Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norge og Bredbånd!

Anbefalte innlegg

Det er vel strengt tatt ikke behov for 100Mbit (selv om det hadde vært gøy :D ), men hastigheter opp mot 10Mbit syntes jeg at absolutt burde være mulig.

Uansett så er jeg glad for at jeg bor på studenthybel og surfer på 100Mbit linja til Uninett, men det kommer jo til å ta slutt en dag det og. Får håpe at det har skjedd store forandringer til da!

Uninett rocker. Sitter selv på deres linjer. Jeg har lyst å gå på denne skolen i evig tid :)

Uheldigvis er det kun på skolen og studenthuset jeg har tilgang på uninett, men siden jeg er på studenthuset mesteparten av tiden likevel... :)

Hybelen suger litt. Der har jeg Tiscali 1024 delt på tre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Framtia e trådløs trur no æ, har selv trådløs internett 512/512, leverandøren bygg no ut nytt system som kan gi 10 mb eller var det 100, dagens løsning gir kun 2 mb maks. Rekkevidda for en slik sender er i dag 4 km. Teknologien e der, så kabel skulle være unødvendig !

Lenke til kommentar
100Mb til folket! :thumbs:

Hvorfor sitter jeg her med 1024/256 :scared:

Håper NGT er bedre enn Stjelenor? Noen som vet :w00t:

Telenor :thumbdown: BBB :thumbup:

:cry: Selvsagt er NGT bedre :) Sitter her på Delta 3000 linja og får såvidt over 400kbps :D Det er jeg massivt fornøyd med :thumbup:

Ville GJEEERNE hatt 10mbit opp og ned, men når kommer slikt offisielt til Norge da..... :thumbdown:

Telenor skulle ikke eksistert, linjene skulle vært frie til ISPene som de ville ! :angry::realmad:

Lenke til kommentar
100Mb til folket! :thumbs:

Hvorfor sitter jeg her med 1024/256 :scared:

Håper NGT er bedre enn Stjelenor? Noen som vet :w00t:

Telenor :thumbdown: BBB :thumbup:

NGT :thumbup: og Telenor :thumbdown: er som dag og natt! NGT gir deg billigere og raskrer linje, i tillegg til at de ikke har noen begrensninger på hvor mye man kan lste ned/opp hver mnd!

Får de som studerer; hør med skolen, om det er noen gode tilbud på dsl fra skolens side. (Om de har noen spessielle avtaler) Personlig studerer jeg på NTNU, og får igjenom dem, 2Mbit / 640kBit linje til 450,- /mnd! :thumbs:

Lenke til kommentar
feil, når folk får grep på digital tv så trenger dei 100mbit

Tja... har digital kabel og er veldig fornøyd med billedkvaliteten der, sånn ca. dvd kvalitet. Trenger ikke noe ekstra båndbredde der vettu. Selv er jeg fornøyd med 2Mbit. Er nok noen svært få % som trenger mer til lovlig bruk, men de er ikke mange.

edit: Nightfall: får det til 390kr her :p

Og de som mener at Norge er langt etter har ikke tatt en titt på andre land i verden... Norge, Sør-Korea og Sverige er vel omtrent topp3 på Internett tilgang. England ligger etter Norge, Tysklad har Chello, USA ligger ufattelig langt bak osv

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Dette dreier seg om politisk vilje.

Lyse Energi sin fiberlegging i rogaland er et kremeksempel på at det både lønner seg og er er svært ettertraktet å legge fiber til de aller fleste husstander i byer og større tettsteder. Lyse krever opp mot at 50% av husstandene i et område binder seg på før gravingen starter lokalt. Dette er selvsagt ikke et problem i det hele tatt. Man sparer inn kostnader ved at kunden velger å grave selv i nabolaget, eller betaler en viss sum for å få fiberen til huset. De sammarbeider tett med kommunen og legger ned fiber i alle grøfter som blir gravd opp i og av kommunene i rogaland.

Som tidligere nevnt. Linjene takler allerede 100mbit uten problemer. Du får EKTE bredbånd, telefon,xx antall tv kanaler til svært behagelige 700-1000kr per mnd. Du vil ha en motorvei rett inn i stua som vil holde i generasjoner fremover.

Det er bare å innse at adsl er et midlertidig fenomen.

Så hvorfor vente på at markedet skal fikse opp i dette?

Det er på tide staten går aktivt inn og stimulerer til fiberlegging. At det ikke lønner seg er bare bull#¤¤¤. Det blir som høna og egget. Legger man først fiberen så vil tjenestene eksplodere.

Det som virkelig koster er å legge fiber til tynt befolkede distrikter. Her mener jeg man langt mer kan gå aktivt inn for trådløse løsninger. Du kan i dag få trådløst 155mbit point2point veldig rimelig. Her har det virkelig skjedd mye siste året.

Flere selskaper tilbyr allerede i dag (eller vil fra neste år) 8mbit trådløst til private kunder.

Skal markedet rå er jeg redd vi sitter fast med adsl i mange år til.

Ja, det vil koste å bygge ut et fibernet. Men det er det eneste nettet som faktisk vil takle fremtidens trafikk. Og er sånn sett er det en veldig god invistering i mine øyne.

Så hva kan man gjøre da?

Jeg mener folket må få øynene opp for dette snart. Og se mulighetene. Hvis nok folk bryr seg vil det bli en viktig agenda for politikerne. Og kanskje ting kan begynne å rulle.

Snakk med lokalpolitikerne hos deg. Foklar dem hvilke muligheter som ligger her.

Jeg har sett flere privatpersoner i rogaland som har klart å skaffe seg og sitt nabolag høyhastighets linjer ved sterkt personlig engasjement.

Bor du ute i nowhere så hvorfor ikke ta et initiativ selv? Start ditt eget lille private trådløse ISP :). Det er faktisk fullt mulig med dagens utstyr. Koster ikke skjorta heller. Snakk med de rette folka. Få opp litt stemning og ta initiativ.

Jeg fåreslår vi oppretter Bredbåndspartiet. ;)

filter69

Lenke til kommentar
Jeg TRENGER 5-10mbit linje på jobben, har fått ett ca tilbud til nå.. ligger på mellom 6000-10000 pr mnd.. GO NORGE

Bedriftslinjer prises jo helt anderledes enn privatlinjer og det gjelder nok de fleste land.

Ja men du kunne f.eks bestilt 100mbit linja i sverige selv om du hadde hatt bedrift :)

Lenke til kommentar

Desverre så er det slik i Norge at staten ikke stimulerer til utbyggning av fiber. I Svergie gir staten 1mrd i året(litt usikker på beløpet) for utvikling av fiber og infrastruktur. Dette vil si at ISP'ene ikke har gigantiske kostnader ved utbyggning og kan derfor koble seg direkte opp på fiberen og tilby tjenester til lav pris.

Bredbåndsnorge kommer ikke til å få noen særlig stor fremgang før staten klarer å få tommelen ut av brunøye og gi penger til utbyggning.

Lenke til kommentar
koffør i ****** bry seg så mye om bondene som bor langt ute på landet og i små dritt byer egentlig :devil:

er litt teit syns jeg, de kan først skaffe skikkelig bredbånd i byene og 2 mbit er fan ikke bredbånd er så jævlig treigt :devil: og så koster det ****** med over 1000 kr og ha lol

er helt feil og bry seg om de ute i distriktan. ka e det Telenor tenker med?? hvis jeg hadde drevet en bredbånd levrandør ville jeg først gått der det va flest folk sån som i sverige og gitt dem 100 mbit linje og etter vært gitt dem ute på byda noe sånn dritt som adsl eller noe sånt :devil:

bredbånd til byene :thumbs:

og jeg trenger det ikke har 34 mbit til kr 0.

men mange av mine venner som bor her i samme byen kan ikke få, men

en plass 4 mil her i fra med 20 innbyggere bare gammle kristne kjerringe kan få adsl :devil: men ikke en plass i en by og bare der bor det ca en 150 stk som ikke kan få adsl en gang da er noe feil :mad:

det er da ikke min feil at kameratene dine bor en plass der det er så slum at de ikke gidder å bygge ut. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...