Mick444 Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Hei Setter stor pris på hjelp. Jeg har per dags dato en D-Link DIR 655 som er ca 5 år gammel og som jeg merker at presterer dårligere og dårligere. Jeg har forsøkt å søke litt rundt etter tester av trådløse rutere men finner så og si bare tester på rutere i kr 2 000+ klassen. Nettet mitt har en hastighet på 150 mb så trenger lan utgang som støtter mer enn 100mb, ellers trenger jeg ikke noe fancy usb tilkoblinger eller støttefunksjoner. Vi er to stykker som bor sammen og bruker kun nettet til streaming, nedlasting, surfing og sånne ting. Leiligheten er over ett plan på 80 kvm. Så med andre ord så tror jeg ikke at jeg akuratt trenger noen high end rutere, og da var det ikke lite lett å finne frem av hva som var bra eller ikke... Fant frem til denne: http://www.siba.no/data-nettbrett/tilbehor/asus-rt-n66u-108855?gclid=Cj0KEQjw_eu8BRDC-YLHusmTmMEBEiQArW6c-E_kL6O59kHbUx189HVHHoKBY2mLW4bBknLTk1n84-kaAqok8P8HAQ Men ser at den kom ut i 2012... ser for meg at 4 år er ganske mye i forhold til teknologi og hva som er bra. Så jeg takker for alle tips og innspill i forhold til hva jeg burde se etter og hvilke type rutere som kan passe meg slik at jeg ikke ender opp med å betale for mye for noe jeg egentlig ikke trenger. Så f.eks test av denne som kom veldig bra ut: http://www.dinside.no/936264/linksys-wrt1900acs men regner med at jeg ikke har et behov for å måtte bruke 2 000 kr på en ruter? Si i fra dersom det er noe mer informasjon jeg burde gi fra meg. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 4 år er ikke så mye for routere. ASUS RT-N66U er fortsatt en utmerket router. Den er mer enn god nok for deres bruk, det vil være en stor oppgradering fra D-Linken, det skal være sikkert 1 Lenke til kommentar
Mick444 Skrevet 30. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2016 Kjøpte Asus ruteren i dag, men får skikkelig dårlig nett hvis jeg går inn i et annet rom enn der ruteren står. Forbindelsen faller og hastigheten er nesten ubrukelig. I samme etasje bare noen meter bort. Dårligere enn det min gamle ruter hadde. Som forresten var en TP link WR941ND og ikke en d link dir 655 som jeg skrev ovenfor. Kan jeg ha vært uheldig med ruteren? Har satt opp at jeg er på en kanal ingen nabo har. Har lest at denne skal ha veldig god rekkevidde, og nå står den oppå et TV bord for at ikke noe skal skjerme den. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. juli 2016 Del Skrevet 30. juli 2016 (endret) Det høres ut som noe er riktig gale, slik skal det ikke være. Velg "automatisk", la routeren bestemme kanal. Bruker du 2,4 G eller 5 GHz? Har du testet med flere enheter? Endret 30. juli 2016 av Uderzo Lenke til kommentar
Mick444 Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Står jeg helt inntil ruteren med mobilen så får jeg rundt 100mb (det samme som jeg fikk med kabel rett inn i PC) ved 5ghz. Går jeg derimot over til 2,4 så får jeg kun halvparten. Går jeg inn på et annet rom så får jeg ca 30-40mbps på 2,4 GHz. 5ghz fungerer ikke. Har også en netgear extender som jeg nå prøvde for å få bedre nett. Får ca 40mbps på rommet hvis jeg kobler meg på 5ghz via extenderen. I går kveld falt jeg mye ut av nettet inne på det andre rommet men har ikke opplevd det hittil i dag. I går var også hastigheten mye lavere. Så med en gang jeg bytter til 2,4 så mister jeg halvparten og 5ghz gir ikke dekning i hele leiligheten. Har testet det på flere enheter og får samme resultat. Logger jeg meg inn på 5ghz går den over til 2,4 automatisk når jeg beveger meg og 5ghz signalet forsvinner, går jeg tilbake til stua så vil den da holde seg på 2,4ghz nettet. Endret 31. juli 2016 av Mick444 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå