Gå til innhold

[Løst] Avslag på lån og stipend

Gretnul

Anbefalte innlegg

Hei! Ny her og har litt panikk akkurat nå. Lurte på om noen kunne gi noe innsikt.

Jeg søkte om lån og stipend til lånekassen, men fant ut at jeg er forsinket i utdanningen min og kan derfor ikke motta penger. Jeg vet at dette er et tiltak så folk ikke bare kan være evige studenter, men i mitt tilfelle så droppet jeg ut for over mer enn et år siden etter å strøket flere fag.

Det er ikke feil at jeg ligger mer enn 60 studiepoeng bak mitt tidligere studium, men jeg trodde at det å betale tilbake all gjeld (gjort for mer enn et halvår siden) ville telle for noe.

Er det noe som helst jeg kan gjøre? Jeg har ikke hensikt å være evig student eller noe, jeg bare gjorde en rekke med store feil og har lyst til å prøve igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med lånekassen, om du har betalt tilbake så må det vell være en feil? Jeg har ikke sjekket opp i reglene men det virker rart. Jeg har også strøket i ett fag for lenge siden, og betalt tilbake. Men dette hadde ingen studiepoeng så jeg ligger ikke bak. 

Lenke til kommentar

Det mener jeg at jeg gjorde, ja. Fikk stipend frem til desember 2014.

@Salvesen. Har lest meg litt opp på emnet og jeg visste rett og slett ikke at det var nødvendig å melde avbrudd i utdannelsen sin, så det er godt mulig at det er min mangel på kommunikasjon som står bak. Forhåpentligvis kan dette bli løst med en telefonsamtale.

Endret av Gretnul
Lenke til kommentar

Du får nok dessverre ikke lån hvis du er forsinket mer enn 60 SP, det hjelper ikke at du har betalt tilbake tidligere lån.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Forsinkelse/

"blabla .... Dette gjelder også hvis du tidligere har hatt lån i Lånekassen som nå er innfridd."

Så du blir nødt til å ta eksamener uten støtte fra Lånekassa slik at du ikke er mer enn 60 SP forsinket, og da får du rett til støtte igjen. 

Lenke til kommentar

Jepp, det var tilfellet ja. Skulle virkelig ønske jeg hadde lært om dette før jeg infridde lånet mitt. De 60,000 hadde kommet godt med nå som jeg må få meg jobb ved siden av studiene.

Hvis noen andre ser dette, aldri betal tilbake gjeld til lånekassa om det ikke er nødvendig, de ser kun på studiepoeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...