Sheasy Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Så da er vi altså begge enige om at skuespillerjenta i filmen faktisk blir diskriminert daglig, uavhengig om hun er med i filmer eller ikke? (Og skjønner uansett ikke hvorfor i all verden du skulle begynne å trekke inn vold. Helt uavhengig av hva jeg måtte syntes om diskriminering har jeg ikke noe sted sagt at det er greit å bedrive kriminelle aktiviteter??) Du svarer ikke, så da svarer ikke jeg. Jeg spurte deg om du var enig i at ordet "diskriminering" ikke burde inneholde tap av rettigheter. Jeg har ikke sagt at du synes vold eller kriminelle aktiviteter er greit. Jeg har sagt at, gitt at du faktisk mener diskriminering bør innebære tap av rettigheter (noe du ga uttrykk for tidligere, men kanskje ikke nå lenger?), så mener du at det ikke er rasistisk å slå noen ned på grunn av hudfargen deres. Det betyr selvsagt ikke at du synes det er greit. Jeg synes ikke det er greit å stjele fra Rema, selv om det ikke er rasistisk. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Du svarer ikke, så da svarer ikke jeg. Jeg spurte deg om du var enig i at ordet "diskriminering" ikke burde inneholde tap av rettigheter. Jeg har ikke sagt at du synes vold eller kriminelle aktiviteter er greit. Jeg har sagt at, gitt at du faktisk mener diskriminering bør innebære tap av rettigheter (noe du ga uttrykk for tidligere, men kanskje ikke nå lenger?), så mener du at det ikke er rasistisk å slå noen ned på grunn av hudfargen deres. Det betyr selvsagt ikke at du synes det er greit. Jeg synes ikke det er greit å stjele fra Rema, selv om det ikke er rasistisk. Diskriminering bør definitivt innebære negative konsekvenser for at utrykket skal ha særlig verdi. Gjerne da med tap av rettigheter. Med rettigheter mener jeg ikke bare juridiske rettigheter men også feks. rett til å kunne ferdes trygt i samfunnet. Man bør ikke forventes å skjelles ut av fremmede og man bør absolutt heller ikke forvente å bli slått ned på noen som helst måte. Men som sagt, jeg har ingen problemer med å begynne å benytte utrykket i mye større omfang. Endret 31. juli 2016 av Vice 1 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Etter 30 års erfaring med romfolk i forbindelse med en privatdrevet reiselivsvirksomhet så konstaterer jeg at det er relativt vanlig at det foregår diskriminering av dem som gruppe, uten at jeg vil si at dette foregår hos meg. Diskriminering definerer jeg her som forskjellsbehandling av romfolk basert på deres gruppetilhørighet, uten at den enkelte person på forhånd har gjort noe spesifikt som skulle tilsi at de burde behandles ulikt. Men... Hvis kanskje noe sånt som 50 000 personer av blandet opprinnelse og alder bruker et toalett, forventer jeg kanskje å finne avføring på vegg/gulv 1 gang. Hvis man har 20 tilfeller av at romfolk bruker et (på forhånd velfungerende og rent) toalett forventer jeg basert på egne erfaringer å finne dritt på vegger, gulv, dolokk og andre ikke egnede steder et flertall av gangene. Det som vanligvis skjer er jo at den første stjeler alt som er mulig å få tak i av papir... Hvor mange ganger hadde du fjernet og vasket bort dritt før du sier at det ikke er ledig kapasitet neste gang en gruppe romfolk kommer på besøk, hvis du vet det er du som skal ta vasken og oppryddingsarbeidet etterpå? 2 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Diskriminering bør definitivt innebære negative konsekvenser for at utrykket skal ha særlig verdi. Gjerne da med tap av rettigheter. Med rettigheter mener jeg ikke bare juridiske rettigheter men også feks. rett til å kunne ferdes trygt i samfunnet. Man bør ikke forventes å skjelles ut av fremmede og man bør absolutt heller ikke forvente å bli slått ned på noen som helst måte. Men som sagt, jeg har ingen problemer med å begynne å benytte utrykket i mye større omfang. Når vi snakker om utvanning så har jeg neppe sett bredere bruk av "rettigheter", men la gå, det var oppklarende. Da tolker jeg det slik at med din definisjon så er du også enig i at Anona ble diskriminert, ettersom hun ble så lei seg av oppførselen hun møtte som sigøyner at hun brøt sammen. Uavhengig om du er enig i dette eller ikke, så regner jeg i alle fall med at du er enig i at hun ble behandlet vesentlig dårligere, ikke sant? Endret 31. juli 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Du vet at videoer som den FN saken du linket til har et forhåndsbestemt mål? Hva er i veien for at det bare er skuespillere? Da får de garantert det resultatet de vil ha Jeg stiller meg alltid veldig tvilende til slike videoer, og veldig mange andre typer det linkes til her på forumet. En forfalsket video kan flytte fjell, på samme måte som en ekte video. La oss si at videoen er falsk. Er du enig i at det som blir portrettert er en jente som blir behandlet vesentlig dårligere fordi hun er kledd som en sigøyner? Hvis ja, tror du dette er urealistisk? For eksempel beskrev brukeren Vice det som at hun var utkledd som en barnetyv. Ikke som en sigøyner, men som en barnetyv. Hvis Vice hadde møtt på en jente som var kledd slik, og naturlig nok antatt at hun var en barnetyv (ettersom folk som ser slik ut er barnetyver), tror du han hadde behandlet en barnetyv annerledes enn et barn han antar ikke er en tyv? Enig i at hun blir behandlet dårligere? selvfølgelig. Urealistisk? Garantert ikke. Hvilket land var videoen filmet? Hva som skjer her og hva som skjer der er to forskjellige ting. Så er det også forskjell på steder lokalt, det der så ut som en "fancy" sted. Det er mange faktorer som spiller inn. Presterte de å skrive at hun var utkledd som en barnetyv? Jeg leste ikke alt, men det må jeg si var dagens lille. Blir litt for dumt argument. Da kan man si at alle med burka er tyver, jeg har sett plenty av videoer der burkadamer får plass til det mest utrolige under der. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Etter 30 års erfaring med romfolk i forbindelse med en privatdrevet reiselivsvirksomhet så konstaterer jeg at det er relativt vanlig at det foregår diskriminering av dem som gruppe, uten at jeg vil si at dette foregår hos meg. Diskriminering definerer jeg her som forskjellsbehandling av romfolk basert på deres gruppetilhørighet, uten at den enkelte person på forhånd har gjort noe spesifikt som skulle tilsi at de burde behandles ulikt. Men... Hvis kanskje noe sånt som 50 000 personer av blandet opprinnelse og alder bruker et toalett, forventer jeg kanskje å finne avføring på vegg/gulv 1 gang. Hvis man har 20 tilfeller av at romfolk bruker et (på forhånd velfungerende og rent) toalett forventer jeg basert på egne erfaringer å finne dritt på vegger, gulv, dolokk og andre ikke egnede steder et flertall av gangene. Det som vanligvis skjer er jo at den første stjeler alt som er mulig å få tak i av papir... Hvor mange ganger hadde du fjernet og vasket bort dritt før du sier at det ikke er ledig kapasitet neste gang en gruppe romfolk kommer på besøk, hvis du vet det er du som skal ta vasken og oppryddingsarbeidet etterpå? interessant, hva slags tjeneste er det du leverer? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Enig i at hun blir behandlet dårligere? selvfølgelig. Urealistisk? Garantert ikke. Hvilket land var videoen filmet? Hva som skjer her og hva som skjer der er to forskjellige ting. Så er det også forskjell på steder lokalt, det der så ut som en "fancy" sted. Det er mange faktorer som spiller inn. Presterte de å skrive at hun var utkledd som en barnetyv? Jeg leste ikke alt, men det må jeg si var dagens lille. Blir litt for dumt argument. Da kan man si at alle med burka er tyver, jeg har sett plenty av videoer der burkadamer får plass til det mest utrolige under der. Filmen er fra Georgia. Jeg prøver ikke å si at det er likt overalt, men du og Bolson diskuterte tross alt i et litt mer internasjonalt perspektiv, så jeg tenkte det var relevant. Jeg er også overbevist om at sigøynere (og folk man tror er sigøynere) behandles dårligere enn "vanlige" nordmenn her, uavhengig om de har utvist en oppførsel som gjør at de "fortjener" det eller ikke. Barnetyver finner du her. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Jeg har sett flere ganger 'gjenger' av ungdom bli bortvist fra enkelte plasser. F.eks enkelte butikker får de ikke gå inn i skolefri. Mens 'gjenger' av voksne får ikke samme behandlingen. Diskriminering? Eller er det slik at tallene på svinn taler i ungdommenes disfavør. Men neida, det skal man ikke ta hensyn til - butikken må vel tåle svinnet så lenge at alle blir behandlet likt. Mulig de kunne nektet de voksne også .... hmmm, hva skal de da tjene penger på mon tro. Men her snakker jeg om norske ungdom og norske voksne - her gjelder vel ikke diskrimineringen. Hadde man snakket om norske voksne og rom-ungdommer eller sigøyner-ungdom, så hadde det nok vært noe å slått opp - av kverulantene og media 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Uavhengig om du er enig i dette eller ikke, så regner jeg i alle fall med at du er enig i at hun ble behandlet vesentlig dårligere, ikke sant?Selvsagt, hvis hun ble skjelt ut uten å gjøre noe som tilsa at hun skulle bli skjelt ut, da er det dårlig behandling. Men som nevnt er hele denne videoen laget med et målrettet resultat. Om man ser et skittent barn på gaten, ja da vet man at dette barnet hører til "på gaten" og at foreldrene har sendt det ut "på tokt", så folk ligger unna. Når barnet kommer inn på en Restaurant vet folk hva de har i vente og blir sinte og overegerrer pga. tidligere ubehagelige hendelser. Husk at dette er neppe filmet på et sted hvor de har lite erfaring med romfolk og deres oppførsel. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Nei, men jeg kan vise deg hvordan de kler seg de som gjør slike ting. Og merkelig nok så kommer de nesten alle fra en og samme bedritne kultur, sigøynerkulturen. Du vet, den som handler om å stjele, svindle og å bedrive mafialignende kriminalitet og samfunnskontroll. De som nekter å være en del av storsamfunnet men som KREVER å få alle godene fra storsamfunnet (unntatt utdannelse da). Så, du er enig med meg i at hun behandles dårlig fordi hun ligner på en sigøyner, ja? En unge som er kledd sånn vil i 999 av 1000 tilfeller være utsendt av sin skruppelløse sigøynerfamilie å tigge penger. Så at hun ignoreres og overses er bare naturlig og ikke spesielt merkelig eller bekymringsverdig. personlig skulle jeg øsnke at ingen noen sinne ga en enste sigøyner en eneste krone. De er ikke i nærheten av å fortjene det. De får avvikle sin kultur og la seg bli en en del av storsamfunnet med de PLIKTER og rettigheter som det fordrer. Frem til det så er det eneste riktige å ignorere dem. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Selvsagt, hvis hun ble skjelt ut uten å gjøre noe som tilsa at hun skulle bli skjelt ut, da er det dårlig behandling. Men som nevnt er hele denne videoen laget med et målrettet resultat. Om man ser et skittent barn på gaten, ja da vet man at dette barnet hører til "på gaten" og at foreldrene har sendt det ut "på tokt", så folk ligger unna. Når barnet kommer inn på en Restaurant vet folk hva de har i vente og blir sinte og overegerrer pga. tidligere ubehagelige hendelser. Husk at dette er neppe filmet på et sted hvor de har lite erfaring med romfolk og deres oppførsel. Da er vi enige angående hovedpoenget, som også var hvorfor jeg i det hele tatt postet videoen. Jeg ser ikke den store gevinsten i å fortsette herfra, så takk for praten. Endret 31. juli 2016 av Sheasy 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 En unge som er kledd sånn vil i 999 av 1000 tilfeller være utsendt av sin skruppelløse sigøynerfamilie å tigge penger. Så at hun ignoreres og overses er bare naturlig og ikke spesielt merkelig eller bekymringsverdig. personlig skulle jeg øsnke at ingen noen sinne ga en enste sigøyner en eneste krone. De er ikke i nærheten av å fortjene det. De får avvikle sin kultur og la seg bli en en del av storsamfunnet med de PLIKTER og rettigheter som det fordrer. Frem til det så er det eneste riktige å ignorere dem. Om du ikke har tenkt til å svare på det jeg spør om, så er vi begge mer tjent med at du ikke svarer i det hele tatt. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Det som egentlig hadde vært mye mer interessant med denne filmen hadde vært å få høre hvorfor folk handlet som de gjorde. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 @Sheasy; Jeg støtter gjerne "tiggere" egentlig, men ikke de som bare sitter der. Var en som spilte trekkspill her i byen, han fikk en del kroner av meg. Han spurte faktisk om en røyk et par ganger så sto vi der å prata i noen minutter Jeg er ikke diskriminerende mot personer. Jeg er veldig imot en situasjon/ tilstand. Jeg hadde synes det hadde vært et meget godt tiltak, og god bruk av penger, hvis kommunene prøvde å gjøre noe for å fikse situasjonen. Litt opplæring kommer man langt med. Skumle greier, folk bør være obs på tankene sine så det ikke går utover enkeltpersoner som ikke fortjener det. Tror det lett går fra "jeg liker ikke naboen" til "jeg liker ikke nabolaget" uten noen logisk grunn. Videoen er forresten relevant og får frem poenget selv om den er fra Georgia, bare på en annen måte enn hvis den var fra Norge. Jeg håper at jenta hadde blitt behandlet anerledes hvis filmen var fra Norge. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 En unge som er kledd sånn vil i 999 av 1000 tilfeller være utsendt av sin skruppelløse sigøynerfamilie å tigge penger. Så at hun ignoreres og overses er bare naturlig og ikke spesielt merkelig eller bekymringsverdig. personlig skulle jeg øsnke at ingen noen sinne ga en enste sigøyner en eneste krone. De er ikke i nærheten av å fortjene det. De får avvikle sin kultur og la seg bli en en del av storsamfunnet med de PLIKTER og rettigheter som det fordrer. Frem til det så er det eneste riktige å ignorere dem. Om du ikke har tenkt til å svare på det jeg spør om, så er vi begge mer tjent med at du ikke svarer i det hele tatt. Du kan ikke forvente å få bare svar som du liker og er enig i vet du. Og jeg svarte på spørsmålet ditt. Det er jo en SELVFØLGE at hun behandles annerledes når hun er kledd som sigøyner. Himmel heller... Og nei, det er IKKE diskriminering, det er ERFARINGSBASERT. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Det som egentlig hadde vært mye mer interessant med denne filmen hadde vært å få høre hvorfor folk handlet som de gjorde. Tror ikke godhetstyrannene er særlig interessert i å få avslørt at sigøynere som gruppe er et skittent, bråkete, løgnaktig folkeferd som livnærer seg som tyver og svindlere. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Flott, vi er enig i at hun forskjellsbehandles. Så klart er det diskriminering, at det er erfaringsbasert påvirker ikke det. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Jeg håper at jenta hadde blitt behandlet anerledes hvis filmen var fra Norge.Jeg vil anta at hun hadde blitt behandlet annerledes da politiet, takk og pris, slår hardt ned på menneskehandel med barn her til lands, slik at de ikke har fått etablert seg med barna sine her og veldig få nordmenn har praktisk erfaring med hvordan de opererer andre steder. 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Jeg skjønte ikke helt hvorfor folk hadde så mye mot romfolket. Før de slo opp en leir i nærheten av der jeg bodde. Himmel og hav. I en ellers ren og pen bakgård, måtte jeg nesten daglig skritte over menneskelig avføring for å få kastet søppel i søppeldunkene. Ikke at det å kaste søppelet i søppeldunken egentlig var noen vits, for det ble revet opp og kastet ut over bakgården i løpet av dagen uansett, av romfolk på leting etter Gud vet hva. Jeg "jagde" vekk noen av de flere ganger hvis jeg tilfeldigvis gikk forbi mens de holdt på, men de kom jo bare tilbake litt senere. De har null respekt for andre mennesker. De har de siste årene også blitt mye mer aggressive og plagsomme i måten de tigger på, kanskje fordi folk begynner å bli lei av forsøplingen deres, og ikke har like lett for å kaste noen mynter ned i koppen deres. Min mor, som ikke bor i byen og ikke kjente så mye til de, ga en romkvinne 50 kroner en gang. Fikk hun takk? Neida, romkvinnen krevde mer penger og nektet å flytte seg før jeg fysisk dyttet henne vekk. Da gikk hun etterhvert. Så "diskrimineringen" det snakkes om her, er de skyld i selv. Endret 31. juli 2016 av Molekylet 5 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Flott, vi er enig i at hun forskjellsbehandles. Så klart er det diskriminering, at det er erfaringsbasert påvirker ikke det. Nope, det forandrer ingenting. Virker dog som at noen folk her ikke skjønner forskjell på person og situasjon. Man kan ikke diskriminere en situasjon, men å behandle folk/ enkeltpersoner anerledes pga en oppfatning om hvordan folket som gruppe er etnisitet havner alltid i diskrimineringskategorien. Endret 31. juli 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå