stian-hg Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Jeg har selv reagert på Black Boy merket, men ikke mer enn at det overrasket meg at noe "fikk lov til" å hete dette. Nå kan jeg på ingen måte kalle meg ekspert på emne, fører ikke en slik "rasistjakt" (om jeg får kalle det det) til stadig sterkere motkulturer? Tror ikke et forbud mot Master/Slave begrepene kommer noen til gode, spesielt ikke de fargede. Tror jeg hadde følt dette litt pinlig og overbeskyttende faktisk. Lenke til kommentar
EC Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Herregud så patetisk! Vel, da får vi begynne å bruke primary og secondary i stedet. Det har blitt brukt på IDE-kontrollerne i laaang tid. Men skal vi dra'n helt ut: hva med "verdens mest fargerike kjøtt, er hvitt"? Jeg synes ikke det slogan'et er så bra, men å angripe varemerket "black boy" fordi "boy" en gang ble brukt mot negrene? :yikes: Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Nå er jeg ikke helt sikker her så jeg bør vel spørre deg FiskePinna Var innlegget ditt ment seriøst, med andre ord tolket du innlegget mitt seriøst og postet deretter? Eneste grunnen til at jeg tok med Idun-merket der og hintet til kjønnsdiskriminering var vel for å få frem poenget mitt og ironien i hvor tåpelig hele diskusjonen egentlig er! Bare sånn i tilfelle visst du ikke skjønnte det, men jeg klarte ikke å gjøre meg opp en mening om innlegget ditt var seriøst eller ironisk myntet på meg! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 (endret) Master/slave: jeg må si at de amerikanerene er meget følsomme ovenfor ting som muligens kan støte folk... hvorfor I HEL skulle Master/Slave betegnelsen på HARDDISKER være støtende for Svarte i USA?...det er jo ikke noe i veien for å bytte på hvilken disk som skal være master og hvilken som skal være slave...enkelt jumper bytte og um...harddisker og optiske drev har hatt den betegnelsen i tja? 15-20 år nå iallefall...og ingen har reagert tidligere?...jaja bra vi skal over til SATA da nei, dette ble for latterlig...overreaksjon vil jeg si.. Endret 26. november 2003 av MrLee Lenke til kommentar
EC Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 MrLee: tøft argument! "Master/slave -betegnelsen er ikke diskriminerende da Master-drevet kan bytte plass med Slave-drevet. Derfor kan vi, dersom vi drar parallellen til slaveriet og bruken av disse ordene i den sammenhengen, si at slik betegnelsene fungerer i dagens moderne samfunn, er det vilkårlig hvilken enhet som får master-betegnelsen. Og en slave-enhet kan like gjerne få betegnelsen master, så klasseskillet er kun teoretisk." Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Society is not managed by jump switches Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Yummy: jeg syntes det oxo Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 (endret) MrLee: tøft argument! "Master/slave -betegnelsen er ikke diskriminerende da Master-drevet kan bytte plass med Slave-drevet. Derfor kan vi, dersom vi drar parallellen til slaveriet og bruken av disse ordene i den sammenhengen, si at slik betegnelsene fungerer i dagens moderne samfunn, er det vilkårlig hvilken enhet som får master-betegnelsen. Og en slave-enhet kan like gjerne få betegnelsen master, så klasseskillet er kun teoretisk." Og det er nemlig bare teoretisk det er fra den kanten av verden... USA har f.eks. verdens beste "teoretiske" prinsipper omkring for eksempel menneskerettigheter... Har man noensinne sett et fuktig amerikansk øye som synger "America The Beautiful" er det vel liten tvil om at teorien funker... Men hvordan er det med praksisen? Forstår på en måte hvorfor en plaget stat vil fjerne selve begrepet "Master/Slave", men hvorfor ikke gjøre noe med selve problemet snarere enn å skrive om lovtekster? Og om de virkelig mener noe med det... Hvorfor ikke starte med å rydde opp i forholdet til indianere og tidligere slaver, snarere enn å fikse språkbruken? Endret 26. november 2003 av trn100 Lenke til kommentar
Ever Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Alså... grunnen til at en bruker master/slave og ikke primarary og secondary, er jo fordi du har to forskjellige ide kontrollere i en normal pc, "primary og secondary". Så du har mao en primary master, en primary slave, en secondary master, og en secondary slave. Det hadde ikke akkurat blir mindre forvirring for menigmann om du hadde primary primary, primary secondary, secondary primary, og secondary secondary. De trengte alså et ordpar til som sa det samme, og master/slave ble valgt fordi alle skjønner hva det betyr (i motsetning til 1 og 2 feks). Hvorfor de ikke valgte "leader and follower" eller noe annet tilsvarende ikke-støtende er et godt spørsmål. Men sannsynligvis for å holde det så enkelt og ukomplisert som overhodet mulig, og også fordi master/slave begrepene er mer "korrekte" med slik diskene faktisk forholder seg til hverandre (slave lyder alltid master's command) Relentless and unemotional. som alt ellers i en pc.... Men joda, jeg husker faktisk at jeg reagerte på det "aggresive ordvalget" når jeg lærte pc første gangen, men synes fortsatt det er litt tåpelig å prøve å avskaffe det som rasistisk når det helt klart er valgt av andre hensyn. Grunnen til at vi aksepterer black boy er jo enkelt og greit på historisk grunnlag, hvilket jeg i og for seg synes er ok. Men du kan ta deg gift på at en nyoppstartet krydderprodusent ALDRI ville fått lov å kalle seg black boy. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Søndagens User Friendly. Endret 2. desember 2003 av DummeGaas Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Comrade er en bra definisjon! Woo for kommunismen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå