Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Behov for bil i 2 år: kjøpe El-bil eller bruktbil, hva lønner seg?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Den har kjørt 70 000km.. og da tenker jeg at batteri har blitt en del svak. Hvorfor ikke kjøpe ny elbil til nesten samme pris, da vet jeg at batteriet ikke har mistet ytelsen.

 

 

Jeg ville ikke vært særlig bekymret for det, ganske mange elbiler som har rullet langt over 100 000 uten nevneverdig tap på batteriet, Tesla bjørn sin har gått 150 000 på samme batteri, er vell snakk om 5% reduksjon eller noe. Ville heller tenkt på garantien, den går vell ut ved 100 000 eller noe.

 

Men hadde jeg vært deg ville jeg sett etter en brukt leaf tror jeg, gjerne noen ti talls tusen mer, men en godt prøvd bil her hjemme. 

 

 

Det er litt annerledes kvalitet på Tesla enn disse små bilene tenker jeg. Leaf har jeg også vurdert, men det blir fort en bruktbil med 100 000km over 150k.

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Den har kjørt 70 000km.. og da tenker jeg at batteri har blitt en del svak. Hvorfor ikke kjøpe ny elbil til nesten samme pris, da vet jeg at batteriet ikke har mistet ytelsen.

Jeg ville ikke vært særlig bekymret for det, ganske mange elbiler som har rullet langt over 100 000 uten nevneverdig tap på batteriet, Tesla bjørn sin har gått 150 000 på samme batteri, er vell snakk om 5% reduksjon eller noe. Ville heller tenkt på garantien, den går vell ut ved 100 000 eller noe.

 

Men hadde jeg vært deg ville jeg sett etter en brukt leaf tror jeg, gjerne noen ti talls tusen mer, men en godt prøvd bil her hjemme.

Det er litt annerledes kvalitet på Tesla enn disse små bilene tenker jeg. Leaf har jeg også vurdert, men det blir fort en bruktbil med 100 000km over 150k.

Ja de.er.vell ikke sånn veldig godt testet enda, derfor jeg hadde sett mot leaf, ganske mange rundt 150 som er gått vesentlig mindre. Pass på at de ikke er importert, har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Vet du hvor stor forskjell de er på de eldre modellene (2011,2012,2013) sammenlignet med den nye?

 

lav kmtilstand på denne:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79440031

 

Jeg kjenner faktisk til dette verkstedet(Bor i Haugesund) og fikk faktisk lagt solfilm på min bil der. De har veldig mange Leafer innom, og jeg misstenker at de er importert og har hørt at en helst bør unngå de importerte leaf'ene. Så jeg ville iallefall forhørt meg om hvor den kommer fra, ang forskjellene vet jeg ikke særlig. Men jeg er sikker på at det ligger mye info på elbilforumet om det der.

 

Men, jeg ville iallefall prøvd å fått en bil med en del garanti igjen. Så skeptiske som folk er til elbil tror jeg det blir litt trøbbel å selge igjen uten garanti. 

 

Men en ting skal sies om det verkstedet og det er at de har god erfaring med elbiler, de har alltid solgt elbil der. Helt fra den gode gamle buddy tiden når ALLE var skeptisk så solgte de og sto på. Så en kan sikkert få god hjelp om noe skulle skje med bilen! 

Lenke til kommentar

Det har du ikke lyst til å utsette deg selv for...

 

 

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/quadricycle-ratings/&ved=0ahUKEwiR8dK0p57OAhUPSJoKHZ6IAiIQFghVMA4&usg=AFQjCNHO4_NQhkf4LQ1VOOkRte9S-fwsvg&sig2=lHv3fcIkn4uDZ1-oMWMqZQ

 

Har du vurdert VW E-up? Fåes med fornuftig km til ca 150k. Litt mer "normal" bil enn trillingene. Bare pass på å kjøp en norsksolgt (gjeldr forøvrig alle elbiler)

 

Gammel bruktbil kan gi svært rimelig bilhold, men kan også være svært kostbart. Gir stadig ut regninger på 20k+ på verkstedet jeg jobber, ofte på biler som ikke er verdt mer enn 20-50k...

Lenke til kommentar

Det har du ikke lyst til å utsette deg selv for...

 

 

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/quadricycle-ratings/&ved=0ahUKEwiR8dK0p57OAhUPSJoKHZ6IAiIQFghVMA4&usg=AFQjCNHO4_NQhkf4LQ1VOOkRte9S-fwsvg&sig2=lHv3fcIkn4uDZ1-oMWMqZQ

 

Har du vurdert VW E-up? Fåes med fornuftig km til ca 150k. Litt mer "normal" bil enn trillingene. Bare pass på å kjøp en norsksolgt (gjeldr forøvrig alle elbiler)

 

Gammel bruktbil kan gi svært rimelig bilhold, men kan også være svært kostbart. Gir stadig ut regninger på 20k+ på verkstedet jeg jobber, ofte på biler som ikke er verdt mer enn 20-50k...

