Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norge og Bredbånd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det har blitt tatt opp, men orket ikke lese alle innleggene så sent =)

 

Uansett, så på FBI (nrk) at "staten" sa at innen 2004 skulle alle ha bredbånd, det er jo ikke lenge til nå, og jeg nekter å tro at de klarer å bygge ut et slikt nett innen da.

Synes dette er noe som skulle blitt tatt opp, fått i gang en underskriftskampanje eller noe slikt, og overlevert til personen som har ansvaret for dette.

Det er i allefall neste gang på FBI (nrk) at de skal ha en sak om dette, så det kan være verdt å få med seg..

Lenke til kommentar

Jeg tror det var noen lovord om at alle skulle ha bredband innen år 2002 eller 2003. Det må ha vært rundt 99-00 jeg hørte det. Og jeg blir så forbanna på Telenor og staten fordi passivt (aktivt som i kommunismen?) hindrer majoriteten av de som enda sliter med ISDN og Modem i å ta en del i det informasjonssamfunnet vi lever i. Da tenker jeg på RASK og FORUTSIGBAR tilgang større nyhetssider som www.db.no og www.vg.no.

 

Dette minner meget mye om meningsstyring fra staten sin side. De gomprævene som sitter på tinget er redd for at folket skal begynne å tenke selv og at for mye tilgjengelig informasjon vil skake opp de stakkars sinnene som kanskje tilfeldigvis kommer over ei side der albuene vises på kvinner ! (og ja, jeg refererer til ondet Islam som gomprævene på tinget er så fryktelige redde for).

 

Og til forumstyret @ hw.no...

Særlig seriøst av dere å oversette Telehor om til Telenor. Jeg synes dette var et bra forum helt til jeg så den forandringa der. Ikke vet jeg hvorfor det er blitt forandret og jeg gidder ikke å finne det ut heller, men det var begeret som fikk det til å renne over. Jeg trodde dette var et Seriøst Forum for meningsytring. Da nytter det ikke med å komme med slike meget useriøse kommunistiske innspill! Jeg stikker !

 

Forresten, hvor mye betalte Telehor dere?

Lenke til kommentar

Jeg tror det som frustrerer veldig mange her (meg inkludert), er hvor lite fremtidsrettet og "visjonær" tankegang den norske stat og telenor har ang. bredbåndsutbyggelse. Visst er det dyrt å legge fiber. Men det er en infrastruktør vi VIL trenge i tiden framover, og jeg ser derfor lite hensikt i å tyne på kobbernettet helt til smerten blir så ille at vi MÅ ta et skippertak. Det kosta jævlig mye å legge strømnett her til lands og, men det måtte til. Det samme gjelder fiber, og når vi ikke engang har en solid infrastruktur i de største byene, mens sverige allerede begynner å snike seg ut mot bygdene, da blir jeg oppgitt.

 

Det blir omtrent som å vente med å gå til tannlegen. Jeg forstår godt at enkeltpersoner gjør det, men synes at staten bør holde seg for god til denne typen "feig" nøling.

Lenke til kommentar

NGT bygger ut selv og leier av Telenor.

Bluecom leier av Telenor og skal bygge ut selv

Tiscali har bygd ut noe selv og leier av Telenor

Tele2 leier av Telenor

Kvalito leier av Telenor

Catch Communications bygger ut selv (usikker på om de leier av Telenor å)

Powertech bygger ut selv og jeg mener de leier en del linker av Telenor.

 

Flere mindre/lokale ISP'er bygger ut selv, inkludert div kraftlag rundt omkring i dette land.

 

BKK

Lyse

Enivest

Firstmile

Netpower

Lenke til kommentar
' date='28/11/2003 : 01:55']
BiGG:

 

?

Er litt enig med deg der Kowalski. Men med 100Mbit hadde jeg kunne feks satt opp egen server. Det kan jeg ikke med 2Mbiten min.

 

Det er det eneste jeg kan tenke meg BIGG tenker på.

 

Njaal

Ping?

Mye kjekkere med 5-10 i ping enn 30-40.

 

Og siden jeg endelig hadde noe å si her, så må jeg legge til at jeg trolig neste fredag får "brebånd" i form av radionett saktingtang. Vi er fire naboer som deler på en antenne som gir hvert hus ca 1/1 Mb. ADSL er det sikkert 15 år til vi kan få.

Lenke til kommentar
Faktisk er det slik at mange operatører nå har innsett at markedet for bredbånd "light" er stort og neglisjert, og at det er mye penger å hente på folk som egentlig bare vil ha en fast pris for surfing og grei hastighet på lasting av nettaviser og e-poster.

Noterer meg selv flere og flere av disse "light" eller "tregbånd" tilbudene som nå blomstrer opp. Jeg har ingen problemer med og se at disse tilbudene er meget atraktive. Ta for eksempel Chello Light, der får man 256 kbps til 95 kr måneden.

Jeg som ISDN bruker betaler gjennomsnittelig 450kr måneden for en 64kbit ikke permanent oppkobling! Jeg hadde jo gladelig hoppet over på ett light tilbud kontra det og fortsatt sitte på oppringt internett. Ser noen her inne på forumet går veldig inn for at alle flytter til Oslo, så bygger vi 100mbit der, vel OsloLAN ville iværtfall fått en ny betydning. Faktum er jo at flere bedrifter som drives i distriktene er helt avhengig av brebånd og god infastruktur for og overleve. Det står faktisk om litt mer en at noen 14'isser ikke får lastet ned DivX filmer fra nettet.

 

Håper staten snarligs tar ansvar og begynner og legge press på aktørene i markedet, samtidlig som de går inn med kraftig subsidiering.

Ingen er tjent med de forskjellene som nå faktisk er i ferd med og oppstå med den distrikts fiendlige politiken som nå føres.

Til sammenligning så ser jo myndighetene i f.eks Sør-Korea og flere amerikanske stater på brebånd som en statlig oppgave og bygge ut, på lik linje med vann og strøm.

 

Kanskje vi burde lage en underskriftskampanje og sende til tinget, slik at vi får mer fokus på dette!

Lenke til kommentar

De driver og bygger ut ett slags bredbånd her nå... Den beste sies det.. Fiberoptisk linje eller noe det kaltes, husker ikke helt. Det skal bli plasert opp antenner som sender ut signal o.s.v. Mer som trådløst ISDN. Denne linja skal være rask. 100mb eller bedre faktisk. Jeg er mest nervøs for prisen :ermm:

Lenke til kommentar

Man må ihvertfall se på de positive sidene ved bredbånds-situasjonen i Norge:

1. Vi har etterhvert MANGE leverandører på bredbånd, og bare det hjelper til med å presse prisene ned.

2. Utbyggingen har gått svært fort frem i de siste årene (ja, mange vil si at den ikke har det, men tenk bare på hvor mange som bygde ut i 99' og hvor mange som bygger ut nå).

 

Da Telenor fremdeles satt på tronen av internett i Norge melket de ISDN-kua til øynene dens ble sugd langt ned i magen. Nå skal ADSL'en melkes.

 

Folk skriker etter fiber. Det koster jo faktisk umenneskelig mye penger å legge opp fiber til så mange hustander som finnes rundt omkring, og hvis det ikke finnes noen "øvre makt" som trenger så raske linjer er det nok vanskelig for en bedrift å satse på slikt. Man kan jo aldri vite hvor mange som vil bestille en slik linje.

Ta for eksempel NGT. Det er en stor aktør i dag. De tjener sikkert penger som gress på xDSL. Hvorfor i all verden skulle de da ville bygge ut fiber-nett i million-klassen for at alle de fornøyde (?) kundene de allerede har skal bli enda mer fornøyd? Uansett, hvis de hadde gjort det ville folk bare sutret over at prisene var langt høyere enn hos söta bror.

NGT selger ikke fiber til xDSL-pris med mindre investeringskostnadene ligger farlig nært 0,-. Ingen gjør det. "If it works, don't fuck with it".

 

Det at naboen vår i øst selger 100Mbit internett til 800,- i måneden sier nok mer om bygdepolitikken til Norge enn det sier om investeringspolitikken til Telenor & co.

