Gå til innhold

Bryter garantien med å bytte SSD på skole PC?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bestilt en PC via skolen. Den har for lite lagringsplass så jeg tenker å bytte SSDen med en ny med mer lagringsplass. Bryter jeg garantien med å gjøre dette? Hvis det ville brutt garantien, da kan jeg levere den inn og få andre til å gjøre det skikkelig, men da må jeg kanskje kjøpe Windows til den nye harddisken. Tror dere jeg må kjøpe Windows eller går de med å å klone den gamle over på den nye? Det er vel ikke helt lovlig. Jeg hadde bare klonet den gamle SSDen over på den nye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bryter garantien eller ikke må du vel gjerne spørre skolen om. Regner med du "leier" pcen av skolen slik som det er mange plasser og får tilbud om å kjøpe den ut når du er ferdig.

Jeg burde kanskje sagt at det er for VGS. jeg har betalt hele pcen. Skolen ga meg bare 2000kr i rabatt

Lenke til kommentar

Selgeren må fremdeles bevise oppgradering av SSD disk er årsaken til maskinen ikke virker lengere før garanti løper ut.

Sjekk om maskin er forseglet med papir\plast ved skruehullene, er den ikke det er det fritt frem.

Skolen kan muligens hjelpe deg å reinstallere windows. Er som regel bare å bruke produknøkkelen under pc, hvis ikke er det lagret i UEFI bios. Så burde ikke være så vanskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan godt hende det bryter med garantien, det er jo helt opp til produsentene å sette hva de vil av vilkår for at garantien skal bestå.

Reklamasjonsretten, som du har i fem år, består derimot.

Den er ofte like god eller bedre enn garantien.

Den er også lovpålagt, og produsenten må evt bevise at SSD-byttet skadet maskinen - for å nekte deg reklamasjon.

Med andre ord: kjør på!

Endret av tkorsvold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om garantien blir brutt, kommer helt an på fabrikanten. Uten å vite hvilket merke det er snakk om, er det vanskelig å gi et skikkelig svar. MSI for eksempel anser det ikke som brudd på garantien om man skifter eller setter inn SSD eller en ekstra SSD. Og for å gjøre dette på min MSI, måtte jeg "ødelegge" garanti" lappen. Men dette var ikke noe problem i følge dem, det var helt okay.

Tror heller ikke at andre fabrikanter er noe vanskeligere enn MSI.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...