Shantara Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) Hei. Jeg har leid en leilighet i 30 måneder og har betalt 1 mnd forskudd siden innflytting. Fra første dag til første dag i mnd. For noen mnd siden opplyste jeg utleier om at jeg skulle flytte ut 1 august. Siden jeg har betalt 1 mnd på forskudd skulle jeg da ikke betale husleie siste mnd. Det er 2 leiligheter i huset jeg leide, en liten og en stor som jeg bodde i. Han som bodde under skulle flytte opp når jeg flyttet. Jeg ble spurt om jeg kunne gi fra meg leiligheten den 20ende juli istedenfor 1 august, og jeg sa ja til dette - mot at jeg da ble tilbakebetalt for de 11 dagene som var igjen av mnd. (Siden jeg hadde betalt for å bo der frem til 1 august). Dette sa utleier at var ok. Det er nå 29 juli, leiligheten er frasagt men jeg har ikke fått tilbakebetalt leie. Huseier sa den 20ende juli på tlf at jeg kunne kreve pengene fra han som bodde under meg - som overtok leiligheten 20ende juli. Jeg sa at jeg foretrakk at utleier fikset dette, men at jeg kunne høre med han under. Han under som overtar min leilighet skylder meg penger for 2 strømregninger (vi har delt strømregning mens vi bodde i hver vår leilighet i samme hus), han kjøpte vaskemaskinen min - som han heller ikke har betalt for, pluss en regning fra canal digital han skulle betalt halvparten av. Han under skylder meg ca 1600kr, utleier skylder meg 3500kr. (Husleien var på 10000kr. Delte det på 11 dager). Hvordan kan jeg gå frem med dette? Utleier svarer meg verken på sms eller tlf, "han under" sier han ikke har penger - og har nå også sluttet å svare. Vurderer å kjøre opp dit og i det minste hente vaskemaskinen min i morgen. Men hvordan går jeg frem med pengene til strøm og canal vedrørende "han under", samt husleien utleier skylder meg? Setter stor pris på svar! Er alenemor og lærling så har ikke spesielt god råd, og trenger pengene sårt. Endret 29. juli 2016 av Shantara Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Namsmannen er rette instans for å kreve inn gjeld, men det blir vel litt mye bry for så små beløp. Alternativt kan du leie inn en torpedo, men det koster også penger. Bare kjør videre med telefoner, eposter og brev. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 I utgangspunktet er du da henvist til å tvangsinndrive kravet. Dette tar tid. Hvor mye tid kommer an på hvor vanskelig skyldner gjør seg -- men du må regne med minst to-fire måneder hvis skyldner 1) ikke betaler frivillig, men 2) ikke protesterer på kravet. Det vil ta i alle fall et halvt år hvis skyldner protesterer. Første skritt er at du må skrive til skyldner. Brevet må inneholde "kravets grunnlag og omfang", altså hvor mye penger det er snakk om og på hvilket grunnlag du krever pengene. Brevet må inneholde kontonummer beløpet skal betales til. Brevet bør inneholde opplysninger om at forsinkelsesrente vil løpe fra 30 dager etter brevets dato. Brevet må inneholde følgende tekst: "Viser til tidligere samtale hvor vi ble enige om tilbakebetaling av for mye betalt husleie. Beløpet forfalt til betaling straks, men er ennå ikke betalt. Dersom beløpet ikke betales innen 14 dager fra brevets dato vil saken bli oversendt namsmyndighetene for tvangsinndrivelse. Dette brevet er ditt varsel om rettslig pågang etter tvisteloven § 5-2 og tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18." For at du skal kunne sende dette brevet som et varsel må du imidlertid ha en klar enighet om at du har krevet eller blitt lovet betaling straks eller innen nær fremtid i samtalen. Har du ikke dette må du skrive påkrav. Det kan være en fordel å engasjere profesjonell hjelp, som for eksempel en inkassator eller en advokat. 1 Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Hjertelig takk for svar. Da får jeg prøve på dette om det fortsatt ikke er noe respons fra utleier eller "han under" innen mandag. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) sånt er det mye av ... Endret 29. juli 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå