Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norge og Bredbånd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norge er treigt!

 

Julegaven fra den norske stat nesteår burde vært fiber til alle :) Orker ikke mer av denne treige telenor linjen min!

Tja jeg offrer høyhastighets internett gladlig for den trygghet og de andre godene vi har i dette landet.

 

Klarer meg fint med min 1024/650 linje.

Lenke til kommentar
Norge er treigt!

 

Julegaven fra den norske stat nesteår burde vært fiber til alle :) Orker ikke mer av denne treige telenor linjen min!

Du synes at tilbudene i Norge er for dårlige og utbygginga går får treigt, på tross av dette velger du Telenor som ISP. Det var d strengt tatt et veldig dårlig valg. Har du en forklaring på valget ditt?

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

Du synes at tilbudene i Norge er for dårlige og utbygginga går får treigt, på tross av dette velger du Telenor som ISP. Det var d strengt tatt et veldig dårlig valg. Har du en forklaring på valget ditt?

Hva har telenor med dette å gjøre. Telenor er et aksjeselskap som skal tjene mest mulig, penger på lik linje med alle de andre ISP'ene.

Lenke til kommentar

Hva har telenor med dette å gjøre. Telenor er et aksjeselskap som skal tjene mest mulig, penger på lik linje med alle de andre ISP'ene.

Leste du hva jeg skrev?

 

Jeg lurer på hvorfor en person som synes internett er for treigt velger Telenor som ISP. Det et to grunner til at dette ikke er et smart valg:

 

1. Han kunne fått en raskere linje for mindre penger uten GB grense hos en annen ISP.

 

2. Han bruker jo på ingen måte sin forbrukermakt. Ved å velge andre ISPer som leverer raskere linjer til bedre priser så kan man være med på å presse fram bedre tilbud. Ved å velge Telenor er du aktivt med på å opprettholde Telenor sin stilling og bremse utviklinga.

 

Telenor har forøvrig absolutt noe å gjøre i en diskusjon som omhandler Norge og Bredbånd da de er den soleklart viktigste aktøren på markedet.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne sitere 'media-guruen' Lasse Gimnes som har uttalt følgende om sitt ADSL-bredbånd i et bransjemagasin: "Jeg aner ikke hvor mange Kbps eller Mbps jeg har, men det funker.". Jeg tror det sitatet er ganske dekkende for majoriteten av den norsk befolkning. Det er den faste oppkoblingen til en fast avgift som er interessant. Hvor mange Kbps eller Mbps man har er for majoriteten av liten betydning.

Lenke til kommentar
feil, når folk får grep på digital tv så trenger dei 100mbit

10mbit er nok til å streame dvd direkte da, ihvertfall teoretisk. Jeg vil si at 10 holder ganske fint, klarer meg veldig bra ihvertfall, 100 hadde ikke vært å forakte, men noe must er det ikke.

 

AtW

Hmmm... For HDTV trenger du jo 24MB for øyeblikket, og sikkert mer i fremtiden.

 

DVD:

Lyd: 1500kbps

Bilde 2000kbps ???

Totalt 3500kbps

Du trenger 28MB linje for å streame dette signalet.

Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet: 08/12/2003 : 06:39 

 

Hmmm... For HDTV trenger du jo 24MB for øyeblikket, og sikkert mer i fremtiden.

 

DVD:

Lyd: 1500kbps

Bilde 2000kbps ???

Totalt 3500kbps

Du trenger 28MB linje for å streame dette signalet.

 

Errrr, du mener altså at det trengs en 192 Mb/s linje for å streme DVD?

Sikker på at du vet forskjell på bit og Byte 24MB/s skulle gjerne jeg hatt :-)

Har jaggu ikke det effektivt på harddisken engang.

 

PS. Fin signatur du har JohnDoeAvmakt...

Lenke til kommentar
Hmmm... For HDTV trenger du jo 24MB for øyeblikket, og sikkert mer i fremtiden.

 

DVD:

Lyd: 1500kbps

Bilde 2000kbps ???

Totalt 3500kbps

Du trenger 28MB linje for å streame dette signalet.

