Woodcarving Reidar Eliassen Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) Jeg har begynt med et nytt prosjekt.Denne gang blir det en Colin Archer anno 1892. Det betyr at dette er en modell som blir bygget uten installert motor, altså original utseende.Det ble på orginalen satt inn motor senere. Da ble kjølen forandret. De fjernet litt bak for å kompensere for tyngden av motoren. Det ble også bygget på akterstevnen, og rorer ble forandret for å få plass til propell.Dette er den første båten som ble levert til Redningsselskapet. Båten fikk da navnet RS 1.Jeg kommer ikke til å male båten. Den vil kun få et strøk lakk for å vise kledningen og kjøl. Det betyr at jeg må være nøye under byggingen.Har begynt med kjølen. Endret 30. juli 2016 av Woodcarving Reidar Eliassen 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 RS Colin Archer (RS 1) ble vel bygget i 1893? Lenke til kommentar
Woodcarving Reidar Eliassen Skrevet 30. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2016 Så på hjemmesiden til sjøfartsmuseet. Der sto det 1892, men jeg tror det er delte meninger, for andre steder står det 1893. http://www.marmuseum.no/no/utstillinger/uteomradet/d25-SwJrWZ1.ips Lenke til kommentar
Woodcarving Reidar Eliassen Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 Sånn. Jeg har lagt ferdig spantene og utvendig garnering. Kjølen er også blitt malt. Skal nå begynne på ishuden 1 Lenke til kommentar
Woodcarving Reidar Eliassen Skrevet 10. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2017 Har fått lagt på plass kobberhode på den ene siden. Platene ble kappet ned til 33 x 66 mm Det gikk med ca 1000 stifter i messing. Stiftene var på 1 x 10mm med rundt hode. Måtte bruke forsenker og forbore med et 1mm bor. Har bestilt 6 plater til med kobber. Målene på platene er på 200 x 200 mm 1 Lenke til kommentar
Woodcarving Reidar Eliassen Skrevet 18. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2017 Sånn, nå er jeg ferdig med innvendig garnering. Jeg tror det ble plassert der fordi man ville hindre kondens i å trenge inn i kahytten. Slipper å få vatt sengetøy, osv.. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 Flott håndtverk det der. Rett og slett vakkert +1 Lenke til kommentar
Woodcarving Reidar Eliassen Skrevet 24. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2017 Da er bjelkene til dørken lagt Hovedmast er laget ferdig. Lenke til kommentar
Woodcarving Reidar Eliassen Skrevet 29. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2017 Har fått på plass dørken. Men foran og bak blir det en forhøyning av dørken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå