Gå til innhold

Ny romleir midt i ekebergparken?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

 

 

Tiggingen har jeg ingenting mot. Ei heller disse bladene de pusher. Men faen ta, ikke føkk opp naturen vår!

 

Jeg syntes det var ok, til jeg begynte å legge merke til den nye trenden der de LIGGER tvers over veien så du må nærmest tråkke over dem for å komme deg forbi. Det er forstyrrende for den alminnelige fred, og jævla frekt.

 

Aldri blitt offer for den :)

 

 

Ja men da er jo saken løst, bare slutt å være et offer.

Endret av geita_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Tiggingen har jeg ingenting mot. Ei heller disse bladene de pusher. Men faen ta, ikke føkk opp naturen vår!

 

Jeg syntes det var ok, til jeg begynte å legge merke til den nye trenden der de LIGGER tvers over veien så du må nærmest tråkke over dem for å komme deg forbi. Det er forstyrrende for den alminnelige fred, og jævla frekt.

 

Aldri blitt offer for den :)

 

 

Ja men da er jo saken løst, bare slutt å være et offer.

 

Hva i ALLE dager får deg til å tro at jeg prater til deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et sted må de jo sove. Men tviler på midt i ekebergparken er en god løsning. 100 000 kostet det å rydde opp etter rotet og forsøplingen deres i bygskogen bare noen hundre meter unna. Så nå har de flyttet seg nærmere enda mer traffikerte/populære turområder?

 

Sier ikke det er noen lett løsning.

Lenke til kommentar

Er glad jeg slipper å vasse i menneskedritt her jeg bor. Men ja forstår virkelig ikke gleden de har av å komme til et land, ligge i parker, forsøple og drite rundt. De burde få seg en jobb om ikke annet enn å selge noen blader. Eller så burde de dra hjem. Jeg kjenner rumenere og alle de sier det samme " Vi prøver å gi dem skolegang og jobber, men de vil ikke ha dem". Så er tydeligvis lite man kan gjøre for dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at de blir kraftig diskriminert der de kommer fra opprinnelig også. Man har politisk søkt å ta dette opp med Romania og Ungarn, to land med store rom-befolkninger uten at det har lykkes i altfor stor grad.

 

 

 

Når man ser hvordan disse menneskene oppfører seg så er det kanskje ikke så rart at Romania, Ungarn og andre land er glade for å bli kvitt dem, hvertfall for en liten stund hvert år? Og at de tar med penger tilbake? Ser ikke bort ifra at kriminaliteten i disse landene går ned hver tiggersesong.

Endret av misanthrope
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et sted må de jo sove

 

 

Foreslår hjemlandet! Enhver turist som kommer til Norge skal måtte sørge for eget opphold. De stjeler og tigger for å sørge for eget opphold. Det er faktisk ulovlig. Om noe så blir disse folka positivt diskriminert.

 

 

Uenig, at de blir diskriminert er et faktum. Det er bøttevis av rapporter fra Amnesty, ulike offentlige organ i Europa etc som konkluderer med at romfolket er diskriminert - og at denne diskrimineringen har 100-årig historie.

 

De har oppført seg som dritt i hvertfall hundrevis av år. Da må man forvente å bli behandlet slik også. Og rapporter ifra Amnesty og andre raddisorganisasjoner blir som regel skrevet med en venstrevridd agenda i tankene.

 

 

Vi behandler slike saker som om det var nordmenn som slo leir i ekebergparken, og om de forsøpler området så behandler vi det som om det var nordmenn som forsøplet området.

 

Nei. For de er ikke nordmenn. De er turister. Og skal dermed kastes ut. Hadde nordmenn oppført seg på samme måte ville de blitt bøtelagt. Men det er null vits i å bøtelegge disse folkene. Derfor må de ut

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det eneste som virker er å sende de med buss tilbake der de kom fra, sett opp faste bussruter fra Norge til hjemlandene og send de kontiuerlig ut. 

 

Jeg sa det allerede i 2012 at situasjonen ikke er holdbar. De blir i praksis sendt rundt fra land til land i Europa fordi ingen vil ha de der og de klarer ikke å følge de mest grunnleggende lover som forsøpling og bruke offentlige områder som toalett.

 

Problemet er at de blir kraftig diskriminert der de kommer fra opprinnelig også. Man har politisk søkt å ta dette opp med Romania og Ungarn, to land med store rom-befolkninger uten at det har lykkes i altfor stor grad.

 

Men at man må løse dette på en eller annen fornuftig måte er helt korrekt.

 

 

Mange av de folkene er vandringskriminelle, de er ofte veldig manipulerende og kyniske. De vet å spille på sin status som diskriminert.

 

Min mor er handicappet og henne ventet i bilen nede mens jeg var i blokken for å hente noe, da jeg kom ut sto det en diger feit rumener der og prøvde å tvinge henne til å kjøpe blad og han hørte ikke på henne når henne sa at henne ikke ville ha. Jeg gikk da bort til han og sa at henne ikke vil ha, men han hørte ikke og da måtte jeg heve stemmen og skrike at han skulle komme seg vekk og først da begynte han å røre på seg.

 

Min mor er synlig handicappet og hver gang vi er ute så er rumenerene på henne som gribber, de ser med en gang en svakhet og prøver å manipulere henne, det som er interessant er at når jeg går alene så er det ingen som i det hele tatt tenker på å prøve å tigge fra meg.

 

Noen som husker toalettene vi fikk satt opp på Tøyen til de? Toalettpapiret ble stjelt momentant og deretter ble avføringen tørket opp etter veggene, det endte med at toalettene måtte bli tatt ned.

 

Jeg er enig i at de er diskriminert, men alle mennesker er diskriminert til et visst nivå, men vi kan ikke legge oss ned å gi fullstendig opp bare fordi vi er diskriminert, en må kjempe for sine rettigheter og et verdig liv, både fysisk og psykisk. Vi har alle ett bunn-nivå og romfolket har åpenbart ikke kommet til sitt enda, når de gjør det så vil de forandre seg av fri vilje. I Romania så er det mange tiltak for å prøver å bekjempe romfolkets mangel på utdannelse, alle romfolk har rett på skolegang, men problemet er at de ikke vil, de liker å leve på farten og ikke ha noe skolegang, derfor er jeg mot at vi behandler de som barn, vi må sette krav til de så vi ikke syr puter under armene til de og gjør de en bjørnetjeneste.

 

Det er ikke synd på romfolket som vandrer i de rike europeiske landene, de er priviligerte mennesker som har ressurser til å reise. De romfolkene som virkelig trenger hjelp er de som sitter fast i landene de er født i. Jeg har aldri sett en rumensk tigger som sulter og er tynn.

 

Å støtte romfolk i Norge er en skam når vi har mennesker i Afrika som ikke har tilgang til de mest grunnleggende ting som vann og mat. Hvis du vil gjøre verden et bedre sted så starter du ved roten av problemet og det er mangelen på grunnleggende nødvendigheter som mat og vann, noe som 99,9% av romfolkene i Norge har tilgang til.

Endret av Janbanan123
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Diskriminering? Nope.

Uenig, at de blir diskriminert er et faktum. Det er bøttevis av rapporter fra Amnesty, ulike offentlige organ i Europa etc som konkluderer med at romfolket er diskriminert - og at denne diskrimineringen har 100-årig historie.

 

Så si at de ikke bli diskriminert, her i Norge eller i Ungarn, Romania eller Serbia (de tre landene med flest av romfolket) er tull fra ende til annen. Det kan kanskje ikke falle deg inn at noe av grunnen til hvordan de oppfører seg faktisk er hvordan de har blitt behandlet opp gjennom historien.

 

Og jeg synes ikke det er akseptabelt hvordan de oppfører seg i mange sammenhenger, men løsningen er neppe å fortsette forfølgelse og diskriminering.

 

PS! Følgende kjente og forholdsvis kjente norske artister er av rom-folk; Elias Akselsen, Veronica Akselsen, Åge Aleksandersen.

 

Det er ikke et faktum. Det går ikke an å kalle dem diskriminert over en kam heller, de blir behandlet anerledes i hvert land. Historie er delvis irrelevant, de er fullt klar over hva de gjør og viser ingen tegn til å ville forandre seg. Deres egne, bevisste, handlinger er grunnen til at de ikke blir godt mottatt og dårlig likt.

 

Det er 100% mulig, og veldig enkelt, å leve som nomader/ reisende uten å forpeste stedene de slår seg ned. Når jeg drar i skog og mark så tar jeg med meg søppla, som veier veldig lite og tar mindre plass enn før det var søppel, og kaster det i en søppledunk som ikke akkurat er vanskelig. Avføring er delvis verre, men hvis man har noen beholdere (som de i militæret) eller graver latriner så er det ikke noe problem. Avføring er naturlig og blir tatt opp av jorda raskt så latrinemetoden er ikke forsøppling heller, jeg har gravd en del bæsjhull i min tid :D

 

De krenker også folks eiendom og er kjent for å ikke være redde for å ta med seg ting de ikke eier. Man kan diskutere forholdet deres til kriminalitet hele dagen, men det er egentlig irrelevant i denne diskusjonen da dette handler om hvordan de behandler naturen og hvordan de oppfører seg der de slår seg ned.

 

Mat er relativt billig i Norge og det er ikke noe problem å leve på diverse småjobber. Hadde de vært respektert for deres oppførsel og gode kultur ved at de tok vare på naturen og ikke lagde kaos rundt seg så hadde veldig mange vært interresert i å gi dem penger for småjobber. Vaske noen ruter i gågater, plukke litt frukt på gårder, plukke løv på høsten og klippe plener er bare noen få eksempler på ting norske folk ikke vil gjøre og de hadde fått relativt godt betalt. Det koster under 100,- om dagen for å være mett i Norge, det er ca 1 times jobb pr person. Kjøper de i større kvanta så blir det enda billigere. Det er ikke noe problem å prute på matvarebutikker hvis man kjøper så mye at butikken bestiller opp et eget parti, da er det bare ut og inn så det ikke blir noen kostnader for butikken med å sette det i hyller etc.

 

Det er stor forskjell på diskriminering og det å ikke godta måten de oppfører seg og hvordan resultatet blir der de slår seg ned en liten stund. Hadde de vært respektert for god oppførsel og vilje til å være en del av samfunnet på sin måte så hadde nok folk og kommuner også med glede satt av områder der de kunne oppholdt seg. Her i byen er det en god del steder som er relativt sentrale de kunne ha slått seg ned uten å være til sjenanse.

 

Blir som å kalle noen rasist fordi de ikke liker byens bråkmaker bare fordi han er svart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du vise meg hvor denne jenten krenker folks eiendom, stjeler, bæsjer på gaten, forsøpler eller ødelegger naturen?

 

 

det der er en idiotisk film. Ingen forventer at den rike jenten har foreldre i nærheten når henne er alene, men det er ikke uvanlig å se rom folk familier sittende og tigge. Her hvor jeg bor så var det en hel familie med barn og barnene gikk alene rundt i byen.

 

Det der handler også om fremmedfrykt, noe som er naturlig for mennesker, tror du forhistoriske mennesker ville overlevd hvis de gikk rundt og ikke fryktet farlige dyr?

 

Jeg er dog enig i at det som skjer i filmen ikke er bra, men det betyr ikke automatisk at de voksne i videoen er onde mennesker, det er en logisk forklaring på det hele og det er ikke at de er onde.

Endret av Janbanan123
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så, det du sier er at måten folk reagerer på forandret seg etter klesskiftet? Vi har et ord for det, diskriminering.

jeg oppdaterte innlegget mitt, vet ikke om du fikk det med deg.

 

Nei det er ikke diskriminering med intensjon. De diskriminerer uten intensjon og det er noe helt annet, det du sier er det samme som å si at en som ved et uhell, f.eks bremser som slutter å virke for så å kjøre over et barn er det samme som en som planlegger å gjøre det og som faktisk gjør det også.

Lenke til kommentar

Det kan kanskje ikke falle deg inn at noe av grunnen til hvordan de oppfører seg faktisk er hvordan de har blitt behandlet opp gjennom historien.

Jeg tror jeg må gi de 'nigga' personene jeg setter til endel arbeid litt slack, for vi kjenner jo historien. Jeg lurte på hvorfor de bøyer seg litt ned, ser i bakken og sier "yes, boss" (m.flere) og er veldig nøye på å gjøre meg fornøyd .... Skjønner det nå og det grøsser litt i meg

Lenke til kommentar

jeg oppdaterte innlegget mitt, vet ikke om du fikk det med deg.

 

Nei det er ikke diskriminering med intensjon. De diskriminerer uten intensjon og det er noe helt annet, det du sier er det samme som å si at en som ved et uhell, f.eks bremser som slutter å virke for så å kjøre over et barn er det samme som en som planlegger å gjøre det og som faktisk gjør det også.

Anano er Anano uansett hvilke klær hun har på seg. Folk er ikke redd for at hun skal stjele fra de når hun har "vanlige" klær på seg, men er redd for at hun skal stjele når hun er kledd som en sigøyner. Det er ordbokdefinisjonen av diskriminering, det er ingen vei utenom.

 

Det betyr ikke at de som diskriminerer er onde, men det er diskriminering.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

jeg oppdaterte innlegget mitt, vet ikke om du fikk det med deg.

 

Nei det er ikke diskriminering med intensjon. De diskriminerer uten intensjon og det er noe helt annet, det du sier er det samme som å si at en som ved et uhell, f.eks bremser som slutter å virke for så å kjøre over et barn er det samme som en som planlegger å gjøre det og som faktisk gjør det også.

Anano er Anano uansett hvilke klær hun har på seg. Folk er ikke redd for at hun skal stjele fra de når hun har "vanlige" klær på seg, men er redd for at hun skal stjele når hun er kledd som en sigøyner. Det er ordbokdefinisjonen av diskriminering, det er ingen vei utenom.

 

Det betyr ikke at de som diskriminerer er onde, men det er diskriminering.

 

Hvis de ikke er onde mennesker så har de heller ikke gjort noe galt.

 

Det er stor forskjell på å diskriminere med intensjon og det å gjøre det uten intensjon, alle mennesker blir diskriminert til en viss grad, jeg, du, ja alle. En kan ikke begynne å lage sær regler for noen grupper av den grunn, loven skal være lik for alle.

 

Jeg syns personlig at Norge som land har gjort det de kan innenfor rimelighetens grenser for å ikke diskriminere romfolket i Norge og jeg var selv positivt innstilt til å ha de i Norge til å starte med, men fler og fler nordmenn har innsett hva det innebærer.

 

Du har problemer med å innse at romfolket vil leve slik som de gjør, problemet er at levesettet bryter flere grunnlover og også etiske retningslinjer.

 

Vi kan ikke ta inn hele verdens romfolk og si at kom, kom, dere er romfolk og like bra som oss og derfor kan alle dere komme hit og tigge og få all mulig hjelp når det er andre mennesker i verden som trenger hjelp mye mye mer.

Endret av Janbanan123
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis de ikke er onde mennesker så har de heller ikke gjort noe galt.

 

Det er stor forskjell på å diskriminere med intensjon og det å gjøre det uten intensjon, alle mennesker blir diskriminert til en viss grad, jeg, du, ja alle. En kan ikke begynne å lage sær regler for noen grupper av den grunn, loven skal være lik for alle.

 

Jeg syns personlig at Norge som land har gjort det de kan innenfor rimelighetens grenser for å ikke diskriminere romfolket i Norge og jeg var selv positivt innstilt til å ha de i Norge til å starte med, men fler og fler nordmenn har innsett hva det innebærer.

 

Du har problemer med å innse at romfolket vil leve slik som de gjør, problemet er at levesettet bryter flere grunnlover og også etiske retningslinjer.

 

Vi kan ikke ta inn hele verdens romfolk og si at kom, kom, dere er romfolk og like bra som oss og derfor kan alle dere komme hit og tigge og få all mulig hjelp når det er andre mennesker i verden som trenger hjelp mye mye mer.

Det er selvsagt ikke bare onde mennesker som kan gjøre ting som er galt, men det er ikke poenget. Jeg tar ikke stilling til om det var dårlig gjort av de i videoen eller ikke, og jeg har ikke sagt noe som helst om hvordan vi bør behandle romfolk (politisk eller personlig).

 

Anano blir behandlet vesentlig annerledes som "sigøyner". Det er diskriminering, det er ikke noe å diskutere.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis de ikke er onde mennesker så har de heller ikke gjort noe galt.

