedrifter og privat personer flytte til byene for å tilfredsstille behovene sine.

Det bygges mye bredbånd i distriktene, husk nå på at det finnes muligheter selv om Telenor og de andre store aktørene sine planer og ideer ikke inkluderer distriksstatsninger.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvor mye penger folk mener staten bør gå inn med og hvor mye folk tror staten får igjen. Merk at Sør Koreas prosjekt nesten koster et helt norsk statsbudsjett. Det er ikke snakk om at 5 milliarder for å få lagt ut fiber til alle.

 

Angående bedrifter så er leide linjer et alternativ her. Disse fås garantert opp til 2Mbit overalt i landet. Store deler kan du også få betydelig høyere hastighet. Prisene er uaktuelle for de fleste private, men for bedrifter så kan det være et alternativ.

Lenke til kommentar

Vil bare si cosign til DevianX's innlegg, støtter fullt ut idéen om å satse på bredbånd i byer og tettbygde strøk. For ikke å glemme "distriktene" helt finnes det andre alternativer til fiber (som er for dyrt å legge ut til alle tettsteder i landet), f.eks. radio (har vært prøvd ut i Norge før), satelitt og annet.

 

Men jeg kom på en ting. Problemet er vel at i stortinget er mesteparten fra distriktene, det er sånn det norske stortinget er bygd opp, selv om mesteparten av folket bor i byer på østlandet. De er nok ikke så hypp på å satse på bredbånd i byene på samme måte som i Sverige, for deres lokalmiljøer nyter ingen ting av det. Det er nok de politikerne som vil nok bremse opp for en sånn "digital revolusjon" og det virker vanskelig å få til en så god idé.

 

Tenker bare på hvor vanskelig det var å få til E6'en, som tok forferdelige mange liv hvert år. Enkelt sagt: politikerne hadde ingen interesse med en motorvei på østlandet og ville heller bruke penger og ressurser på distriktene, og det tok alt for mange år før utbyggingen begynte.

 

Ok, skal ikke bli for politisk men jeg er redd politikerne ikke vil støtte en bredbåndsutbygging i byene.

Lenke til kommentar
Ok, skal ikke bli for politisk men jeg er redd politikerne ikke vil støtte en bredbåndsutbygging i byene.

Nei, hvorfor skulle de det?

Hvis det ikke finnes muligheter og bygge ut BB i store byer med en sunn forretningsmodell så ville jo ideen være håpeløs.

Grunnen til at det ikke er utbyggd er at tjenestene ikke er modne enda, og med tjenester så menes ikke DC, Kazaa og warez-FTP.

Lenke til kommentar

Å bygge et stort nett kan ta 10 år. Å opprette en ny tjeneste kan du gjøre på 6mnd.

 

I 2001 regnet NHO at det ville koste opp mot 80 mrd kr å legge fiber til 70% av norges befolkning. Men da regnet man med en rask utbygging der gravekostnader etc ikke blir gjort 'gratis' av kommunene.

Å sammenligne prisen med Sør korea blir feil på mange måter. For det første er det temmelig nøyaktig 10 ganger så mange innbyggere. Men de har langt tettere befolkning også. Men glem ikke at dem regnet med at dette ville generere 370 000 arbeidsplasser og skal stå ferdig i 2010.

 

Det er greit norge har mye på penger på bok. men ville ikke 50-100mrd av oljefondet kanskje bli vurdert brukt på et fibernett? At man virkelig tar steget ut og sater skikkelig på en fremtidig bærekraftig it sektor i norge?

Dessuten dreier dette seg i høy grad om folks hverdag. Jeg tror faktisk folk i stor grad ville benyttet seg av en fibertilkobling viss dem hadde den.

50-100 mrd kan høres ut som veldig mye penger. Men la oss si at den genererer 20 000 arbeidsplasser da? Kanskje ikke sannsynlig med det første... men langt mer økonomisk å satse på å skape et nytt stort arbeidsmarked innen f eks IT gjennom store satsninger, enn at 1/3 av folk skal laffe hjemme på sosialen og andre trygder.

Spør du meg så ville en storslått satsning på fiber være en glimrende investering.

Det er på tide vi tar noen sjangser nå. Jeg har store problemer med å se at et fibernett vil være bortkastede penger viss men ser litt lenger enn 10 år frem i tid.

 

her er forresten litt mer snacks:

http://www.npt.no/pt_internet/venstremeny/...iemarkedene.pdf

Lenke til kommentar

Hva i all verden skal vi med "fiber to the home" nå? Det er bare bortkastet penger. Det vil ikke gi flere arbeidsplasser eller lavere utgifter til noen. Vel kanskje når dette skal legges da, men det er det eneste.

