Gå til innhold

Utfordrere gjør skikkelig innhogg i smartmobilmarkedet


Anbefalte innlegg

Joa, men hvordan vet man hva som er bra og hva som er dårlig? .......  Problemet mitt er ganske enkelt: vi har 20-40 merker med katt-tråkker-på-tastaturet navn, hva er bra?

 

Hva med å lese tester og brukererfaringer?  Det er da den beste, og eneste, måten uansett hva det gjelder, hvilket merke det gjelder og hvor det kommer fra.  Det var i alle fall slik jeg valgte min telefon fra Huawei og nettbrett fra Xiaomi, etter mange år som Sony-kunde.

 

Og "katt-tråkker-på-tastaturet navn"?  Er ikke det jævlig etnosentrisk i 2016?  Tror du vestlige navn høres bedre og mer forståelige ut for den jevne kineser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å lese tester og brukererfaringer? 

Hvor finner du objektiv informasjon? Selv for bransjefolk er det vanskelig å kartlegge tilbudet. For den jevne forbruker er det bortimot umulig å skille mellom redaksjonelt materiale og reklame. Mange produkter er så dårlige at forbrukerne burde frarådes å kjøpe dem, men slik kritikk er bortimot fraværende.

Lenke til kommentar

Jeg innrømmer at kritikken mot digi kan oppfattes som urettferdig, men dere er en del av et "økosystem" som jeg oppfatter at samlet ikke lenger bidrar med den slags kritikk som skal til for å presse produsenter til å lage de best mulige produkter for brukerne.

 

Noe á la dette, bare angående andre mangler? http://www.digi.no/artikler/her-er-enda-noen-android-sarbarheter-du-velger-a-leve-med/348239

 

Jeg skrev den blant annet fordi sikkerhet er blant mine hjertesaker og fordi de fleste av produsentene virkelig har forbedringspotensial på dette området. Hadde det bare dreid seg en én produsent eller ett produkt, hadde det nok vært mer naturlig for forbrukerjournalister (som jo ikke bare finnes i dagspressen) å skrive om det. Da er det ikke et "bransjeproblem" det dreier seg om.

 

I kommentaren ble jeg riktignok kritisert litt for å ta for hardt i, noe som nok også var riktig. Hos noen av de mest kjente produsentene (i Norge) var det ikke fullt så ille stilt som jeg hadde inntrykk av.

Lenke til kommentar

 

Jeg innrømmer at kritikken mot digi kan oppfattes som urettferdig, men dere er en del av et "økosystem" som jeg oppfatter at samlet ikke lenger bidrar med den slags kritikk som skal til for å presse produsenter til å lage de best mulige produkter for brukerne.

Noe á la dette, bare angående andre mangler? http://www.digi.no/artikler/her-er-enda-noen-android-sarbarheter-du-velger-a-leve-med/348239

 

Jeg skrev den blant annet fordi sikkerhet er blant mine hjertesaker og fordi de fleste av produsentene virkelig har forbedringspotensial på dette området. Hadde det bare dreid seg en én produsent eller ett produkt, hadde det nok vært mer naturlig for forbrukerjournalister (som jo ikke bare finnes i dagspressen) å skrive om det. Da er det ikke et "bransjeproblem" det dreier seg om.

 

I kommentaren ble jeg riktignok kritisert litt for å ta for hardt i, noe som nok også var riktig. Hos noen av de mest kjente produsentene (i Norge) var det ikke fullt så ille stilt som jeg hadde inntrykk av.

 