Hvis tallene din er riktige, så trenger man jo bare 3500 kbps dvs 3.5 mbit, men uansett er det jo enkelt å se sånn ca hvor mye man trenger, la oss si selve filmen tar 5 giga, minus ekstrafeatures, dvs manyer, klipp, ekstra lydspor. Den varer to timer. 2.5 giga per time. 60*60=3600 sekund på en time. 2500000000/3600=694444. det gir ca 695 kB per sekund. 696*8= 5, 56 mbit/s

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke bare enkelt dette med fiber til alle....

 

Et eksempel:

 

BKK har i Bergen bygget ut eget fibernett. De leverer kun til borettslag, og bare dersom et hvist antall av beboerne er interesserte.

 

Dette burde jo være bakers, ikke sant? Kunne ikke NOEN gjennomført tilsvarende prosjekter over alt?

 

Det viser seg imidlertid at BKK Bredbånd sliter kraftig....

Først tilbyr de 10Mbps.

Så reduseres maksfart til 8Mbps.

Så stiger prisen.

Så reduseres maksfart til 4Mbps

Så reduseres maksfart til 2Mbps.

Og tallene i regnskapet er akk så røde.....

 

Tilleggstjenestene med video on demand og ip telefoni er utsatt på ubestemt tid.

 

Med andre ord, ligner det på det som skjedde med bredbåndsfabrikken. Blir spennende å se om Lyse som har åpnet frisk går på samme smell som de to andre etter en stund.

 

 

Så selv telenor-uavhengige fiberspinnende ISP'er sliter. Det er ikke mulig å tjene penger på å legge fiber i Norge i dag. Derfor har hverken telenor, NGT, firstmile eller andre noe behov for å opgradere fra xDSL. Derfor skjer det ikke noe. Tenk over dette før dere fyrer av gårde beskyldninger i alle mulige retninger.

Lenke til kommentar

Det skal også sies at Sveriges mest "berømte" bredbandsleverandør Bredbandsbolaget (.SE) har brent seg før da dem først lanserte 100mbps for privatmarkedet. Dem merket fort at demmes nettverk ikke holdt infrastrukturmessig til dedikert 100mbps til alle privatkunder.

 

 

Dem har nå redusert sin hastighet til HD/FD (hel eller halv duplex) 10mbps,

og det er vell ikke uten grunn dem har gjort dette. Merk også at dem IKKE garanterer båndbredde - slik de fleste norske ISP'er gjør. Dessuten ligger det en del

andre begrensninger landsmessig før privatmarkedet kan presse seg opp imot denne hastigheten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
[url="http://www.teleavisen.no/template/article.asp?id=3189"]Lyse tjenester i Sandefjord[/url].

Bare litt mer interessant lesning om litt fremtidsrettet bredbåndssatsing :)

Noen som har forstått at man må bygge vei til hvert hus for at noen skal gidde å kjøre varer på døra til deg.

Er vi heldige og kommunene(staten) tør, så sprer gjerne slike prosjekter seg til andre byer/tettsteder i norge ganske snart.
Folk er tydeligvis villige til å betale det det koster... det jeg alltid har sagt.... :roll:
men men.. tiden vil vise.
Lenke til kommentar

Vi som bor i Rogaland kan jo snart få Lyse. 10 Mbit tror de fleste, men du får faktisk 100 Mbit inn i huset :cool: 10 Mbit til internett og resten til tele/tv. TV og telefon trenger jo ikke så mye som 90 Mbit, så noe sier meg at de kommer til å øke hastigheten etter hvert.

 

Men jeg lurer på hvordan de kan ha kapasitet til dette... 10 hus = 1Gbit :wow: Det vil si at ett lite tettsted med 2000 hus krever 10 Tbit :dribble:

 

Noen som kan forklare meg hvordan dette funker? Evt. rette meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Det er kapasitet på ca. 100 Mbit inn til huset, det betyr ikke alt all kapasiteten kommer til å bli benyttet umiddelbart, og internett hastighet >10Mbit tviler jeg sterkt på kommer til å tilbys, iallefall ikke med det første.

 

Lyse ser heller for seg at ledig kapasitet kan brukes til andre tjenester, evt. også fra andre tjeneste-leverandører.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...