 

Det er stor forskjell på å diskriminere med intensjon og det å gjøre det uten intensjon, alle mennesker blir diskriminert til en viss grad, jeg, du, ja alle. En kan ikke begynne å lage sær regler for noen grupper av den grunn, loven skal være lik for alle.

 

Jeg syns personlig at Norge som land har gjort det de kan innenfor rimelighetens grenser for å ikke diskriminere romfolket i Norge og jeg var selv positivt innstilt til å ha de i Norge til å starte med, men fler og fler nordmenn har innsett hva det innebærer.

 

Du har problemer med å innse at romfolket vil leve slik som de gjør, problemet er at levesettet bryter flere grunnlover og også etiske retningslinjer.

 

Vi kan ikke ta inn hele verdens romfolk og si at kom, kom, dere er romfolk og like bra som oss og derfor kan alle dere komme hit og tigge og få all mulig hjelp når det er andre mennesker i verden som trenger hjelp mye mye mer.

Det er selvsagt ikke bare onde mennesker som kan gjøre ting som er galt, men det er ikke poenget. Jeg tar ikke stilling til om det var dårlig gjort av de i videoen eller ikke, og jeg har ikke sagt noe som helst om hvordan vi bør behandle romfolk (politisk eller personlig).

 

Anano blir behandlet vesentlig annerledes som "sigøyner". Det er diskriminering, det er ikke noe å diskutere.

 

 

Nei det er ikke diskriminering så lenge det skjer uten intensjon, det er ikke en objektiv video så lenge synspunktet til de voksne ikke er tatt høyde for, jeg vil tippe at hvis de hadde blitt informert i etterkant og blitt spurt om hvorfor de gjorde det de gjorde så ville de sagt at de var usikre og ikke visste hvordan de skulle takle situasjonen, det har ingenting med diskriminering å gjøre, men fremmedfrykt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei det er ikke diskriminering så lenge det skjer uten intensjon, det er ikke en objektiv video så lenge synspunktet til de voksne ikke er tatt høyde for, jeg vil tippe at hvis de hadde blitt informert i etterkant og blitt spurt om hvorfor de gjorde det de gjorde så ville de sagt at de var usikre og ikke visste hvordan de skulle takle situasjonen, det har ingenting med diskriminering å gjøre, men fremmedfrykt.

Diskriminering er forskjellsbehandling basert på gruppe/klasse/etc., heller enn individuelle egenskaper. Intensjon er irrelevant.

 

Anano ble behandlet annerledes, det er tydelig for alle. Da er spørsmålet, var det fordi Anano plutselig ble til en tyv? Forandret hun plutselig personlighet? Nei, så klart ikke, hun skiftet bare klær og sminke. Hun er akkurat som før, men ble behandlet annerledes fordi hun var kledd som en fattig sigøyner. Forskjellsbehandling på grunn av gruppetilhørighet.

 

Det er diskriminering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei det er ikke diskriminering så lenge det skjer uten intensjon, det er ikke en objektiv video så lenge synspunktet til de voksne ikke er tatt høyde for, jeg vil tippe at hvis de hadde blitt informert i etterkant og blitt spurt om hvorfor de gjorde det de gjorde så ville de sagt at de var usikre og ikke visste hvordan de skulle takle situasjonen, det har ingenting med diskriminering å gjøre, men fremmedfrykt.

Diskriminering er forskjellsbehandling basert på gruppe/klasse/etc., heller enn individuelle egenskaper. Intensjon er irrelevant.

 

Anano ble behandlet annerledes, det er tydelig for alle. Da er spørsmålet, var det fordi Anano plutselig ble til en tyv? Forandret hun plutselig personlighet? Nei, så klart ikke, hun skiftet bare klær og sminke. Hun er akkurat som før, men ble behandlet annerledes fordi hun var kledd som en fattig sigøyner. Forskjellsbehandling på grunn av gruppetilhørighet.

 

Det er diskriminering.

 

Det er stor forskjell på å gjøre noe med intensjon og å gjøre noe uten intensjon, er det så vanskelig å forstå? Du må bevise at personene på videoen gjør dette med intensjon og at de har holdninger som er kontinuerlig diskriminerende, du kan ikke generalisere ved å ta en masse engangs eksempler og oppblåse meningene dine.

Endret av Janbanan123
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...