Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norge og Bredbånd!


Anbefalte innlegg

og får dere som ikke har adsl så kan det finnes et tilbud til dere dere må sjekke med flerer isp leverandører for de også har begynt bygge ut sentraler det ikke tro at håpet er ute før du har sjekka med alle isp levradører om du kan få adsl ps håpet er der jeg fikk avslag far catsh men jeg fikk fra firstmile

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her på UiB sitter jeg teknisk sett på en 1,5 GBit linje. Nå er dette selvfølgelig delt på hele Universitetet, og alle maskinene har 100mbit nettverkskort. Men likevel, på en Søndag med GLAN kort i innerlomma kan du komme lagt :p

(bah, hva må til for å få raske nok harddisker til dette her da mon tro? 4 SCSI disker i RAID? :cry: )

 

Akkurat nå får jeg 32mbit\s med ITavisen sitt speedometer :love:

Endret av zappy
Lenke til kommentar

NGT må foreta en emisjon for å betjene nåværende gjeld http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article121706.ece

 

Paåslutten av dagen så kommer alt ned til penger, ISP'ene må tjene penger for å kunne drive butikk.

 

Cash is king!

Nextgentel AS sine 72 millioner i minus ser ikkje så bra ut, men

Nextgentel Gruppen AS har 0 i omsetning og 80 mill i eigenkapital.

Nextgentel Holding ASA har hemmelge tal.

Nextgentel Ltd fekk eg heller ikkje fram tal på.

 

Så korleis stoda er totalt sett er vel ikkje så lette å finne ut.

 

Når det gjeld Telenor, så er det iallefall ikkje tellarskritta mine dei tenar på.

Eg betalar 239,- i abonnement og ringer for 10,-

Eg mistenker Telenor for å leve ganske godt på abonnementsavgiftene sine.

 

Bent

Lenke til kommentar

Bør vel hente ut det som er positivt også da Njaal[NOR]? I artikkelen så står det jo også om VDSL at "det finnes planer om å tilby slike tjenester i andre byer enn Stavanger i løpet av neste år".

 

Men jeg er litt forundra over at all skyld alltid legges på Telenor. De får skylda for å ikke bygge ut mange nok sentraler. Ingen klager på at NGT har bygd ut færre. Bluecom begynner først NÅ. Sett i gang og klag litt på disse selskapene også da...

 

Og så er det denne fiberen da. Hvorfor i huleste skal Telenor legge fiber? Tror dere Telia i Sverige tilbyr 10Mbit over fiber til hele landet for 300 kroner i måneden? Grunnen (skylda) til at det er få aktører som tilbyr fiber og at disse bygger ut sakte er ikke Telenor sin skyld selv om noen får det til å se slik ut.

Lenke til kommentar

Først: Det er interessant med slike diskusjoner.

 

 

Mange debattanter her har god innsikt og rasjonelle poster, jeg nevner ikke navn for dere vet selv hvem dere er.

I deres skarpe kontrast står naive, storforlangende jyplinger som ser for seg at markedet har råd til store linjer til alle, og det helst med en eneste gang. Jeg vil gjerne minne noen av dere på at det rett og slett ikke er behov for så store linjer som noen her ønsker, det er ikke det majoriteten av markedet ønsker.

Faktisk er det slik at mange operatører nå har innsett at markedet for bredbånd "light" er stort og neglisjert, og at det er mye penger å hente på folk som egentlig bare vil ha en fast pris for surfing og grei hastighet på lasting av nettaviser og e-poster.

 

Hvem skal betale 100mbit-linjer til folket? Telenor? Staten? Og hvem skal bruke disse linjene?

Jeg skjønner at potensialet for bruken av store linjer er enormt, men det er ingen vits i å prøve å stimulere et kunstig behov. Ikke at vi skal være en bremsekloss, det er bare det at vi må innse at penger faktisk er en stor faktor her. Det er ikke gratis å legge fiber.

 

 

Så, litt mer klaging. Hva er det med alle dere som til enhver tid må bruke kallenavnet stjelehor i stedet for telenor? Er det tøft? Har det rot i virkeligheten? Ble noen tvunget til å godta nedlastingsgrenser?

 

De fleste brukere har ikke behov for å laste ned mange GB per måned, og de som har det bør vel strengt tatt velge andre leverandører, eventuelt andre abonnementstyper.

Når det gjelder unger som sitter på DC dagen lang og klager over at utviklingen på bredbåndsutbyggingen ikke går fort nok, så blir jeg bare oppgitt.

 

Dette var noen tanker fra min side, jeg ser gjerne at noen kommer med innspill på dette.

Lenke til kommentar
[quote name='Anders Leipsland' date='27/11/2003 : 15:36'] Bør vel hente ut det som er positivt også da Njaal[NOR]?

Men jeg er litt forundra over at all skyld alltid legges på Telenor. De får skylda for å ikke bygge ut mange nok sentraler. Ingen klager på at NGT har bygd ut færre. Bluecom begynner først NÅ. Sett i gang og klag litt på disse selskapene også da...
[/quote]
Joda skal være enig i det... men når jeg ser at svenskene som ikke har oljepenger får tilbud om 100Mbit hjemme, så blir jeg litt frustrert.

Når det gjelder å legge skylden på noen, så er jo Telenor som er største aktør på markedet, og det er de som eier dagens infrastruktur som brukes. Så synes jeg ikke det er så galt, de vasser i penger, men vil bare ha mer. Og klage på NGT for at de ikke bygger ut, er jo litt feil, da de baserer seg på å leie ut, via telenor sine linjer.
Og en liten :thumbs: til Bluecom som bygger ut sin egen, da blir det helt klart større konkuranse, som til slutt gir brukeren bedre produkter til en lavere pris.

Men btw, er det noen som vet hvem som eier NIX? :dontgetit:

Njaal Endret av Njaal[NOR]
Lenke til kommentar
Først: Det er interessant med slike diskusjoner.

 

 

Mange debattanter her har god innsikt og rasjonelle poster, jeg nevner ikke navn for dere vet selv hvem dere er.

I deres skarpe kontrast står naive, storforlangende jyplinger som ser for seg at markedet har råd til store linjer til alle, og det helst med en eneste gang. Jeg vil gjerne minne noen av dere på at det rett og slett ikke er behov for så store linjer som noen her ønsker, det er ikke det majoriteten av markedet ønsker.

Faktisk er det slik at mange operatører nå har innsett at markedet for bredbånd "light" er stort og neglisjert, og at det er mye penger å hente på folk som egentlig bare vil ha en fast pris for surfing og grei hastighet på lasting av nettaviser og e-poster.

 

Hvem skal betale 100mbit-linjer til folket? Telenor? Staten? Og hvem skal bruke disse linjene?

Jeg skjønner at potensialet for bruken av store linjer er enormt, men det er ingen vits i å prøve å stimulere et kunstig behov. Ikke at vi skal være en bremsekloss, det er bare det at vi må innse at penger faktisk er en stor faktor her. Det er ikke gratis å legge fiber.

 

 

Så, litt mer klaging. Hva er det med alle dere som til enhver tid må bruke kallenavnet stjelehor i stedet for telenor? Er det tøft? Har det rot i virkeligheten? Ble noen tvunget til å godta nedlastingsgrenser?

 

De fleste brukere har ikke behov for å laste ned mange GB per måned, og de som har det bør vel strengt tatt velge andre leverandører, eventuelt andre abonnementstyper.

Når det gjelder unger som sitter på DC dagen lang og klager over at utviklingen på bredbåndsutbyggingen ikke går fort nok, så blir jeg bare oppgitt.

 

Dette var noen tanker fra min side, jeg ser gjerne at noen kommer med innspill på dette.

Vel talt

Lenke til kommentar
]Joda skal være enig i det... men når jeg ser at svenskene som ikke har oljepenger får tilbud om 100Mbit hjemme, så blir jeg litt frustrert.

Så du mener at man skal bruke oljepengene på å gi folk fiber i stedet for å bruke de på feks. helsevesenet?

 

]Og klage på NGT for at de ikke bygger ut, er jo litt feil, da de baserer seg på å leie ut, via telenor sine linjer.

Og en liten  :thumbs: til Bluecom som bygger ut sin egen, da blir det helt klart større konkuranse, som til slutt gir brukeren bedre produkter til en lavere pris.

Så vidt jeg har forstått så er det NGT som bygger ut sine egne sentraler, mens Bluecom leier Telenor sine.

 

]Men btw, er det noen som vet hvem som eier NIX?  :dontgetit:

Er det ikke UiO som eier det?

Endret av nVIDIAsucks
Lenke til kommentar
]Joda skal være enig i det... men når jeg ser at svenskene som ikke har oljepenger får tilbud om 100Mbit hjemme, så blir jeg litt frustrert.

Så du mener at man skal bruke oljepengene på å gi folk fiber i stedet for å bruke de på feks. helsevesenet?

Hehe, virker jo ikke som at helsevesnet kommer til å få penger samme hva som skjer ;)

Samme med skoler ag andre viktige ting.

Lenke til kommentar
[quote name='nVIDIAsucks']Så du mener at man skal bruke oljepengene på å gi folk fiber i stedet for å bruke de på feks. helsevesenet?[/quote]

Ja alle pengene til Bredbånd! Nei selvfølgelig ikke. (En smule usaklig spør du meg.)
Men hvis du vil jeg skal prøve å løse problemet, eller gi et bedre forslag på hvordan det skal organiseres?

[b]Hmm, lurer på om Sverige har helsevesen jeg.....[/b]

Du har rett i at det er Universitetet i Oslo som har ansvaret for NIX. Hva med om staten dytter litt extra kroner inn i NIX (Evt oppgraderer). Og leier båndbredden billigere ut? Vet at pengene må tas fra et sted, men det er ikke umulig!

Hva er grunnen til at BBB går via Sverige i Norge? Tydligvis er prisen for å koble opp, og bruke båndbredde for dyrt her i Norge.

[quote name='nVIDIAsucks']Så vidt jeg har forstått så er det NGT som bygger ut sine egne sentraler, mens Bluecom leier Telenor sine.[/quote]
Nei begge leier linjer av telenor. Vet dette pga min egen bestilling av NGT BB tok det endel tid pga de sa de ventet på svar fra telenor (om det var linje kapasitet).


Njaal ;)
Lenke til kommentar
Selvfølgelig får de penger uansett hva som skjer, men de får ikke på langt nær nok.

Helse Norge er verdens råeste hylekor hele gjengen. Ta en tur nedover i Europa så skal du se. Det at Norge har så dårlig tilbud er bare sprøyt fra ene enden til den andre. Fastlegeordingen jo hva førte den til, ehh alle legene begynte å hestehandle friske pasienter, ettersom de da tjener fett på pga. minste beløpet de mottar uansett om du er sjuk eller frisk. latterlig Må vel gå inn i historiebøkene som det rammeste lønnstillegget neon gang gitt en statlig ansatt. :yes:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
feil, når folk får grep på digital tv så trenger dei 100mbit

Tja... har digital kabel og er veldig fornøyd med billedkvaliteten der, sånn ca. dvd kvalitet. Trenger ikke noe ekstra båndbredde der vettu. Selv er jeg fornøyd med 2Mbit. Er nok noen svært få % som trenger mer til lovlig bruk, men de er ikke mange.

Tja, dvd er vel å ta litt i, synes det er vel mange artifacts personlig, synes egentlig ikke det når opp til divx engang på mange kanaler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...