TorsteinHiA Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Hei. Jeg har bestilt en PC via skolen. Den har for lite lagringsplass så jeg tenker å bytte SSDen med en ny med mer lagringsplass. Bryter jeg garantien med å gjøre dette? Hvis det ville brutt garantien, da kan jeg levere den inn og få andre til å gjøre det skikkelig, men da må jeg kanskje kjøpe Windows til den nye harddisken. Tror dere jeg må kjøpe Windows eller går de med å å klone den gamle over på den nye? Det er vel ikke helt lovlig. Jeg hadde bare klonet den gamle SSDen over på den nye. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Om du bryter garantien eller ikke må du vel gjerne spørre skolen om. Regner med du "leier" pcen av skolen slik som det er mange plasser og får tilbud om å kjøpe den ut når du er ferdig. 1 Lenke til kommentar
TorsteinHiA Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Om du bryter garantien eller ikke må du vel gjerne spørre skolen om. Regner med du "leier" pcen av skolen slik som det er mange plasser og får tilbud om å kjøpe den ut når du er ferdig. Jeg burde kanskje sagt at det er for VGS. jeg har betalt hele pcen. Skolen ga meg bare 2000kr i rabatt Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Selgeren må fremdeles bevise oppgradering av SSD disk er årsaken til maskinen ikke virker lengere før garanti løper ut. Sjekk om maskin er forseglet med papir\plast ved skruehullene, er den ikke det er det fritt frem. Skolen kan muligens hjelpe deg å reinstallere windows. Er som regel bare å bruke produknøkkelen under pc, hvis ikke er det lagret i UEFI bios. Så burde ikke være så vanskelig. 1 Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Kan godt hende det bryter med garantien, det er jo helt opp til produsentene å sette hva de vil av vilkår for at garantien skal bestå. Reklamasjonsretten, som du har i fem år, består derimot. Den er ofte like god eller bedre enn garantien. Den er også lovpålagt, og produsenten må evt bevise at SSD-byttet skadet maskinen - for å nekte deg reklamasjon. Med andre ord: kjør på! Endret 31. juli 2016 av tkorsvold 1 Lenke til kommentar
TorsteinHiA Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Takk for svar Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Du bryter ikke garantien. Ta vare på den gamle HDD'en og sett inn den hvis noe skjer. En SSD er aldri grunn til at maskinvare går i stykker, at den krasjer pga software er en annen sak. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) Om garantien blir brutt, kommer helt an på fabrikanten. Uten å vite hvilket merke det er snakk om, er det vanskelig å gi et skikkelig svar. MSI for eksempel anser det ikke som brudd på garantien om man skifter eller setter inn SSD eller en ekstra SSD. Og for å gjøre dette på min MSI, måtte jeg "ødelegge" garanti" lappen. Men dette var ikke noe problem i følge dem, det var helt okay. Tror heller ikke at andre fabrikanter er noe vanskeligere enn MSI. Endret 11. august 2016 av Chavalito Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå