Gå til innhold

Ny romleir midt i ekebergparken?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Sheasy - Godhetstyrannen selv... Patetisk å obervere.....

Jeg er klar over at dette sannsynligvis er nytteløst, men jeg har to spørsmål:

 

1. Hva tror du jeg har skrevet i denne tråden?

2. Mener du jenten i videoen ble behandlet annerledes som "vanlig" enn som sigøyner, eller mener du at hun ble behandlet helt likt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukerne Bolson og SlikGårNoDagan diskuterte hvorvidt sigøynere blir diskriminert mot eller ikke. Dette var i en internasjonal setting, ikke avgrenset til hverken Norge, Ekebergsparken eller tigging. Jeg postet videoen fordi det er et eksempel på at en person blir behandlet vesentlig annerledes fordi folk tror hun er en sigøyner. Ikke på grunn av oppførselen sin, fordi oppførselen hennes ikke forandrer seg (bortsett fra da hun bryter sammen pga. det folk sier til henne som "sigøyner"). Det er et eksempel på diskriminering, med andre ord. Videoen var direkte relatert til diskusjonen mellom de to brukerne.

 

Deretter har flere brukere følt det nødvendig å dra det ut i diskusjoner som overhodet ikke var relevant til videoen postet, og å komme med diverse merkelige karakteristikker, men akkurat det kan ikke jeg ta ansvar for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har allerede sagt flere ganger hva jeg legger i diskriminering:

 

"Diskriminering er forskjellsbehandling basert på gruppe/klasse/etc., heller enn individuelle egenskaper."

 

Dette er en helt standard definisjon, og jeg forstår ikke hvordan folk kan protestere på at hun blir behandlet annerledes ikke bare fordi hun kler seg dårlig, men at hun bevisst er valgt ut og kledd ut for å ligne på en sigøyner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, om du legger et så vidt begrep til rette da kan du gjerne kalle det diskriminering. Og alle menn som ikke ser ut som "Brad Pitt" blir også diskriminert... Men som sagt, det er stor forskjell på det å bli behandlet annerledes og det å faktisk miste rettigheter som følge av forskjellsbehandlingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så klart er det en forskjell, men det har aldri vært tema. Jeg vet ikke hvor mye klarere jeg kan være enn å gjenta definisjonen tre ganger, bruke en helt vanlig definisjon, og å bruke denne vanlige definisjonen i en kontekst hvor det burde være klinkende klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så flott.

 

Angående "min subjektive definisjon", så har jeg allerede vist til Wikipedia. Det er ikke the be all end all, selvsagt, jeg gjorde det fordi det var enkelt. Her er fra Blackwell Encyclopedia of Sociology Online:

 

Discrimination refers to the differential, and often unequal, treatment of people who have been either formally or informally grouped into a particular class of persons. There are many forms of discrimination that are specified according to the ways in which particular groups are identified, including race, ethnicity, gender, marital status, class, age, disability, nationality, religion, or language.

 

[...]

 

Social scientists need to consider all kinds of differential treatment, as this is a general feature of social life. As Banton (1994) notes, for example, the family, the ethnic group, and the state are all based on acts of discrimination . In families, different individuals have differing roles and obligations that require particular types of behavior, for example husband and wife and parent and child. Members of ethnic groups may differentiate in their association with or exclusion of other people depending on the identification of their ethnic origins.

Her er Merriam Webster:

 

the practice of unfairly treating a person or group of people differently from other people or groups of people

Min subjektive definisjon er altså en jeg deler med veldig mange andre, inkludert akademia. Jeg sier meg fornøyd med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Kan du vise meg hvor denne jenten krenker folks eiendom, stjeler, bæsjer på gaten, forsøpler eller ødelegger naturen?

 

Nei, men jeg kan vise deg hvordan de kler seg de som gjør slike ting. Og merkelig nok så kommer de nesten alle fra en og samme bedritne kultur, sigøynerkulturen. Du vet, den som handler om å stjele, svindle og å bedrive mafialignende kriminalitet og samfunnskontroll. De som nekter å være en del av storsamfunnet men som KREVER å få alle godene fra storsamfunnet (unntatt utdannelse da).

Lenke til kommentar

Min subjektive definisjon er altså en jeg deler med veldig mange andre, inkludert akademia. Jeg sier meg fornøyd med det.

Tja, hvis man vil at ordet diskriminering skal miste sin verdi, så ...

