Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Handle i taxfree-butikk på en søndag uten å forlate landet

Vs46

Anbefalte innlegg

For noen uker siden satt jeg på et nachspiel natt til søndag. I løpet av nachspielet ble vi invitert på en ny fest på søndagskvelden. Problemet var at vi var i ferd med å gå tom for alkohol og dermed ikke ville ha nok drikkevarer til denne festen på søndagen.

Vi kom derfor fram til følgende "idiotsikre" plan for å få kjøpt alkohol på søndagen:

1. Jeg booker en "full flex" flybillett til en eller annen destinasjon i utlandet.

2. Møter opp på flyplassen i god tid, går gjennom sikkerhetskontroll (med noe håndbagasje for å virke troverdig).

3. Jeg kjøper det jeg trenger i taxfree-butikken og sørger for sikkerhets skyld for å holde meg innenfor taxfree-grensene inn til Norge.

4. Jeg går ned trappen til ankomsthallen hvor jeg går på rødt i tollen. Her forklarer jeg at jeg ikke får gjennomført reisen, og at jeg ønsker å betale toll for det jeg har kjøpt.

5. Etter å ha betalt toll går jeg ut og kansellerer "full flex"-billetten.

Motivet her var altså ikke å spare penger, bare å få kjøpt alkohol på en søndag. Det finnes nok andre måter å få kjøpt alkohol på en søndag, men jeg er en lovlydig person som ikke aner hvordan jeg skulle gått fram for å få kontakt med disse "sprit-taxiene" man leser om i media.

Grunnet formen dagen derpå ble det aldri noe av denne "mesterplanen". Men jeg lurer likevel på om dette kunne fungert. Kunne de nektet meg å ta med meg alkoholvarene fra tollen, med begrunnelse i at det var søndag?

Vi fant ingen informasjon på flyselskapenes nettsider ang. mulighet for å kansellere billett etter at man har sjekket inn, men etter hva jeg har lest på andre forum skal det være problemfritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ville nok nekte deg å ta med varene med den begrunnelse at du ikke hadde vært utenlands og derfor ikke hadde rett til å handle på tax-free. Hvis dette skulle funket, måtte du gått på grønt.

Tax-free er et ganske strengt opplegg. Vi kunne jo forleden lese om et korps som måtte levere tilbake alt godteriet de hadde kjøpt fordi flyet ble kansellert. Når det ikke er anledning til å la niåringer slippe unna med godteri, kan du jo tenke deg hvordan det er med sprit.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/2016/06/23/Fly-kansellert-m%C3%A5tte-levere-tilbake-alt-godteriet-de-hadde-kj%C3%B8pt-p%C3%A5-flyplassen-12938909.ece

En annen ting er om du fortsatt har anledning til å kansellere en fullflex-billett etter at du har sjekket inn på flyplassen. Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Muligheten for å gamble på å gå på grønt ble også diskutert ja. Men det hadde jo vært et klart lovbrudd og dermed ikke et tema for dette forumet :-)

Ut fra artikkelen du linker til virker det ganske usannsynlig at planen kunne vært gjennomførbar, ja.

Lenke til kommentar

Ideen var forøvrig inspirert av en sak om en fyr som brukte samme strategi for å spise gratis middag i flyselskapets business-lounge jevnlig. Etter å ha spist seg mett gikk han bare ut og kansellerte billetten.

Lenke til kommentar

Dette burde være uproblematisk etter alkoholloven (dog en smule uetisk).

Tollmyndighetene kan ikke kreve at du destruerer en vare som er lovlig å innføre. Tollmyndighetene kan gi deg valget mellom å betale avgifter eller å destruere/levere tilbake varen dersom du ikke vil betale avgifter. Mest sannsynlig var det det siste barna i lenken til Isbilen valgte.

Det tollmyndighetene derimot kan gjøre er å følge med på om folk gjør dette, og dersom det skjer kan de inndra bevillingen til taxfree-sjappa.

Lenke til kommentar

Ideen var forøvrig inspirert av en sak om en fyr som brukte samme strategi for å spise gratis middag i flyselskapets business-lounge jevnlig. Etter å ha spist seg mett gikk han bare ut og kansellerte billetten.

Hvis det var han samme som jeg leste om, en Kineser, så booket han om billetten hver gang til dagen etter. Men først altså spise seg god og mett. Da han til slutt ble "avslørt" og nektet bevertning så kansellerte han billetten og fikk pengene igjen. Har man frekkhetens nådegave så kan man komme langt, også med ditt eksempel vil jeg tro  :)

Lenke til kommentar

Dette burde være uproblematisk etter alkoholloven (dog en smule uetisk).

Har tidligere kjøpt billetter som jeg visste måtte kanseleres (en gang med flyselskapets velsignelse) og vil anbefale at man sjekker svært nøye kanselleringsvilkårene, men vil vel si at generelt tror jeg dette kan gå ved bruk av Business eller First Class-Billetter.

Ingen etiske problemer vedrørende alkoholimporten, dog litt mer itvil når det gjelder avtalen med flyselskapet ettersom dette vil medføre at de kjører med ett tomt sete de ellers kunne ha solgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...