Gå til innhold

Utfordrere gjør skikkelig innhogg i smartmobilmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi. Jaja, navnet skjemmer ingen...

 

Men, til saken: ingen tvil om at kinesiske merker vil bli synlige på markedet, men hvor mange produsenter er det plass til i et relativt lite land som Norge? Sikkert helt ok produkter, men jeg mistenker at folk har en mental sperre mot nye navn. Eller?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi. Jaja, navnet skjemmer ingen...

 

Men, til saken: ingen tvil om at kinesiske merker vil bli synlige på markedet, men hvor mange produsenter er det plass til i et relativt lite land som Norge? Sikkert helt ok produkter, men jeg mistenker at folk har en mental sperre mot nye navn. Eller?

Slik jeg ser det har jeg valget melom å bli kartlagt av Kina eller USA. Jeg velger å bli kartlagt av USA.

Lenke til kommentar

 

Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi. Jaja, navnet skjemmer ingen...

 

Men, til saken: ingen tvil om at kinesiske merker vil bli synlige på markedet, men hvor mange produsenter er det plass til i et relativt lite land som Norge? Sikkert helt ok produkter, men jeg mistenker at folk har en mental sperre mot nye navn. Eller?

Slik jeg ser det har jeg valget melom å bli kartlagt av Kina eller USA. Jeg velger å bli kartlagt av USA.

Hvorfor er den ene å foretrekke fremfor den andre?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi. Jaja, navnet skjemmer ingen...

 

Men, til saken: ingen tvil om at kinesiske merker vil bli synlige på markedet, men hvor mange produsenter er det plass til i et relativt lite land som Norge? Sikkert helt ok produkter, men jeg mistenker at folk har en mental sperre mot nye navn. Eller?

Slik jeg ser det har jeg valget melom å bli kartlagt av Kina eller USA. Jeg velger å bli kartlagt av USA.

Hvorfor er den ene å foretrekke fremfor den andre?

 

Kina er et fascistisk diktatur. USA er ikke fullt så ille, selv om USA er ille nok.

Lenke til kommentar

 

Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi. Jaja, navnet skjemmer ingen...

 

Men, til saken: ingen tvil om at kinesiske merker vil bli synlige på markedet, men hvor mange produsenter er det plass til i et relativt lite land som Norge? Sikkert helt ok produkter, men jeg mistenker at folk har en mental sperre mot nye navn. Eller?

Slik jeg ser det har jeg valget melom å bli kartlagt av Kina eller USA. Jeg velger å bli kartlagt av USA.

Eventuelt så får du kjøpe Sony eller Samsung/LG;) Japan/Korea er milevis bedre å bli kartlagt av enn de to andre ihvertfall;)

 

Uansett, om du skal ha smartmobil idag så er det kun Android og Apple som gjelder, og til dels Windows. Og samtlige operativsystem er amerikanske, så hvordan skal du egentlig kunne unngå dem?

Lenke til kommentar

Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi. Jaja, navnet skjemmer ingen...

 

Men, til saken: ingen tvil om at kinesiske merker vil bli synlige på markedet, men hvor mange produsenter er det plass til i et relativt lite land som Norge? Sikkert helt ok produkter, men jeg mistenker at folk har en mental sperre mot nye navn. Eller?

 

kjøpte en telefon fra to av de merkene der. Det ble som å kjøpe et ligg på hjørnet; kortvarig moro.

Lenke til kommentar

Felles for de fleste smarttelefoner er at de kjører Android. Utvalg er bra, men hvorfor gjør ikke digi og resten av fagpressen mer for å gi forbrukerne saklig informasjon om hva som skiller produktene fra hverandre. Slutt å opptre som talerør for produsentene og gi saklig informasjon/kritikk. Artikkelen over er uinteressant babbel om en haug firmanavn. Uten informasjon som differensierer produkter og produsenter er den verdiløs.

Lenke til kommentar

Datasikkerhet er viktig for meg ved valg av produsent/leverandør. Hvor finner jeg en oversikt over hvor effektive de ulike produsentene er til å levere firmware-oppgraderinger når det avdekkes alvorlige feil i programvare-produktene som benyttes? Hvem, om noen, er det som tilbyr periodiske oppdateringer?

Lenke til kommentar

Datasikkerhet er viktig for meg ved valg av produsent/leverandør. Hvor finner jeg en oversikt over hvor effektive de ulike produsentene er til å levere firmware-oppgraderinger når det avdekkes alvorlige feil i programvare-produktene som benyttes? Hvem, om noen, er det som tilbyr periodiske oppdateringer?

 

 

Da må du ha iOs eller en Nexus-telefon. Alle andre er håpløse.

Lenke til kommentar

 

Datasikkerhet er viktig for meg ved valg av produsent/leverandør. Hvor finner jeg en oversikt over hvor effektive de ulike produsentene er til å levere firmware-oppgraderinger når det avdekkes alvorlige feil i programvare-produktene som benyttes? Hvem, om noen, er det som tilbyr periodiske oppdateringer?

 

 

Da må du ha iOs eller en Nexus-telefon. Alle andre er håpløse.

 

Det er jeg fullstendig klar over. Spørsmålene er retoriske. Hvorfor finnes det ikke et samlet kor av eksperter som stiller seg på forbrukernes side? Media har et klart ansvar for at situasjonen er som den er. Hadde brukerne blitt foret med klare råd om hvilke produkter som bør unngås og hvorfor hadde produsentene blitt presset til å endre strategi. Det lille som finnes av kritikk er generell og upresis. Media er nesten fri for kritikk som går rett i strupen på spesifikke produkter og/eller produsenter.

Endret av mmm...
Lenke til kommentar

 

Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi. Jaja, navnet skjemmer ingen...

 

Men, til saken: ingen tvil om at kinesiske merker vil bli synlige på markedet, men hvor mange produsenter er det plass til i et relativt lite land som Norge? Sikkert helt ok produkter, men jeg mistenker at folk har en mental sperre mot nye navn. Eller?

 

kjøpte en telefon fra to av de merkene der. Det ble som å kjøpe et ligg på hjørnet; kortvarig moro.

Xiaomi er et merke jeg har stor tro på. Billig kvalitet vinner i lengden. Var det Xiaomi du hadde prøvd?

Lenke til kommentar

Kinesisk telefon er som sex med sauer, helt topp inntil kameratene dine får greie på det.

 

Om sex med sauer først blir et problem for deg om kameratene dine finner ut av det, ville jeg revurdert livet mitt. Om du føler deg brydd av å ikke følge strømmen så sier det vel strengt tatt mer om deg enn om mobilen du har. Uansett, det kommer mange flotte mobiler ut av Kina, og veldig mangen av dem gjør skam på mye dyrere Android og iphone toppmodeller.

 

Edit: en liten omformulering

Endret av aaaight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Joa, men hvordan vet man hva som er bra og hva som er dårlig? Ikke-kinesisk Android er begrenset til en håndfull merker som selges gjennom etablerte forhandlere. Kina-Android varierer enormt, fra ting som Telia selger, og til mikkmakk som selges gjennom nettbutikker som ser så lugubre ut at de blir blokka av IT-systemene på jobben. Problemet mitt er ganske enkelt: vi har 20-40 merker med katt-tråkker-på-tastaturet navn, hva er bra?

Lenke til kommentar

Felles for de fleste smarttelefoner er at de kjører Android. Utvalg er bra, men hvorfor gjør ikke digi og resten av fagpressen mer for å gi forbrukerne saklig informasjon om hva som skiller produktene fra hverandre. Slutt å opptre som talerør for produsentene og gi saklig informasjon/kritikk. Artikkelen over er uinteressant babbel om en haug firmanavn. Uten informasjon som differensierer produkter og produsenter er den verdiløs.

 

Det er ikke uinteressant for mange i målgruppen til digi.no å lese om utviklingen i smartmobilmarkedet -- altså om hvilke leverandører som styrkes og svekkes. Men denne saken er selvfølgelig ikke den eneste saken vi har hatt om slike temaer de siste årene, hvor vi har tatt opp mange sider ved dette markedet.

 

Informasjon til forbrukere om hva som skiller produkter fra hverandre, regner jeg med at forbrukerrettede deler av fagpressen tar seg av. Det er sikkert mye stoff på digi.no som kan være interessant for forbrukere. Men det er mennesker i IT-bransjen, ikke forbrukere, som er vår primære målgruppe. Forbrukerstoffet til mediehuset vårt finner du hos tek.no.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig usikker på hvor riktig det er å bruke andelen salg som et mål på en enhets markedsandel. Ja kanskje 1 av 5 (?) solgte smarttelefoner i norge er en iPhone, men jeg er ganske sikker på at markedsandelen til iPhone er betydelig høyere enn salget skulle tilsi.

 

Jeg tror du blander sammen uttrykkene markedsandel og installert base. Fant ingen god norsk sammenligning av de begrepene i farten, men denne engelskspråklige fungerer nok like godt:

http://www.businessinsider.com/decoding-smartphone-industry-jargon-2013-11?r=US&IR=T&IR=T

 

Sånn sett så skiller egentlig ikke IDC og vi godt nok mellom begrepene markedsandel og leveranser (shipments), slik de er beskrevet hos Business Insider.

Lenke til kommentar

 

Felles for de fleste smarttelefoner er at de kjører Android. Utvalg er bra, men hvorfor gjør ikke digi og resten av fagpressen mer for å gi forbrukerne saklig informasjon om hva som skiller produktene fra hverandre. Slutt å opptre som talerør for produsentene og gi saklig informasjon/kritikk. Artikkelen over er uinteressant babbel om en haug firmanavn. Uten informasjon som differensierer produkter og produsenter er den verdiløs.

Det er ikke uinteressant for mange i målgruppen til digi.no å lese om utviklingen i smartmobilmarkedet -- altså om hvilke leverandører som styrkes og svekkes. Men denne saken er selvfølgelig ikke den eneste saken vi har hatt om slike temaer de siste årene, hvor vi har tatt opp mange sider ved dette markedet.

 

Informasjon til forbrukere om hva som skiller produkter fra hverandre, regner jeg med at forbrukerrettede deler av fagpressen tar seg av. Det er sikkert mye stoff på digi.no som kan være interessant for forbrukere. Men det er mennesker i IT-bransjen, ikke forbrukere, som er vår primære målgruppe. Forbrukerstoffet til mediehuset vårt finner du hos tek.no.

 

Jeg innrømmer at kritikken mot digi kan oppfattes som urettferdig, dessuten er det et "hjertesukk" som er mer av generell natur enn rettet mot denne spesifikke artikkelen. Digi er en del av et "økosystem" som jeg oppfatter at samlet ikke lenger bidrar med den slags kritikk som skal til for å presse produsenter til å lage de best mulige produkter for brukerne. I dag er det svært vanskelig selv for bransjefolk å finne saklig kritikk. Skillet mellom reklame og redaksjonelt materiale har nesten helt forsvunnet siden jeg begynte å jobbe i IT-bransjen på slutten av 80-tallet. Nesten alle former for fagpresse har hatt en tilsvarende utvikling, men at andre også er dårlige er ingen unnskyldning. Som du skriver så finner forbrukere informasjon andre steder, men det har alltid vært bransje-pressen som gir opphavet til artiklene som informerer forbrukerne. Er kritikk fraværende i fagpressen vil den også være det i dagspressen.

Endret av mmm...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...