lesles Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Har både min jobb og skole i sentrum av Oslo, og vurderer derfor å kjøpe min første bil. Har vurdert to muligheter så langt: Kjøpe en billig EL-bil (f.eks. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79375965&fks=79375965) Viktige fordeler for meg her er gratis parkering ved skolen, unngår bomkostnader og bensin. Samt. er det billigere forsikring. Evt. kan jeg kjøpe en gammel bruktbil pris ca. 20 000,- 40 000,- Da blir det plutselig dyrt å bort ved skolen på nasjonalteatret, fort 60 kr for en time. Må betale bompenger hver gang jeg skal på jobb eller skole. Dvs. minst en gang om dagen. Får muligens billig forsikring her også, da jeg skal passe på å kjøpe en riktig kjedelig bil. Og samtidig må jeg betale for bensin, minimum 500-1000 i måneden? Hva vil lønne seg? Bilen vil mest sannsynlig bli solgt etter 2 år, men er redd verdifallet på EL-bilen er så mye at det heller lønner seg å kjøpe bruktbilen med alle disse kostnadene, samt. slipper jeg å investerer 130 000,- i en bil og unngår risikoen om å ikke få den solgt igjen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Er det et alternativ å kjøpe seg bolig i Oslo og få med verdistigningen på denne? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Er det et alternativ å kjøpe seg bolig i Oslo og få med verdistigningen på denne? Nei. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Elbil er jo utrolig billig i hverdagen, men som du sier er det muligens stort verdifall på en slik bil, men igjen kan du få store utgifter om du kjøper en billig bil og den må repareres(om du ikke er kyndig selv såklart). Personlig ville jeg kjøpt elbil, da jeg allerede har gjort det. Det er utrolig deilig å ha en bil som er klar hver morgen, og ikke koster noe mer en evt lån pr måned om du skal ha det. Har du muligheter for å lade hjemme? Det er vell en av de mest vesentlige tingene med en elbil. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Elbil er jo utrolig billig i hverdagen, men som du sier er det muligens stort verdifall på en slik bil, men igjen kan du få store utgifter om du kjøper en billig bil og den må repareres(om du ikke er kyndig selv såklart). Personlig ville jeg kjøpt elbil, da jeg allerede har gjort det. Det er utrolig deilig å ha en bil som er klar hver morgen, og ikke koster noe mer en evt lån pr måned om du skal ha det. Har du muligheter for å lade hjemme? Det er vell en av de mest vesentlige tingene med en elbil. Har en garasje her med lademulighet, samt. bensinstasjon 5 min unna hvor man kan lade. Hvordan er det med forsikring, hvor mye kommer det på per måned? Hvilken bil har du? Jeg er student, så ønsker derfor å ikke bruke så mye penger. Prøver også å få meg inn på boligmarkedet. Hva anbefaler du av Smart Fortwo Electric og Citroen C-Zero? Eneste fordelen jeg ser med Citroen er hurtiglading og 4-seter. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Har en garasje her med lademulighet, samt. bensinstasjon 5 min unna hvor man kan lade. Hvordan er det med forsikring, hvor mye kommer det på per måned? Hvilken bil har du? Jeg er student, så ønsker derfor å ikke bruke så mye penger. Prøver også å få meg inn på boligmarkedet. Hva anbefaler du av Smart Fortwo Electric og Citroen C-Zero? Eneste fordelen jeg ser med Citroen er hurtiglading og 4-seter. Om du har mulighet for å lade i garasjen er det null stress, men om du bor i ett boretslag eller lignende ville jeg ha dobbelt sjekket og fått det skriftlig at du kan lade der før du går til innkjøp. Å kjøre rundt for å lade på bensinstasjon eller lignende tar litt av gleden med elbil vekk, tipper jeg. Forsikring er jo så inviduelt, slår ut på plassering, hvor mye bonus osv. Men for min bil er det ok pris, betaler ca like mye som den gamle bilen(BMW F11). Jeg kjører en Tesla model S i dag. Å ha tilgang til hurtiglading er gull verdt, så om smarten ikke har det hadde jeg lett gått for Citroen, men jeg kjenner ikke til noen av modellene egentlig. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Litt på siden av det tråden handler om, men er det uaktuelt for deg å reise kollektivt? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Litt på siden av det tråden handler om, men er det uaktuelt for deg å reise kollektivt? Har reist kollektivt sålangt. Men nå skal jeg i 100 % jobb samtidig som jeg skal studere fulltid master. Tenkte derfor at det hadde vært greit med en elbil, så jeg slipper å bruke langtid + være mer komfortabel i reisetiden. På denne måten blir det også lettere for meg å få tid til trening, sosialt og kjæreste osv. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Har en garasje her med lademulighet, samt. bensinstasjon 5 min unna hvor man kan lade. Hvordan er det med forsikring, hvor mye kommer det på per måned? Hvilken bil har du? Jeg er student, så ønsker derfor å ikke bruke så mye penger. Prøver også å få meg inn på boligmarkedet. Hva anbefaler du av Smart Fortwo Electric og Citroen C-Zero? Eneste fordelen jeg ser med Citroen er hurtiglading og 4-seter. Om du har mulighet for å lade i garasjen er det null stress, men om du bor i ett boretslag eller lignende ville jeg ha dobbelt sjekket og fått det skriftlig at du kan lade der før du går til innkjøp. Å kjøre rundt for å lade på bensinstasjon eller lignende tar litt av gleden med elbil vekk, tipper jeg. Forsikring er jo så inviduelt, slår ut på plassering, hvor mye bonus osv. Men for min bil er det ok pris, betaler ca like mye som den gamle bilen(BMW F11). Jeg kjører en Tesla model S i dag. Å ha tilgang til hurtiglading er gull verdt, så om smarten ikke har det hadde jeg lett gått for Citroen, men jeg kjenner ikke til noen av modellene egentlig. Takk for råd. Bor i ett borettslag, så skal forhøre meg med dem først. Da prioriteres Citroen C-Zero. Dessverre finner jeg ikke så mye erfaring og info om den nye modellen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Takk for råd. Bor i ett borettslag, så skal forhøre meg med dem først. Da prioriteres Citroen C-Zero. Dessverre finner jeg ikke så mye erfaring og info om den nye modellen. Ja det er greit å ha alt spikret før en går i gang, det er mange som har opplevd mildt sagt protester etter innkjøp fra styret og andre eiere. Har du sjekket elbil forumet? Tesla delen er iallefall proppfull av info, usikker på citroen dog. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) Du kan jo få en brukt Toyota-hybrid til samme pris som denne elbilen (eller billigere), og der holder vel prisen seg ganske godt. Toyota-hybrider skal være blant de mest pålitelige bruktbilene. Endret 29. juli 2016 av hekomo Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Takk for råd. Bor i ett borettslag, så skal forhøre meg med dem først. Da prioriteres Citroen C-Zero. Dessverre finner jeg ikke så mye erfaring og info om den nye modellen. Ja det er greit å ha alt spikret før en går i gang, det er mange som har opplevd mildt sagt protester etter innkjøp fra styret og andre eiere. Har du sjekket elbil forumet? Tesla delen er iallefall proppfull av info, usikker på citroen dog. sjekket, de har ingen kategori på Citroen. Og på andre el biler, så var det ingen tråd vedrørende citroen inntil fra og med 2014 i hvert fall. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Med en så fullstappet timeplan skal du gjerne være en god del timer i sentrum hver uke? 6-7 dager à 8-10 timer? Jeg ville ha sett nøye på parkeringsmuligheter og -priser før jeg valgte fossilbil, i hvert fall. Sammen med bompenger og bensinkostnad blir det fort noen tusenlapper hver måned. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 sjekket, de har ingen kategori på Citroen. Og på andre el biler, så var det ingen tråd vedrørende citroen inntil fra og med 2014 i hvert fall. Ah det var jo kjedelig, hva med noen av de andre modellene? Noen grunn til at du har sett deg ut akkurat denne? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Med en så fullstappet timeplan skal du gjerne være en god del timer i sentrum hver uke? 6-7 dager à 8-10 timer? Jeg ville ha sett nøye på parkeringsmuligheter og -priser før jeg valgte fossilbil, i hvert fall. Sammen med bompenger og bensinkostnad blir det fort noen tusenlapper hver måned. Derfor prioriterer jeg sterk elbil. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 sjekket, de har ingen kategori på Citroen. Og på andre el biler, så var det ingen tråd vedrørende citroen inntil fra og med 2014 i hvert fall. Ah det var jo kjedelig, hva med noen av de andre modellene? Noen grunn til at du har sett deg ut akkurat denne? Pris er egentlig hovedgrunnen. Citroen C-Zero og Smart Fortwo var de billigste "ny" elbilene jeg fant. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Med en så fullstappet timeplan skal du gjerne være en god del timer i sentrum hver uke? 6-7 dager à 8-10 timer? Jeg ville ha sett nøye på parkeringsmuligheter og -priser før jeg valgte fossilbil, i hvert fall. Sammen med bompenger og bensinkostnad blir det fort noen tusenlapper hver måned. Derfor prioriterer jeg sterk elbil. Om det faktisk er slik, altså at det går noen tusenlapper både i bom, parkering og drivstoff pr måned så har du jo fort spart 50 000+på to år, da skal det godt gjøres å komme billigere ut med fossilt tror jeg, det må være ett vrak som ikke trenger noen reperasjoner på to år eller noe slikt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Pris er egentlig hovedgrunnen. Citroen C-Zero og Smart Fortwo var de billigste "ny" elbilene jeg fant. hva med noe slik? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79656624 Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Pris er egentlig hovedgrunnen. Citroen C-Zero og Smart Fortwo var de billigste "ny" elbilene jeg fant. hva med noe slik? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79656624 Den har kjørt 70 000km.. og da tenker jeg at batteri har blitt en del svak. Hvorfor ikke kjøpe ny elbil til nesten samme pris, da vet jeg at batteriet ikke har mistet ytelsen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Den har kjørt 70 000km.. og da tenker jeg at batteri har blitt en del svak. Hvorfor ikke kjøpe ny elbil til nesten samme pris, da vet jeg at batteriet ikke har mistet ytelsen. Jeg ville ikke vært særlig bekymret for det, ganske mange elbiler som har rullet langt over 100 000 uten nevneverdig tap på batteriet, Tesla bjørn sin har gått 150 000 på samme batteri, er vell snakk om 5% reduksjon eller noe. Ville heller tenkt på garantien, den går vell ut ved 100 000 eller noe. Men hadde jeg vært deg ville jeg sett etter en brukt leaf tror jeg, gjerne noen ti talls tusen mer, men en godt prøvd bil her hjemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå