Gå til innhold

Ny romleir midt i ekebergparken?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Nope, det forandrer ingenting. Virker dog som at noen folk her ikke skjønner forskjell på person og situasjon. Man kan ikke diskriminere en situasjon, men å behandle folk/ enkeltpersoner anerledes pga en oppfatning om hvordan folket som gruppe er (hvor de kommer fra og kulturen dems, etc) havner alltid i diskrimineringskategorien.

Ja, en skulle ikke tro det var særlig kontroversielle ting jeg kom med, så jeg forstår ikke helt hvorfor folk tar slik på vei. Eller, jo, det gjør jeg egentlig:

Jeg er en venstreradikal (morsomt, ettersom jeg oftere blir kalt liberalist i andre settinger), feministisk, apologetisk godhetstyrann, noe som betyr at det jeg skriver er feil per definisjon. Det fører til en del morsomme mentale krumspring, av og til må enkle ting som lesing og diverse vike for å kunne si seg uenig i poenget mitt.

Det virker også som om en del tar det som et personlig angrep at noen påpeker at diskriminering eksisterer.

Edit: For eksempel er det et par brukere som skriver at jeg "forsvarer" sigøynere som gruppe, eller ikke vil innse enkelte ting om denne gruppen, og det enda jeg ikke har sagt ett eneste ord om dette. Men, ettersom deres mentale bilde av meg må være riktig, så leser de dette selv om det ikke er skrevet. Det er interessant.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Flott, vi er enig i at hun forskjellsbehandles. Så klart er det diskriminering, at det er erfaringsbasert påvirker ikke det.

Så det at du, vil jeg tro, behandler en som er i SS-uniform, enn en som løper rundt i palestinaskjerf og raddisklær betyr at du er diskriminerende mot folk i SS-uniform? Da må vel det bety at en del diskriminering er helt OK og på sin plass?

Lenke til kommentar

Flott, vi er enig i at hun forskjellsbehandles. Så klart er det diskriminering, at det er erfaringsbasert påvirker ikke det.

Så det at du, vil jeg tro, behandler en som er i SS-uniform, enn en som løper rundt i palestinaskjerf og raddisklær betyr at du er diskriminerende mot folk i SS-uniform? Da må vel det bety at en del diskriminering er helt OK og på sin plass?

En SS uniform representerer ikke etnisitet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Etnisitet

Vel, man kan sikkert si det hvis man drar den så langt at ordet mister mening ;)

Edit; https://snl.no/diskriminering

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

I den "reneste" tolkningen av diskriminering så er det faktisk korrekt. Enhver forskjellbehandling som ikke springer direkte utifra hvordan du handler, er diskriminering. Det var derfor jeg skrev at alle her i tråden faktisk kan klassifiseres som diskriminerte. Å være en del av en familie innebærer diskriminering, å være en del av et samfunn innebærer diskiminering. Men dette betyr også at diskriminering i seg selv ikke umiddelbart kan tolkes som negativt, slik sikkert 99% faktisk gjør. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Hahahahaha, nope. Bekledning går ikke. Hvis bekledningen representerte en av grunnlagene for diskriminering så hadde det vært greit. Når man ser en fyr med SS uniform så ser man anerledes på han/ henne pga syn på andre mennesker og de andre negative tingene SS representerer. Man kan ikke diskriminere noen pga at de har forskjellige meninger, man kan hate dem eller mislike dem eller gi dem juling.

Lenke til kommentar

Forklar hvordan en SS uniform representerer et grunnlag for diskriminering?

Det er diskriminering i den grad at man behandler folk annerledes på grunn av andre ting enn de selv (jeg vet ikke om det er sant, fordi jeg vet ikke om det går an å bruke en SS-form uten å være nazist eller å sympatisere med nazistene, i alle fall hvis vi ekskluderer ting som utkledningsfester).

Slik brukes ordet innen akademia, og det er det helt uproblematisk fordi de slipper problemet vi ser her med at folk med vilje mister evnen til å forstå kontekst. I daglig bruk er begrepet ofte reservert til litt mer fastsatte grupper, som de SNL nevner for eksempel.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SS var en selvstendig gruppe og hadde faktisk lite med selve nazismen å gjøre sånn egentlig.

Man kan ikke vanne ut ordet diskriminering så mye at man bruker det på alt av anerledes behandling. Jeg har forskjellig oppførsel/ anerledes behandling på alle personer i mitt liv. Teknisk sett så diskriminerer jeg alle rundt meg :hmm:

Lenke til kommentar

Man kan ikke vanne ut ordet diskriminering så mye at man bruker det på alt av anerledes behandling. Jeg har forskjellig oppførsel/ anerledes behandling på alle personer i mitt liv. Teknisk sett så diskriminerer jeg alle rundt meg :hmm:

Det er teknisk sett korrekt ja. Og det er nok 99% helt ubevisst vil jeg anta. Endret av Vice
Lenke til kommentar

SS var en selvstendig gruppe og hadde faktisk lite med selve nazismen å gjøre sånn egentlig.

Som sagt er det helt uproblematisk innen akademia (altså, ikke alt av annerledes behandling, men alt av annerledes behandling som følge av hvilken gruppe man plasseres i). Her, derimot, ender man på en eller annen måte opp med følgende resonnement:

Steg 1: Konstruer et eller annet eksempel hvor diskriminering er uproblematisk.

Steg 2: Diskriminering kan altså være ok.

Steg 3: Diskriminering av sigøynere er ok.

Akademia trenger ikke bekymre seg over slikt tull, fordi det er latterlig og en seriøs person ville aldri resonnert slik, og det forklarer delvis hvorfor ord brukes annerledes innen forskjellige grener.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er teknisk sett korrekt ja. Og det er nok 99% helt ubevisst vil jeg anta.

Faktisk er det 99% bevisst. Men det er ikke diskriminering fordi det ikke oppfyller kriteriene som trengs. Da kan jeg anmelde folk for diskriminering, kassadamer som virker hyggeligere mot nestemann i køen for eksempel. Det er andre definisjoner/ ord på de småtingene som du inkluderer i "teknisk sett".

Men, nok om det. Nå får vi gå tilbake til å hate folka som bæsjer på gata :)

Lenke til kommentar

Som sagt er det helt uproblematisk innen akademia (altså, ikke alt av annerledes behandling, men alt av annerledes behandling som følge av hvilken gruppe man plasseres i). Her, derimot, ender man på en eller annen måte opp med følgende resonnement:

Akademia trenger ikke bekymre seg over slikt tull, fordi det er latterlig og en seriøs person ville aldri resonnert slik, og det forklarer delvis hvorfor ord brukes annerledes innen forskjellige grener.

Jeg prøvde ikke å konstruere et eksempel der diskriminering var uproblematisk. Jeg prøvde å si det samme som deg at en seriøs person ikke resonnerer slik :)

Lenke til kommentar

En gruppe voksne behandles anderledes enn en gruppe ungdommer - i mange sammenhenger. Det er grunner for det. Å kalle disse grunnene for diskriminering, bare for at man forskjellsbehandler er bare latterlig og man skjønner den som mener det er helt ute å kjøre i debatten.

De samme gruppe-typene blir også behandlet forskjellig. Alt utifra bekledning og andre ting.

De voksne uten rette bekledning kommer f.eks ikke inn enkelte plasser. Forskjellsbehandling? Ja. Diskriminering? Nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Diskriminering av sigøynere er ok. Sigøynere har en kollektiv kultur der svindel, løgn og tyveri er en del av den. Det alene er god nok grunn til å behandle sigøynere annerledes enn de fleste andre. Jeg mener du er skremmende naiv om du ikke diskriminerer sigøynere.

Lenke til kommentar

Diskriminering av sigøynere er ok. Sigøynere har en kollektiv kultur der svindel, løgn og tyveri er en del av den. Det alene er god nok grunn til å behandle sigøynere annerledes enn de fleste andre. Jeg mener du er skremmende naiv om du ikke diskriminerer sigøynere.

Det er absolutt ikke ok å diskriminere noen.

Man følger bedre med f.eks øst-europeere av ulike årsaker. Det er ikke fordi man diskriminerer.

Man følger med bedre på andre enn sin familie og venner når man har eiendeler liggende - det er ikke for at man diskriminerer alle andre enn de man kjenner.

Lenke til kommentar

Nope. Men politiet har jo ingenting annet å gjøre, siden folk slutter å drepe, voldta og stjele hver eneste sommer slik at de kan bruke all sin tide på å flytte rundt på drittsekker i stedet.

Vel, de siste timene har det vært blant annet pistolran, slåsskamp med mulig våpen, m.m. i Oslo. Det tyder ikke akkurat på at politiet har lite å gjøre.

Lenke til kommentar

Skjønner absolutt ikke hva dere prater om, hvis jeg har erfart å bli omringet av romkjerringer som har for vane å rane folk mens de nærmest chanter ''Xanax! Xanax!'' (sikkert ikke engang xanax, aldri kjøp noe av dem!!!) så jeg blir redd og LØPER til tbanen for å komme unna så neste gang jeg møter noen som ligner og er i en stor ''flokk'' og tar en gigantisk omvei; det er FRYKT, IKKE diskriminering!

Edit: Skjedde ikke meg men noen jeg bryr meg veldig mye om. Er fryktelig skummelt å høre på!

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...