 

Det er ikke noe behov i Norge for raskere linjer enn det vi har. Det er ikke behov for å legge mer fiber. Det ligger allerede masse ubrukt fiber rundt om i landet. Dere drømmer om fiber hjemme så dere kan laste ned warez raskere, og bedre ping til spill-servere og det synes dere det er greit å bruke 50-100 milliarder på?? :no:

 

Nei for at dette skal være aktuelt må det være for nasjonalt tripple play og når det er aktuelt finnes det forhåpentligvis billigere måter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar
Hva i all verden skal vi med "fiber to the home" nå? Det er bare bortkastet penger. Det vil ikke gi flere arbeidsplasser eller lavere utgifter til noen. Vel kanskje når dette skal legges da, men det er det eneste.

 

Det er ikke noe behov i Norge for raskere linjer enn det vi har. Det er ikke behov for å legge mer fiber. Det ligger allerede masse ubrukt fiber rundt om i landet. Dere drømmer om fiber hjemme så dere kan laste ned warez raskere, og bedre ping til spill-servere og det synes dere det er greit å bruke 50-100 milliarder på?? :no:

 

Nei for at dette skal være aktuelt må det være for nasjonalt tripple play og når det er aktuelt finnes det forhåpentligvis billigere måter å gjøre dette på.

Ja selvfølgelig er det for et "Tripple play".

Nok en gang må jeg bare referere til Lyse i rogaland.

Siden kommunen graver ned det meste av fiberen (de må da grave mye rundtom for alle andre typer nett uansett) så betaler altså sluttbrukeren 500-1000kr per mnd.

 

Hvor mye er egentlig 50 mrd da?

Viss vi tar utgangspunkt i kun 1 mill husstander så blir altså det 5000kr per hustand per år i en 10 årsperiode.

For kun internet access betaler en Lyse kunde 6000kr per år. Men de fleste velger en totalpakke med TV og telefon i tillegg. Og da betaler man altså 9200 kr for 2mbit. Eller 12000kr for 10mbit. DETTE er faktisk folk villige til å betale for. Det er bevist og ferdig utprøvd. Hadde staten eid et nasjonalt fibernet helt ut til sluttbrukeren så kan man slippe til aktører med veldig lave priser på tjenestene. Som for eks i sverige der man kan få ørten mbit linjer til noen hundrelapper.

Med andre ord så betaler men til og med på kort sikt omtrent like mye nå som det vill kostet å bygge ut fiber (om man ser det i ett 10 års perspektiv).. kanskje langt billigere også.

 

Fiberen har da 'ubegrenset' kapasitet helt ut til sluttbrukeren i veldig lang tid fremover. Du vil slippe å innstallere et utall forskjellige duppedingser og innstallasjoner for hver nye teknologi som kommer. Du slipper dyre nettleier. Du får rett og slett en alt i ett pakke som ingen andre teknologier er i nærheten av å matche.

Prøv å se dette i litt lengre perspektiv da.

Lenke til kommentar

Etter å ha kikka gjennom denne tråden har jeg gjort meg et par tanker, noen av de har sikkert vært nevnt før, men likevel;

 

1 - Har jeg ikke lest denne tråden minst 20 ganger før?

 

2 - Er det noen her som i det hele tatt har hørt om kildekritikk? Tror dere virkelig at disse supertilbudene er tilgjengelig til alle svensker? Mest sannsynlig så er jo dette tilbud som er tilgjengelige i tett befolkede områder, med andre ord det samme som Lyse har her i Norge.

 

3 - Dette har vært nevnt før, men ærlig talt, ISP'ene skal tjene penger, de gir deg ikke bredbånd for å være snille.

 

4 - Det er alt for mange fjortisgamere som syter om ping og warez her inne... Voks opp, klipp dere og få dere en jobb...

 

Bare noen refleksjoner jeg har gjort meg på tampen av en nattevakt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om din kritikk av kildekritikk gikk til meg :)

Jeg er bare litt opprørt fordi jeg ser at et fibernet fungerer i praksis (Lyse). Men at bare en svært liten del av befolkningen kan få et slikt tilbud.

Hva man bruker en fiber til er for meg i denne sammenhengen ganske uinteressant. Den beste sammenligningen er med veiutbygging. Noe takler staten bedre enn private forekomster. Hva om veiene våre hadde sett ut som all fiberen som ligger brakk i norge? Det satses på mange forskjellige områder på teknologier som man vet ikke vil vare mer enn noen få år. Så må man bytte ut og oppgradere. Noen bygger ut litt her og noen litt der. Tenk om veien våre hadde blitt bygget etter et slikt prinsipp? Vi øsler ut penger på ubrukelige nettverk og teknologier. Vi har sett store konkurser etc. Og hvem er det som til syvende og sist betaler for dette sløseriet?

Som jeg har prøvd å si her så bruker man faktisk i dag uhorvelig mye penger på utbygging oppgradering og tilrettelegging for tv telefon og internet. Når men omtrentlig vet hvor utrolig mye lenger en forventet levetid av et fibernett vil være i forhold til alle andre eksisterende nettverk idag, så blir en nasjonal fiberinvestering som småpenger å regne. Da har man to valg. Offentlig ansvar vs frie markedskrefter. Enten bygger man ut et kontrollert og 'rettferdig' statlig nettverk slik man gjorde med televerket i sin tid. Eller man gjør som nå og lar penga styre. Så finnes det sikkert 1000 måter og vri og vende alt dette på. Man kan regne seg til ditt og datt. Man synser hit og dit og lurer på hva framtiden vil bringe.

 

Og angående de tallene.. så har det alltid vært klinkende klart at man (jeg) snakker om tettbebygde strøk... dvs opp til 70% av befolkningen.

Dette et alltid et av ankepunktene i det man bruker ord som 'nasjonalt nettverk'. Kan fort bli krangling av slikt, og det spørs om politikerne tør ta den diskusjonen med det første. Skal bli spennende å se i tiden som kommer.

 

Jeg tipper dette kan bli et brennaktuelt politisk tema i ganske nær framtid.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om din kritikk av kildekritikk gikk til meg :)

Jeg er bare litt opprørt fordi jeg ser at et fibernet fungerer i praksis (Lyse). Men at bare en svært liten del av befolkningen kan få et slikt tilbud.

Hvorfor er det få som kan få hvis Lyse-modellen fungerer og skaper inntekter?

Da vil jo mange satse på dette og utbredelsen vil øke.

Jeg regner med at fiber kommer når man skal fornye kabel-TV nettet osv i tettbyggde strøk.

Bygge ut xDSL er jo latterlig billig og raskt, uten xDSL hadde de fleste stått uten noe som helst tilbud.

Og det skjer ting på xDSL også, tross alt er det utmerket samfunnsøkonomi og utnytte den enorme ressursen som dette kobbernettet tross alt er.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det få som kan få hvis Lyse-modellen fungerer og skaper inntekter?

Da vil jo mange satse på dette og utbredelsen vil øke.

Jeg regner med at fiber kommer når man skal fornye kabel-TV nettet osv i tettbyggde strøk.

Bygge ut xDSL er jo latterlig billig og raskt, uten xDSL hadde de fleste stått uten noe som helst tilbud.

Og det skjer ting på xDSL også, tross alt er det utmerket samfunnsøkonomi og utnytte den enorme ressursen som dette kobbernettet tross alt er.

Kanskje fordi vi har en morsom monopolist som overhode ikke har interesse av å gi det beste til folket... men å tjene mest mulig penger.

Når ble forresten de første vdsl linjene testet her i norge? 4-5 år siden?

Har noen andre sett noe til Telenor vdsl?

 

Jeg fant forresten en morsom artikkel som er ca ett år gammel:

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/apor/2002/12/699225.shtml

 

Det er nok ganske mange på Nord-Jæren nå som ler høyt av den siste Telenor kommentaren der. :)

 

Som du sikkert vet så er Lyse et kommunalt kraftverk...

Lenke til kommentar

Tussa, det lokale kommunale kraftverket i bygda jeg bor i her på Søre Sunnmøre har planer for å begynne som ISP, dem har handlet inn fiber fra BaneTele og vil tilby adsl, shdsl og radio internett. for ikke så altfor lenge siden så gikk dem ut og sa at dem skulle bygge ut på 35 plasser i syv forskjellige kommuner, totalen blir da 85% dekning på grislendte strøk.

 

Telenor har bygget ut adsl, Mimer har bygget ut adsl her på Søre Sunnmøre men da bare på tre plasser, Fosnavåg, Ulsteinvik og Hareid sentrum. dem nekter å bygge ut andre steder selv om dem har strukket fiber gjennom halve Søre Sunnmøre..

 

man kan begynne å lure på hva storpampene nede i oslo tenkte på når dem strekker fiber forbi en hel rekke med sentraler og blånekter å sette inn en adsl boks.. etter det jeg vet så ligger det to fiberkabler ikke lengre enn 150 meter fra hjemmet mitt, begge går ut til fosnavåg. er jævlig irriterende å vite det og samtidig sitte på en lusen ISDN linje som jeg betaler en heftig overpris for. :angry:

 

menmen.. jeg håper bare på Tussa fikser biffen, så dem ute for ikke så lenge siden og tvinnet fiber rundt strømkabler i retning mot sentralen jeg er på.

Lenke til kommentar
man kan begynne å lure på hva storpampene nede i oslo tenkte på når dem strekker fiber forbi en hel rekke med sentraler og blånekter å sette inn en adsl boks.. etter det jeg vet så ligger det to fiberkabler ikke lengre enn 150 meter fra hjemmet mitt, begge går ut til fosnavåg. er jævlig irriterende å vite det og samtidig sitte på en lusen ISDN linje som jeg betaler en heftig overpris for. :angry:

Det koster endel og bygge ut en sentral selv om det går fiber, alt er et spørsmål om inntjening.

Lenke til kommentar
Kanskje fordi vi har en morsom monopolist som overhode ikke har interesse av å gi det beste til folket... men å tjene mest mulig penger.

SVJV så er det vel ingen ISP'er som tilbyr nett av ren idealisme eller som veldedighet. Man skal da så klart tjene penger på dette, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...