Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norge og Bredbånd!


Anbefalte innlegg

Hey

 

Kom over denne siden i dag:

 

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/...6_CS191.dbp.asp

 

Her tilby de sine kunder 100mbits linjer, mens det raskeste i Norge er 10mbits på privat basis. Og det er kun fåtallet som har tilgang her til lands på slike hastigheter.

 

Synes at noe drastisk burde skje på denne fronten i Norge. Vi ser stadig at flere land utvikler sine bredbåndstilbud. Sist var Korea som tilbyr 100mbits til alle innbyggere i landet.

 

Selvom Norge ikke har de samme forholdene som f.eks landområdet som er flatt osv, burde vel ISP komme med raskere linjer. Jeg er kanskje sikker på at nettet tåler raskere linjer enn per i dag som benyttes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes at noe drastisk burde skje på denne fronten i Norge. Vi ser stadig at flere land utvikler sine bredbåndstilbud. Sist var Korea som tilbyr 100mbits til alle innbyggere i landet.

Jo, men vil folk ha det og betale for det?

Og hvor mye vil de betale?

Hva kan du i dag bruke en 100Mb/s linje til ?

Hvilke tjenester i markedet kan du benytte med dette?

Lenke til kommentar

Snakket mer om at Norge generelt ligger langt bak. Jeg tror de aller fleste brukere sitter på ca. 1-2mbits linje idag. Kanskje det burde være et mål for de norske ISPene å tilby raskere linjer oppmot 10mbits.

 

Prisen burde vel også settes litt ned, slik at det blir mer aktuelt for flere å ha skikkelig bredbånd.

 

Bruksområder for en slik linje er jo helt utrolig.

 

*Server ( irc, web, ftp, spill osv.. )

*Muligheter for flere pc'er på lokal nettverket uten at det går treigt. Det går litt treigt når man har 3 pc'er hjemme og surfer samtidig på 1mbits linje.

*Raske overføringer. Tenker mer på hjemmekontor. Veldig nyttig når du skal overføre hele årsregnskapet til jobb pc'en. eller andre store dokumenter.

 

Som sagt har ikke Norge de samme forholdene som Sverige, men dette burde vel ikke være en hinder å utvikle bredsbånd Norge.

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Slemmen :(:p

Jaja, vi får trøste oss med at telenor har "grense" på 1 gbit, mens Bredbåndsbolaget bare har 300gbit/måned grense :roll:

 

Bredbåndsbolaget har jo ett selskap i norge også som har ett bra tilbud 10mbit for 400kr/måneden eller noe :wow:

Tror det heter Bredbåndsfabrikken eller noe, men fortida så har de stoppet med installeringer.. :(

Lenke til kommentar

Det finnes fleire grunner til at me trenger raskare nett.

 

Dei som jobber mykje med internett ved å hente informasjon og sende informasjon så er det mange arbeidstimer å spare i året ved å bruke høghastighetsnett.

 

Også har du digital TV med 'on demand'. For det trenger du 10 mbit åleine.

 

Har samanlikna bilete kvaliteten på Kabel TV, Parabol og Digital TV til Lyse, og med Lyse så ser det faktisk ut som du har fått nytt TV. SUPERSKARP og fargerikt bilete.

 

Lyse tilbyr og å leie videofilmer over nettet deiras og det fungerer rimeleg bra.

DvD kvalitet og du kan spole og sånt osv. Er akkurat som å leie DvD bare at du får filmen på sekundet.

 

Til og med far min som ikkje bryr seg så mykje om data er kjempefornøyd med fiberlinja frå Lyse, han seier at han nå kan lese igjennom VG langt kjappare enn før.

 

Tid= Penger

 

Høyhastigheitslinje sparer du mykje tid me.

Lenke til kommentar

Då er det bedre med Lyse sitt bredbånn på 10 mbit.

Som ved seinere anledning kommer til og bli oppgradert til 100 mbit for vanelige kunder.

Der følger også med telefon og kabel tv.

Alt dette for 950 kroner i mnd. Så ringer du gratis til andre som har lyse abonement. DIGG... :green::thumbup:

Lenke til kommentar
Snakket mer om at Norge generelt ligger langt bak. Jeg tror de aller fleste brukere sitter på ca. 1-2mbits linje idag. Kanskje det burde være et mål for de norske ISPene å tilby raskere linjer oppmot 10mbits.

Jammen i h*lvete, da. Tror du virkelig de aller fleste sitter på 1-2mbit? Og så klager du på at du ikke har 10 mbit. Du skulle fanden flette meg fått noe på tvers et eller annet sted, altså. Hva med oss som enda sitter på kraftig overpriset ISDN? Jeg kan ikke akkurat si at jeg synes synd på deg.