Lenke til kommentar
feil, når folk får grep på digital tv så trenger dei 100mbit

10mbit er nok til å streame dvd direkte da, ihvertfall teoretisk. Jeg vil si at 10 holder ganske fint, klarer meg veldig bra ihvertfall, 100 hadde ikke vært å forakte, men noe must er det ikke.

 

AtW

10mbit held ikkje om det er fleire som skal sjå på tv ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror det som frustrerer veldig mange her (meg inkludert), er hvor lite fremtidsrettet og "visjonær" tankegang den norske stat og telenor har ang. bredbåndsutbyggelse. Visst er det dyrt å legge fiber. Men det er en infrastruktør vi VIL trenge i tiden framover, og jeg ser derfor lite hensikt i å tyne på kobbernettet helt til smerten blir så ille at vi MÅ ta et skippertak. Det kosta jævlig mye å legge strømnett her til lands og, men det måtte til. Det samme gjelder fiber, og når vi ikke engang har en solid infrastruktur i de største byene, mens sverige allerede begynner å snike seg ut mot bygdene, da blir jeg oppgitt.

 

Det blir omtrent som å vente med å gå til tannlegen. Jeg forstår godt at enkeltpersoner gjør det, men synes at staten bør holde seg for god til denne typen "feig" nøling.

Dette blir for dumt. Dere er en gjeng med "sutrehanker" som mangler fullstendig perspektiv. Det formelig drypper vann fra bak ørene. :p Se litt realistisk på dette. Nasjonen Norge kan ikke tilby skikkelig bredbånd til alle. Det blir altfor altfor dyrt. Det er heller ikke alle som har behov for / har interesse av den type bredbånd dere snakker om. Norge har mange andre samfunnsproblem /utfordringer som vi må prioritere, bl.a. sikre at alle får en sikker og verdig alderdom, bygge skikkelige skolebygninger og gode veier slik at industrien har gode vekstvilkår.

Lenke til kommentar
Jeg stikker !

 

Den er god. Jeg smører gjerne niste til deg.

 

JohndoeMAKT / Njaal:

Joda, god ping og servermulighet er gode saker det, bevares. Men dette har man mulighet til, om man er villig til å betale for det. Mitt spørsmålstegn til BiGG var vel mer av oppgitt karakter (kan et spørsmålstegn ha karakter, tro..?)

 

NeoGeo:

Jeg er enig i mye av det du skriver, og jeg tror alle vil se at det gagner samfunnet å knytte så mange som mulig opp mot bredbånd i en eller annen form. Det du skriver om distriktspolitikk er korrekt, det vil være et stort løft for mange distriktsbedrifter å ha en god oppkobling.

Problemet ligger vel heller i det å finne balansen mellom et nasjonalt løft, hvor det private og staten sammen jobber mot et mål, og det mange her foreslår (at Telenor skal gjøre økonomiske mirakler mulig gjennom å legge fiber til folket).

 

Som jeg skrev i min post på forrige side, det er ikke i samfunnets interesse at piratkopiering og spillservere er første prioritet. Det viktigste med en god infrastruktur er å sikre at så mange som mulig kan delta i informasjonssamfunnet, og å sikre distriktsmessige hensyn.

Lenke til kommentar

Her er grunnen til at Norge henger så langt etter Sverige:

 

Statens bidrag til bredbånd, ITAvisen

 

Det er klart Telenor eller noen av de andre ISPene ikke kan bygge ut Norge på dette. Mens staten i Sverige bidrar med ca milliard (rett meg om jeg tar feil, men tror det er et slikt tall) så er det ikke rart.

 

Og 100mbit er det jo uansett ingen bruk for, untatt å leeche det nyeste av isos, men så lenge det ikke er andre grunner enn TV broadcasting osv så er ikke dette det viktigste. Å lage et stabilt nettverk må være det.

 

Uansett det jeg synes er så irriterende, er at staten setter alle oljepengene inn i fondet, slik at vi skal få det bra når pengene går slutt. De må være helt idioter, de skulle heller ha tatt disse pengene, brukt de på nye områder, som f.eks IT, og SKAPT et nytt marked i Norge. Slik at vi får noe nytt å tjene på. Ved å utbygge IT og bredbånd i distriktene vil man også øke sjansene for at folk vil fortsette å bo der og at flere bedrifter vil bli starter der.

 

Forresten, jeg bor også 30min fra Oslo, men fikk endelig xDSL noen måneder siden ifra Telenor etter mange år med venting.

 

Dere som fortsatt sliter med ISDN og modem, ikke gi dere, prøv å finne ut så mye dere kan om sentralen og mulighetene deres... :)

Lenke til kommentar

Alle her må innse at det er bare snakk om tid (laaang tid) før de aller fleste har fiber. SÅ spørsmålet er hvor lenge vi skal vente før man begynner å bygger ut.

Jeg kan bare gjenta meg selv og be folk se hva som skjer i rogaland med Lyse. Det er ikke mindre enn en gigantisk suksess. Svært mange husstander som kan få dette tilbudet, takker ja. Og ikke en sjel er et fnugg annet enn storfornøyde med tjenestene.

Dette dreier seg ikke om at 'alle skal ha fiber' fordi noen skal sitte med 100mbit på DC. Vi snakker her om et nett som vi vet vil akkselrere i bruken av forskjellige tjenester.

Det som skjer i norge idag er at vi bruker ufattelige midler på alt for mange forskjellige områder. Mange aktører ruller ut i hytt og pine. Satser på forskjellige teknologier som vi alle vet er foreldet om 10 år.

Det vi heller skulle gjort er å rulle ut våres egen fiber, eid av oss (staten) og la aktørere komme med tjenester på VÅRT fiber net. Alle med litt peiling vet at et et fiber nett har en uant lang levetid kapasitetmessig. Kobberet er tynet til det ytterste nå når vdsl kommer (husk at du må bo veldig nærme en sentral for å få vdsl.. og uansett er det en liten fjert i forhold til fiberens kapasitet).

Nå skal altså diverse aktører (les telenor) fortsette å melke oss for penger... med sin sedvanlige nettleie og diverse kostbare trege teknologier.

Vi skal bygge ut et dyrt digitalt bakkenett for tv. etc etc...

Hvorfor i all verden slår vi ikke dette sammen og legger den pokkers fiberen en gang for alle :)

Jeg kan vanskelig se en bedre invistering. Er det virkelig noen her som tror a vi ikke har bruk for et slikt nett i framtiden?

Jeg ser det jo med mine egne øyne at dette fungerer. Igjen må jeg vise til Lyse.

Og tilslutt... det vil ta maaange år å legge fiber til alle... Dessuten er det i første omgang kun 70-80% som kan få. Det blir hinsides dyrt å legge til ALLE. Det er det bare å innse.

Dere som sitter og sier dette er urealistisk og helt utenfor hva folk trenger og spør etter, mener jeg tar skammelig feil :)

Spør en hvilken som helst her på forumet med Lyse fiber om det er FEIL at dem har det :) Vi snakker om Internet,TV,telefon,Video alt i ett. Og et nett som vil takle trafikken og nye tjenester i lang lang lang tid fremover.

HELDIGVIS er det noen på stortinget som har fått opp øynene for det som skjer i Rogaland med Lyse. Og det skal så vidt jeg vet skives en evalueringsraport nå snart som fort kan bli en mal for resten av landet.

Lenke til kommentar

Er heilt einig, når du har fått lekt deg med fiberlinja i Stavanger med både tv telefoni og data så vil du bare riste på hovudet at ingen andre i Noreg prøver å få det same til.

 

Og eg meiner faktisk at eg bruker nettet meir til lovlige ting nå enn det eg gjor før med adsl, rett og slett fordi eg slepper den evige ventinga og surfer med glede.

 

NRK har jo og satsa stort på deiras WebTV, med Lyse så er det aldri pauser. Med ADSL'en min så er pauser heile veien enda eg har hastigheit som som takler dette fint.

 

Og Lyse er langt langt langt flinkare enn dei fleste norske xDSL ISP'er med routing av trafikk.

Eg er storfornøyd med Lyse sitt fiber. Og det er klart noko som må bli bygd ut til 'alle' i Noreg. Er absolutt ingen vits å vente fordi det blir ikkje billegare å bygge det ut om 10 år uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...