Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norge og Bredbånd!


Anbefalte innlegg

Dette gjør det mye billigere enn og kable kun for og legge fiber,  mener du seriøst at man skulle erstatte spredenettet til TN med fiber og at dette innen rimelig tid skulle gå med overskudd?!

Husk det kan koste  mer enn kr 1000,- pr meter ferdig lagt kabel .

mener ikke akkurat det, men videreutvikle det kanskje?

 

Jeg tror det det fremgår av denne tråden fra min side at Norge burde satse litt mer, og gi folket tilgang til raskere linjer. Ikke 100mbits, men prøve å komme opp mot 10mbits download.

 

Behovet for raskere linjer øker med utviklingen i samfunnet og 1mbits per idag holder rett og slett ikke mål for de som har f.eks hjemmekontor osv. Det er mer og mer vanlig at folk har hjemmekontor nå enn før. Og når det lagger når man kjører remote controll eller skal overføre filer på en 256k linje opp, tar dette unødvendig tid og som nevnt i tråden tidligere er tid penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Behovet for raskere linjer øker med utviklingen i samfunnet og 1mbits per idag holder rett og slett ikke mål for de som har f.eks hjemmekontor osv. Det er mer og mer vanlig at folk har hjemmekontor nå enn før. Og når det lagger når man kjører remote controll eller skal overføre filer på en 256k linje opp, tar dette unødvendig tid og som nevnt i tråden tidligere er tid penger.

Men er behovet der så er noen og dekker det, det man drømmer om her er råe linjer til en latterlig lav pris og det tviler jeg på at noen gidder og selge.

2Mb/s SHDSL er jo tilgjengelig for de fleste som kan få ADSL.

Lenke til kommentar

koffør i ****** bry seg så mye om bondene som bor langt ute på landet og i små dritt byer egentlig :devil:

 

er litt teit syns jeg, de kan først skaffe skikkelig bredbånd i byene og 2 mbit er fan ikke bredbånd er så jævlig treigt :devil: og så koster det ****** med over 1000 kr og ha lol

 

er helt feil og bry seg om de ute i distriktan. ka e det Telenor tenker med?? hvis jeg hadde drevet en bredbånd levrandør ville jeg først gått der det va flest folk sån som i sverige og gitt dem 100 mbit linje og etter vært gitt dem ute på byda noe sånn dritt som adsl eller noe sånt :devil:

 

bredbånd til byene :thumbs:

 

og jeg trenger det ikke har 34 mbit til kr 0.

men mange av mine venner som bor her i samme byen kan ikke få, men

en plass 4 mil her i fra med 20 innbyggere bare gammle kristne kjerringe kan få adsl :devil: men ikke en plass i en by og bare der bor det ca en 150 stk som ikke kan få adsl en gang da er noe feil :mad:

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
men mange av mine venner som bor her i samme byen kan ikke få, men

en plass 4 mil her i fra med 20 innbyggere bare gammle kristne kjerringe kan få adsl :devil: men ikke en plass i en by og bare der bor det ca en 150 stk som ikke kan få adsl en gang da er noe feil :mad:

Vel, ADSL-utbyggingen er styrt etter etterspørsel så tydeligvis er de mer oppegående disse kjerringene enn disse by-kara du synes synd på ;)

Lenke til kommentar
er ikke behov for raskere linjer utover adsl idag, dersom du ikke driver med nedlasting av ulovlige filer da.....og uten linjene, kommer ikke tjenestene som drar nytte av de, derfor vil utbygginga ta tid.

Må nødvendigvis ikke være ulovlige filer. Hvis man f.eks tar backup av et regnskap og pakker det med winrar, så kommer den på ca. 500-700mb. Og når du skal begynne å uploade denne via en 256k linje ut, tar det jo 8 timer å sende over til mottaker. Dette er svært lang tid.

 

Vet at sdsl er et godt tilbud til folk som trenger raske linjer, men hvorfor kan ikke isp'ene tilby raskere linjer til dyrere pris? nettet klarer mer hvis man bor innen rimelig avstand fra sentralen.

Lenke til kommentar

ADSL i Norge er i dag ganske dyrt, man må ut med 400 spenn [bluecom] i måneden for en linje med BARE 128Kbps ut, det er jo ikke artig å sende film av sine søte små, den store fiskefangsten eller sine heftigste frags i UT2003 til enten familie eller venner med slik fart. La oss si at man har fått lagt inn og kanskje tilogmed redigert filmen sin og er klar for å sende, men velger å ikke gjøre det om pc'n må stå på over natta. Kanskje et dårlig eksempel men allikevel et eksempel.

 

Dere sier man da heller burde gå for SHDSL? Ikke alle har tilgang til det, og enda mindre har råd/lyst til å betale etableringsprisen på x laken pluss ca. ett laken for 1MB/1MB. 512Kb/512Kb linjer finnes jo også, men i mine øyne bør 1MB/1MB være minimum for SHDSL. Skal det være skal det være!

 

Her har NextGenTel et kjempe tilbud på sine ADSL løsninger med 384Kbps ut på sin tregeste linje og 640 på sin raskeste [som også er max ut med ADSL teknologien?]

Jeg lurer på hvorfor ikke flere selskaper kan gjøre som NextGenTel? Smekke på med 384 Kbps på sine smaleste linjer og sette opp hastigheten til 512 og 640 på de neste! Da hadde hvertfall prisen på flere produkter blitt mer forsvarlig etter min mening.

 

Dessverre er det ikke alle som har "skikkelig" NextGenTel i sentralen sin, bare mulighet for deres Alpha linjer [128Kbps ut]. Dette får meg til å lure på hva de sentralene som har NextGenTel har sitt "skikkelige" tilbud har som de andre ikke har. Noen som vil komme med en uttalelse på dette punktet?

 

Har nok mer å si men det var dette som kom frem i denne omgangen...

Lenke til kommentar
Dere sier man da heller burde gå for SHDSL? Ikke alle har tilgang til det, og enda mindre har råd/lyst til å betale etableringsprisen på x laken pluss ca. ett laken for 1MB/1MB. 512Kb/512Kb linjer finnes jo også, men i mine øyne bør 1MB/1MB være minimum for SHDSL. Skal det være skal det være!

 

Dessverre er det ikke alle som har "skikkelig" NextGenTel i sentralen sin, bare mulighet for deres Alpha linjer [128Kbps ut]. Dette får meg til å lure på hva de sentralene som har NextGenTel har sitt "skikkelige" tilbud har som de andre ikke har. Noen som vil komme med en uttalelse på dette punktet?

 

 

De sentralene som har "skikkelig" NGT har NGT bygget ut med sitt egeet utstyr.

Da kan de selge og gjøre hva de vill.

De andre som Bluecom leier seg inn på Telenor Networks sitt utstyr og er prisgitt vilkårene som de setter.

SHDSL er stort sett tilgjengelig alle plasser som ADSL er tilgjengelig .

Lenke til kommentar
Dere sier man da heller burde gå for SHDSL? Ikke alle har tilgang til det, og enda mindre har råd/lyst til å betale etableringsprisen på x laken pluss ca. ett laken for 1MB/1MB. 512Kb/512Kb linjer finnes jo også, men i mine øyne bør 1MB/1MB være minimum for SHDSL. Skal det være skal det være!

 

Dessverre er det ikke alle som har "skikkelig" NextGenTel i sentralen sin, bare mulighet for deres Alpha linjer [128Kbps ut]. Dette får meg til å lure på hva de sentralene som har NextGenTel har sitt "skikkelige" tilbud har som de andre ikke har. Noen som vil komme med en uttalelse på dette punktet?

 

 

De sentralene som har "skikkelig" NGT har NGT bygget ut med sitt egeet utstyr.

Da kan de selge og gjøre hva de vill.

De andre som Bluecom leier seg inn på Telenor Networks sitt utstyr og er prisgitt vilkårene som de setter.

SHDSL er stort sett tilgjengelig alle plasser som ADSL er tilgjengelig .

Takk for opplysningen! Da er det kanskje ikke bare linjene og GB grensene som folk misliker med Telenor ADSL? Når jeg tenker over det er det faktisk mulighet for SHDSL de fleste plasser ADSL er tilgjengelig. :blush:

 

Hvorfor har ikke Telenor da et tilbud med et "catchy" navn som Telenor SHDSL? Dem droppet det vel da de fant på GB grensene sine... :roll:

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke så ufattelig enkelt å bygge ut i vår kjære land heller da.

 

Fjell og fjorder gjør at folk bor ufattelig spredt. Dette fører til at sentraler som oftest ikke har nok brukere til å gjøre en massiv utbygging økonomisk forsvarlig. Videre er det kronglete å legge fram fiberkabel til sentralene.

 

Nå finnes det jo mye fiber i bakken enkelte steder, men firmaer som Telenor kan ikke bygge ut 100mbit i ett område mens andre ikke har nett i det hele tatt. Dette fordi de er et landsdekkende firma under delvis regjeringskontroll. Regjeringen har nedsatt påstand om full dekning, og denne må Telenor prøve å nå.

 

I Sverige er landsbygda nesten avfolket. Alle bor i større tettsteder, og dette gjør det betraktelig enklere for leverandører å levere høykapasitet, da det faktisk finnes nok kunder til å betale for det.

 

Når det kommer til utbygging lokalt er det desverre slik at Telenor mangler vilje og penger, selv om de flår oss ved hver korsvei, til dette. Lokale selskaper kan da se på samme løsning som PC Support har kjørt på Sunnmøre. De gikk til Sykkylven Kommune og ba om underskuddsvern på sentralene de bygde ut i kommunen. Alle sentraler ble bygd ut med både ADSL og G.ShDSL, og i de tilfeller der sentralen ikke lønner seg stepper kommunen inn med penger. Dette har ført til nær total dekning i bygda (Alle sentraler er bygd ut, men enkelte bor for langt unna sentralen). PCS har også bygd ut størsteparten av de omliggende bygdene. Ikke dårlig gjort på to år av et firma som drev utelukkende med hardware før.

 

(Og om noen fra Sykkylven leser dette, hold kjeft om oppetida. Den er betraktelig høyere enn StjeleHor sin. Angrer på at jeg flyttet til Ålesund.)

Lenke til kommentar
Hvorfor har ikke Telenor da et tilbud med et "catchy" navn som Telenor SHDSL?

Det er få som tilbyr SHDSL til privatmarkedet, Bluecom og Kvalito gjør dette men de fleste dropper det.

Det er ganske dyrt og er nok stort sett for hjemmekontorbruk og elitebrukere.

ADSL dekker behover for de fleste.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke behov for 100Mbit (selv om det hadde vært gøy :D ), men hastigheter opp mot 10Mbit syntes jeg at absolutt burde være mulig.

Uansett så er jeg glad for at jeg bor på studenthybel og surfer på 100Mbit linja til Uninett, men det kommer jo til å ta slutt en dag det og. Får håpe at det har skjedd store forandringer til da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...