Lenke til kommentar
Bruksområder for en slik linje er jo helt utrolig.

 

*Server ( irc, web, ftp, spill osv.. )

*Muligheter for flere pc'er på lokal nettverket uten at det går treigt. Det går litt treigt når man har 3 pc'er hjemme og surfer samtidig på 1mbits linje.

*Raske overføringer. Tenker mer på hjemmekontor. Veldig nyttig når du skal overføre hele årsregnskapet til jobb pc'en. eller andre store dokumenter.

Dette er ikke argumenter som skaffer enormt med kunder, BBF er jo ikke noen pengemaskin akuratt.

Husk det koster vannvittig med penger og bygge ut noe slikt og det er få kunder som har et reelt behov.

ADSL er jo ikke så hot i markedet som man skulle tro så og da satse milliarder av kroner for og tilby latterlig billig 100mb/s til folk ser ikke ut som noen spesielt genial ide.

Du må ha TV, telefon, Video on demand o.l tjenester før den normale bruker vil benytte seg av noe slikt.

Lenke til kommentar
Då er det bedre med Lyse sitt bredbånn på 10 mbit.

Som ved seinere anledning kommer til og bli oppgradert til 100 mbit for vanelige kunder.

Der følger også med telefon og kabel tv.

Alt dette for 950 kroner i mnd. Så ringer du gratis til andre som har lyse abonement. DIGG... :green::thumbup:

hehe du betale mykje, me betale bare 700kr månaden. Sånn er det når du ikkje er ivrig å få detta i hus :D

Lenke til kommentar
Snakket mer om at Norge generelt ligger langt bak. Jeg tror de aller fleste brukere sitter på ca. 1-2mbits linje idag.

De fleste sitter på modem/ISDN.....

Og på ADSL vil jeg tro hovedtyngden sitter på ca 700 kb/s eller dårliger og de fleste er strålende fornøyd

Det er rett og slett ikke marked for en massiv utbygging av fiber i norge, det er noen få så som lyse men jeg tror nok xDSL kommer til og være løsningen i lang tid.

Lenke til kommentar

Kan jo hende vi får 100mbps her i landet til en slik pris om en 30 års tid eller noe.

Synes Norge ligger etter i det meste når det gjelder utvikling.

Får håpe noen fler kommer med slike tilbud som lyse har gjort.

 

Men jeg klarer meg bra med min Delta3000 linje foreløpig :)

100mbps hadde jeg ærlig talt ikke trengt til mitt bruk enda.

Kunne tenkt meg en 10mbps linje for å sette opp server samt gaming servere hjemme.kunne vært litt moro.

Lenke til kommentar

ok agvg, Da burde LYSE være et godt forbilde for norske ISPer. Siden de tilbyr en full pakke med alt det du nevnte. Så hvorfor kan ikke Telenor f.eks bygge ut sitt kabel nett og gjøre det Lyse har gjort.

 

Dette ville ha sikkert slått an hos de fleste, og skaffet mange kunder.

 

En annen årsak til at det ikke er et skikkelig behov for et fiber nett i Norge, er kanskje fordi at de fleste har sett seg fornøyd med det de har. Men hadde vi hatt tilgang til fiber, ville flere ha fått opp øyene og sett behovet for slike linjer. Og benyttet dette til flere bruksområder enn idag.

Endret av DevianX
Lenke til kommentar
ok agvg, Da burde LYSE være et godt forbilde for norske ISPer. Siden de tilbyr en full pakke med alt det du nevnte. Så hvorfor kan ikke Telenor f.eks bygge ut sitt kabel nett og gjøre det Lyse har gjort.

 

Dette ville ha sikkert slått an hos de fleste, og skaffet mange kunder.

Starter Telenor å tilby fiber til det private markedet så må plutseleg dei bygge ut til alle i Noreg

Lenke til kommentar
ok agvg, Da burde LYSE være et godt forbilde for norske ISPer. Siden de tilbyr en full pakke med alt det du nevnte. Så hvorfor kan ikke Telenor f.eks bygge ut sitt kabel nett og gjøre det Lyse har gjort.

 

Dette ville ha sikkert slått an hos de fleste, og skaffet mange kunder.

Svjv legger Lyse kabler i forbindelse med annet arbeide og har en synergi med strømnettutbyggingen.

Dette gjør det mye billigere enn og kable kun for og legge fiber, mener du seriøst at man skulle erstatte spredenettet til TN med fiber og at dette innen rimelig tid skulle gå med overskudd?!

Husk det kan koste mer enn kr 1000,- pr meter ferdig lagt kabel .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...