Den artikkelen er er et eksempel på det fremdeles finnes god journalistikk, men den har lett for å drukne i mengden. Jeg synes slett ikke at du tar for hardt i, men samtidig mener jeg artikkelen mangler noen viktige argumenter. Det bør poengteres at ethvert nettverks-produkt som kjører en linux-kjerne bør få en oppdatert versjon av denne minst et par ganger i måneden. Hvis ikke bør forbrukerne frarådes å bruke produktet. Alle de andre produktene som ligger i bunnen av Android kompliserer saken ytterligere. At Google har gitt produsenter stor grad av frihet mht variasjoner i Android er en årsak til at det har sklidd ut, men dette behøver ikke å være noe problem. Produsentene av android-gadgets har i årevis skyldt på at det er komplisert å merge nye versjonen av android-kodebasen med egne tillegg, men dette er noe de ville blitt tvunget til å rydde opp i hvis markedet hadde forkastet produktene pga dårlig omtale. Med utviklere som holder seg strengt til dokumenterte APIer og effektiv revisjons-kontroll bør ikke merge av feilretting som skjer innen samme revisjons-grein av basis-koden være noen stor utfordring selv om en produsent har en betydelig produksjon av tilleggs-funksjoner. Mange av de produsent-spesifikke modifikasjonene både kunne og burde vært implementert som uavhengige app'er. Mengden av søppelprogrammer som ikke kan fjernes og produktlåser mellom maskin og programvare som vanskeliggjør bruk av 3-parts versjoner av android er andre eksempler på overtramp fra produsentene som jeg tror et samlet marked av informerte forbrukere ville avvise om det forelå utvetydig og lettforståelig informasjon som forteller at uvesenet kun skyldes forbrukerfiendtlige holdninger hos produsentene.

Endret av mmm...
Lenke til kommentar

 

Hva med å lese tester og brukererfaringer? 

Hvor finner du objektiv informasjon? Selv for bransjefolk er det vanskelig å kartlegge tilbudet. For den jevne forbruker er det bortimot umulig å skille mellom redaksjonelt materiale og reklame. Mange produkter er så dårlige at forbrukerne burde frarådes å kjøpe dem, men slik kritikk er bortimot fraværende.

 

 

Objektiv informasjon finner man ingensteds, for det er noe som ikke eksisterer utenfor hard vitenskap.  Det finnes imidlertid en rekke nettsteder som er ganske så seriøse og om en gidder å lese et halvdusin tester eller flere, så får man et ganske så godt innblikk i hva produktet yter eller hvor godt det er.  Cluet er som alltid at jo mindre kommers nettstedet er, jo ærligere er det sannsynligvis.

 

Sper man så på med å lese fora og/eller gjøre enkle søk som "produktnavn problems" eller mer spesifikke uttrykk, så ender man trolig opp med et troverdig bilde.  Det er i alle fall min konsistente erfaring over de siste 15+ år.

 

Etnosentrisk? Navn er viktig for å selge. Du har vel hørt om Chevrolet Nova og Honda Fitta?

 

Siden jeg ikke kjører bil har har ikke hørt om noen av dem.  Det var forøvrig  formen heller enn innholdet jeg fant smakløs.

 

Vi snakker uansett om produkter som i hovedsak er myntet på det kinesiske markedet og som selger i langt større antall der enn i verden ellers.  Når det bildet endres vil man ganske sikkert se en differensiering i navnene som brukes ute og hjemme.  Eller kanskje ikke, for om få år kan Xiaomi og Huawei (eller helt andre aktører) være like gjenkjennelige navn som Sony og Samsung er i dag.  I tillegg er det jo ikke alle som er redd for å prøve nye ting eller som finner navn som ikke smaker kjøttkake og brunost merkelige eller forvirrende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Men for å gå tilbake til emnet: Nesten daglig kommer jeg over postordrebutikker som selger e-sigaretter, capser og kinesiske mobiltelefoner i en salig blanding. Hvordan skal forbrukerne være sikre på at ladere ikke tar fyr og at radioenhetene ikke forstyrrer andre mobiler i nærheten?

Lenke til kommentar

Joa, men hvordan vet man hva som er bra og hva som er dårlig? Ikke-kinesisk Android er begrenset til en håndfull merker som selges gjennom etablerte forhandlere. Kina-Android varierer enormt, fra ting som Telia selger, og til mikkmakk som selges gjennom nettbutikker som ser så lugubre ut at de blir blokka av IT-systemene på jobben. Problemet mitt er ganske enkelt: vi har 20-40 merker med katt-tråkker-på-tastaturet navn, hva er bra?

 

Kvalitet/pris er bra. og bedre en det Apple/Samsung klarer levere. At du henger deg opp i navn fremfor produkt sier vel mer om deg fremfor selve produktet? Er Apple iPhone (Eple iTelefon) et genialt navn på en mobil synes du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...