 

Haha, du har rett. Vil ikke utsette meg for det.

 

Skal undersøke vw e-up nærmere.

Lenke til kommentar

For en "ordinær" bil er verdifallet ca 20 % ila første år etter nyregistrering, og ca 30 % (målt mot nypris) etter 2 år. Kjøper du en bil til 200.000 kan du forvente å sitte igjen med ca 130.000 kr. For EL-biler er det etter hva jeg har hørt og sett, et mer brutalt verdifall (sett bort fra Tesla); her skjer utviklingen såpass fort ift. batteriteknologi at de første modellene med førstegenerasjons rekkevidde er rimelig avleggs. Også har du tidens tann ift. batterilevetiden og -kapasitet.

 

Jeg er UTROLIG spent på om du får til et regnestykke som sier at du taper mindre enn 30 % på investering i EL-bil over 2 år. Eldre Nissan Leaf - fra type 2010/2011/2012 hadde en nybilpris som er høyere enn dagens nybilpris, men samtidig er dagens Leaf langt bedre teknisk. Bruktbilprisene for eldre Leaf synes dog å ligge ift. hva bruktbilprisene ville vært for en brukt 2017-mod Leaf - skjønner? Jeg mener at bruktmarkedet ikke er effisient ift. bruktbilpriser på eldre Leafs; disse er etter min mening priset kunstig høyt (mange som ikke orker venteliste på nybil?) og er ikke verdt en døyt i min bok. 

Lenke til kommentar

sjekket, de har ingen kategori på Citroen. Og på andre el biler, så var det ingen tråd vedrørende citroen inntil fra og med 2014 i hvert fall.

Mitsubishi i-Miev / Citroën C-Zero / Peugeot iOn er samme bil, du finner _masse_ informasjon på elbilforum.no:

 

http://elbilforum.no/forum/index.php/board,45.0.html

 

Vet du hvor stor forskjell de er på de eldre modellene (2011,2012,2013) sammenlignet med den nye?

 

lav kmtilstand på denne:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79440031

Dette kan du lese mer om på elbilforum.no, men for min egen del endte jeg opp med en iMiev 2013, nettopp fordi de kom med ny batteriteknologi i 2012 som skal tåle mange ganger flere ladesykluser før batteriet blir slitt. Denne hadde gått rett under 14k da jeg kjøpte den og jeg har tilnærmet samme rekkevidde som folk erfarer på nye biler av samme modell. Les litt hva som gjelder for C-Zero / iON.

 

Jeg valgte også iMiev foran de to andre fordi den har 88 celler batteri kontra 80 celler i de andre, dvs ca 10% bedre rekkevidde.

 

Hvor lang reisevei har du tur-retur? Det er viktig å ikke se seg blind på maksimal rekkevidde, den er bare tull, selv kjører jeg ca 10-12 mil konfortabelt på sommeren (maks 80kmh), jeg regner med ned mot 6-7mil mot vinteren.

Lenke til kommentar

Jeg er UTROLIG spent på om du får til et regnestykke som sier at du taper mindre enn 30 % på investering i EL-bil over 2 år. Eldre Nissan Leaf - fra type 2010/2011/2012 hadde en nybilpris som er høyere enn dagens nybilpris, men samtidig er dagens Leaf langt bedre teknisk. Bruktbilprisene for eldre Leaf synes dog å ligge ift. hva bruktbilprisene ville vært for en brukt 2017-mod Leaf - skjønner? Jeg mener at bruktmarkedet ikke er effisient ift. bruktbilpriser på eldre Leafs; disse er etter min mening priset kunstig høyt (mange som ikke orker venteliste på nybil?) og er ikke verdt en døyt i min bok.

Selv pendler jeg 4 mil daglig og kjører gjennom bom til en verdi av ca 50kr, jeg sparer i underkant av 2000kr mnd bare på pendlingen, all annen småkjøring kommer i tillegg. Dvs at jeg kan avskrive ca 20000 kr året i verdi, etter ca 5 års eie kan jeg kaste bilen og fortsatt ha et regnestykke som lønner seg.

Lenke til kommentar

Hvordan vil en leasingavtale se ut i denne sammenheng?

 

Ønsker bilen i ett år i første omgang, og det blir ca. 24 000,- i leasingkostnader. (Hvis jeg får til en ett-års avtale, de fleste er på 48mnd)

Da vill du vell gå i null?? Men det hørtes veldig billig ut.

Lenke til kommentar

 

Hvordan vil en leasingavtale se ut i denne sammenheng?

 

Ønsker bilen i ett år i første omgang, og det blir ca. 24 000,- i leasingkostnader. (Hvis jeg får til en ett-års avtale, de fleste er på 48mnd)

Da vill du vell gå i null?? Men det hørtes veldig billig ut.

 

 

Hva mener du med at jeg vil gå i null :D? 24 000,- går tapt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...