Alle diskriminerer med den def, også du - Hver dag. Så hva er da poenget med den jenta?

Verdien av ordet diskriminering er jo nå borte i diskusjonen med deg. Dette minner meg om enkelt som missbruker ordet rasisme - på samme måte og det mister sin kraft/styrke

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så flott.

 

Angående "min subjektive definisjon", så har jeg allerede vist til Wikipedia. Det er ikke the be all end all, selvsagt, jeg gjorde det fordi det var enkelt. Her er fra Blackwell Encyclopedia of Sociology Online:

 

Discrimination refers to the differential, and often unequal, treatment of people who have been either formally or informally grouped into a particular class of persons. There are many forms of discrimination that are specified according to the ways in which particular groups are identified, including race, ethnicity, gender, marital status, class, age, disability, nationality, religion, or language.

 

[...]

 

Social scientists need to consider all kinds of differential treatment, as this is a general feature of social life. As Banton (1994) notes, for example, the family, the ethnic group, and the state are all based on acts of discrimination . In families, different individuals have differing roles and obligations that require particular types of behavior, for example husband and wife and parent and child. Members of ethnic groups may differentiate in their association with or exclusion of other people depending on the identification of their ethnic origins.

Her er Merriam Webster:

 

the practice of unfairly treating a person or group of people differently from other people or groups of people

Min subjektive definisjon er altså en jeg deler med veldig mange andre, inkludert akademia. Jeg sier meg fornøyd med det.

 

Aha, så der har det kommet på en *liten* detalj som du mangler i din egen definisjon: "Practice of unfairly treating a person differently" ;)

 

Forøvrig veldig interessant første definisjonendu postet, noe som faktisk impliserer at 100% av verdens befolkning blir kontinuerlig diskriminert. Samtidig impliserer det at da diskriminering ikke nødvendigvis er noe negativt i det hele tatt.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spør om jenten i videoen, du svarer på noe helt annet. Da har vi oppklart det.

Vi snakker om sigøynere i Norge. Du spør om noe helt annet. Da har vi oppklart det.

 

Er det random youtube-videoer av jenter som er temaet her, eller sigøynere i Norge som forsøpler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, så der har det kommet på en *liten* detalj som du mangler i din egen definisjon: "Practice of unfairly treating a person differently" ;)

 

Forøvrig veldig interessant første definisjonendu postet, noe som faktisk impliserer at 100% av verdens befolkning blir kontinuerlig diskriminert. Samtidig impliserer det at da diskriminering ikke nødvendigvis er noe negativt i det hele tatt.

Vi kan godt ta med unfairly, hvis du vil, det forandrer ikke konklusjonen. Poenget var å vise at det er helt standard at det ikke er nødvendig å bli fratatt juridiske rettigheter for at det skal være snakk om diskriminering. Det regner jeg med du skjønte.

 

Dette burde også være innlysende. Rasisme, for eksempel, er en spesifikk form for diskriminering. Skal man bruke diskriminering slik flere i denne tråden virker til å ha lyst til, så er det ikke rasistisk å spytte på en person og rope "dra tilbake dit du kom fra, jævla nigger!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men jeg kan vise deg hvordan de kler seg de som gjør slike ting. Og merkelig nok så kommer de nesten alle fra en og samme bedritne kultur, sigøynerkulturen. Du vet, den som handler om å stjele, svindle og å bedrive mafialignende kriminalitet og samfunnskontroll. De som nekter å være en del av storsamfunnet men som KREVER å få alle godene fra storsamfunnet (unntatt utdannelse da).

Så, du er enig med meg i at hun behandles dårlig fordi hun ligner på en sigøyner, ja?

Lenke til kommentar

Vi kan godt ta med unfairly, hvis du vil, det forandrer ikke konklusjonen. Poenget var å vise at det er helt standard at det ikke er nødvendig å bli fratatt juridiske rettigheter for at det skal være snakk om diskriminering. Det regner jeg med du skjønte.

Men det blir tøysete å vanne ut et begrep slik at det omfatter 100% av verdens befolkning, samtidig som det ikke engang nødvendigvis er negativt. Alle her i tråden diskrimineres faktisk. Kanskje er det urettferdig at man behandles som en barnetyv, bare fordi man er utkledd som en barnetyv, men det er jo absolutt ikke noe sjokk at man gjerne først behandles etter hvordan man kler seg og fremstår som førsteinntrykk. Det finner man i alle samfunnslag.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...